תפריט עמוד

כמה כסף להשאיר? טיפים מסביב לעולם

כמה טיפ להשאיר למלצר בארצות הברית? איפה נהוג לעגל את סכום החשבון? האם לתת טיפ לחדרנית? ולמה, אם אתם מתעקשים לתת טיפ ביפן, כדאי למסור אותו באופן אישי למלצר בתוך מעטפה? כל מה שרציתם לדעת על מתן טיפים מסביב לעולם

זה קורה כמעט בכל חופשה: אכלתם ארוחה טובה במסעדה, ביקשתם חשבון ועכשיו אתם לא יודעים מה לעשות עם הטיפ – כמה להשאיר? איפה להשאיר? והאם בכלל להשאיר? בארה"ב, למשל, נהוג להשאיר טיפ לכל נותני השירות, מהמלצר במסעדה, דרך נהג המונית ועד לחדרנית. מי שזכה לפרצוף נעלב מהמלצר בניו יורק שלא היה מרוצה מהטיפ המינימלי שקיבל, ודאי יהיה מאוד גאה בעצמו כשישאיר טיפ שמן במסעדה בטוקיו, ולא יבין למה המלצר נעלב ואף מסרב לקבל את הטיפ.

ההבדלים האלה נעוצים בגורמים תרבותיים, חברתיים וכלכליים. בארצות הברית, כאמור, נהוג להשאיר טיפ נדיב, שכן הוא מהווה את החלק הארי בשכרם של נותני השירותים. בצפון אירופה, לעומת זאת, שם נותני השירות מקבלים לרוב שכר הוגן, אין צורך במתן טיפים אלא אם קיבלתם שירות יוצא דופן.

בסיכומו של עניין, סוגיית הטיפים משתנה מאוד בין אזורים שונים בעולם. כדי להקל עליכם, הנה כמה כסף נהוג להשאיר כטיפ, על פי חלוקה ליבשות:

אירופה

טיפים במסעדות

במרבית מדינות האיחוד האירופי, בהן צרפת, גרמניה, פורטוגל, הונגריה, ספרד, צ'כיה ואירלנד, נהוג לכלול את דמי השירות בחשבון. לכן, מומלץ לבדוק את החשבון שקיבלתם – אם מופיעה שם תוספת של דמי שירות, אין צורך להוסיף טיפ. אם תוספת כזו לא נכללת בחשבון, מקובל להשאיר טיפ בשווי חמישה עד עשרה אחוזים מהחשבון, אם הייתם מרוצים מהשירות ו/או מהאוכל. בצרפת, גם אם דמי השירות כלולים בחשבון, מקובל להשאיר את העודף או לעגל את הסכום כלפי מעלה, וזאת בשל השכר המינימלי של המלצרים.

בהולנד יש חוק לפיו דמי השירות כלולים בחשבון, עם זאת, מרבית האנשים משאירים טיפ קטן (המכונה Fooi) בשווי חמישה עד עשרה אחוזים מעלות הארוחה, אם קיבלו שירות טוב במסעדה טובה. במסעדות עממיות ובבתי קפה נהוג להשאיר כמה מטבעות על השולחן.

במדינות אחרות, כמו אוסטריה ושווייץ, לא נהוג להוסיף דמי שירות לחשבון. אם בכל זאת תרצו להביע את שביעות רצונכם, אתם יכולים לעגל את סכום הארוחה כלפי מעלה.

מסעדה בקופנהגן. המלצרים במדינות סקנדינביה מקבלים שכר הוגן ולא מצפים לקבל טיפ

מסעדה בקופנהגן. המלצרים במדינות סקנדינביה מקבלים שכר הוגן ולא מצפים לקבל טיפ | צילום: Rolf_52 / Shutterstock.com

ברוסיה טיפים הם אופציונליים, אך מרבית האנשים משאירים טיפ בגובה 15-10 אחוז במסעדות, בעוד שבבתי קפה נוטים לעגל את החשבון כלפי מעלה.

באיטליה, יש לבדוק אם דמי השירות כבר כלולים בחשבון (מופיע תחת הסעיף Coperto בחשבון). במידה שלא, אפשר (אך לא הכרחי) להשאיר טיפ, בסכום שלא עולה על עשרה אחוזים ממחיר הארוחה.

במדינות סקנדינביה ובאיסלנד, לא נהוג להשאיר טיפים, שכן דמי השירות נלקחים בחשבון בתמחור הארוחה.

עובדי המלון

במדינות אירופה פחות מקובל לתת טיפ לעובדי המלון, אבל אם אתם מרוצים מהשירות, תוכלו להשאיר טיפ של חמישה אירו לחדרנית ולתת אירו עד שניים על כל מזוודה לנושא המזוודה. בדומה לענף המסעדות, גם בענף המלונאות במדינות סקנדינביה, באיסלנד ובשווייץ מתגמלים היטב את העובדים ולכן לא מקובל להשאיר טיפ.

