תפריט עמוד

טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם

מעט מאוד מדינות באירופה מציעות חווית טיול אותנטית, עם נופים פראיים וכפרים שלא השתנו כבר עשרות שנים. שתי מדינות שעדיין מעניקות את החוויה הזו הן סרביה ובוסניה שבבלקן, שהטיול בשתיהן מציע נופים מגוונים ומרהיבים ומפגש תרבותי מרתק. הזמנה לטיול באירופה שמחוץ למסלול התיירים השחוק

גם באירופה המתויירת לעייפה עדיין נותרו  כמה פנינים לא מוכרות, שבהן אפשר לחוש את ההתרגשות שבגילוי מקום חדש, אותנטי ולא ממוסחר.  שתיים מהפנינים האלה הן סרביה ובוסניה, אשר בשונה משכנותיהן שבבלקן (כמו קרואטיה, סלובניה ומונטנגרו), עדיין לא הפכו למעצמות תיירות.  למעט בלגרד, בירתה מלאת החיים של סרביה, שתי המדינות האלה נשארו מחוץ למסלול, מה שתורם במידה לא מבוטלת לקסם של הטיול בהן. זוהי כמובן לא הסיבה היחידה לבקר בהן – סרביה ובוסניה מציעות נופים מגוונים להפליא בשטח קטן יחסית, מה שמאפשר לראות מגוון תצורות נוף גם בטיול קצר,  ולצד הנופים המדהימים הן מספקות מפגש אנושי ותרבותי מרתק.

למרות שכל אחת מהן יפה בזכות עצמה ושווה טיול נפרד, מומלץ מאוד לטייל בסרביה ובבוסניה בטיול אחד. הטיול בשני אזורים אלו מציע שילוב ייחודי מבחינה נופית –  הגבעות הירוקות של רכס הבלקן מול המצוקים הטרשיים והקניונים הדרמטיים של האלפים הדינריים.  זהו גם אזור מאוד מגוון תרבותית – בטיול באזור פוגשים סרבים נוצרים אורתודוקסים, סרבים מוסלמים, בוסנים שהם סרבים נוצרים אורתודוקסים, בוסנים נוצרים קתולים וכולם כולם סלאבים שחיו ביחד ביוגוסלביה לפני שזו התפרקה ב-1992.

בית בכפר מסורתי על הדרך. אלוהי הפרטים הקטנים | צילום: נעם תדהר

בית בכפר מסורתי על הדרך. אלוהי הפרטים הקטנים | | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

דורון הרי, המדריך הראשי של חברת טיולי ההרפתקאות Go Adventure בסרביה ובבוסניה, אשר מדריך בבלקן כבר למעלה מארבעים שנה, עוד מהימים בהם כל המדינות היו חלק מיוגוסלביה, מספר שהטיול בסרביה ובוסניה יחד הוא חוויה ייחודית, בזכות הנופים שאין עוד כמותם באירופה ובזכות המפגש האנושי. "בסרביה יש שמורות טבע מדהימות וכפרים שנשארו כמו לפני עשרות שנים מבחינת פיתוח ואילו בוסניה מכונה "הדובדבן של הבלקן". יש בה נופים פראיים והיא מספקת מפגש מרתק עם אנשים שפעם הם היו עם אחד. באיזשהו שלב הבוסנים התאסלמו ולאט לאט החל להיווצר פער שהסתיים בשנות התשעים של המאה הקודמת במלחמה עקובה מדם. אלה  אנשים שבתקופת יוגוסלביה היו מחותנים אחד עם השני וטענו שאין ביניהם שום הבדל", הוא מסביר ומוסיף: "בחינת השפעות המלחמה על שתי המדינות היא מחשמלת. אנחנו כישראלים רואים שלמרות כל הכאבים וכל הצלקות, בין המלחמות הם לומדים לחיות בשלום.  למי שמטייל שם יש אלמנט של שיעור מאלף", הוא אומר.

