תפריט עמוד

ירדן – מסלול ג'יפים

מסלול בדרום ירדן מבטיח רשמים וחוויות משטח פראי, בחבל ארץ המצטיין באיכויות נוף נדירות, בדומה למרחבי סיני. ייחודו הוא בהיותו בעל חותם של ראשוניות בראשיתית. זכרונות מכוכב מאדים

נופיה המופלאים של ירדן מרתקים טיילים ובעלי ג'יפים, המכירים היטב את שבילי ארצנו ואתריה הנידחים, אך שוחרים להרפתקאות ולנופים חדשים.

מסלולנו עובר בדרום ירדן, ומבטיח רשמים וחוויות משטח פראי. חבל ארץ זה מצטיין באיכויות נוף נדירות, המזכירות את מרחבי סיני. ייחודו נעוץ בהיותו בעל חותם של ראשוניות בראשיתית (עוד מסלולים בדרום ירדן תמצאו בחוברת "מטיילים" שהוקדשה לאיזור זה). הטופוגרפיה של האיזור עשויה להזכיר אפילו את מראות כוכב מאדים, המוכרים לנו בינתיים רק מתצלומים, והיא מתאפיינת בשינויי צבע ותצורה מרהיבים. ההרים המשוננים הגבוהים מתנשאים מתוך מצע חולי רך וצבעוני, ויוצרים תבליט נופי דמיוני ובלתי נתפס. הוואדיות ארוכים והמרחבים עצומים, עד שלא ניתן לראות את סופם. השרטוטים שמותירות צלליות ההרים על קו האופק נדמים לחזיונות הזויים של פטה מורגנה.

הג'יפאי הישראלי יסתגל חיש קל לתחושת החופש וליופי הטבעי שלא נגמר.

ההנאה גוברת בשל הנסיעה בשטח פתוח ללא מגבלות, שלטי אזהרה ואיסורים, גדרות ושטחי אש.

ואדי רם. בקעה רחבה, המכותרת בהרים ומנקזת ואדיות רחבים
צילום: ברק נגן

המסלול בדרום ירדן יתאים לבעל ג'יפ עצמאי, המתמצא בשטח, ולבני משפחתו – בכל גיל שהוא. הנהג חייב להיות בעל ניסיון ומיומנות בנהיגת שטח, בפרט באיזורים חוליים ובדיונות. הטיילים נדרשים לכושר אלתור, ליכולת ניווט ולשליטה במכשיר GPS.
יצוין כי מעבר של ג'יפים בודדים לירדן, שפרטיהם לא כלולים באשרה קבוצתית, אינו כרוך בליווי שוטר ומדריך ירדניים. כמו כן הכניסה לוואדי רם אסורה לקבוצות ג'יפים מאורגנות.
בחנויות המכולת בעקבה ניתן להצטייד במזון, במים ובכל המצרכים החיוניים – ובמחיר נמוך. פירות וירקות מוצעים בזיל הזול בשוק המקומי.
אין לוותר על קניית פיתות מעולות ועוגיות ממולאות במאפייה, הפועלת ברחוב הראשי של עקבה (המוביל לכיוון המפרץ).

מעבר גבול ותחנות דלק
כדי לבקר בירדן יש צורך באשרה, שאותה ניתן להנפיק בשגרירות ירדן בישראל. כדי לקבל אשרה, יש להביא איתכם דרכון התקף למשך שישה חודשים נוספים לפחות ותצלום אחד. האשרה שתונפק לכם היא לשלושה חודשים. כדי לחצות את הגבול ברכב השטח שלכם, יש להכין ביטוח רכב מיוחד לירדן, ולהביא איתכם תרגום לאנגלית של רשיון הרכב, תרגום שאותו יש להזמין במועדון מ.מ.ס.י. בשום מקרה לא ניתן לחצות את הגבול ברכב שכור או ברכב אחר, שאינו רשום על שמכם.
אחרי שכל המסמכים הללו בידכם, תוכלו להתחיל במסע ולהגיע למעבר הגבול במסוף ערבה, מול קיבוץ אילות, מצפון לאילת.

