תפריט עמוד
ב-1966 צפו מהנדסים שהמגדל הנטוי של פיזה יקרוס בשנת 2055. מאז הפכו המומחים הרבה יותר פסימיים, אבל על עובדה אחת מסכימים כמעט כולם: אם המגדל המפורסם, שנוטה כיום בזווית של יותר מחמש מעלות, ימשיך בדרכו זו, סופו שייפול. הוויכוחים מתנהלים לגבי השאלות כמה זמן עוד נותר לנו ליהנות ממנו, והאם אפשר לעשות משהו כדי להפסיק את שקיעת היסודות. ב-1970 צפה אחד המומחים שהבניין לא יזכה לראות את ראש השנה של 1990. ב-1980 ניבא פרופסור מן האוניברסיטה של פיזה, שהמגדל יקרוס ויתמוטט בתוך 23 שנים. שנה לאחר מכן הודיעה קבוצת מחקר שלמגדל נותרו בין 30 ל-40 שנים. ב-1988 פרסם מנהל המגדל הערכה לפיה למבנה נותרו לצערו רק עוד 100 שנים, ולכן כדאי להזדרז.
בניית המגדל של פיזה החלה ב-1173. המבנה המרשים, שגובהו כ-60 מטרים, החל להפגין את נטיותיו המוזרות כבר בשלב מוקדם. חמש שנים לאחר תחילת הבנייה, כאשר הגיעו הבנאים לקומה החמישית, החלו היסודות באחד הצדדים לשקוע. לאחר הפסקה של כמה עשרות שנים, במהלכה ניסו בני פיזה להרהר בסטייתו של ילד השיש שגדל בעירם, הושלמה הבנייה. הבונים ניסו לאזן את הצד השקוע, באמצעות העברת יתר משקל לצד השני, אך הניסיון נכשל.
המהנדסים מונים כיום שתי סיבות לאוצר המיוחד, שנפל לידי פיזה: בונאנו פיזאנו, הפסל והארכיטקט שתכנן את המגדל, הזדרז בעבודתו והניח יסודות שעומקם שלושה מטרים בלבד; הבעיה השנייה היתה שפיזאנו סבר שהמגדל עומד על קרקע וולקנית, בעוד שלמעשה נבנה המגדל על אדמת סחף חולית.
אם המגדל של פיזה הוא כישלון, זהו ללא ספק אחד הכשלונות הפנטסטיים ביותר בהיסטוריה. המבנה הפך לסמלה של העיר ובמשך יותר מ-700 שנה הגיעו תיירים מרחבי העולם כדי לחזות בפלא. המבקרים טיפסו ב-294 המדרגות הלולייניות של המגדל, עצרו את נשימתם, וצפו אל נופי טוסקנה ואל הרי השיש של קאררה. המבקרים האלה הכניסו ישירות לקופתה של העיר יותר משלושה מיליון דולר בשנה. מלבד סכום זה הכניסו המבקרים סכומי עתק לעסקי התיירות בעיר. לאור כל זאת אין פלא שאנשי פיזה לא התלהבו כלל מן הדרישה של המשרד לעבודות ציבוריות ברומא לסגור את הקופה. למרות ההתלבטויות נסגרו דלתות המגדל ב-7 בינואר 1990. ההודעה היתה שהסגירה היא לשלושה חודשים של שיפוצים אינטנסיביים, אך מאז לא נפתח המגדל למבקרים.
ממשלת איטליה הקימה ועדה בת 11 חברים, והקציבה 80 מיליון דולר לשיפוצו של הבניין ולעצירת השקיעה. במהלך החיפושים אחר נוסחת פלא להצלת המגדל, הגיעו לידי הוועדה אלפי הצעות, חלקן מוזרות במיוחד, כמו הקמת מגדל נטוי שני, סימטרי לראשון, שגשר תמיכה משיש יחבר בין שניהם ויחזיק אותם מאוחדים ויציבים (באיור משמאל). הוועדה לא בחרה באף אחת מן ההצעות, ונסיונות חוזרים ונשנים ליציקת בטון ליסודות, כדי לעצור את שקיעתם, לא נשאו עדיין פרי (עיריית פיזה סירבה פעם בתוקף להצעה ליישר את המגדל ולהפוך אותו לאנכי. מגדלים אנכיים יש הרבה, אבל אוצר נטוי יש רק כאן, טענו ראשי העיר).
גלילאו גליליי, המדען המפורסם ביותר של פיזה, טיפס בתחילת המאה ה-17 למרומי המגדל. הוא הטיל מן הקומה העליונה שני חפצים, האחד כבד פי מאה מהשני, והוכיח להמונים המשתאים שהחפצים הגיעו לקרקע בדיוק באותו זמן. אם כך, מסבירים בני פיזה בצילו של המגדל, ייתכן שכל המומחים לכוח הכובד אינם מבינים דבר. ייתכן שכל התחזיות על הקריסה הממשמשת ובאה אינן אלא בדותות והמגדל, שהוקם כדי לציין ניצחון ימי על ונציה, יעמוד לעד, או לפחות יעמוד עד שוונציה תשקע בים.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...