תפריט עמוד

"יצירת חיי": ריטריטים ומוזיקה בסיני

שקט, פשטות, צלילים, מנוחה, קלילות, ים, משחק, נגינה, יחד, שירה, הרים, לבד, יצירה, עוד שקט, שפיות, פירגון, צחוק, עוד צלילים, שלום בפנים, שלום בחוץ, כוכבים, טחינה, היכרות, מגע, גמישות, שמחה, א ה ב ה. רפי קלמר חזר לסיני להשתתף בסדנה רוחנית. הפעם זה היה שונה

שייח' סאלם

הרומן שלי עם סיני התחיל בנובמבר 1976 על גמל. אז, לפני 46 שנה, לא ידעתי שהיקום מזמן לי התמכרות והוא מספק לי את השאכטה הראשונה הממכרת – את הגמל כמתנה. הוצבתי בצפון סיני בחירב'ה שמדרום לימת ברדוויל כקמב"ץ סיירת גמלים. כן, היתה סיירת כזו. מיד כשהגעתי הכירו לי את הגמל שלי וגם את הג'יפ והם שניהם דאגו שאתאהב. בסיני.

עד אז דמיינתי את גן העדן בירוק ובאדום עם מפלים וסוסים שמדברים עברית ובאחת הבנתי שגן עדן זה סיני. ים צלול וחול זהב, הרבה צהוב והמון שקט, דיונות אין סופיות, הרים ומעיינות וגמלים שמדברים ערבית. התאהבתי.

שם, בסיני פגשתי לראשונה את סאלם הצ'יף של הבדואים ומלך המדבר. התיידדנו. הוא קרא לי קפטן רפי ואני לו שייח' סאלם. הוא לימד אותי איך מכינים קפה שחור אמיתי ואיך אוכלים כבש עם אורז בידיים מקערה מרכזית. הוא כיוון אותי אל הבארות ונאות המדבר וגם אל עבר לדיונות. את שייח' סאלם לא פגשתי מאז אבל בהמשך נשמע עליו ונסגור מעגל.

לקריאה נוספת:

המשכתי להגיע לסיני כמעט מידי שנה והתמקדתי בחופי ים סוף שמדרום לאילת. מטאבה, דרך נואיבה, המשך לדהב ועד שארם. בכל פעם בחרתי חוף אחר, להספיק את כולם. הפעם זה היה שונה.

מיד כשהגעתי לסיירת גמלים הכירו לי את הגמל שלי וגם את הג'יפ והם שניהם דאגו שאתאהב. בסיני. צילום באדיבות רפי קלמר

מיד כשהגעתי לסיירת גמלים הכירו לי את הגמל שלי וגם את הג'יפ והם שניהם דאגו שאתאהב. בסיני. צילום באדיבות רפי קלמר

רוני פורת

חברה המליצה להצטרף לריטריט של רוני בסיני. רוני פורת מנצח תזמורת ומלחין, איש במה, שחקן, מאמן לניהול ומנהיגות, מרצה, מנחה סדנאות, יוצר תוכן, מגיש תכניות רדיו ועוד ועוד… נשמע איש מעניין.

גיגלתי ומצאתי שליצירת חייו קוראים "יצירת חיי" – השם שנתן לריטריטים וסדנאות אותם הוא מנחה ומעביר בסיני. התוכן בריטריטים הוא פרי של מחקר אישי שקיים במהלך שלושים השנה האחרונות בעקבות אירוע מתמשך בן שנה וחצי בו חווה את חייו כצופה בעצמו מן הצד כ"גוף שלישי". התקופה הזו והמחקר בעקבותיה אפשרו לרוני להבין – לפחות כשמדובר בו, מהם ניהול ומנהיגות עצמית, מי כאן "בעל הבית " ועד כמה הדוק הקשר בין האופן בו הוא נושא את מחשבתו – ההכרה העצמית שלו ותודעתו – לבין תוצאות חייו ואיכותם. אגב, פירוש המושג ריטריט הוא נסיגה לצורך צמיחה.

