תפריט עמוד

"על חומותייך ירושלים הפקדתי שומרים, כל היום וכל הלילה תמיד לא יחשו" (ישעיהו פרק ס"ב, פסוק ו')

החומות המקיפות את העיר העתיקה של ירושלים נחרבו ונבנו מחדש פעמים רבות. החומה הראשונה נבנתה סביב ירושלים בתקופה הכנענית, לפני יותר מ-4,000 שנה, והאחרונה, זאת שעומדת בימינו, הוקמה על ידי הסולטאן העות'מאני סולימאן הראשון לפני כ-500 שנה, בתוואי דומה לזה שהיה בתקופה הרומית. אורכן של חומות ירושלים כארבעה קילומטרים, העובי המרבי בבסיס הוא שלושה מטרים ויש בהן 34 מגדלים, כשמגדל דוד הוא העיקרי שבהם. בראש החומות יש טיילת, וטיול בה מאפשר תצפית לא שגרתית על העיר העתיקה שמתחת, העיר המודרנית ממערב ומדבר יהודה ממזרח. חלק בלתי נפרד מהחוויה הוא ההצצה דרך חרכים בחומה על האתרים השונים שלידם או מעליהם אתם עוברים.

אפשר לטייל על החומות בשני מסלולים, ששניהם יוצאים משער יפו: המסלול הדרומי לוקח לכיוון הכותל המערבי והרובע היהודי, המסלול הצפוני מגיע לשער האריות בקצה המזרחי של העיר. אין אפשרות לעשות מסלול מעגלי שיקיף את כל החומות. הטיול דורש מאמץ מסוים, אבל הוא בהחלט משתלם נוכח הנופים הנשקפים והחוויה המיוחדת במינה.

שימו לב: הכניסה לשני המסלולים המובאים כאן כרוכה בתשלום ומותנית בשעות הפתיחה – בימים א' עד ה', בין 9:00 ל-16:00 בחורף, עד 17:00 בקיץ; בשבת אפשר להיכנס רק אם רכשתם כרטיסים מראש.


טיול על החומות מאפשר מבט ייחודי על אתרי העיר | צילום: דנה ורון, פליקר

המסלול הדרומי: הר ציון והרובע היהודי
נקודת התחלה: שער יפו, בחצר האחורית של מגדל דוד

נקודת סיום:
שער האשפתות
, העייפים יכולים לרדת לפני סוף הסיור, בשער ציון

אורך הטיול:
כשעה (45 דקות אם יורדים בשער ציון)

את הסיור שלנו נתחיל בשער יפו, שנקרא כך כי בעבר עברה בו הדרך מירושלים ליפו. השער, שנסתם ב-1898, נפתח מחדש ב-1967 לאחר מלחמת יום ששת הימים. הכניסה למסלול נמצאת בחצר האחורית של מגדל דוד. בדרכנו נעבור דרך כמה אתרים שהשם דוד מופיע בשמם: מגדל דוד, מצודת דוד, רחוב המלך דוד, מלון המלך דוד וכפר דוד (כיום שכונת ממילא היוקרתית). עוד נראית היטב משכנות שאננים, השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות העיר העתיקה. כיום פועל במקום מרכז תרבות, בית הארחה ליוצרים ואמנים ומרכז חשוב למוזיקה קאמרית. טחנת הקמח שהקים משה מונטיפיורי ב-1858 על מנת לספק תעסוקה לתושבי השכונה הפסיקה לפעול זמן קצר לאחר שהוקמה, וכיום נמצא בה מוזיאון קטן המוקדש לפועלו של הנדבן היהודי מאנגליה, שעל שמו נקראת שכונת ימין משה הסמוכה.