נהגי מוניות

במרבית מדינות אירופה לא מקובל לשלם טיפים לנהגי מוניות, אבל נהוג לעגל את סכום הנסיעה. בכמה מדינות מקובל בכל זאת לתת טיפ בשווי 15-10 אחוזים משווי הנסיעה – בצרפת, בשווייץ וברוסיה. וכרגיל, איפה לא נהוג לתת טיפ או אפילו לעגל את הסכום? ניחשתם נכון, בסקנדינביה ובאיסלנד.

במקומות רבים בעולם, גם באירופה, נהוג לתת טיפ לחדרנית

במקומות רבים בעולם, גם באירופה, נהוג לתת טיפ לחדרנית

צפון אמריקה

מסעדות

במסעדות בארצות הברית ובקנדה, כדאי לבדוק את החשבון ולראות אם התווספו לו דמי שירות. אם לא, יש לתת טיפ בשווי 20-15 אחוז, אלא אם לא הייתם מרוצים מהארוחה או מהשירות ואז אפשר לתת טיפ נמוך יותר.

צוות המלון

בצפון אמריקה, מתן טיפים לחדרנית במלון הוא עניין שבשגרה, לרוב טיפ בשווי שלושה עד חמישה דולרים ליום. לנושא המזוודות מקובל לתת טיפ של דולר על כל מזוודה.

נהגי המוניות בניו יורק יצפו לקבל ממכם טיפ

נהגי המוניות בניו יורק יצפו לקבל ממכם טיפ

נהגי מוניות

בארצות הברית ובקנדה, מתן טיפ לנהג המונית בשווי 15 אחוז ממחיר הנסיעה הוא הנורמה.

מרכז ודרום אמריקה

מסעדות

במרבית מדינות דרום ומרכז אמריקה, בהן ניקרגואה, ארגנטינה ופרו, נהוג לכלול את דמי השירות בחשבון, אבל אם נהניתם משירות יוצא דופן תוכלו להוסיף 15-10 אחוזים מסכום הארוחה לחשבון.

במדינות אחרות כמו קוסטה ריקה, ברזיל וצ'ילה, מרבית המסעדות כוללות "דמי ישיבה" בגובה עשרה אחוזים מהשירות, ולכן לא מצופה מהאורחים להשאיר טיפ, אבל אם תשאירו טיפ בגובה חמישה אחוזים מסכום הארוחה, הוא יתקבל בברכה. בברזיל יצופה מכם להשאיר סכום גבוה יותר, כ-15 אחוז.

מקסיקו מושפעת בשנים האחרונות מתרבות הטיפים בארה"ב, כך שמקובל להשאיר טיפ בגובה 15-10 אחוזים משווי הארוחה.

צוות המלון

במרבית מדינות מרכז אמריקה, טיפ צנוע לחדרניות ולנושאי המזוודות יתקבל בברכה, לרוב בסכום שווה ערך (במטבע המקומי) לדולר או שניים לחדרנית ובסביבות דולר לכל מזוודה עבור הפורטר. אם אתם מתארחים בבית הארחה, שהוא לרוב בבעלות משפחתית ובני המשפחה אחראים לבישול, ניקיון, סידור החדרים, גינון ועוד, נהוג להשאיר בתום האירוח טיפ בשווי של כ-15-10 דולר מכל אורח.

אסיינדה משפחתית במקסיקו. במקומות כאלה נהוג לתת טיפ בסוף השהות

אסיינדה משפחתית במקסיקו. במקומות כאלה נהוג לתת טיפ בסוף השהות

נהגי מוניות

במרבית מדינות מרכז ודרום אמריקה, אפשר (אך לא הכרחי) לעגל את סכום הנסיעה במידה שמדובר בסכום קבוע. אם ניהלתם בתחילת הנסיעה משא ומתן על גובה הסכום שתשלמו, במקרה כזה אין הכרח להשאיר טיפ.

אסיה

מסעדות

ביפן לא נהוג להשאיר טיפ ולעיתים טיפים עשויים אף להתפרש כעלבון. התפיסה ביפן היא ששירות טוב הוא הנורמה ואין צורך לתגמל שירות טוב בטיפ. אם אתם בכל זאת רוצים להביא את שביעות רצונכם על שירות טוב במיוחד, הכניסו את הכסף למעטפה, סגרו אותה ומסרו בדיסקרטיות ובאופן אישי למלצר.

גם בבורמה, סינגפור, טייוואן ומדינות דרום-מזרח אסיה נוספות לא יצפו ממכם להשאיר טיפ (אך לא יסרבו אם תשאירו כסף קטן על השולחן).

בווייטנאם מקובל להשאיר טיפ בגובה חמישה עד עשרה אחוזים מעלות הארוחה.

בסין לא נהוג להשאיר טיפ במסעדות, למעט במסעדות יוקרה.

