תפריט עמוד

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק נעים במיוחד, עם רמזים לגמרי לא נסתרים לעבר התיאטרלי של הבניין המקסים

בשנת 1939 נחנך מבנה הקבע של תיאטרון האהל, ברחוב בילינסון 6 בתל אביב, מאחורי כיכר דיזנגוף (הנקראת על שם צינה דיזנגוף, רעיית ראש עיריית תל אביב הראשון). את הבניין הלבן, בעל החזית המעוגלת, תכנן האדריכל אריה שרון, בוגר בית הספר באוהאוס בגרמניה וחתן פרס ישראל באדריכלות. הקשר של שרון אל התיאטרון התחזק עוד יותר כאשר נשא לאישה את חיה סנקובסקי, שחקנית האהל.

הסטודיה הדרמטית נולדת

אבל עוד קודם לכן, כעשור וחצי לפני שמשכן הקבע של התיאטרון נחנך, הבמאי משה הלוי הקים את קבוצת התיאטרון שזכתה לשם שאף איש שיווק בן ימינו היה בוחר: הסטודיה הדרמטית שעל יד ועדת התרבות של ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל – האהל. במקום ללהק לקבוצה שלו שחקנים מקצועיים, הלוי בחר בצעירים שעסקו במיני מלאכות אחרות ביום-יום. תחת שרביטו הם התאמנו על פי אסכולת התיאטרון הרוסית שיטת סטניסלבסקי בצריף על חוף הים של תל אביב. במאי 1926 עלתה הצגת הבכורה של התיאטרון, ששמו קוצר לאהל.

"מעשה בחההצגה "מעשה בחייט", משנת 1947, בתאטרון האהל, תפאורה אריה ארוך (הצילום ברשות נחלת הכלל)ייט" (1947) בתאטרון האוהל. תפאורה מאת אריה ארוך (הצילום בנחלת הכלל)

ההצגה "מעשה בחייט", משנת 1947, בתאטרון האהל, תפאורה אריה ארוך (הצילום ברשות נחלת הכלל)

בין המחזות בעלי הנושאים ההיסטוריים והתנ"כיים, עם מסר סוציאליסטי, עלה גם הלהיט הגדול של התיאטרון –  "החייל האמיץ שוויק" בכיכובו של מאיר מרגלית. ההצגה הזאת, שעלתה מאות רבות של פעמים, נחלה הצלחה מוחצת. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה עוד הספיקו שחקני האהל לצאת למסע הופעות באירופה ובמצרים.

הרוח התיאטרלית קמה לתחייה

ב-1939, כאמור, זכה התיאטרון בבית משלו, שנקרא בית ארלוזרוב ושימש דוגמה מופתית לסגנון הבינלאומי. כעבור 30 שנים, ב-1969, נסגר תיאטרון האהל. הבניין, שעמד נטוש שנים רבות, הוכרז על ידי עיריית תל אביב כמבנה לשימור מחמיר, ולאורך השנים, למרות ההצעות השונות שעלו לגביו, אף אחת מהן לא יצאה אל הפועל.

תיאטרון אהל, מבט מרחוב אהרונוביץ', תחילת שנות הארבעים

למעלה: המבנה של תיאטרון אהל, מבט מרחוב אהרונוביץ', תחילת שנות הארבעים. למטה: מאחורי החזית המשופצת מסתתר מלון בוטיק מיוחד במינו | צילום עכשווי רותם בר כהן, הצילום ההיסטורי ברשות נחלת הכלל

למעלה: המבנה של תיאטרון אהל בתחילת שנות הארבעים; למטה: החזית המשופצת של התיאטרון שהפך למלון בוטיק | צילום תחתון: רותם בר כהן; צילום עליון ברשות נחלת הכלל

בקיץ 2022 כל זה השתנה: במבנה ששימש את תיאטרון האהל נפתח מלון חדש, בייקסטייג' שמו. המעטפת החיצונית, המבואה וגרמי המדרגות נשמרו בצורתם המקורית, ולאחר שיפוץ ושימור הם חזרו למראה שלהם בתקופת הזהר של התיאטרון. החלל הפנימי שונה על מנת להתאים אותו למלון בן זמננו: האולם הראשי הפך לאטריום מרשים, שמכניס אור טבעי אל הלובי, המסדרונות בקומות מעליו משקיפים על הלאונג', כאילו האורחים צופים במחזה מהיציע.

הלובי של מלון בייקסטייג'. אווירה תיאטרלית מלאת חן | צילום: רותם בר כהן

הלובי של מלון בייקסטייג'. אווירה תיאטרלית מלאת חן | צילום: רותם בר כהן

גם בחדרים נשמרה הרוח התיאטרלית, עם מראה מוקפת בנורות, וילונות קטיפה כהים ומתלה מברזל מפורזל לתליית הבגדים. אפילו הדרך אל החדר מזכירה את עברו של הבניין: כשהמעלית נעצרת בקומה המבוקשת נשמעות מחיאות כפיים ובמסדרונות הפתוחים המובילים לחדרים פרושים שטיחים אדומים. על דלת החדר תמצאו גלויה מצוירת עם ציטוט מתוך מחזה (בחדר שלי זה היה ציטוט של איבסן). ואם במקום במעלית תעלו לקומה הראשונה בגרם המדרגות הרחב (והמקורי), תגלו עמדת סלפי בהשראת תאי הצילום של פעם.