טיפוס במדרגות הסלע בסיק אל-בארה
צילום: אברהם גרייצר

רוב הדרך היא בדרגת עבירות בינונית, בלי קשיים מיוחדים, והנסיעה מתבצעת בדרך כלל בשטח חולי לא טובעני. טיפוס קצר לסיק אל־בארה (נקודה 8 בתיאור המסלול) דורש זהירות.

הדלק זול מאוד בירדן (כשליש ממחירו בארץ), ואיכותו גבוהה, אולם אי אפשר להשיג בירדן דלק נטול עופרת. ביציאה הצפונית מעקבה יש תחנת דלק, ואחת נוספת נמצאת בקצה הדרומי של הכביש הפנימי בעיירה אל־קווירה.  לאורך הכבישים יש מוסכים ופנצ'ריות.

הניווט יתבצע בנקודות ציון (נ"צ) לפי רשת U.T.M (סימון רשת בינלאומי).

המסלול מורכב משני קטעים, המופרדים זה מזה על ידי פסי הרכבת ועל ידי כביש רשידייה־דיסה:
א. בקטע הדרומי (נקודות 1־13) נכללים בין היתר ואדי יתם אל־עמרן, ג'בל אום־עש, ג'בל אל־קטר, סיק אל־ח'זעלי, סיק אל־בארה, ואדי אום־עישרין.
ב. הקטע הצפוני (נקודות 14־19) כולל ביקור ב"הר הקשתות"

(תל אל־ח'רזה), וסיומו בכביש המהיר, כביש 15.
המסלול כולו נמתח על פני כ־100 קילומטר.

הרי גרניט משוננים (1) נ"צ 7065/2708
לפני הגשר, סמוך לאתר הארכיאולוגי פרסידיון, פונים מכביש 15 דרומה, אל כביש משני. לאחר כשני קילומטרים פונים מזרחה, ויורדים לעבר ואדי יתם אל־עמרן. נוסעים בוואדי הרחב בכיוון דרום־מזרח. בצידי הוואדי מתנשאים הרי גרניט משוננים וצבעוניים, העשויים שכבות אלכסוניות. חולפים ליד מחצבה, ולאחר מכן מתחת לקו מתח גבוה.

אבן חול צבעונית (2) נ"צ 7105/2638
במפגש הוואדיות ממשיכים ישר (בכיוון דרום־מזרח). סביבנו משתרעים מישורי חול סחופים, הזרועים בעצי שיטה. מומלץ לנסוע בדרך העוברת ליד אחת הגדות, ולא בזאת שבמרכז הוואדי, הגדושה מהמורות וטלטולים.
בצד הדרך יש גבעות אבן־חול צבעוניות, בתצורה שכבתית אופיינית. למרגלותיהן פזורות דיונות אדומות, שנוצרו מבליית הסלע.

המיצר (3) נ"צ 7135/2622
נכנסים למיצר הרים, החוצה את ג'בל אום־עש.

אל בורות המים (4) נ"צ 7159/2624
בצומת ואדיות פונים חדות בכיוון צפון־מזרח, בדרך מוסדרת המסומנת ברגמים (גלי אבנים), שחלקם צבועים בסיד. לאחר כארבעה קילומטרים הדרך סובבת מזרחה, ועוברת מצפון לג'בל אל־כרה, המתנשא מעל סביבתו.
בהמשך הדרך מזרחה נחלוף ליד כמה בורות מים, שנכרו למרגלות ההרים. דרכנו ממשיכה בנוף מגוון של סלעי גרניט מחודדים והרי אבן־חול מעוגלים, מגווני צבעים.

