תפריט עמוד

לגלות את סרביה: היפהפייה המתעוררת

סרביה, שהתאוששה בהצלחה משנים ארוכות של מלחמות, מגלה לתיירים, שעדיין לא מגיעים בהמוניהם, את פניה היפות - ערים שוקקות חיים, פנינים ארכיטקטוניות, נופים יפים וטבע פראי. הצעות לכמה דברים נפלאים לעשות ולראות בסרביה

רבות ממדינות יוגוסלביה לשעבר, כמו קרואטיה, סלובניה ומונטנגרו, זוכות בשנים האחרונות לפריחה תיירותית אדירה. אבל סרביה, שמלחמות עקובות מדם התחוללו בה עוד שנים ארוכות, נותרה מאחור. בשנים האחרונות חזרו לסרביה השקט והיציבות, וזה הזמן לגלות אותה וליהנות מהביקור במדינה שעדיין נותרה לא מתוירת. ויש המון מה לגלות: סרביה מציעה למבקרים בה עיר בירה מלאת חיים עם חיי לילה סוערים, ערים עתיקות ועיירות קסומות ורומנטיות, אתרי טבע מרהיבים ביופיים עם הרים אגמים, ומפלים, וגם אוכל טוב ויין מצוין. הנה כמה דברים נפלאים שאפשר לעשות בסרביה.

1. לטייל בבלגרד

בלגרד (Belgrade), בירת סרביה, היא עיר עתיקה ויפה ששוכנת על מפגש הנהרות סווה (Sava) ודנובה (Danube). בלגרד נהרסה פעמים רבות אבל תמיד קמה מהריסותיה, והיום מדובר בעיר תוססת שיש בה המון לעשות ולראות. אחד האתרים הבולטים בעיר הוא מצודת בלגרד (Belgrade Fortress), מצודה מרשימה מהמאה ה-14, שהכובשים השונים השאירו בה את חותמם, וכך ניתן לראות שינויים ותוספות שבנו האוסטרים במאה ה-18, מאזוליאום וחמאמים שבנו התורכים ועוד. סביב המצודה יש פארק עירוני מטופח עם טיילת יפה, מזרקות וצמחייה ירוקה. לא כדאי להחמיץ גם את רחוב Knez Mihailova, מדרחוב יפה ושוקק חיים עם בניינים יפים מסוף המאה ה-19 בשלל סגנונות ארכיטקטוניים, לצד בתי קפה רבים, מסעדות וחנויות.


בלגרד, בירת סרביה. עיר עתיקה ומלאת חיים

בבלגרד יש גם כמה מוזיאונים מעניינים, כמו המוזיאון הלאומי, שבו כ-400,000 פרטי ארכיאולוגיה ואמנות; המוזיאון האתנוגרפי, המוזיאון לאמנות מודרנית והמוזיאון לתולדות היהודים בבלגרד. אזור להחמיץ גם את קתדרלת סנט סווה (Sveti Sava), קתדרלה עצומת מימדים בסגנון ביזנטי. לצד טיול רגלי בעיר כדאי גם לצאת לשייט על נהר הדנובה או נהר הסווה וליהנות מתצפית על העיר מזווית לא שגרתית. וגם בלילה יש מה לעשות בבלגרד, עם כמות לא מבוטלת של מועדונים וחיי לילה סוערים.


מדרחוב Knez Mihailova בבלגרד. לא משעמם גם בלילה | צילום: motoyen, flickr

2. לבקר במצודת פטרוברדין ולחגוג בפסטיבל אקזיט

נובי סאד (Novi Sad), העיר השנייה בגודלה בסרביה, ששוכנת מצפון-מערב לבלגרד, היא גם האחת הערים היפות במדינה. האתר הבולט ביותר בעיר הוא מצודת פטרוברדין (Petrovaradin), מצודה מלכותית מרשימה במיוחד מהמאה ה-18 ששוכנת על גבעה לגדת הדנובה. במגדל השעון של מצודה ניתן להבחין למרחוק. המצודה המרשימה היא אחד מאתרי החובה לכל מבקר בסרביה.