ביפן שירות טוב הוא חלק מהנורמה ולא מקובל לתגמל אותו באופן מיוחד

ביפן שירות טוב הוא חלק מהנורמה ולא מקובל לתגמל אותו באופן מיוחד

בהודו ובנפאל טיפים הם לא חלק מהתרבות המקומית, אבל במסעדות התרגלו לקבל טיפים מתיירים. במסעדות היוקרה בהודו נהוג להשאיר טיפ בשווי חמישה עד עשרה אחוזים מהארוחה, ואילו במקומות עממיים יותר נהוג להשאיר כמה מטבעות או לעגל את החשבון כלפי מעלה.

בתי מלון

במדינות דרום-מזרח אסיה דמי שירות (עבור ניקיון ונשיאת המזוודות) לרוב כלולים בחשבון ולכן אנשי השירות לא מצפים לקבל טיפ. עם זאת, נושאי המזוודות לא יסרבו לטיפ בשווי של כדולר אחד עבור כל מזוודה. גם בסין ויפן פחות מקובל להשאיר טיפים לעובדי המלונות. בהודו, שם העובדים מקבלים שכר נמוך מאוד, יהיה נחמד להעניק טיפ של כ-50 רופי לנושא המזוודות עבור כל מזוודה ו-250 רופי לחדרנית.

נהגי מוניות

בסין, דרום קוריאה ונפאל לא מקובל להשאיר טיפ לנהגי מונית, ביפן, וייטנאם וסינגפור אין צורך להשאיר טיפ, אבל מקובל לעגל את הסכום כלפי מעלה.

בהודו, נהגי המוניות והריקשות יודו לכם אם תאמרו להם לשמור על העודף, בקמבודיה מקובל להשאיר לנהגי המוניות והטוק-טוקים טיפ שווה ערך לדולר אמריקאי אחד, בתאילנד מקובל לעגל את הסכום כלפי מעלה.

נהגי הריקשות בהודו יודו לכם אם תאמרו להם לשמור על העודף | צילום: Pius Lee / Shutterstock.com

נהגי הריקשות בהודו יודו לכם אם תאמרו להם לשמור על העודף | צילום: Pius Lee / Shutterstock.com

אפריקה

מסעדות

במצרים, מרוקו ודרום אפריקה מרבית המסעדות התיירותיות מוסיפות דמי שירות בגובה עשרה אחוזים מהחשבון. אם אין תוספת כזו, מקובל להוסיף טיפ בגובה 15-10 אחוזים מסכום החשבון. במדינות אחרות באפריקה, המלצרים משתכרים שכר נמוך ולכן מתן טיפ בגובה של כ-15 אחוז יהיה מחווה נחמדה.

בתי מלון

במצרים ובמרוקו נהוג לתת טיפ נדיב לקונסיירז' של המלון. טיפ של 20-15 דולר בתחילת השהות יבטיח שתקבלו שירות טוב במהלך החופשה שלכם. בנוסף, מקובל לתת טיפ של כשלושה עד חמישה דולרים לחדרנית וטיפ לנושא המזוודות בשווי של כדולר לכל מזוודה.

במרבית המדינות התיירותיות באפריקה, דוגמת קניה, דרום אפריקה וטנזניה, נהוג לתת טיפ לנושא המזוודות בשווי של כדולר אמריקאי לכל מזוודה וסכום דומה מקובל להשאיר לחדרנית. לקונסיירג', שיעזור לכם להתמצא בסביבה, מקובל לתת טיפ של כשלושה עד חמישה דולרים בכל פעם שמסתייעים בשירותיו. בלודגי'ם ובאתרי ספארי, יש לרוב קופסת טיפים שתכולתה מחולקת בין העובדים. אם אתם רוצים לתת טיפ לעובד ספציפי, מומלץ לעשות זאת באופן אישי.

בלודג'ים שבשמורות הטיפים מוכנסים לקופסה משותפת ומתחלקים בין אנשי הצוות

בלודג'ים שבשמורות הטיפים מוכנסים לקופסה משותפת ומתחלקים בין אנשי הצוות | צילום: PixHound / Shutterstock.com

נהגי מוניות

במרבית מדינות אפריקה מקובל לעגל את סכום הנסיעה כלפי מעלה.

אוסטרליה והפסיפיק

מסעדות

המלצרים באוסטרליה ובניו זילנד מקבלים לרוב שכר נאה ואינם מצפים לטיפ. עם זאת, אם אתם מרוצים מאוד מהשירות, מקובל להשאיר טיפ בגובה 15-10 אחוזים מסכום הארוחה.

צוות המלון

התגמול לעובדי המלונות באוסטרליה וניו זילנד דומה לתגמול במדינות רבות – כדולר (ניו זילנדי או אוסטרלי) לנושא המזוודות על כל מזוודה וכשלושה עד חמישה דולרים לחדרנית.

במקומות רבים בעולם מקובל להעניק טיפ לנושא המזוודות

במקומות רבים בעולם מקובל להעניק טיפ לנושא המזוודות

נהגי מוניות

נהגי מוניות באוסטרליה וניו זילנד לא יצפו לטיפ בסיום הנסיעה, אבל ישמחו אם תעגלו את סכום הנסיעה כלפי מעלה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.