מעבר להרים ולבקעה (5) נ"צ 7288/2643
מקיפים את קצהו הדרומי של ג'בל אל־קטר. פונים בדרך הברורה, בכיוון צפון־מערב, ועוברים מצידו המזרחי של ג'בל אל־קטר. מצוקי ההר הציוריים עשויים סלעי אבן־חול אדמדמה, מרובדים וסדוקים, הניצבים על בסיס סלע גרניט כהה.
לאחר כשישה קילומטרים מגיעים לבקעה רחבה, המכותרת בהרים ומנקזת ואדיות רחבים. מצפון מתרוממים ג'בל רם וג'בל אום־עישרין, המופרדים בפִתחה (ואדי רחב שמפריד בין שני גושי הרים) הרחבה של ואדי רם. מדרום לבקעה מתנשא ג'בל אל־ח'זעלי.

ציורי סלע קדומים (6) נ"צ 7349/2683
בקצה הצפוני של ג'בל אל־ח'זעלי מתחתר הנקיק העמוק סיק אל־ח'זעלי. לידאתר זה חונים תדיר טנדרים רבים של בדואים, המובילים לכאן גדודי תיירים.
נכנסים ברגל לתוך הנקיק הצר והמוצל, ומטיילים בין מצוקיו הזקופים. בתחתית הנקיק זורמים מים, ועל דפנותיו חרותים ציורי סלע קדומים של בעלי חיים ושל סצינות ציד.
חוזרים לרכב ונוסעים מזרחה. ממשיכים באיזור הבקעה, שם נוסעים בדרכי הבדואים לאורך כארבעה קילומטרים.

היה זה בחולות (7) נ"צ 7382/2683
פונים חדות צפונה, לוואדי רחב, ונוסעים בחולות כשלושה קילומטרים.

מדרון ומצוק (8) נ"צ 7395/2706
פונים חדות מזרחה, בין שלוחות, אל דרך הסמויה מעט מן העין. הדרך מוליכה לסיק אל־בארה. כאן עלינו לטפס על מדרון קצר ותלול למדי, העוקף מצוק סלעי. מגיעים לבקעה פנימית קטנה, מוקפת גבעות.

צייר לי כבשה (בסלע) (9) נ"צ 7409/2713
בצפון הבקעה נבחין במעבר צר, המוביל – בין מצוקים גבוהים, לצד ג'בל אל־ג'ודיידה – ישירות לסיק אל־בארה. מתקדמים צפונה, בין חומות אבן־חול וגושי סלע ענקיים, שלהם צורות דמיוניות, המפתיעות ללא הרף. בדרך תבחינו בשיחים ירוקים, הנאחזים בסדקי הסלע ומנצלים את הלחות שנשתמרה בהם.

חולית (10) נ"צ 7425/2755
פונים בכיוון צפון־מערב, ויורדים בשיפוע מתון, בבקעה רחבה וחולית

אשל לא למאכל (11) נ"צ 7400/2783
מגיעים לוואדי אום־עישרין, ופונים צפונה. ממערב לנו מתנשא קצהו הצפוני של ג'בל אום־עישרין. ממשיכים בדיונות הזרועות שיחי אשל.

על פרשת דרכים (12) נ"צ 7379/2824
במפגש דרכים פונים חדות בכיוון צפון־מזרח.

הנה באה הרכבת (13) נ"צ 7397/2838
נוסעים במעבר בטון צר ונמוך, הנמצא מתחת לסוללת פסי הרכבת, וממשיכים

ואדי רם | צילום: ברק נגן

מרחק קצר צפונה.
עולים לכביש (היחיד באיזור), פונים בו מערבה, ונוסעים כשלושה וחצי קילומטרים. יורדים מהכביש בכיוון צפון, וממשיכים לעבר הסוללה של מסילת הרכבת.