המסלול שלו ממשיך ועובר מעל הרובע הארמני, הקטן מבין ארבעת רובעי העיר (האחרים הם הרובע היהודי, הרובע המוסלמי והרובע הנוצרי). הקהילה הארמנית שחיה כאן שימרה לאורך השנים מסורות ומנהגים ייחודיים. טיול בתוך הרובע אפשרי רק בשעות מסוימות ורבים מכירים אותו בעיקר בשל חנויות הקרמיקה המקסימות שבו. מן העבר השני יש תצפית נהדרת על הר ציון, שבראשו נמצאת כנסיית דורמיציון המרשימה. על פי המסורת הכנסייה, השייכת למסדר הבנדיקטיני, קיבלה את שמה משום שכאן מרים, אמו של ישו, נרדמה לשנת נצח (dormitio בלטינית פירושו לישון). למרגלותינו נבחין בבתי קברות – קרוב יותר הוא בית הקברות הקתולי, מאחורי נמצא בית הקברות הארמני.

מי שעייף מההליכה יכול לסיים את המסלול בשער ציון. האחרים ימשיכו עוד מרחק קצר לשער האשפתות, ובכך ירוויחו מבט מלמעלה על בתי הרובע היהודי השוכן בחלקה הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה. כשמטיילים ברחובות המטופחים של הרובע או משקיפים עליהם ממרום החומה, קשה להאמין שבמאה ה-19 הוא היה צפוף, מזוהם ומוכה מחלות ועוני. בנוסף, שררו כאן ריחות נוראיים שהגיעו מבית המטבחיים שפעל במערב הרובע. מצבם העגום של תושבי הרובע הביא את משה מונטפיורי להקים עבור תושביו שכונה חדשה מחוץ לחומות, הלא היא משכנות שאננים שאותה ראינו קודם לכן. בשער האשפתות נרד מהחומה, בפתחו של הגן הארכיאולוגי, שכדאי מאוד לנצל את ההזדמנות ולבקר בו. מרחק הליכה קצרצר יביא אותנו אל הכותל המערבי ומכאן אפשר להמשיך בטיול ברחובות העיר העתיקה שראינו מן החומה.


טיילת החומות | צילום: אורן ושימרית נדיר, פליקר

המסלול הצפוני: הרובע הנוצרי והר הזיתים
נקודת התחלה: שער יפו, דרך מדרגות הצמודות לשער בחלקו הפנימי

נקודת סיום: שער האריות (אפשר לרדת בדרך בשער החדש או בשער הפרחים)

אורך המסלול: המסלול המלא – כשעה וחצי, 20 דקות ליורדים בשער החדש, 50 דקות ליורדים בשער הפרחים

גם כאן מתחילים בשער יפו אבל הפעם פנינו מועדות צפונה. המסלול עובר מעל הרובע הנוצרי המשופע בכנסיות ומנזרים. בין הכנסיות הרבות נבחין גם בכנסיית הקבר, השוכנת בסופה של דרך הייסורים ("ויה דלורוזה"), שאותה עבר ישו עם הצלב על גבו. על פי המסורת הנוצרית, במקום בו עומדת כנסיית הקבר ישו נצלב ונקבר. עולי רגל נוצרים רבים מגיעים לכנסייה הנחשבת לאחת החשובות והקדושות בעולם, רבים מהם הולכים לאורך דרכו האחרונה של ישו כשהם נושאים צלב עץ על גבם לאות הזדהות עם סבלו. בכל אלה נוכל להבחין מלמעלה, כמו גם במנזר נוטרדאם המרשים, ברחוב השוק התוסס ומן העבר השני בהר הזיתים, שבמורדותיו נמצאת כנסיית גת שמנים המוקפת בגן יפה, בהר הצופים ומעבר לו – בנופי מדבר יהודה. אם נמשיך בטיול עד סופו, בשער האריות, נעמוד במקום סמלי שממנו יצאו בתש"ח היהודים שנפלו בשבי הירדנים ודרכו נכנסו חיילי צה"ל במלחמת ששת הימים אל העיר העתיקה. תבליטי אריות משני צדי השער הם שהעניקו לו את שמו, למרות שאם תתבוננו בהם היטב תבחינו כי למעשה הם אינם אריות כלל כי אם נמרים….

 

מפת העיר העתיקה:


לחצו להגדלה

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.