תפריט עמוד

כפר גלעדי: מאה שנות היסטוריה ונוף בלי סוף

יותר ממאה שנים עברו מאז שיוסף טרומפלדור, יצחק בן צבי, מניה וישראל שוחט וחבריהם לארגון השומר הקימו את כפר גלעדי בראש גבעה מבודדת סמוך לגבול עם לבנון. היום, בשיטוט נינוח בשביל הלולים או טבילה בבריכה מול הרי הגולן, זכרון העבר מרחף באוויר, מתערבב בתענוגות עכשוויים

באוקטובר 1916 הגיעה קבוצה של חברי ארגון השומר לגבעה שוממה סמוך לגבול עם לבנון, כדי להקים שם ישוב חדש. היום, כשרואים את האורות המנצנצים בהרים מסביב ובעמק מתחת קשה לדמיין עד כמה מרוחק ומנותק היה הישוב הזעיר שהקימו אז. רק המושבה מטולה היתה קיימת באותם ימים, כל שאר הישובים של אצבע הגליל – קריית שמונה, מנרה, בית הלל, מעיין ברוך ואחרים, כולם הוקמו מאוחר יותר. חבורת הצעירים הנלהבת קראה לישוב החדש כפר בר גיורא, על שם אגודת בר גיורא, שממנה נולד ארגון השומר. שנתיים אחרי העלייה לקרקע, מת מקדחת ישראל גלעדי, אחד החברים המייסדים, והשם הוחלף לכפר גלעדי לזכרו.

כאן, מול הנוף הזה של העמק והרי הגליל והגולן, הקימו אנשי השומר את כפר גלעדי | צילום: רותם בר כהן

כאן, מול הנוף הזה של העמק והרי הגליל והגולן, הקימו אנשי השומר את כפר גלעדי | צילום: רותם בר כהן

רשימת המתיישבים הראשונים כוללת כמה מהשמות הידועים ביותר של ראשית הישוב בארץ ישראל: ישראל ומניה שוחט, יוסף טרומפלדור, יצחק בן צבי, אלכסנדר זייד, יחזקאל חנקין ואחרים. הם דגלו בשמירה עברית ובעבודה עברית, והתיישבות סמוך לגבול היתה חלק מהאידיאולוגיה שלהם – להקים ישובים במקומות המרוחקים והמבודדים ביותר על מנת ליצור עובדות בשטח.

סודות מעל האדמה ומתחתיה

106 שנים אחרי שאנשי השומר התיישבו בראש הגבעה אני מתרווחת על כורסה במרפסת הגג של מלון גלעדי. מולי פרושים עמק החולה, הרי הגליל והרי הגולן, ומעליהם החרמון, שבתחילת הקיץ עדיין אפשר לראות בפסגתו שלוגיות אחרונות. אין ספק שהחיים היום בכפר גלעדי קלים ונוחים עשרות מונים ממה שהיו בתקופתם של המתיישבים הראשונים, אבל הנוף נותר פלאי כשהיה.

בית ראשונים, ששימש למגורים וגם כחדר האוכל הקיבוצי

בית ראשונים, ששימש למגורים וגם כחדר האוכל הקיבוצי | צילום: רותם בר כהן

טיול ברחבי קיבוץ כפר גלעדי של ימינו מגלה טפח מחייהם של המתיישבים הראשונים. חצר ראשונים, כשמה כן היא – החצר שהיתה מרכז החיים בישוב הצעיר. בחצר רחבת הידיים נותרו כמה מבנים נאים מהתקופה ההיא, בנויים באבני בזלת מקומית. בבית ראשונים, ששימש למגורים והיה חדר האוכל הקיבוצי הראשון, מוקרן למבקרים סרטון מרתק על הקיבוץ, מימיו הראשונים ועד ימינו. בשולי החצר נמצאת הרפת הישנה, שבעליית הגג שלה הסתירו חברי הקיבוץ מעפילים, שחצו ברגל את הגבול עם לבנון ועם סוריה בתקופת המנדט הבריטי.

