תפריט עמוד

ילוסטון – עולם ומלואו

פארק ילוסטון משתרע על שטח עצום ומציע מגוון מדהים של תופעות טבע ונופים. בין השאר תוכלו לראות פה גייזרים מתפרצים, מעיינות חמים, מפלים, נהרות, פסגות מכוסות בשלגי עד, וגם דובים, איילים וזאבים

ילוסטון (Yellowstone), הפארק האמריקאי הראשון, הוא גם המפורסם בפארקים של ארצות הברית. הוא משתרע על פני כ-8,987 קילומטרים רבועים, יותר משליש שטחהּ של מדינת ישראל. רוב חלקיו נמצאים במדינת ויומינג, אבל הוא גולש מעט למונטנה ולאיידהו השכנות.

הפארק כלול ברשימת אתרי השימור בעלי החשיבות העולמית (World Heritage Sites) של האו"ם, והוכרז כשמורת ביוספירה בינלאומית. בתחומיו יש מגוון נופים – פסגות גבוהות המכוסות שלג עד, יערות, אגמים, נהרות, קניון גדול ומפלי מים. אך עיקר פרסומו בא הודות לתופעות ההידרותרמיות המתגלות בו: גייזרים מתפרצים, שלוליות בוץ מבעבעות, "פומארולים" – בורות שמהם נפלט קיטור, מעיינות חמים ובריכות צבעוניות, שגוניהן נוצרים על ידי אצות.

הפארק שוכן ברמה גבוהה – כ-2,200 מטר ויותר מעל פני הים, באזור בעל היסטוריה וולקנית עשירה. האירוע הוולקני האחרון התרחש כאן לפני כ-600,000 שנה, והותיר אחריו קלדרה (שקע גדול שנוצר מהתמוטטות ושקיעה של הר געש שלם, בעקבות התפרצות עצומה, סופר-וולקנית) ענקית, המשתרעת בחלק הדרומי של הפארק, ותופסת כארבעים אחוז משטחו.

גם ההיסטוריה האנושית של האזור מעניינת. במשך שנים רבות חיו כאן בני השוֹשוֹנים, שהתקיימו על ציד של כבשי בר, והמשיכו לנוע רגלית גם כאשר אינדיאנים אחרים רכבו על סוסים. ג'ון קולטר, האירופאי הראשון, הגיע לכאן ב-1807, אבל רק 65 שנה מאוחר יותר הוחלט לשמר את האזור. על רשות הפארקים הוטלה משימה כמעט בלתי אפשרית: לשמר את החי ואת הנוף, אך גם לפתח את התיירות ולאפשר לציבור הרחב להגיע למקום ולחזות בפלאי הטבע. ככל שגדל מספרם של התיירים המבקרים בפארק (כיום מדובר בכארבעה מיליון בשנה), כך קשה יותר לשמור על הטבע והנוף של ילוסטון. במרוצת השנים נסללו בפארק כ-500 קילומטר כבישים, נכבשו וסומנו 1,600 קילומטר של שבילים, והוקמו גשרוני עץ רבים, כדי לאפשר למבקרים לצפות בתופעות הטבע הייחודיות.

אגם ילוסטון, אחד האגמים הרבים בפארק | צילומים בכתבה: רשות הפארקים האמריקאית NPS

דרך שכולה נוף
אל פארק ילוסטון, שמרבית הכבישים המובילים אליו פתוחים מתחילת מאי עד ראשית אוקטובר, ניתן להגיע בדרכים שונות. ממזרח, מכיוון דקוטה הדרומית, ניתן להגיע לפארק בכביש 20, העובר דרך העיירה הציורית קודי (Cody), והופך במערבו לכביש 14, ובהמשך לכביש 16. מדרום, ניתן להגיע לילוסטון בכביש 191, העובר דרך העיירה ג'קסון (Jackson) ופארק גרנד טטון (Grand Teton), והופך בהמשכו לכביש 89. אם אתם מגיעים ממערב (מאיידהו), עליכם לנסוע בכביש 20, העובר דרך העיירה ווסט ילוסטון (West Yellowstone) שבמונטנה. מצפון (ממונטנה) ניתן להגיע לפארק בכביש 89, העובר דרך הכפר גרדינר (Gardiner). ואולם, הכניסה מכיוון צפון-מזרח היא המרתקת ביותר. כדי לנסוע בדרך זאת, יש להגיע תחילה לעיירה בילינגס (Billings) שבמונטנה, שבה פועל שדה תעופה. אחרי שנוחתים בו, ממשיכים ברכב שכור בכביש 212, המוביל לילוסטון.


קשת כפולה מעל שני המפלים שבערוץ נהר הילוסטון

הדרך הזאת ארוכה ולא קלה – כ-200 קילומטר עד הכניסה לפארק, וכמאה קילומטר נוספים עד לשער הצפוני שליד גרדינר, אבל הנוף המרהיב הנשקף ממנה מהווה יותר מפיצוי נאות. הכביש מטפס דרך יערות אל נוף אלפיני של גושי קרח, ערימות שלג ואגמים. הוא חוצה את מעבר "שן הדוב" (Beartooth Pass), הנמצא בגובה של כ-3,337 מטר מעל פני הים, ומציע תצפית נהדרת.

לפני הכניסה לפארק עוברים בקוק סיטי (Cooke City), עיירה נחמדה, שבה יש מעט אפשרויות לינה, חנויות למזון ובתי כלבו בנוסח המערב. באלה ניתן לקנות כמעט כל דבר, מסבון, דרך אוכפים ומגפיים ועד חכות לדיג הטרוטה ומצנפות דייוויד קרוקט. אלה האחרונות קרויות על שמו של צייד שנהג ללכוד באזור דביבונים וחיות פרווה אחרות, ולהכין מעורן כובעים. כיום מכינים את המצנפות הללו מחיקויים סינתטיים של פרוות דביבון.

כביש 212 סגור מאמצע אוקטובר עד סוף מאי, למעט הקטע המערבי מקוק סיטי למאמות' (Mammoth), הפתוח בכל ימות השנה. אם בחרתם להגיע לפארק בדרך זאת, עליכם להקצות לנסיעה כארבע שעות.

אגן הגייזר העליון. אתרי הגייזרים של ילוסטון מספקים הצצה מרתקת למתרחש מתחת לפני הקרקע

מים, מים, ועוד מים
הכביש הראשי של הפארק, ה-Grand Loop Road, שאורכו 229 קילומטר, מתפרש בצורת הספרה 8, ויש להקדיש לפחות יום לכל אחת משתי ה"לולאות" המרכיבות אותו. השילוט לאורכו מעולה, וכולל גם הסברים לסיור עצמי. בכניסה לפארק ובכל אחד מארבעת מרכזי המבקרים שבו ניתן לקבל מפת שבילים ואתרים, וכן את כתב העת של ילוסטון. זה כולל עדכונים על הנעשה בשטח: מצב הדרכים, מחקרים המתבצעים בפארק, מידע על בעלי חיים ועוד. טלפון מרכז המבקרים הראשי: 1-307-3447281

הלולאה הדרומית של הכביש מובילה אל אתרי הגייזרים – אגן גייזר נוריס (Norris Geyser Basin), אגן הגייזר התחתון (Lower Geyser Basin), אגן הגייזר העליון (Upper Geyser Basin), וכמובן ה"זקן הנאמן" (Old Faithful) המפורסם. במרכז המבקרים הסמוך ניצב לוח, שעליו רשומים זמני ההתפרצות המשוערים של הגייזר הזה. כדאי להתעדכן גם בזמני ההתפרצות של גייזרים אחרים, פחות ידועים אבל לא פחות יפים, ובהם ה"גרנד גייזר" (Grand Geyser) וה"סטימבואט" (Steamboat). זה האחרון, הגייזר שזרם המים שלו הוא הגבוה ביותר בעולם (כתשעים מטר), נמצא באגן נוריס, ומתפרץ לעיתים רחוקות, פעם אחת לשנה, ולעיתים בתדירות נמוכה אף יותר.