את תובנות המחקר, את ניסיונו הרב ואת כישרונו רוני משתף ומקנה באהבה ב"יצירת חיי". המוזיקה, הים, מרחבי המדבר, הרקיע זרוע הכוכבים, כל אלו ועוד מהווים את המעטפת המנחמת והמרגיעה ובו בזמן המעוררת והמתדלקת של החוויה.

הסדנא האישית שלי החלה כבר מהרגע בו נרשמתי ושריינתי את מקומי כחודשיים לפני התאריך המיועד. התרגשות וציפייה שהזכירו לי את הלילות בהם לא נרדמתי לפני "הטיול השנתי" בבית הספר. כך גם עכשיו, תחושה שחשבתי שהיתה שייכת רק לתקופת הילדות.

מעבר הגבול בטאבה היה פשוט, קל, ידידותי ומהיר. בצד המצרי כ-100 מטר מהיציאה מהטרמינל מצאנו לנו "בית קפה" קטן ומסביר פנים, שם התחלנו לזהות את שאיתם אנחנו הולכים לבלות את השבוע הקרוב ובדיעבד התברר שהולכים להיות החברים שלנו.

המונית החדישה והממוזגת שרוני אירגן הגיעה בדיוק ב-14:00 ויצאנו למתחם "קזבלנקה" שבביר סווייר, כחצי שעה נסיעה כולל הפסקה קצרה במפרץ – ה"פיורד" היפהפה שבדרך לצילום חצי קבוצתי.

רוני פורת מנצח תזמורת ומלחין, איש במה, שחקן, מאמן לניהול ומנהיגות, מרצה, מנחה סדנאות, יוצר תוכן, מגיש תכניות רדיו ועוד ועוד

רוני פורת מנצח תזמורת ומלחין, איש במה, שחקן, מאמן לניהול ומנהיגות, מרצה, מנחה סדנאות, יוצר תוכן, מגיש תכניות רדיו ועוד ועוד

הסיפור של רוני

"את המסע מבימת היכל התרבות לחושה בסיני התחלתי ב-13 למרץ 2020. באותו יום קיבלתי הודעה שבוטל קונצרט שלי ולמחרת בוטל כנס גדול בו הייתי מתוכנן להרצות. בתוך זמן קצר בוטלו סיור מוזיקה לחו"ל ושלל פעילויות עתידיות ויומני העמוס התאפס ואת מקום הפעילויות תפסו חדשות על סיני שאכל מרק עטלפים ועומד להשמיד את שאר העולם…

בתוך זמן קצר בוטלו סיור מוזיקה לחו"ל ושלל פעילויות עתידיות ויומני העמוס התאפס

בתוך זמן קצר בוטלו סיור מוזיקה לחו"ל ושלל פעילויות עתידיות ויומני העמוס התאפס

פעם נוספת בחיי "ירדתי מהפסים" אלא שהפעם שלא מתוך בחירה, וכאדם שאינו מאופיין בהיקשרות ובאחיזה רבה בעברו, הבנתי שהתפנה לי זמן עתיד יקר והתחלתי להעביר סדנאות במקום מגוריי, נטף, תחת השם "יצירת חיי".

לאחר כשנה, בעיצומה של התקופה שתיזכר כ"תקופת הקורונה" חשבתי שהגיע הזמן לצאת מהמדינה שסוגרת אותי יותר ויותר בביתי וניצלתי חור במעטפת הפיזית והנפשית ההדוקה וברחתי להר הגבוה בסיני. כשירדתי אל החוף פגשתי את השקט הנפלא שרק סיני יודעת לספק ואיתו בא בעוצמה מוגברת הרעש העצום שהבאתי איתי מהחיים הלחוצים הקודמים. בחוף לא היה איש. התהלכתי זמן שנראה ארוך מאד, במים הרדודים ודימיתי שבגולגולתי נפערים חורים ומתוכן יוצאות תולעים שמנמנות צהובות של רעש, ונופלות אחת אחת למים. פלופ. שקט. פלופ. שקט. פלופ… (סליחה על הדימוי – סיני מקדמת יצירתיות). פתאום נהיה שקט לגמרי, גם בפנים. ואז ראיתי אותו, יושב תחת סוכה ומתבונן בי. כשמבטנו הצטלבו הוא סימן לי בידו לבוא, להתיישב וכיבד אותי בתה. כך פגשתי את שייח' אשיש.