הרפת הישנה. בעליית הגג הוחבאו מעפילים שהגיעו ברגל ממדינות ערב

הרפת הישנה. בעליית הגג הוחבאו מעפילים שהגיעו ברגל ממדינות ערב | צילום: רותם בר כהן

סודות הסתתרו לא רק בעליית הגג מעל הרפת, אלא גם מתחת לאדמה: מתחת למחסן החקלאי נחפר סליק, אחד מיותר מ-20 מסתורי נשק שנחפרו בכפר גלעדי בתקופה שלפני מלחמת העצמאות. המשפט "לא מדברים על זה" נחרט כל כך עמוק אצל חברי הקיבוץ הוותיקים, עד שמקום הימצאם של הסליקים הללו נותר בגדר סוד שנים רבות אחרי קום המדינה וגם היום כמה מהם עדיין לא התגלו.

המחסן שמתחת לרצפת הבטון שלו נחפר סליק, אחד מיני רבים | צילום: רותם בר כהן

המחסן שמתחת לרצפת הבטון שלו נחפר סליק, אחד מיני רבים | צילום: רותם בר כהן

מחצר ראשונים יוצא שביל הלולים. בשטח שבו היו פעם הלולים של הקיבוץ יש מתחם מקסים הכולל סדנאות אמנים, חנויות ייחודיות, סטודיו לפילאטיס, בית קפה חמוד בשם קוקיה בשביל ואודיז, מבשלת הבירה הקטנה של אודי טמיר ובנו ניר, שם בערבים אפשר ללגום את הבירות שלהם לצד סושי. מפעם לפעם מתקיימים בשביל הלולים מיני ירידים אזוריים.

בית הקפה קוקיה בשביל

קוקיה בשביל וספרים בחצר, שניים מהמקומות הפועלים בשביל הלולים

קוקיה בשביל וספרים בחצר, שניים מהמקומות הפועלים בשביל הלולים | צילומים: רותם בר כהן

את הסיור ההיסטורי כדאי לסיים באתר נוסף הקשור לעברו של הקיבוץ ושל המדינה – מוזיאון בית השומר. המוזיאון, שנחנך ב-1969, מספר את תולדות הארגונים בר גיורא והשומר, עם תצוגות קבועות הכוללות חדר של מניה וישראל שוחט, תלבושות מקוריות של חברי השומר וצילומים מהפנטים בשחור-לבן של צעירים מיישרים מבט למצלמה, לבושים בחולצות לבנות רקומות בסגנון רוסי וכאפיות שאימצו מהשכנים הערבים. גם אם טרופלדור לא באמת אמר שטוב למות בעד ארצנו, כל אחד מהצעירים שבצילומים נראה כאילו היה מאמץ את רוח הדברים.

מוזיאון בית השומר. תצוגות מרתקות מראשית ההתיישבות

מוזיאון בית השומר. תצוגות מרתקות מראשית ההתיישבות | צילום: רותם בר כהן

בקומת התחתונה של המוזיאון יש תערוכות אמנות מתחלפות, עם זיקה לאזור ולאנשיו. מגג המוזיאון יש תצפית של 360 מעלות על הנוף שאי אפשר לשבוע ממנו.

הנוף מהדשא של מוזיאון בית השומר

הנוף מהדשא של מוזיאון בית השומר | צילום: רותם בר כהן

לילה מול הנוף

כיוון שהתקשנו לעזוב את הנוף הגלילי הרגוע, הכי רחוק מההמולה והפקקים של מרכז הארץ, נשארנו ללון במלון גלעדי שבקיבוץ. המלון, שבשלוש השנים האחרונות עבר שיפוץ כולל בהשקעה של 65 מיליון שקל, מציע 158 חדרים הפזורים בבתים בני שתיים ושלוש קומות, מוקפים במדשאות, שיחים פורחים ועצי חורש. בבניין המרכזי יש לובי נעים, בר, חדר אוכל שבו מגישים ארוחות בסגנון בופה, בניצוחו של שף אריק ג'ינו, חדרי כנסים ועוד. אבל גולת הכותרת בבניין המרכזי היא מרפסת נוף שמתפרשת על שתי קומות, עם כורסאות וערסלי ישיבה, שאפשר לרבוץ עליהם בנחת, עדיף בשקיעה עם קוקטייל מהבר, ולבהות בנוף המהפנט.