בטיול באזור אפשר עדיין לראות כפרים שנשארו כמו לפני עשרות שנים מבחינת הפיתוח | צילום: נעם תדהר

בטיול באזור אפשר עדיין לראות כפרים שנשארו כמו לפני עשרות שנים מבחינת הפיתוח | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

למרות זאת חשוב לזכור שהטיול בסרביה ובבוסניה הוא קודם כל טיול של נופים ותרבות, ושהמלחמה ההיא לא נוכחת היום בחיי היום יום. "הקסם של המדינות האלה הוא בכך שאלו מקומות בהם רואים איך האדם טבוע בנוף מולדתו. האנשים לא מנסים לשנות את הטבע לנוחיותם אלא מתאימים את עצמם לתנאים. פה ושם מוסיפים כביש שנותן גישה לכפרים, אבל האנשים נהנים ממה שיש להם ואוהבים את מה שיש להם", מספר הרי ומוסיף שלכל עונה יש את הקסם שלה. "באביב ובקיץ יש פריחה מדהימה, דובדבנים, פטל ופירות יער. בסתיו יש שלכת מרהיבה, וזוהי תקופת בציר היין. בתקופה הזו גם קוטפים את הפלפלים ואפשר להתענג על אחד המאכלים המפורסמים של האזור – אייוור – ממרח פלפלים שנצרך בבלקן כמו הטחינה אצלנו".

באביב ובקיץ יש בסרביה ובבוסניה פריחה משגעת | צילום: נועם תדהר

באביב ובקיץ יש בסרביה ובבוסניה פריחה משגעת | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

ההבדל בין סרביה ובוסניה הוא גם נופים אבל בעיקר כלכלי ותרבותי. "מבחינה כלכלית סרביה מתקדמת בחלק מהמקומות כמה צעדים קדימה ובמקומות אחרים כמה צעדים אחורה. הערים של סרביה כמו בלגרד ונובי סאד הן ערים מתקדמות כמו בכל אירופה. בכפרים זה אחרת.  בוסניה, לעומת זאת, היא מדינה הרבה יותר ענייה ופחות מתויירת. גם בסרביה יש מקומות בתוליים אבל צריך לדעת איך להגיע אליהם, בבוסניה הם על הדרך. בוסניה פחות מתויירת כי עדיין יש לה דימוי של מדינה מוסלמית. בבירה יש אוניברסיטה אסלאמית ונשים שהולכות בבורקות. יש גם אזורים שאין בהם אלכוהול, אבל יש גם הרבה ברים, בתי קפה ומועדונים. ההבדלים בתוך המדינה קיצונים. פחות מחמישים אחוז מוסלמים, ארבעים אחוז סרבים אורתודוקסים. יש אזורים שבהם הניהול היומיומי הוא בידי הסרבים. עוברים בין כפר לכפר, אם מגיעים לכפר נוצרי כתוב ברוכים הבאים לרפובליקה הסרבית. רואים את זה גם בדגלים על הבתים. הסרבים בבוסניה מדגישים את הזהות שלהם, אבל בחיי היום יום אין מתח באוויר".

הנסיעה בדרכי שטח הרריות היא חלק מהחוויה | צילום: נעם תדהר

הנסיעה בדרכי שטח הרריות היא חלק מהחוויה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

מה כדאי לראות בסרביה ובבוסניה?

היריעה ארוכה מלפרט, אבל הנה כמה מהמקומות שכדאי לראות במהלך טיול בסרביה ובבוסניה. לפני כן נדגיש שהקסם של סרביה ובוסניה לא טמון בהכרח באתר זה או אחר אלא בעיקר בנופים המדהימים, בטבע הלא נגוע, בכפרים המסורתיים, במעבר בין האוכלוסיות והתרבויות השונות ובסיפור האנושי.

סרביה

מערת סטופיצה
מערת סטופיצה (Stopića) אשר שוכנת בחבל זלטיבור היא מערת אבן גיר צבעונית ומלאה בהפתעות. לצד נטיפים יפים, בתוך המערה זורם נהר טרנבסקי ויש בה גם בריכות מים החצובות באבן גיר ואפילו מפל שוצף שגובהו מגיע לכ-9.5 מ'.

בסרביה ובבוסניה אפשר לטייל בנופים בתוליים, הרחק מהציוויליזציה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

בסרביה ובבוסניה אפשר לטייל בנופים בתוליים, הרחק מהציוויליזציה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

המוזיאון הפתוח סירוגוינו
המוזיאון האתנוגרפי הפתוח סירוגוינו (Sirogojno) אשר ממוקם גם הוא בחבל זלטיבור מציג 47 בתי עץ מסורתיים הפזורים בנוף כפרי ומאפשרים הצצה אל חיי היומיום בסרביה בימים עברו. המבנים כוללים בית ספר, מאפייה, מחלבה ופונדק, וחלקם הם בתי מגורים המרוהטים בסגנון מסורתי.

