תפריט עמוד

לטייל בגשם בגליל העליון

החורף מתחיל וזה בדיוק הזמן לתכנן טיול אחר, מאתגר, רטוב, בוצי ומרגש. באירופה לטייל ביום גשום זה אירוע שיגרתי ופשוט. מתלבשים חם כולל נעלים/מגפיים, מעיל גשם, כובע וכפפות ויוצאים לדרך. הגשם הוא לא גורם שמבטל טיול, ההפך הוא הנכון, ימי הגשם בטבע מאפשרים לנו לחוות את החי והצומח בגשם. יואב יעקובי לוקח אותנו למקומות היפים בגליל העליון ואצבע הגליל, דווקא בגשם.

"הגשם שוב יורד, אני איני פוחד

אני שר ורוקד, כשהגשם יורד.

הגשם שוטף, אני מתרטב

אך טוב לי, לרקוד ככה בין הטיפות.

במטר הכבד, אני שר ורוקד"…

ג'ון קלי, שר ורקד בגשם… הפעם אנחנו נשיר ונטייל בגשם.

לפני שנצא לטייל בגשם:

טיפים שיגרמו להנאה מושלמת

  • בדקו את מזג האוויר וודאו שאין סערות קיצוניות (אנחנו נטייל בגשם ונמנע לצאת מהבית ביום של סערה).
  • התארגנו על בגדי החלפה כולל גרביים.
  • מגבת קטנה שתחכה ברכב יכולה לעשות פלאים בסוף יום טיול גשום.
  • התלבשו חם כולל מעיל גשם או שכמיה, כובע, כפפות ומטריה והימנעו מבגדי כותנה הסופגים מים ומתייבשים לאט.
  • וודאו שיש לכם כיסוי גשם לתרמיל גב.
  • שקיות אשפה – אף פעם לא מזיק.
  • תרמוס תה חם או לחילופין פק"ל קפה, משפר פלאים את מצב הרוח בגשם.
  • מקלות הליכה – תמיד מומלץ במיוחד בימים של גשם.
  • ואחרון והכי חשוב – נסו להישאר יבשים עד כמה שאפשר 😊

דגשים לטיול בגשם

  • הנהיגה ליעד קשה ויש לשמור על נסיעה איטית וריכוז גבוה.
  • השבילים בוציים וחלקים מאוד ויש ללכת בזהירות רבה ולהימנע מהחלקות מסוכנות.
  • הימנעו מחציית ערוצי נחל זורמים.
  • היו ערניים למצב של היפותרמיה. זהו מצב בו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות. בתחילה המטייל מבולבל ורועד, מגלה סימני אדישות ובמצבים קיצוניים מגיע לערפול ההכרה והאטה בקצב הלב. שימו לב והפסיקו את הטיול וחיזרו לרכבים.

ועוד לפני שנצא לדרך כמה טיפים מסבא יואב:

  • תה חם מחמם את הגוף ביום קר, מקל על כאבי גרון ושיעול. תה עם לימון ודבש עושה את העבודה.
  • למצוננים, מרק עוף חם עוזר מאוד. במרק יש נוזלים ומלחים שהגוף זקוק להם. אז אחרי טיול בגשם מרק עוף במסעדה טובה יעשה פלאים.
  • הטיפ הכי חשוב, הימנעו ממעברים קיצוניים מסביבה חמה לסביבה קרה. במעברים אלו גופנו נחלש וזו הסיבה המרכזית להיותנו חולים.

ועכשיו למסלולי טיול מומלצים ודי בטוחים בגליל העליון מדרום לצפון.

מושבת הראשונים ראש פינה

בווייז יש לרשום "בית העלמין ראש פינה" ולהחנות ברחבת החניה. משם בהליכה ישנו שלט המפנה ימינה לגרם מדרגות עד לאתר השחזור. אם נמשיך עד לקצה החניה נגיע לוואדי ראש פינה .

מושבת הראשונים בראש פינה עברה שיחזור מוצלח והשיטוט ברחובות הצרים מחזיר אותנו כ-140 שנה אחורה. המושבה שוכנת למרגלות הר כנען ובסמוך לעיר צפת. המושבה הוקמה בשנת 1878 ע"י קבוצת אברכים מצפת שנטשו אחרי כ-3 שנים קשות של רעב ובצורת. ב-1882 הגיעו חלוצים מרומניה והקימו את המושבה מחדש.

לצד בתי המושבה במעלה ההר מתפתל וואדי ראש פינה הקסום על שלושת מעיינותיו. בחורף ערוץ הנחל זורם והמראה מרנין. עוד בחורף ניתן ליהנות משלל הפריחות כשהשיא הוא בפריחת השקדיות.

כפי שנאמר בתחילת הכתבה לוואדי ניתן להגיע מרחבת החניה. ניתן לטפס במעלה הוואדי עד לצפת או להסתפק בלהתרשם מהמעיינות ובמסלול מעגלי או מסלול קווי ולהמשיך לאתר השחזור.