מרפסת הגג במלון גלעדי | צילום איה בן עזר

מרפסת הגג במלון גלעדי | צילום איה בן עזר

עוד במלון: ספא עם סאונות וחדרי טיפולים, שתי בריכות שמשקיפות על הנוף – הפנימית מחוממת ופתוחה כל השנה, הבריכה החיצונית פועלת בחודשי הקיץ.

הבריכה הפנימית המחוממת | צילום: איה בן עזרי

הבריכה הפנימית המחוממת | צילום: איה בן עזרי

ואיך החדרים? החדר שלי היה מרווח ונעים מאוד, עם מרפסת שהשקיפה על מדשאה ועצים, פינת קפה וחדר רחצה עם מקלחת וללא אמבטיה, כמקובל במלונות עכשוויים. אבל למרות השלווה המבורכת בחדר, אל תישארו בו זמן רב מדי, כי בחוץ יש המון מה לעשות. אורחי המלון מוזמנים  להצטרף לפעילויות וסדנאות שונות, בהן כאלה שמיועדות לילדים. בערבים יוצא מהמלון סיור עששיות לילי מהנה במיוחד ובשעות היום מתקיימים סיורים חווייתיים בקיבוץ אל פינת החי, הסליק, שביל הלולים ואנדרטת הארי השואג. הסיורים ללא תשלום לאורחי המלון.

בר המלון. אין כמו קוקטייל מול הנוף בשעת שקיעה | צילום איה בן עזרי

בר המלון. אין כמו קוקטייל מול הנוף בשעת שקיעה | צילום איה בן עזרי

מלון גלעדי, פרטים נוספים בטלפון 04-6900000, אתר

מידע שימושי – מה, איך ואיפה?

סיור מודרך בחצר ראשונים, כולל סרטון וסיפורו המרתק של הסליק (נראה אתכם מגלים איפה הוא!) ניתן בתיאום מראש לקבוצות, אורחי מלון גלעדי מוזמנים בסופי שבוע להצטרף לסיור ללא תשלום.

במוזיאון בית השומר אפשר לבקר באופן עצמאי או להצטרף לסיור מודרך הכולל צפייה בסרטונים אותנטיים מהעשורים הראשונים של המאה שעברה (20 שקל למבוגר, 15 שקל לתלמידים/סטודנטים וגימלאים).

שביל הלולים מתחיל בחצר ראשונים, עקבו אחר השילוט. החנויות והסדנאות פתוחות מהבוקר עד שעות אחר הצהריים, הפאב של מבשלת הבירה פתוח ארבעה ימים בשבוע (שני עד חמישי) מהשעה 17:00.

אנדרטת הארי השואג נמצאת על כביש 9977, שמוביל מכביש 90 אל כפר גלעדי.

אנדרטת הארי השואג בכניסה לכפר גלעדי

אנדרטת הארי השואג בכניסה לכפר גלעדי | צילום: ענת פוני

עוד טיולים בסביבה

אם כבר הרחקתם עד אצבע הגליל, נצלו את השהות בכפר גלעדי כדי לבקר בכמה מאתרי הטבע היפים והאטרקציות של האזור. במרחק נסיעה קצר נמצאים, בין השאר, אגמון החולה, שמורת תל דן, הבניאס ושמורות טבע נוספות. ברכס רמים שבהרי נפתלי יש מסלולי הליכה יפים, ואם אתם מחפשים ריגושים, בצוק מנרה תוכלו לעשות סנפלינג ופעילויות אתגריות נוספות.

רפטינג בקייקי כפר בלום | צילום: יוסי אלוני

רפטינג בקייקי כפר בלום | צילום: יוסי אלוני

במטולה אפשר לשוטט במרכז הישן של המושבה, להתקרר במרכז קנדה בהחלקה על הקרח ולצאת לטיול רגלי קצר אל מפל התנור. בקייקי כפר בלום מציעים שיט בקיאקים זוגיים ורפטינג בסירות משפחתיות. ואם התלהבתם מהסיפורים ההיסטוריים של ראשית ההתיישבות בכפר גלעדי, אל תחמיצו ביקור בחצר תל חי הסמוכה, שבה מתקיימים סיורים נושאיים. הסיורים בתיאום מראש בטלפון 6951333 -04, אתר

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...