שמורת אובץ'

שמורת אובץ' (Uvac) היא אחת השמורות המדהימות בסרביה. השמורה ההררית, ששוכנת בדרום-מערב המדינה, כוללת את עמק נהר אובץ' וקניון אובץ' ויש בה נופים קרסטיים, מערות וקניונים דרמטיים.  כאן אפשר להתרשם מאחד מהמראות המפורסמים ביותר בסרביה – אגם סייניצה (sjenica), המכונה גם אגם הנחש. האגם זכה לכינוי זה משום שהוא נראה כאילו הוא מתפתל בין ההרים כשלשונות יבשה חודרים אליו, תמונה שלא תישכח במהרה. בקניון נהר האובץ, ניתן ומומלץ לשוט. עוד מקום שלא כדאי להחמיץ בפארק הוא תצפית הנשרים  – השמורה היא ביתם של כמה מאות זוגות נשרים, חלק מפרויקט שימור שהחל עוד בתקופה הקומוניסטית באמצע שנות השבעים.

אגם סייניצ'ה בשמורת אובץ'. לא במקרה הוא זכה לכינוי אגם הנחש | צילום: שאטרסטוק

אגם סייניצ'ה בשמורת אובץ'. לא במקרה הוא זכה לכינוי אגם הנחש | צילום: שאטרסטוק

בלגרד

בירת סרביה, אשר שוכנת במפגש הנהרות הסאווה והדנובה, היא אחת הערים העתיקות באירופה. בעבר היתה זו בירת יוגוסלביה ומקום מושבם של מוסדות השלטון הקומוניסטי, היום זוהי אחת מבירות הלילה של אירופה, הידועה בסצנת חיי הלילה הסוערת שלה. בסיור רגלי בעיר אפשר להיחשף לכמה פנינים היסטוריות וארכיטקטוניות, ובהם ארמונות, מגדלים וכנסיות, בראשן קתדרלת סווה הקדוש, מהכנסיות האורתודוקסיות הפעילות הגדולות בעולם. לא כדאי להחמיץ את השיטוט ברובע סקדרליה, רובע אמנים ציורי ורומנטי הגדוש במסעדות מסורתיות, ברים, גלריות וחנויות לממכר עתיקות.

בלגרד, בירת סרביה | שאטרסטוק

בלגרד, בירת סרביה | שאטרסטוק

שמורת הטרה

שמורת הטרה (Tara) אשר שוכנת באלפים הדינריים שבמערב סרביה מציעה נופים הרריים מרהיבים, עם פסגות שגובהן עולה על 1,500 מ', יערות  מחטניים צפופים, אגמים, מפלים ומערות קרסטיות. גם נהר הדרינה זורם בערוץ עמוק בשטח השמורה. גולת הכותרת של השמורה היא תצפית מיטרובץ, ממנה ניתן לראות את נהר הדרינה ואת ההרים שסביבו.

הנופים הדרמטיים של שמורת טרה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

הנופים הדרמטיים של שמורת טרה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

בוסניה

הגשר על הדרינה

לאורך נהר הדרינה, אשר נמתח לאורך 346 ק"מ מצפון לדרום בבוסניה ובסרביה,  יש אתרים מרתקים רבים. אחד החשובים שבהם הוא גשר מהמט פשה סוקלוביץ', אשר מוכר יותר כ"גשר על נהר הדרינה", כשם הספר של הסופר היוגוסלבי זוכה פרס נובל, איוו אנדריץ'. הספר של אנדריץ', אשר נפרש על תקופה בת כארבע מאות שנה, מתאר את הגשר כסמל של יציבות בעולם בן חלוף הנתון לתהפוכות ולתמורות, והתיאור הזה לא רחוק מהמציאות. הגשר, אשר נמתח לאורך 179.5 מטר ומורכב מ-11 קשתות, נבנה במאה ה-16 בעיר ווישגרד בפקודת הווזיר העות'מני מהמט פשה סוקולוביץ' במטרה לחבר בין פנים הבלקן לבין חוף הים האדריאטי.  הוא סבל מהצפות חוזרות ונשנות ושופץ פעמים רבות. במהלך מלחמת העולם הראשונה שניים מעמודי הגשר פוצצו באמצעות דינמיט. הם נבנו מחדש אבל ב-1943, במלחמת העולם השנייה, חמש מקשתות הגשר הושמדו לחלוטין. ב-1986 נבנה גשר מודרני כקילומטר במורד זרם הנהר, ובשנת 2003 נאסרה תנועת כלי רכב על הגשר שעל הדרינה.