בנחל ראש פינה

בנחל ראש פינה

בסמטאות המושבה ניתן לטייל בכל שעות היום והלילה וכמובן גם בגשם. בשיטוט נפגוש את בית הפרופסור מר. בבית זה חקר הפרופסור את מחלת המלריה, ועמל קשה עד שמצא את התרופה. בגב הבית ניתן להלך במדשאות גן הברון וליהנות מתצפית יפה לעמק ולהרי הגולן. בצמוד לבית הפרופסור נפגוש את בית הפקידות ואת מערת שלמה בן יוסף. במערה זו הסתתר שלמה בן יוסף חבר בית"ר מפני הבריטים לאחר שתקף אוטובוס ערבי בדרך לצפת. בן יוסף נתפס והוצא להורג בן 25 במותו.

במעלה הרחוב נפגוש את בית המורה. הברון ראה חשיבות גדולה בחינוך ובנה במושבות בתים מיוחדים למורים. גם מלון הוקם במושבה, מלון שוורץ. אישים רבי מעלה התאכסנו במלון ביניהם הרב קוק, טרומפלדור ומפקד הפלמ"ח יגאל אלון.

בקצה הרחוב גולת הכותרת בית הכנסת. עדיין בשימוש ומומלץ להיכנס ולהתרשם מהמבנה וארון הקודש. לאחר התפתלות הרחוב צפונה  בקצה הרחוב מצפה נמרוד. תצפית יפיפייה לעבר עמק החולה, החרמון והגולן. זו נקודה שאסור לפספס. התצפית הוקמה לזכרו של נמרוד שגב וכל צוות הטנק שנפלו במלחמת לבנון השנייה בקרב בעיירה השיעית עייתא א שעייב.

במושבה בתי קפה, מסעדות ,סטודיו לקרמיקה ואומנים נוספים.

ראש פינה

ראש פינה

ראש פינה

ראש פינה

 

שמורת החולה

בווייז יש לרשום שמורת החולה. שמורת הטבע היא זכר לאגם החולה שיובש בתחילת שנות ה-50 לצורך יצירת שטחי גידול לחקלאים. פרויקט הייבוש עורר מאבק ציבורי ראשון לשימור הטבע שהוליד את הקמת החברה להגנת הטבע. שמורת החולה היא שמורת הטבע הראשונה בארץ.

בחורף השמורה בחגיגה. מאות אלפי ציפורים נודדות נוחתות לעצירת ביניים למנוחה בדרך לארצות החום כשהמסה העיקרית היא של עגורים.

השמורה שייכת לרשות הטבע והגנים והכניסה בתשלום. אז מה מחכה לנו בשמורה:

מסלול מעגלי מונגש  שמאפשר לראות מספר רב של ציפורים ועופות מים. מגדל תצפית בן שלוש קומות בו נשקיף על האגם, עמק החולה הרי הגליל הגולן והחרמון. עם קצת מזל נוכל לראות את עדרי הג'מוסים והיחמור הפרסי. זה האחרון נכחד מהארץ ובמבצע נועז הובאו לארץ מאירן יחמורים שהתרבו וחזרו לשוטט בהרי הכרמל, גליל מערב, ירושלים וכמובן בשמורת החולה.

עוד בשמורה מרכז מבקרים מרשים הכולל שש תחנות. האגם הנעלם, ציפורי החולה, בעלי החיים בעמק החולה, מפת הנדידה, ועופריה. הביקור אורך כ-40 דקות והוא מומלץ במיוחד ומתאים לכל המשפחה.

עגורים בעמק החולה

עגורים בעמק החולה

אגמון החולה

רק לפני נסביר שאגמון זה סוג של צמח הנפוץ ליד נחלים וביצות.

אחרי שיובש האגם לצורכי גידולים חקלאיים הגיעו למסקנה שאדמת הכבול אינן טובות לעיבוד חקלאי והחלו בהצפה מבוקרת של השטחים החקלאיים.

עמק החולה מהווה ציר נדידה מרכזי. בעונות הנדידה סתיו ואביב חולפות כמויות עצומות של ציפורים שחלקם נשאר לחרוף בעמק החולה.

באגמון החולה מספר פעילויות לכל המשפחה.

  1. כניסה והליכה רגלית סביב האגם תוך כדי עצירה בנקודות התצפית שבהן ישנו נציג מהשמורה עם טלסקופ והסברים על הציפורים הנראות. המסלול הארוך כ10 ק"מ ויש אפשרות למסלול קצר של כ5 ק"מ.
  2. השכרת אופניים עם אפשרות לכיסא תינוק.
  3. השכרת רכב גולף.
  4. טיול בעגלת מסתור המלווה במשקפות לכל משתתף ומדריך.

לכל האטרקציות – מומלץ מאוד להזמין מראש.

שעות הביקור המומלצות הן הנץ החמה ובשקיעה. בשעות אלו ישנה חגיגה בשמיים והאגם כולו בהתארגנות ללינת הלילה או להתעוררות ליום חדש של נדידה ולאלה הנשארים יציאה לשדות לחיפוש מזון. הלינה בתוך האגם מונעת מחיות טורפות לפגוע בציפורים, בתוך האגם הן בטוחות ומוגנות.

