מאלון הגליל לקריית אתא

• עונה מומלצת: כל השנה.

• התאמת המסלול: לכל המשפחה.

• קושי המסלול: מגוון מסלולים משתנים – ברכב, באופניים וברגל.

• אורך המסלול: אורכה המלא של הדרך הוא כ-12 קילומטר.

• משך המסלול: משתנה בהתאם למסלול הנבחר.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 4 "הכרמל".

• הגעה מצומת יקנעם: בצומת יקנעם פונים שמאלה לעבר צומת התשבי, שם פונים ימינה לכביש מס' 722 לעבר צומת השומרים. בצומת השומרים פונים ימינה לכביש מס' 75, ובצומת רמת ישי פונים שמאלה (כביש מס' 77) לעבר טבריה וצפת. נוסעים עד צומת המוביל, פונים בה שמאלה, ומיד אחרי הצומת פונים שוב שמאלה לאלון הגליל. בכניסה לאלון הגליל פונים ימינה, בעקבות השילוט לעבר יקב יפתחאל ומרכז שטח אלון הגליל. בתחתית הירידה ישנו שילוט ברור שמאלה, לעבר הדרך הנופית.

• יציאה מקריית אתא חזרה למרכז: עם ההגעה לקריית אתא ממשיכים ישר בכיכר, וממנה נוסעים ישר כל הזמן עד שמגיעים לכביש הראשי. בכביש הראשי פונים ימינה לעבר צומת גלעם, ובה פונים שוב ימינה לעבר צומת סומך (כביש מס' 79). בצומת סומך פונים ימינה בכביש מס' 70 לעבר צומת יגור. לחלופין, אפשר לחזור לאזור המרכז גם דרך הקריות.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, כובע, מים.

• המסלול המוצע מותאם לכל סוגי הרכב, והנסיעה בו מאפשרת עצירות לתצפית, עצירה בחניונים ויציאה להליכות רגליות וקצרות. עם זאת, הוא מותאם בעיקר לרוכבי אופניים.

מנקודת ההתחלה יוצאת הדרך הנופית מערבה (ובמקביל לשילוט שלה מופיע סימון שבילים בצבע ירוק). הדרך מתפתלת לאורך השלוחות התוחמות את נחל ציפורי מצפון, עולה לשיאי גובה, גולשת במדרון, חוצה נחלים וחוזר חלילה. הדרך חולפת באזורי נטיעות, ובין חורש ים תיכוני שבו אלוני תבור רבים, לעיתים היא צולחת עמקים פוריים שבהם בוסתני רימונים, כרמי זיתים ושדות מעובדים, ולעתים חולפת במעבה יערות אורנים וברושים. בכמה מקומות נפתחים בינות עצי היער חלונות תצפית, ודרכם ניתן לראות את ערוץ נחל ציפורי, את הכפר כעביה ולעתים אפילו את הכרמל הרחוק.

בנקודה מסוימת מתחברת הדרך לכביש סלול. בקטע זה השילוט אינו ברור במיוחד – יש לפנות בכביש שמאלה, לעבר הרדוף ועדי. בפנייה לעדי יש לפנות ימינה ולנסוע עד לשילוט ברור שמורה שמאלה (ממש לפני העלייה לעבר היישוב). לאחר שחולפת הדרך על פני הר חרבי (שיא הגובה המיוער נמצא מצפון לנו) היא מתחילה לגלוש לעבר מישור החוף. בבת אחת אפשר לראות את הכרמל ואת בתי העיר חיפה גולשים במדרון עד לשפת המפרץ שלמרגלותיו.

בירידה לעבר נקודת הסיום נבחין בשילוט המורה שמאלה, לעבר חורבת אושה. המקום נודע עם עקירתו של מוסד הסנהדרין לכאן לאחר מרד בר כוכבא. במקום ישנם שרידים ארכיאולוגים שונים – רצפות פסיפס, בית קברות יהודי עתיק ועוד. לאחר נטישתה של אושה יושב המקום מחדש על ידי על ידי מהגרים מהמגרב שהובאו לכאן על ידי מוחמד עלי, הכובש המצרי ששלט בארץ בין השנים 1840-1831. עם עלייתו של קיבוץ רמת יוחנן על הקרקע בשנת 1932, נקשרו קשרים עם אנשי הכפר. בחודש מרץ 1948 שימש הכפר (וכמותו הכפר כסייר השכן) כעמדה קדמית ליחידות הצבא הדרוזיות של קאוקג'י. הקרבות הכבדים שהתנהלו במקום מוכרים כקרבות רמת יוחנן. בסוף הקרבות ננטשו הכפרים ונהרסו. הניצחון אפשר את כיבוש חיפה והביא להחלטה ההיסטורית של גנרל דרוזי לנטוש את המאבק ולערוק לצדה של ישראל עם כל כוחותיו. בלב בית הקברות המוסלמי ניצב קבר המזוהה כקברו של הנביא הושע. סביב הקבר עצי אלה ואלון עתיקים ובעונה פורחים פה גם אירוסים נצרתיים.

באלון הגליל, מעל נקודת ההתחלה של הדרך הנופית, נמצא מרכז שטח אלון הגליל. כיוון שהאתר נמצא ממש על "שביל ישראל", זוהי נקודת מפגש מוכרת של תרמילאים ההולכים בשביל ונקודת מוצא להרבה טיולים באזור (המקום מתחייב לספק לינה לכל המטיילים על השביל). בסמוך למרכז השטח ישנו חניון של קק"ל ושירותים. במרכז עצמו יש מרכז מידע לטיולי אופניים, חנות תיקונים, נקודת שטיפה לאופניים ומרכז השכרה ומכירה של אופניים. בכל סוף שבוע יוצאים מכאן טיולים ללא תשלום למתחילים ולמתקדמים. בנוסף, אפשר לקבל ייעוץ על טיולים באזור ומפות. המקום פתוח בכל ימות השנה למעט יום כיפור.