גלי הדיונות (14)
נ"צ 7376/2856

עוברים שוב מתחת לסוללה של מסילת הרכבת, במעבר בטון צר ונמוך נוסף. נוסעים צפונה, לאורך כשני קילומטרים, בשטחי המלחה השטוחה קע אום־סלב, וממשיכים באותו כיוון דרך הדיונות הפזורות במרחב כגלים.

דרך טובה (15) נ"צ 7368/2887
אחרי שנבחין בג'בל אבו־רשרשה הגבוה, הנמצא מצפון לנו, נמשיך צפונה בדרך טובה. הדרך הבולטת בשטח עוברת בין ג'בל אבו־רשרשה והר אחר, הנמצא ממזרח לו. ממשיכים צפונה בוואדי רחב, ומגיעים לשטחי דיונות.

רק חול וחול (16) נ"צ 7369/2926
ממשיכים בדיונות צפונה, בדרך העוברת ממערב לג'בל אום־ע'דה.

הומאז' לרגל בראש הנקרה (17) נ"צ 7373/3003
מגיעים לצידו המערבי של תל אל־ח'רזה, המכונה "הר הקשתות". כאן נגלית לעינינו תופעת טבע מרהיבה: קשתות אבן, שאחת מהן מכונה "רגל הפיל". בסמוך, מצפון לה, נמצאת "הקשת השטוחה".
בקצהו הצפוני של ההר יש קשת נוספת, המהווה כמעין פתח למערה קטנה בסלע. על דפנות הקשת חרותות דמויות של בעלי חיים וכתובות.
מהר הקשתות פונים בדרך ברורה בכיוון צפון־מערב, ובמהלך הנסיעה חוצים ואדיות.

מישורים סחופים ומלחה (18) נ"צ 7363/3016
פונים מערבה בדרך טובה למדי. חולפים במישורים סחופים ובקטעי מלֵחה. עוברים מתחת לקו מתח גבוה, הנמצא מצפון לג'בל אבו־מח'רוקה.

שדות ומדבר (19) נ"צ 7260/3002
מגיעים לאיזור של שדות חקלאיים מעובדים רחבי ידיים. נוסעים מערבה, תוך שאנו מפלסים את דרכנו ברשת סבוכה של דרכים סלולות, העוברות בין החלקות המעובדות. מגיעים לעיירה הבדואית אל־קווירה, הנמצאת ליד הכביש המהיר, כביש 15.
כביש 15, הידוע גם ככביש המדבר המזרחי, מוביל צפונה למעאן ולעמאן, ודרומה לכיוון עקבה.
המטיילים יעלו לכביש 15 דרך המחלף המתאים: זה המוביל אל הנתיב הצפוני, או זה המגיע אל הנתיב הדרומי. כך תוכלו להגיע בקלות לכל יעד בירדן, או לחזור הביתה, לישראל.

מסע ג'יפים בירדן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מירדן

מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן
מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן

בנדודיו יצא רונן רז עם מריאנה והג'יפ לחפש עפיפונים בירדן השכנה, ומצא מעיינות חמים, עיירות רפאים נבטיות, נווה מדבר עם אגם כחול, ובדואי מחופש לג'וני דפ. בדרך גילה את החיים הטובים, סטייל ג'ורדן

ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום
ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום

סקר קניונים לא מוכרים בהרי אדום בירדן שערכו חבורת ישראלים הביא להיכרות עם הקניון המיוחד ואדי מובארכ. מסלול מתוך ספר חדש הסורק את הקניונים מדרום ים המלח אל פטרה, ומביא מסלולי טיול אתגריים בחבל ארץ יפהפה זה.

מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם
מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם

אם בעבר מעטים הצליחו להתגנב לפטרה כדי לחזות בשרידיה של העיר הנבטית הקדומה, היום אפשר לטייל בה בחופשיות ובדרך ליהנות מהנופים הפראיים של המדבר, ומקבלת הפנים החמה של יושביו. נסענו לבדוק על מה כולם מדברים וחזרנו נפעמים