תפריט עמוד

כפר ראמה – טיול גלילי

ג'יפ הוויליס הישן והכחול שקיבל את פני בסמטאות הגרעין העתיק של כפר ראמה, הוא הדבר היחיד המשמר בכבוד את עברו של היישוב (תודות לבעליו). כל השאר הוא גיבובי בתים נטושים, חצרות, מדרכות סדוקות וחווילות מודרניות הצומחות בפראות. טיול בכפר ראמה יתאים יותר מכל לאנשים אחוזי אנאכרוניזם, שעוללות המודרנה טרם הכניעו אותם ושם הם ירגישו בביתם… בתנאי שהתאמצו.

הגעתי אל הכפר בשעת בין ערביים, שעה שנבחרה בקפידה. זוהי שעת חסד הניתנת לזרים הסובבים בגרעינו העתיק. זו השעה שתושביו שבים לביתם אחרי יום עבודה ומארחים בלב פתוח לקפה על הגזוזטרה ולמיני מאפה ליד התנור בשעות שהשמש שוקעת והרוח מנשבת.


העבר בדמותו של ג'יפ וויליס כחול – הגרעין העתיק של כפר ראמה

טיול בכפר ראמה מצריך חיפוש אחר העבר, ותמורת המאמץ ניתן לקבל מפגש מרתק עם אנשים נפלאים, מספר אתרים מעניינים וקורת רוח השמורה למי שמוכן לסטות קמעה מהכביש ולחפש עבר בקירות והווה באנשים… לא חסרו במהלך טיולי בכפר חצרות ומרפסות נאות עטורות עציצי תבלין, עצי פרי דשנים, פינות תצפית אל הנוף ועוד, אבל לעניין הפינות הנסתרות האלה, אדרש בפעם אחרת.

מחצית מתושביו של הכפר נוצרים, השאר דרוזים (38%) ומוסלמים. הכפר היה ידוע בתעשיית השמן שבו ובעבר פעלו בו שישה בתי בד. המילה ראמה במקורה בשפה הערבית פירושה "מאגר המים הגדול" ואזור הכפר אכן משופע היה במעיינות, שמקורם מג'אבל אל-חיידר, הלא הוא הר הארי.

בין המקומות המומלצים לביקור: הכנסייה הקתולית, הכנסייה הלטינית ובמיוחד כנסיית סנט ג'ורג' האורתודוקסית, שנבנתה על ידי הרוסים בשנת 1886 ובחזיתה קיר איקונוסטאזיס מרשים המוקדש לפטרון הכנסיה.


הכנסייה הקתולית בכפר

מוזיאון ד"ר אדיב חוסיין, הממוקם בתוך בית בן 250 שנה שתקרתו עשויה עץ, מגלגל את סיפורה של משפחה דרוזית אינטלקטואלית, שסב המשפחה החל בהקמת מוזיאון האוצר את התרבות החומרית הכפרית, וכולל גם אוסף תמונות נדיר וייחודי. בנו המשיך בהקמת המוזיאון וכעת הנכדה נאסאב ממשיכה בדרכו של סבה.

בית משפחת חרבנה – חצר מיוחדת עם תקרת עץ בת 200 שנה ופתח מסתורי ומסותת, המעיין – בשולי השכונה העתיקה ליד בניין מחלקת הרווחה נמצא מעיין הכפר. ליבו ונביעתו אצורים במבנה אבן מסותת ומשולט בכתב ערבי קשה לקריאה, בחזיתו בריכת בטון שהוקמה בתקופה המנדטורית ומעליו עץ חרוב ותאנה שגזעה יוצא מהקיר.


פינת נבי שועיב. על פי המסורת, כאן נח הנביא שועייב, הלא הוא יתרו

פינת נבי שועיב – על פי המסורת הדרוזית במקום זה נח וסעד את נפשו הנביא שועייב (יתרו) בדרכו לחיטין. בשנת 1910 בנה שייח סלמאן חטיב אבו רזק מבנה מקומר במקום זה. יש לציין שאתר זהה לחלוטין בשמו, צורתו וסיפורו קיים ליד המעיין בכפר עין אל-אסד.

בית הבד העתיק של משפחת ראסאן ובית הבד המודרני של משפחת שבט, בית המלאכה לנחושת של מוניר חורי, יצרן העוד'ים הידוע אליאס ג'ובראן אינו מרבה בקבלת מבקרים אך לא רחוק ממנו חנות מוסיקה המשפצת כלי נגינה ושם אפשר לשבת ולקבל מידע על ייצור כלים ומוסיקאים מהכפר – ג'ורג' סמעאן, משפחת דארוויש ועוד.

מפת ראמה:

לחצו להגדלה

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות