תפריט עמוד

ים המלח מפלאי תבל

ראיון עם ברנרד וובר, הוגה רעיון בחירת שבעת פלאי תבל החדשים. וובר ביקר בימים אלה בישראל כחלק מן הקמפיין העולמי לבחירת שבעת פלאי הטבע. ים סוף, ים המלח, עין גדי וראש הנקרה מתמודדים ברשימה הנבחרת

ברנרד וובר בן ה-57 מבקר בישראל במסגרת קמפיין לבחירת שבעת פלאי הטבע בעולם. ים המלח הוא אחד המועמדים המובילים. הראיון איתו נערך בעין גדי. בצהרי אותו יום הגיע מאילת עם ספי הנגבי מנכ"ל מנהלת תיירות הים האדום. בעין גדי חיכו לו יוסי לשם, נציג החברה להגנת הטבע הישראלית, מנצור אבו ראשד, הנציג הירדני שהגיע לאירוע ועימאד אטרש העומד בראש המקבילה הפלשתינית של החברה להגנת הטבע. וובר עצמו הקדיש את רוב תשומת ליבו לבימוי הצילום של הסירה. כל פרט חשוב בעיניו. בנאום קצר הביע תמיכה במועמדות של ים המלח, המשותפת לישראל, לירדן ולפלשתין ובמועמדות של ים סוף המשותפת לישראל, מצרים, ירדן, סעודיה, סודן, עומאן, איחוד האמירויות ותימן. הוא קרא לעולם להציל את ים המלח שעלול להיעלם ופנה לצלם את הילדים בסירה. אחר כך הצטלם לצידם, כמי שרגיל מאוד לעמוד מול מצלמות.
בשנת 1999 הגה וובר את רעיון בחירתם של שבעת פלאי תבל החדשים. מה שהתחיל כיוזמה פרטית קטנה צבר בזכות יכולתו לייצר רגעים מושכי תשומת לב תקשורתית להצלחה אדירה. את רגע המפנה הוא רואה ברעיון מבריק שעלה במוחו שבוע לפני המשחקים האולימפיים בסידני בשנת 2000. "יש לי מטוס ימי ישן שקניתי פעם כגרוטאה מחיל האוויר המרוקאי." הוא מסביר. "נחתתי איתו בנמל של סידני, מול בית האופרה המפורסם, שהיה אחד המועמדים לרשימת שבעת פלאי תבל. זו היתה תמונה מצוינת והיא שודרה ברשתות הטלוויזיה הגדולות בכל העולם. כולם כבר הכירו אותנו אחרי הקטע הזה והארגון צבר פופולריות.
מאה מיליון בני אדם הצביעו בקמפיין הקודם במהלכו נבחרו שבעת פלאי תבל מעשה ידי אדם. האתרים שנבחרו – החומה הסינית, הטאג' מהאל, פטרה בירדן, הקולוסיאום ברומא, צ'יצ'ן איצה במקסיקו, מצ'ו פיצ'ו בפרו ופסל ישו בריו דה ז'נירו – הוכרזו בטקס ענק שהתקיים בליסבון ביולי 2007 ושודר ברחבי העולם. וובר מצביע על האירוע הזה כעל הדרך הכלכלית בה נוקט הארגון, שאינו חברה מסחרית ואינו פועל למטרות רווח. "אנחנו מממנים את הפעילות שלנו ממכירת זכיונות לרשתות טלוויזיה. כך עשינו בליסבון וכך נעשה גם בעתיד. ההכנסות האלה מכסות את הפעילות שלנו ומממנות גם את קמפיין החדש, לבחירת שבעת פלאי הטבע" (www.new7wonders.com).
הציפיות מן הקמפיין הנוכחי עצומות: וובר מסביר שלהערכתו יצביעו באינטרנט ובהודעות טלפוניות מיליארד אנשים עבור האתרים השונים. "ברק אובמה נבחר כנשיא ארצות הברית בזכות 62 מיליון מצביעים, עבורנו הצביעו בקמפיין הראשון יותר ממאה מיליון. רק אירועים בסדר גודל של המשחקים האולימפיים או אליפות העולם בכדורגל מושכים יותר תשומת לב תקשורתית" הוא אומר בגאווה לא מוסתרת.
על כסף הוא לא רוצה לדבר כיוון שלדעתו זה לא נושא מעניין כל כך. "אתה זקוק לכסף כדי לעשות את הדברים שאתה רוצה ואוהב." הוא בן למשפחה עשירה, אבל אומר שזה לא חשוב. את הסיפור על הפעם הראשונה בה הרוויח כסף הוא דווקא מספר בהתלהבות: "הייתי אז נער בן 16 ולאמא שלי היתה גלריה לאמנות. במהלך הקיץ הגלריה היתה סגורה וביקשתי ממנה להפעיל בה חנות. היא שאלה מה אני רוצה למכור. זה היה בסוף שנות השישים והסברתי לה שכולם רוצים לקנות עכשיו פוסטרים. במשך שלושה חודשי קיץ הרווחתי הון ממכירת הפוסטרים בגלריה, אבל גם הבנתי שחייב להיות בחיים משהו מעניין יותר מאיסוף כסף."
את ההצלחה של בחירת שבת פלאי תבל הוא זוקף בעיקר לזכות ההתפתחות הטכנולוגית. "האינטרנט מאפשר לנהל קמפיין עולמי שמאות מיליונים משתתפים בו. זו הדרך הדמוקרטית ביותר לבחור, להצביע ולהשפיע." לדבריו זו גם הדרך הטובה ביותר להתעלות מעל הגבולות המדיניים. לאלה אין כיום חשיבות רבה טוען וובר ואין להם גם השפעה על הבחירה באתרים. הדוגמא החביבה עליו הוא הקולוסיאום ברומא שנבחר למרות שרק איטלקים מעטים השתתפו בתהליך. האתר שהוא פחות מחבב ברשימת שבעת פלאי תבל הוא פסל ישו בריו דה ז'נירו.
"רציתי מאוד שייבחרו פסלי הענק באי הפסחא" מודה וובר. זה אתר מרתק והיה לו בעיני קסם גדול דווקא כיוון שאינו ניצב בלב מדינה עם מיליוני תושבים." האתר באי הפסחא אמנם הגיע לרשימה הסופית בה הופיעו 21 אתרים, אבל בימים האחרונים של ההצבעה ניהל נשיא ברזיל מסע שכנוע בו האיץ בתושבי המדינה להצביע בעד אתר ברזילאי וכך נדחק אי הפסחא הצידה.
ברשימה הנוכחית של פלאי הטבע מופיעים יותר מ-400 אתרים. כאשר הוא נשאל מדוע בא דווקא לישראל ומדוע הוא מקדם במרץ דווקא את ים המלח וים סוף שתופסים כרגע את המקומות ה-17 וה-18 ברשימה מסביר וובר שלשני המועמדים האלה יש חשיבות עצומה בעיניו. זה הרגע בו הוא נשמע כמעט כמטיף דתי.
"אין לי יכולת או כוונה לקדם את כל האתרים ברשימה. רק כארבעים אתרים הם אתרי טבע חוצי גבולות, כלומר שייכים לכמה מדינות. המועמדות של ים המלח, שהיא משותפת לפלשתין, ישראל וירדן היא גולת הכותרת בעיני. היא מוכיחה שבטבע אין גבולות. אנחנו פשוט צריכים לומר תודה לטבע על האושר שהוא מעניק לנו, על החיים, ולשרת אותו כמיטב יכולתנו. אנחנו חייבים לשים את הטבע מעל הדאגות היומיומיות שלנו. הטבע הוא בסיס להידברות".
וובר אינו נאיבי. הוא מודע היטב למציאות המקומית במזרח התיכון. במהלך ביקורו תכנן להיפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס, עם שרת התיירות הפלשתינאית ד"ר חולוד דאיבס ועם גורמים נוספים, ישראלים, ירדנים ופלשתינאים כדי לקדם את המועמדות המשותפת. הוא נמנע לחלוטין מלשוחח על הפוליטיקה, ומתחמק באלגנטיות משאלות על נושאים כמו העובדה שחלק מן החוף של ים המלח נמצא בשטחי הגדה המערבית, או על חילוקי הדעות שיש עדיין לגבי הצגת המועמדות המשותפת של הישראלים והפלשתינים. כל זה לדבריו אינו העיקר. המועמדות של ים המלח משותפת לשלוש המדינות ואין סיכוי שזה ישתנה. הדבר החשוב היחיד הוא לדבריו הצלתו של ים המלח מכליה והדרך לכך כרוכה בהידברות וביצירת יחסים טובים בין העמים. "המאבקים שהתנהלו עד עכשיו, לא עזרו לאיש ובוודאי שלא עזרו לאתרי הטבע. אנחנו מציעים לבחור בדרך אחרת, חיובית, שתביא גם לפיתוח תיירותי וכלכלי לאזור".
לגבי העובדה שהנזק הסביבתי העצום שנגרם לים המלח אינו מכה משמיים אלא מעשה ידי אדם – ליתר דיוק מעשה ידי ממשלות ישראל השונות שפיתחו את מפעלי ים המלח, מנעו הזרמת מים בירדן וגרמו נזקים נוספים, הוא מסביר, בדרכו השווייצרית, שכולם חייבים עכשיו להכיר בכך שיש לתקן את הנזק והאחריות היא עלינו.
הוא מעורה לחלוטין בפרטים ויודע אפילו לנקוב בתאריך המדויק בו ייערך בכנסת דיון על עתידו של ים המלח. הוא מכיר גם את הפתרון המוצע של תעלה מים סוף לים המלח. האם משם תבוא ההצלה? לא, הוא לא בטוח, אבל בעיניו זו הוכחה לכך שכולם מבינים שחייבים לפעול. הערובה לכך שיימצא פתרון מיידי טמונה לדעתו בהכרזה על ים המלח כאחד משבעת פלאי הטבע בעולם. "אז לא תהיה לכם ברירה, אלא לפעול במשותף כדי לשמר את המקום המדהים הזה" הוא מצביע על נאת המדבר היפה של עין גדי ועל ים המלח שנראה נהדר בשעת השקיעה.
עם שאלה אחת קל לו מאוד להתמודד. הוא כבר שמע אותה אלפי פעמים ומחייך כאשר היא נשאלת. השאלה היא האם לאתרים שייבחרו ברשימה לא ייגרם נזק בגלל המספר העצום של המבקרים שיפקוד אותם. "אלה צרות טובות מאוד", הוא אומר. "אני קורא להן בעיות באיכות גבוהה. הנה ים המלח. עד עכשיו הוא לא נכלל בשום רשימה, לא מגיעים לכאן המונים ובכל זאת מצבו בכי רע. אם האתר ייבחר כאחד משבעת פלאי הטבע יגיעו לכאן הרבה יותר תיירים, יש לנו נתונים שמאשרים את זה. אבל אז לכולכם לא תהיה ברירה אלא להציל אותו. אם לא כן תאבדו אוצר. כך קורה עכשיו באתרים שנבחרו בקמפיין הראשון. אתם יכולים לראות את הדוגמא של פטרה שזוכה כבר עכשיו לפופולריות הרבה יותר גדולה אבל גם לשימור והקפדה גדולים יותר."

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.