אגמון החולה בשקיעה. העגורים מגיעים לאגם לשנת לילה במים

אגמון החולה בשקיעה. העגורים מגיעים לאגם לשנת לילה במים

ממוזיאון הרעות למוזיאון השומר

הביקור במוזיאון הרעות מאפשר לכל המשפחה להבין את שהתרחש כאן בזמן מלחמת השחרור. המוזיאון די חדש ונפתח ב-2014. (נא לא להיבהל מהמילה "מוזיאון", מומלץ להיכנס ולקחת רגע למורשת).

בחצר המוזיאון קבר אחים ותצפית יפהפייה על עמק החולה הגולן והחרמון.

אחרי הביקור במוזיאון נכניס לווייז "דרך נוף הרי נפתלי", דרך קסומה עבירה לכל רכב בנסיעה איטית יורדת מרכס הרי נפתלי עד לקיבוץ כפר גלעדי. בחורף כשהחרמון מושלג ופרחי החורף בשיאם והשקדיות פורחות יש רצון שה-12 ק"מ לא יסתיימו לעולם.

בכפר גלעדי אפשר לבקר באריה השואג וליהנות מתצפית יפה לעמק, אפשר לטייל ב"שביל הלולים" כשבקצה השביל נמצא הסליק שגם הוא שווה ביקור. ואחרון מוזיאון השומר לתולדות ארגון "השומר" והתיישבות בגליל. בחצר המוזיאון רחבת דשא ענקית עם תצפית נוף לכל העמק הגולן והחרמון והרי נפתלי.

ממוזיאון השומר אפשר לצעוד בשביל הפצועים עד לחצר תל חי. השביל מסודר ומאפשר הליכה בימי החורף. טיול קצר זה מחייב הקפצה של רכב לחצר תל חי.

דרך נוף הרי נפתלי

דרך נוף הרי נפתלי

תל דן ומוזיאון בית אוסישקין

לתל דן תמיד טוב להגיע. בקיץ המסלול מוצל והמים קרים ובחורף הזרימה חזקה ומרשימה. נחל דן הוא הגדול במקורות הירדן והוא מספק את מחצית הספיקה של נהר הירדן. בחורף המלצתי לעשות את הטיול הקל לכיוון מעיינות הדן שאורך כשעה וחלק גדול מונגש.

בכניסה לתל דן נמצא מוזיאון הטבע בית אוסישקין. במוזיאון חלק זואולוגי המראה את נוף עמק החולה והחי לפני הייבוש ויש את החלק הארכאולוגי המציג מממצאים מהחפירות התל דן. בחצר המוזיאון רחבת דשא ענקית ופלג של הדן.

תל דן

תל דן

טיילת עמי

שתי אופציות להגעה וחנייה. הצפונית בכניסה לקיבוץ שדה נחמיה והשנייה שהיא הדרומית בכניסה לקייקי כפר בלום.

אורכה של טיילת עמי כ1 ק"מ וביום של גשם אפשר ליהנות מזרימות אדירות של הירדן. בימי גשם עזים הירדן עולה על גדותיו ומשליש את רוחבו. הטיילת נגישה מטופחת ונעימה.  בתום ההליכה אפשר לחצות את הנחל וללכת ל"בלומה" לקפה ומאפה, או להיכנס לקיבוץ עמיר ל"מעיונה" וליהנות מקפה ומאפה ומגוון פשטידות באווירה קסומה מבנה עתיק ומיוחד מאוד.

הירדן עולה על גדותיו

הירדן עולה על גדותיו

מטולה

מושבת גבול הכי צפונית, מטולה, מאפשרת לנו ליהנות ממגוון אפשרויות.

  1. מצפה דדו – בהר הצפייה, מאפשר תצפית על עמק החולה, הגולן והחרמון, הרי נפתלי ועמק עיין בדרום לבנון. המצפה לזכרו של הרמטכ"ל דוד אלעזר.
  2. רחוב הראשונים – הרחוב הראשי והיחיד של המושבה בימיה הראשונים. אורכו כ-1 ק"מ ולאורכו מסעדות וגלריות. בחורף ההרגשה של עיירת סקי באירופה.
  3. טיילת מזרחית נחל עיון – מחניון חורשת וייס יוצאת טיילת מונגשת ומוארת המשקיפה על דרום לבנון וערוץ נחל עיון. בקצה הדרומי של הטיילת תצפית על מפל הטחנה, אחד מ-4 מפלי נחל עיון.
  4. מפל התנור – מעט דרומית לכניסה למטולה. הכניסה וההגעה לנחל מונגשת לנכים והמפל בחורף מרשים ביותר. ההליכה קלילה ומומלצת מאוד.
  5. מרכז קנדה – אחרי שטיילנו אפשר להיכנס למתחם הסגור הכולל בריכה מחוממת, סאונה, ג'קוזי, החלקה על הקרח, באולינג, אי גאמפ ועוד.
מפל הטחנה מטיילת מטולה

מפל הטחנה מטיילת מטולה

מבטיח לכם הנאה מושלמת ומיוחדת בטיול בגשם.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...