תפריט עמוד

ירושלים: תיבות דואר מנדטוריות

המנדט הסתיים, הבריטים עדיין פה. או לפחות תיבות הדואר שלהם. אם אתם שולחים מכתב דרך תיבת הדואר שליד סניף הדואר בשער יפו בירושלים, אתם משתמשים בתיבה של הוד מלכותו, המלך ג'ורג' החמישי

בימינו כשמדברים על דואר, כמעט תמיד הכוונה לדואר אלקטרוני, אבל גם בעידן המודרני אנו נעזרים בסניפי הדואר הרגילים לשליחה וקבלה של מכתבים וחבילות ולשירותים נוספים. מעטים משתמשים בתיבות הדואר, אותה קופסה אדומה הנמצאת בסמיכות לסניף הדואר. עד לא מזמן, תיבות דואר רבות היו פזורות ברחבי הערים ומרוקנות במועדים קבועים. היום רק במקומות מעטים עוד אפשר לראות תיבות דואר.

דואר ישראל ירש את הדואר המנדטורי, שהפסיק את שירותיו עשרה ימים לפני מועד סיום המנדט, במאי 1948. 15 בתי דואר, כמאה סניפים ואלפי תיבות דואר של הוד מלכותו הפסיקו לתת שירותי דואר חיוניים. הודעה על הפסקת הפעילות נמסרה באופן רשמי ב-13 באפריל והנהגת היישוב התארגנה למצוא חלופות. במשך שבועיים, בין 14-2 במאי, הנפיקה קק"ל בולי דואר של מנהלת העם, המסגרת המדינית הזמנית שבין המנדט להקמת מדינת ישראל, ועובדי הדואר היהודיים המשיכו להפעיל את שירותי הדואר ב-80 סניפים שהיו פזורים ברחבי הארץ. חוקי הדואר הבריטי והעלויות לצרכן נשארו בתוקף עד הכרזת המדינה ב-14 במאי. מנהלת העם הפסיקה להתקיים, ויומיים לאחר מכן הודפסה סדרת הבולים הראשונה של הדואר העברי.

מאז ועד היום: תיבת דואר מתקופת המנדט בתחנה השמינית של דרך הייסורים

משרד הדואר הישראלי, בראשות דוד רמז, החל לפעול ב-16 במאי ונהלי העבודה היו אותן נהלים שהיו נהוגים בתקופת המנדט הבריטי. ביום הקמת המדינה היו כ-40 בתי דואר וכ-60 סניפים וסוכנויות ברחבי הארץ. בשנת 1950 התקבלה ישראל לאיגוד הדואר הבינלאומי ובשנת 1971 משרד הדואר שינה את שמו למשרד התקשורת. סמל דואר ישראל הוא "איילה שלוחה", הלקוח מהמקורות על הכינוי שניתן לנפתלי שהיה מהיר ריצה. הסמל הזה על רקע אדום הוא הסמל הקבוע עד היום על כל סניף ועל כל תיבת דואר.

אבל מסתבר שאין זה מדויק. אם אתם תושבי העיר העתיקה בירושלים ואתם נזקקים לשירותי דואר, סביר שתפנו לסניף ברובע היהודי או לסניף המרכזי ברחבת שער יפו, סמוך למרחב דוד ("הקישלה"). מכתב שיונח בתיבת הדואר לא יזכה לחוות את המהפכה הציונית, כיוון שתיבת הדואר הפעילה עד היום היא תיבת הוד מלכותו המלך ג'ורג' החמישי, מלך אנגליה בין השנים 1810 -1936, וכתר האימפריה הבריטית בולט במרכז התיבה בדומה לתיבות דואר ברחבי בריטניה. מעל פתח חריץ המכתבים, בולטת כתובת באנגלית POST OFFICE. ג'ורג' החמישי הותיר לנו עוד ארבע תיבות דואר ברחבי העיר העתיקה, אולם אלו אינן פעילות, לפחות לא כתיבות דואר, אלא כפחי אשפה שאיש אינו טורח לרוקן.

תיבת הדואר ברחוב השלשלת 124. כתר האימפריה מתנוסס במרכזה

תיבה אחת תוכלו למצוא ברחוב השלשלת 124, בין צומת רחוב הכותל לצומת רחוב הגיא. במרכז התיבה יש כתר האימפריה ומצדדיו האותיות האנגליות GR, ראשי תיבות של George Rex , המלך ג'ורג'. תיבה נוספת נמצאת על הדרך המפורסמת ביותר בעולם, זו שכל תייר נוצרי המגיע לירושלים הולך בה, דרך הייסורים (ויה דולורוזה). סמוך לתחנה השלישית, על קיר האכסניה האוסטרית ("ההוספיס"), ניתן לראות את תיבת הדואר עם סמל הכתר והאותיות GR. בתוך התיבה ניתן למצוא בדרך כלל בדלי סיגריות ושרידי זבל של עוברים ושבים.

צליינים שלא מסתפקים בתחנה השלישית וממשיכים לתחנה השמינית, יזכו לראות תיבת דואר נוספת ללא שום סימון הצבועה משום מה בצבע שחור, אבל אם הם יעלו לכוון הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית, "אם הכנסיות" בארץ ישראל, הם שוב יפגשו בתיבת דואר ישנה ומוזנחת.

תיבת דואר שחורה ומוזנחת ליד הפטריארכיה היוונית. האותיות GR שמתנוססות בראשה הן ראשי תיבות של ג'ורג' רקס, המלך ג'ורג'

אז מה אנו מציעים? אלו שמתיימרים להשקיע בטיפוח העיר העתיקה צריכים לקבל החלטה. או לעקור את הכיעור הזה מקירות הבתים והאכסניות או (וזאת ההמלצה המועדפת) להשקיע מעט צבע אדום (שאינו מחליד), לאטום את התיבה, ולהוסיף שלט: תיבת דואר מהתקופה הבריטית. מכבוד יותר ופיסת היסטוריה שאפשר להראות למטיילים.

___

הכותב הוא מנהל בית הספר לתיירות במכון לנדר, ירושלים


לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.