ישבנו השייח' ואני ושתקנו. ושתקנו. ושתקנו. ובכל השתיקות האלו נדמה לי שלמדתי יותר מכל כך הרבה דברי חוכמה ודעת ששמעתי בחיי. בין השתיקות האלו ולגימות התה, עלה בראשי הרעיון לקיים ריטריטים של "יצירת חיי" בסיני. שייח' אשיש היקר עזר לי במציאת המקום המתאים  ומשם הפרק הזה בחיי החל".

קזבלנקה קאמפ

במתחם "קזבלנקה" חושות נקיות ונעימות, חלקן עם מאוורר, חלקן עם מזגן ויש גם בונגלוס ממוזגים עם מקלחת ושרותים. בלובי רחב הידיים עם ארבעת כיווני האוויר המרופד במזרונים וכריות אכלנו, נחנו, נפגשנו, הכרנו, שיחקנו ובעיקר צחקנו.

את פנינו קיבלו באהבה בני הדודים טארק וחוסאם מנהלי המקום. התחברנו, איך אפשר שלא, והתברר שהם במקור מצפון סיני. מהר מאוד גיליתי שאני יושב עם הנכדים של שייח' סאלם חברי מימים עברו.

נסגר מעגל ועכשיו פותחים מעגל חדש.

ים, הר, מדבר ושיעורים על חירות מוזיקה ואיכות חיים

סדנא בת שישה ימים שעיסוקה יצירה וחיים ופשטות של חול וים ויוגה ומדיטציה ואנשים שלומדים על עצמם, פסק זמן של השראה. ארץ חדשה. מוזיקה וניצוח כמטאפורה לחיים: אחריות, בחירה וחירות היצירה, כתיבה ושירה, ריקוד ומשחק. מספריים שגוזרים את חוטי המריונטה הקשורה למה שכבר איננו רלבנטי, טיול של סולמות וחבלים, טבילה במעיין ושעשועים, דולפינים, הטכנולוגיה בהשעיה, הליכה בעיניים קשורות – לסמוך על תמיכה של חבר ועל החושים הנוספים, לעשות הכול אבל אחרת ממה שרגילים, לראות את היופי במי שפוגשים.

ועוד ריטריט – הר וחוף

במקביל לסדנאות שבחוף מתקיימים גם ריטריטים המשלבים טיול בן 3 ימים בהר הגבוה שבאזור סנטה קתרינה עם 3 ימים בחוף. ההליכה בהר הגבוה היא בדרגת קושי בינונית בנופים עוצרי נשימה והלינה בבוסתנים ירוקים ושופעים בעצים ומים. בימי הטיול בהר הגבוה מתרגלים הליכה קשובה ומדיטציה מדי פעם והכל מטובל בסיפורים מחיי השבט המקומי – שבט ג'בלייה וחכמת חייו הרבה.

על פסגת ג'בל באב בהר הגבוה

על פסגת ג'בל באב בהר הגבוה

נהנים, מתרגלים, נחים ולומדים

לומדים: מהדגים לשחות, מהבדואים להאט, מהמרחבים לנשום, מההרים ענווה, משמי הלילה זרועי הכוכבים ליהנות מאי היכולת להבין, מעולם המוזיקה והגלים להקשיב, מהפשטות להסתפק במועט שיש בו הכל, וגם מהמורים – להוקיר על הכל, להבין את שאפשר, לארוז מכל דבר קצת ולקחת חזרה הביתה לטובת איכות חיינו.

