תפריט עמוד

כמה יבשות יש בעולם? לא מה שחשבתם

כמה יבשות יש בעולם? לכאורה, שאלה פשוטה. למעשה, גאולוגים, גאוגרפים והיסטוריונים חלוקים ביניהם. כשבוחנים את הדרכים השונות לספור, מגלים דברים מרתקים על הכדור שלנו

בואו נספור כמה יבשות יש בכדור הארץ. אירופה, אסיה, אפריקה, אוסטרליה זה ברור. אמריקה? מחולקת לשתי יבשות נפרדות – צפון אמריקה ודרום אמריקה. ביניהן יש לשון יבשה צרה של מרכז אמריקה, שבעצם שייכת מבחינה גאוגרפית-גאולוגית לצפון אמריקה.

עד כאן 6 יבשות. לא שכחנו את אנטארקטיקה, האחרונה שהתגלתה, דווקא לא הכי קטנה אלא הרביעית בגודלה, גדולה יותר מאירופה ומאוסטרליה.

את איי האוקיינוס השקט משייכים ליבשת אוקייניה, שמכילה בעצם גם את אוסטרליה עצמה כמובן.

מה עם מרכז אמריקה הקטנה? יבשת נפרדת? מבחינת תיירות היא נפרדת, מבחינה תרבותית-הסטורית היא חלק מ"אמריקה הלטינית" ומדברים בה ספרדית כמו בדרום אמריקה. אבל מבחינה גיאולוגית היא חלק מצפון אמריקה, יחד עם איי הים הקריבי.
עד כאן 7 יבשות על פני כדור הארץ.
אבל… זה לא כל כך פשוט.

חילוקי דעות

כאן עוצרים הגאולוגים ואומרים: אם "יבשת" אמורה להיות יחידה נפרדת מבחינה גאולוגית, ומוקפת ים, בין אירופה ואסיה יש חיבור יבשתי מובהק, גדול ומהותי. על כן מדובר ביחידה אחת שנקראת אירואסיה ולה גאולוגיה משותפת. כלומר 6 יבשות.

אלא שהיסטורית, תרבותית ומדינית יש הפרדה בין שני החלקים. איפה הגבול? מקובל להניח שהגבול בין אסיה ואירופה עובר ממזרח לאירופה בהרי אורל ברוסיה ומדרום לאירופה ברכס הקווקז. זוהי קביעה שרירותית למדי, איך יתכן כי שרשרת הרים תפריד בין יחידות גאולוגיות יבשתיות?

בשלב זה באים גאולוגים נוספים וטוענים, אוקיי, איפה הגבול בין אסיה ואפריקה? אפילו שרשרת הרים אין באמצע, לא כל שכן מיצר ימי. סיני מחוברת גם לאסיה במזרח (בנגב) וגם לאפריקה במערב. הגבול שנקבע הוא תעלת סואץ, שהיא הרי מלאכותית ונחפרה ממש לאחרונה בקנה מידה גאולוגי. לפעמים נטען שסיני שייכת לאפריקה, וזה אומר שקו הגבול הישר והשרירותי בינינו לבין מצרים, מרפיח לטאבה, הוא הגבול בין היבשות… מוזר.

לכן אלה רוצים לקרוא לכל 3 היבשות ביחד "אפרו-אירואסיה", או "אירואפרסיה". לא שמות שימושיים למדי… אבל אם נקבל את ההיגיון הזה, ואת אמריקה האחת (כי הרי יש רצף יבשתי), קיימות בכדור 4 יבשות בלבד.

שיוכים לא ברורים ליבשות

איים שייכים בדרך כלל ליבשת הקרובה אליהם ביותר. אבל, איי פולינזיה למשל רחוקים מאוד מאוסטרליה, והוואי שייך בכלל לארצות הברית של אמריקה. למרות הריחוק כל אלה שייכים מבחינה גיאולוגית לאוסטרליה-אוקייניה. האי גרינלנד נמצאת מצפון לאירופה, אבל בעצם מצפון לכמעט כל מקום אחר בגלובוס… מדינית הוא שייך לדנמרק שזה אירופה, אבל הוא קרוב יותר ושייך גיאולוגית לצפון אמריקה.

גאורגיה מתהדרת בהיותה שייכת לאירופה, וגם לאסיה. נראה כי מדובר על משאלת לב להיות שייכת תרבותית לאירופה, ומבט חטוף באטלס מראה שגאורגיה נמצאת מדרום לקו פרשת המים של הקווקז (הגבוה), ולכן לגמרי באסיה ולא באירופה. הגאורגים טוענים בתוקף שיש, מעט אמנם, שטחים ששייכים לגאורגיה ונמצאים בחלק הצפוני של הקווקז (לא נמצאו לכך סימוכין). דעה אחרת טוענת שהקווקז עצמו נמצא גם באירופה וגם באסיה ולכן גאורגיה שייכת לשתיהן. לא נראה שתהיה ועידת חקירה לנושא בקרוב. אגב לאזרבייג'ן, השכנה ממזרח הנחשבת אסייתית בדרך כלל, שטח נרחב למדי במזרחה הנמצא מצפון לרכס הקווקז, כלומר באירופה.

קפריסין שייכת גיאוגרפית וקרובה הכי הרבה ליבשת אסיה, אבל תרבותית והיסטורית משתייכת לאירופה (כמובן שטורקיה הטילה בכך ספק כאשר כבשה את קפריסין הצפונית), והיא גם חברה באיחוד האירופי. טורקיה, שכמעט כולה נמצאת באסיה ("אסיה הקטנה"), היתה מועמדת לחיבור לאיחוד האירופי, אך זה לא נראה קרוב.

האירוויזיון, תכנית הזמר של ארגון השידור האירופי, אינו בר סמכא לקביעות גיאוגרפיות. אבל נזכיר שמשתתפות בו מדינות שאינן אירופאיות במובהק כמו אוסטרליה וישראל, והופיעו בו בעבר גם גאורגיה, לבנון ומדינות צפון אפריקאיות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.