הגשר על נהר הדרינה, אחד מהסמלים של בוסניה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

הגשר על נהר הדרינה, אחד מהסמלים של בוסניה | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

סרייבו

בירת בוסניה הרצוגבינה, הידועה כעיר בה נרצח הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה – האירוע שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, היא אחת הערים החשובות בבלקן. המקומיים קוראים לה "ירושלים של הבלקן" משום שבדומה לירושלים, כל הדתות והמסורות מרוכזות בעיר אחת. למרות ההיסטוריה העקובה מדם שלה, מדובר בעיר מרתקת ותוססת.

סרייבו. עיר יפה ומלאת עניין המוקפת בנופים הרריים | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

סרייבו. עיר יפה ומלאת עניין המוקפת בנופים הרריים | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

לצד אתרים היסטוריים כמו מנהרת המלחמה שנחפרה מתחת לשדה התעופה כדי להעביר סחורות ואנשים בזמן המצור על סרייבו, אפשר לטייל בעיר העתיקה, לחצות את הגשר הלטיני ההיסטורי, להתרשם מכמה מהמסגדים העתיקים של העיר ולבלות במדרחוב התוסס של העיר. אל תחמיצו את השוק העות'מני של סרייבו, שוק ססגוני והומה הגדוש במסעדות ודוכני רחוב שמציעים אוכל משובח כמו קבב ובורק (בורקס עם בשר).

דוכן מזכרות בשוק העות'מני בסרייבו | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

דוכן מזכרות בשוק העות'מני בסרייבו | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

הבונקר האטומי של טיטו

Armijska Ratna Komanda D-0 הוא שמו של הבונקר הגרעיני שנבנה כדי להגן על נשיא יוגוסלביה, הדיקטטור יוסיפ ברוז טיטו, ועל כ-350 מחברי המעגל הפנימי שלו, במקרה של מלחמה גרעינית. הבונקר נבנה בתקופת המלחמה הקרה ליד העיירה קוניץ והוא מורכב מאזורי מגורים, חדרי ישיבות, משרדים, חדרי תכנון אסטרטגי ואזורים נוספים. במהלך הביקור בבונקר אפשר להיחשף לסיפורים הרבים הקשורים במקום המרתק הזה.

הבונקר של טיטו

הבונקר של טיטו | צילום: פרטי

שמורת סוטייסקה
בוסניה היא הרבה יותר מהיסטוריה מרתקת. יש בה אתרי טבע לרוב, ובהם שמורת סוטייסקה (Sutjeska). זוהי שמורה הררית (גובהה של הפסגה הגבוהה בשמורה 2,386 מ'), עם יערות קדמוניים ואגמים אלפיניים.

טיול ג'יפים בסרביה ובוסניה

הדרך המומלצת ביותר לטייל בסרביה ובבוסניה היא בטיול ג'יפים, וזאת משום משנסיעה ברכב שטח מאפשרת להגיע לפינות נסתרות להתנייד בקלות בשמורות טבע הרריות ולנסוע בדרכים נופיות שלא ניתן לנסוע בהן ברכב רגיל. חברת Go Adventure מציע טיול ג'יפים ייחודי לסרביה ולבוסניה שמשלב ביקור באתרים שהוזכרו פה ועוד רבים, נסיעות בצירי ג'יפים שב-Go Adventure פתחו במיוחד עבור הטיול, הליכות קלות לפינות חמד בטבע, ביקור בכפרים מסורתיים ומפגש עם כפריים וטעימות מהמטבח הבלקני המשובח.
פרטים נוספים על הטיולים כאן

 

טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה

הסרטון באדיבות GO ADVENTURE

הנסיעה בג'יפים בסרביה ובוסניה מאפשרת לנסוע בלב הטבע הפראי במקומות שאינם נגישים לרכב רגיל | צילום: נעם תדהר, Go Adventure

הנסיעה בג'יפים בסרביה ובוסניה מאפשרת לנסוע בלב הטבע הפראי, במקומות שאינם נגישים לרכב רגיל | צילום: נועם תדהר, Go Adventure

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.