עמרי פורת

ים – עמרי פורת

השיר נכתב והולחן במהלך ריטריט יצירת חיי על מרפסת החושה

הגלים הקטנים, בחוץ ובפנים

נעים תמיד, הם לא עוצרים

ואני עד להם לפעמים

גלים לנצח נצחים

והחול הרך שסופג הכל

את משב הרוח חום וקור

הוא יציב להחזיק את מימיו

וגמיש לקבל טביעות רגליו

מול הים עומד אדם

מבקש להרגיש דבר

מנפלאות עולמו

ממראות גן עדנו

לחלום חלום טוב

רקע השמים הכחולים

שם הציורים כל רגע משתנים

בהתאם לרגש המדויק

כל הארץ מלאה שמו לעד

תביט הכל אחד

רק לא הכל ברור עכשיו, עוד יום תפרח הרבה

יקרין יופיו עליך.

יצירת חיי - ריטריטים בסיני

חברים משתפים:

לילי פרג'ון

החיבור העמוק לרגע הזה, החיבור לעצמי, הנוכחות כאן ועכשיו, ההקשבה וההתבוננות מתרחשת אצלי כשאני בטבע ובמיוחד כשאני בים באזור מדברי. נוף נקי ושלו בעל שני צבעים – כחול וצהוב על אין סוף גווניהם. יצאתי לריטריט כדי לחזור לעצמי, לילד הפנימי, ללילי עם כמה שפחות שכבות ומסכות. ואכן כך היה.                                                                    עבר חודש מאז, ואני מרגישה את ההשפעה של הריטריט. השילוב של המקום המיוחד עם ההנחיה והניצוח של המנצח רוני פורת, המוזיקה והחוויות בכללותן, הביאו אותי לתחושה שחזרתי הביתה, לעצמי. אחרי תקופת הקורונה והחורף המתמשך שסגרו עליי, נפתח משהו בלב, בגוף ובנפש. אני חשה הרבה יותר קלילה ושמחה מאז. ועל כך אני מודה.

גל שוהם

כאן בחוף ים בסיני

מוצא לי מקום מפלט

את השקט שכל כך חסר לי

מקום בו אני יכול

להקשיב למחשבות שלי

ומה שעושה טוב

בשבילי ולמעני

זמן מרגיע בלי הערות

בלי הסתרות, אולי… הארות

מצליח באיטיות ראויה להתניע

להניע ולנוע אל מקום טוב

במינון עדין ומתאים

עם החכמה ללמד ודעת

לחזור ולגעת ברסיסי נשמה

ולטעת זרעים של תקווה…

רוסליה חפץ

השתתפתי עם בן זוגי בריטריט "יצירת חיי" של רוני פורת והיה עונג גדול. שילוב מנצח של טבע אין סופי, שקט, מפגש עם עצמי ותכנים מקסימים שרוני מעביר בחכמה וברגש רב שהעניקו עומק ועניין לחופשה הזו שכל כך חיכיתי לה. אין צורך לנסוע מעבר לים כדי לזכות בחוויה בלתי נשכחת. הסדנא, כשמה היא – יצירת חיי, מאפשרת ביטוי עצמי לכל אחד ואחת ואני עצמי הגשמתי חלום, שיחקתי לראשונה בחיי ועוד במחזה של חנוך לוין לצד אחד השחקנים המוערכים בארץ. כמו תמיד, המטמון נמצא כאן מתחת לאף. לא לוותר, מגיע לכולנו.

שמחה כהן

רחש, ים, גלים

בתנועת הרוח נשזרים,

מתמזגים הם בהרמוניה,

לצליל החליל הרוגע.

שפה חדשה שרים,

במרחב הפעולה מתפלשים,

נוגעים בקסמי היצירה

בדרך אל התוצאה.

למדנו,

למוזיקה יש מהלך זמן

ו"שהזמן מרפא את הכל

ואם לא את הכל

אז את הרוב".

חשבנו ואפשרנו לחשוף רגשות,

שישה ימים בסיני האחרת.

התחברנו – חשנו מחובקים בחרותנו,

החלום מתבצע ביצירת חיינו.