ערפילים מעל הקניון הגדול של נהר ילוסטון

אתר מומלץ אחר הוא הקניון הגדול של נהר ילוסטון. לאורך עשרות קילומטרים חפר כאן הנהר ערוץ שעומקו כ-400 מטר ויצר שני מפלים יפים. קירות הקניון מכילים אפר וולקני, שמקורו בהתפרצויות הגעשיות שאירעו באזור, והוא המַקנה להם צבע צהוב. מכאן גם שם הפארק – "הסלע הצהוב". אם זמנכם קצר, כדאי לכם להגיע לפחות לנקודות התצפית שמשני צידי הקניון, ולהתבונן במפל העילי, 33 מטר גובהו. אם עיתותיכם בידיכם, מומלץ מאוד לרדת באחד השבילים היפים ולצפות גם במפל התחתון, הנופל מגובה 94 מטר.

בלולאה הצפונית מומלץ לנסוע בכביש המזרחי, לעלות ברגל לכיוון פסגת הר וושבורן (Washburn; לא חייבים להשלים את המסלול, הדורש כמעט יום שלם), או לרדת למפל טאוור (Tower Fall). מכאן ניתן להמשיך מערבה, עד המעיינות החמים מאמות' (Mammoth Hot Springs; טמפרטורת המים של החם שבהם מגיעה ל-74 מעלות צלזיוס), ולשוטט בשבילים שבין הבריכות הצבעוניות המהממות, המסודרות במעין מדרגות.

דוב משוטט לצד כביש בפארק. הדובים נראים חביבים ולא מזיקים, אבל הם עלולים להיות מסוכנים ואסור להאכיל אותם

לילוסטון באים גם כדי לראות בעלי חיים, הנמצאים כאן בשפע. בין השאר תוכלו לראות כאן ביזון אמריקאי, אייל אמריקאי, צבי פרדי, אייל הקורא, דובי גריזלי, דובים שחורים, כמה מינים של כבשים, זאבים, קויוטים ומרמיטות – מין מכרסם, הנפוץ מתחת לגשרוני התצפית של ה"זקן הנאמן". יש להימנע מהאכלת הדובים, שכן הם אולי נראים מתוקים וחביבים, אבל הם בהחלט עלולים להיות מסוכנים.

בבריכות ובמעיינות החמים שבפארק התגלו חיידקים המסוגלים לשרוד בטמפרטורות הגבוהות ובחומציות של המים. הם הוגדרו כקבוצה מיוחדת, Archaeobacteria, ויש מדענים הממיינים אותה כממלכה נוספת, שישית, בעולם החי. לדבריהם, חיידקים אלה שייכים לקבוצה שמקורה בשלב מוקדם בהיווצרות החיים על פני כדור הארץ.


שביל החלב מעל אתר המעיינות החמים מאמות'

בלב הפארק נמצא כפר הקניון (Canyon Village), המספק מגוון שירותים למטיילים, ובו גם מרכז מבקרים. אפשרויות לינה יש גם במוקדים נוספים, כמו, למשל, באתרי הקמפינג, שהביקוש להם גדול. מלונות ואכסניות יש גם בגרדינר, בקוק סיטי, ובעיקר בווסט ילוסטון. פרטים נוספים על הפעילויות השונות בילוסטון, מקומות לינה ואוכל, מסלולי טיול ועוד תמצאו באתר של רשות הפארקים האמריקאית.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפארקים בארצות הברית

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...

טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים
טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים

גם בתקופות שבהן אין מגבלות על טיולים, טיול בשמורות הטבע האמריקאיות מצריך תכנון רב, במיוחד בשמורות המרוחקות והפחות מוכרות. אז עד שאפשר יהיה לחזור ולטייל בחופשיות, וגם לאחר מכן, כדאי לצאת לסיורים וירטואליים בכמה מהפארקים הלאומיים הכי מיוחדים ...

טרקים בארצות הברית
טרקים בארצות הברית

הדרך הטובה ביותר להכיר את נופיה המגוונים של ארצות הברית היא בטרק רגלי. בין אם אתם בוחרים בטרק יומי או רוצים לצאת למסע ארוך ומאתגר, יש לנו כמה הצעות מצוינות עבורכם. רק אל תשכחו להתכונן מראש