מצודת פטרוברדין, מעל הדנובה | צילום:  findoffenseinreason, flickr

כבר למעלה מעשור שהמצודה מושכת אליה מדי קיץ עשרות אלפי צעירים מכל רחבי אירופה, שמגיעים להשתתף בפסטיבל אקזיט שנערך במקום. המצודה משמשת תפאורה מרהיבה לאחד מפסטיבלי המוזיקה הטובים באירופה, שכולל רשימה מכובדת במיוחד של אמני מוזיקה אלקטרונית, דאנס ורוק. בשנים האחרונות הופיעו בפסטיבל, בין היתר, הפרודיג'י, פטבוי סלים, פורטיסהד, ניק קייב, דיוויד גואטה ועוד רבים וטובים.

3. הליכה ורפטינג בפארק הלאומי טרה

הפארק הלאומי טרה (Tara) שוכן באלפים הדינריים במערב סרביה ומציע נופים הרריים מרהיבים. בפארק יש פסגות שגובהן מגיע ל-1,500 מטר, יערות עבותים שמכסים כשלושה רבעים משטח הפארק וחלקם נחשבים לשמורים ביותר באירופה, מפלים שוצפים ומערות קרסטיות עמוקות. גולת הכותרת של הפארק היא קניון נהר הדרינה (Drina), שבין קירות אבן הגיר התלולים שלו זורם בשצף נהר הדרינה, שנוצר מהתמזגות הנהרות טרה ופיווה שמקורם במונטנגרו.


אגם פרוצ'ק בפארק הלאומי טרה | צילום: אייסטוק

האגמים בשטח הפארק, כמו אגם פרוצ'ק (Perucac) ואגם זאובינה (Zaovine), מתאימים מאוד לספורט מים, ונהר הדרינה הוא מאתרי הרפטינג הפופולרייןם במדינה. האזור כולו חביב מאוד על אוהבי הליכה וטיפוס ויש בו מסלולי הליכה רבים בדרגות קושי שונות.

4. לבלות בספא

בסרביה יש הרבה אתרי ספא ומרחצאות חמים והחופשה במדינה לא תהיה מושלמת בלי טבילה באתר מרחצאות אחד לפחות. כמה מאתרי הספא המפורסמים של סרביה הן סוקו באניה (Soko Banja), מטרוסקה באניה (Mataruska Banja), ורנג'קה באניה (Vrnajca Banja) ונישקה באניה (Niska Banja). הביקור באחרון מומלץ במיוחד לא רק בשל מעיינות המרפא שלו שהתפרסמו בכל האזור כבר בתקופה הרומית והביזנטית, אלא גם הודות למיקומו בסמוך לניש, השלישית בגודלה בערי המדינה, שיש בה אתרים חשובים כמו אתר העתיקות מדיאנה, מבצר ניש, ומגדל הגולגלות, שבקירותיו שיבצו התורכים את גולגולותיהם של הלוחמים הסרבים שנהרגו בקרב סגאר.

5. לטייל בטבע בפרושקה גורה

הפארק הלאומי פרושקה גורה (Fruska Gora National Park), המרוחק כעשרים קילומטר מנובי סאד, הוא אחד מאזורי הטבע היפים ביותר בסרביה. זהו אזור הררי בלב מישור פנוניה (Pannonia), והוא ידוע במיוחד בשל היערות שבו, שבהם נמצא הריכוז הגבוה ביותר באירופה של עצי טיליה, לצד מינים רבים נוספים של צמחים (עם למעלה מ-700 מינים של צמחי מרפא). זהו אזור פורה מאוד, עם הרבה כרמים, שדות ובוסתנים. לא רק טבע יש במקום אלא גם 16 מנזרים אורתודוקסיים מרשימים, עם ארכיטקטורה ייחודית וציורי קיר יפים.