מרכז יצירת חיי שרוני בנה על קו המים

מרכז יצירת חיי שרוני בנה על קו המים

טל קראוס

ממש בספונטניות נסעתי לסיני. ביקשתי זמן לעצמי. לנשום, לגמוע יופי ושלווה ולשאוב אינסוף השראה מריטריט ייחודי ומפעים – יצירת חיי. חוויה כל כך מיוחדת , תמהיל משובח המשלב בין תובנות חיים ומוסיקה קלאסית, בין עומק לצחוק, בין תוכן לתרגול.

רוני אתה איש נדיר ומיוחד במינו. הנוכחות שלך משרה רוגע ושלווה ותחושה שהכל ממש ממש בסדר. אתה השראה ענקית לאדם שהולך אחרי החלומות שלו, מלא תעוזה ואומץ. אפשר להקשיב לך ולספוג מקסמך עוד ועוד ואף פעם אין שובע. אפשרת לנו זמן לעצמינו, לביחד שלנו וזמן ללמידה ותרגול  והכל התרחש  באיזון מדוייק וזורם שפתח את ליבנו ויצר חיבורים מרגשים.

תודה לך  על יצירת חייך הנפלאה. על הרצון לחלוק איתנו את אוצרותיך ולהרעיף טוב על העולם. הבחירה המופלאה להעביר את הריטריט עם הגר דגן, לפתוח מידי בוקר בנשימה ויוגה – העניקה תחושה שלמה והרמונית בין גוף נפש ורוח. הגר הביאה איתה כל כך הרבה רכות, חכמה ועדינות שמרטיטה את הלב ומעסה אותו.

טיול בוואדי ואש ואשי ובסופו טבילה במי שיטפונות החורף

טיול בוואדי ואש ואשי ובסופו טבילה במי שיטפונות החורף

בועז בורר

רוני – תודה רבה אישית וגדולה ממני אליך! על אחת החוויות החיוביות היותר משמעותיות בחיים שלי. כן – עד כדי כך. אודה שבהתחלה חששתי שאתקל בעוד סוג של גורו שיגיד לי מה לחשוב ואיך להתנהג, אבל מזמן למדתי להאזין לתחושה הפנימית הראשונית שאמרה לי חד משמעית: לך על זה! וכרגיל – לא טעתה. האישיות שלך כובשת, הידע והתובנות גדולים וגבוהים, והניצוח שלך עלינו היה פשוט מושלם. אנושי, רגיש, מכיל, מקבל, והרגשתי כל כך טוב. תודה רבה על הכל!

פרטים ויצירת קשר – רוני פורת

דף יצירת חיי לרישום וקבלת פרטים נוספים – https://roniporat.ravpage.co.il

עמוד הפייסבוק של יצירת חיי – www.facebook.com/ronilifecreation

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיני

הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם
הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם

חקלאות הבוסתנים העתיקה במרומי סיני היא בת מאות שנים, אך רק במאמץ, ברגל, בשוטטות בוואדיות מחוץ לשבילי התיירות, ניתן לגלותה. שבטי הבדואים בהר הגבוה עדיין שומרים עליה, אבל השינויים באורח החיים מהווים סכנה למורשת הייחודית. האם הפלא הזה ...

מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני
מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני

קשה לתפוס כמה פשוט להתארגן מהבית לטיול ב"הר הגבוה" בסיני. הקורונה מאחורינו, סיני פתוחה למעבר 24 שעות ביום, הוכשרו מדריכים חדשים מקרב הבדואים ועוד ועוד בוסתנים נפתחו בהרים ללינת מטיילים. במרחק של  שעתיים נסיעה מהגבול בטאבה מגיעים לאזור ...

שארם א-שייח: האתרים, המקומות והטיולים שאסור להחמיץ
שארם א-שייח: האתרים, המקומות והטיולים שאסור להחמיץ

שארם א-שייח', על חופיה הנפלאים, אתרי הצלילה, הנופים המדבריים, מלונות הפאר והאטרקציות הרבות, מסתמנת כיעד החם הבא. מה לעשות ומה לראות בשארם? כל התשובות בפנים