מבט מהקומה העליונה, שהפכה למעין יציע, אל הלאונג' מתחת | צילום: רותם בר כהן

מבט מהקומה העליונה, שהפכה למעין יציע, אל עבר הלאונג' מתחת | צילום: רותם בר כהן

במלון יש 48 חדרים, וכיאה למלון בוטיק, הם שונים זה מזה. לכמה מהחדרים יש מרפסת קטנה הצופה אל רחוב בילינסון, ארבעה חדרי גן מובילים לחצר פנימית, יש חדרים רגילים, ללא מרפסת, חדרי דופלקס ואפילו שתי סוויטות עם סלון, חדר שינה ומטבחון.

גם אם החדר שלכם לא מצויד במרפסת ואין לו גישה לחצר פנימית, תוכלו לעלות אל מרפסת הגג בקומה הרביעית, להשתרע על אחת הכורסאות המוקפות בצמחייה ולהרהר בשיר שכתב נתן אלתרמן על תל אביב: "היסטוריה אין לה אף כזרת / אין רצינות בה / אין משקל / נכון מאוד, אדון וגברת / לא, אין בה כלום… לא כלום… אבל… / בכל זאת יש בה משהו, / כן, יש בה איזה משהו…/ שכלל עוד לא היה שהוא / והוא כולו שלה שהוא".

חדר במלון בקסטייג', כולל נגיעות תיאטרליות

חדר במלון בקסטייג' כולל נגיעות תיאטרליות | צילום: רותם בר כהן

מקושקשת על חלה ושפתון מלחייה

אחד הדברים המצוינים במיוחד בבקסטייג', ויש כמה וכמה דברים כאלה, הוא הצד הקולינרי. בשונה מהמקובל במלונות ישראלים, ארוחת הבוקר מוגשת לשולחן ואפשר לבחור מנות חמות מתוך תפריט שנמצא במעין ארנק וינטז' בצבע אדום בוהק. בין השאר אפשר לבחור בין ביצי עין על פרנץ טוסט מלוח, מקושקשת עם פרמזן על חלה, ביצה בקרואסון עם רוטב הולנדייז ועוד כהנה וכהנה הפתעות טעימות. על מתקן בעל כמה קומות שעל השולחן מניחים עבורכם מיני סלטים, מטבלים, ירקות מבושלים ועוד תוספות נחמדות. בעודכם לוגמים מהקפה של הבוקר ודאי תבחינו ששקיות הסוכר מונחות בתוך נעל זכוכית קטנה והמלחייה נראית כמו שפתון.

מרפסת הגג. לשבת בין העציצים הפורחים ולהשקיף על גגות מסביב

מרפסת הגג. לשבת בין העציצים הפורחים ולהשקיף על גגות מסביב | צילום: רותם בר כהן

בבר ובלובי מגישים יינות ישראליים וקוקטיילים מקוריים, מתובלים בצמחים מקומיים. בינתיים ארוחת הבוקר והבר פתוחים רק לאורחי המלון (אחר הצהרים האורחים מוזמנים לקוקטייל אחד בחינם), בהמשך הם יפתחו לקהל הרחב. הניחוש שלנו: זה הולך להיות מקום לוהט ומבוקש, הרחק מהרעש התל אביבי, ועם זאת באווירה הכי תל אביבית שיש.

כיכר דיזניגוף ביום קיץ חם ולח. בכל זאת יש בה משהו... | צילום: רותם בר כהן

כיכר דיזנגוף ביום קיץ חם ולח. בכל זאת יש בה משהו… | צילום: רותם בר כהן

• מלון בקסטייג' שייך לרשת מלונות הבוטיק אטלס, כתובת המלון: רחוב בילינסון 6, תל אביב, בגבה של כיכר דיזנגוף. טלפון: 03-9207777, אתר. המחיר ללילה לזוג, כולל ארוחת בוקר, החל מ-1,028 שקל. לכבוד הפתיחה יש מחירי מבצע מיוחדים לחברי מועדון (עד סוף ספטמבר 2022).

___

הכותבת היתה אורחת המלון

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מרתון צילום טבע בגני יהושע: הצילומים הזוכים
מרתון צילום טבע בגני יהושע: הצילומים הזוכים

מרתון צילום טבע עירוני שנערך לאחרונה בגני יהושע הציב למשתתפים אתגרים במטרה לראות את הקשר בין האדם לסביבה, למצוא סיפור מקומי וייחודי שיאפיין את האזור, לעניין, לרגש ולחדש דרך עדשת המצלמה. הכירו את הצלמים שזכו בשלושת המקומות הראשונים