6. יין ורומנטיקה בסרמסקי קרלובצ'י

מחוז וויוודינה (Vojvodina), בו נמצא גם הפארק הלאומי פרושקה גורה, הוא אזור היין של סרביה, עם כרמים ויקבים שמייצרים יינות משובחים. סרמסקי קרלובצ'י (Sremski Karlovci) שגובלת בפארק הלאומי פרושקה גורה היא עיירת היין של האזור, ובה אפשר לספוג קצת מהתרבות הסרבית וגם לטעום יין מצוין. זוהי עיירה יפה, עם בניינים בארוקיים יפים ומזרקה במרכזה, והכרמים שמסביב לעיירה רק תורמים ליופיה. יין הברמט (Bermet) שמיוצר באזור נחשב למשובח במיוחד בקרב יודעי דבר. מדי שנה בספטמבר מתקיים בעיירה פסטיבל יין שמושך אליה תיירים רבים.


סרמסקי קרלובצ'י, עיירת היין של פרושקה גורה | צילום: jimforest, flickr

ואם כבר מגיעים לעיירה הרומנטית הזו, למה לא לעשות את זה בדרך רומנטית במיוחד? בין החודשים יוני-אוקטובר יוצאת מבלגרד רכבת הרומנטיקה (Romantika Train), רכבת קיטור עתיקה שנוסעת לסרמסקי קרלובצ'י דרך נופים יפים במיוחד.

7. לאכול טוב

המטבח הסרבי הוא מטבח מגוון להפליא, שספג השפעות מהבלקן, מהים התיכון (וובעיקר מיוון), מתורכיה וממרכז אירופה (ובעיקר מאוסטריה ומהונגריה). .המאכלים הלאומיים הם פלסקביצ'ה ( pljeskavica) קציצת בשר ענקית שמזכירה במשהו המבורגר, וסרמה (Sarma) – עלי כרוב, גפן או סלק, ממולאים בבשר קצוץ, אורז, בשר ותבלינים. ויש גם קבב, וגולש, וירקות ממולאים, ושניצל וינאי ומוסקה, והצמחונים אוכלים ירקות צלויים, ושעועית אפויה ברוטב ומאפים של בצק במילוי גבינות או ירקות וכיסונים ממולאים בתפוחי אדמה או בכרוב.


עלי גפן ממולאים המכונים סרמה, מן המאכלים הלאומיים של סרביה

גם גבינות אוכלים פה בשפע, ונהדרות במיוחד הגבינות הביתיות שמייצרים התושבים בבתיהם. ולקינוח אוכלים לפתן פירות ובקלאווה וקרפים ממולאים בריבות או באגוזים עם רוטב שוקולד. חגיגה אמיתית של טעמים מכל האזור.

מפת סרביה:

לחצו להגדלה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסרביה

טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם
טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם

מעט מאוד מדינות באירופה מציעות חווית טיול אותנטית, עם נופים פראיים וכפרים שלא השתנו כבר עשרות שנים. שתי מדינות שעדיין מעניקות את החוויה הזו הן סרביה ובוסניה שבבלקן, שהטיול בשתיהן מציע נופים מגוונים ומרהיבים ומפגש תרבותי מרתק. הזמנה ...

"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו
"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו

מפגשים חוצי גבולות מהסוג השלישי בסרביה ומונטנגרו. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק משתפים אותנו בסיפור רצוף מפגשים חמים ותשורות נפלאות. לא היינו מאמינים, אבל יש תמונות

מסע צילום בסרביה ומונטנגרו
מסע צילום בסרביה ומונטנגרו

נופים עוצמתיים, שמצידם האחד הרים גבוהים, ומנגד קניונים עמוקים שופעי מים, כפרים עתיקים אותנטיים ומזמיני אורחים, יחד עם עושר אטרקציות, והכל מתובל באוכל בלקני משובח: רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק טיילו וצילמו בתחילת הסתיו בדרום סרביה-צפון מונטנגרו.