תפריט עמוד

יוון בלבן – טיול חורף בצפון יוון

מי שחושב שיוון זה רק איים וחופים שטופי שמש עומד להיות מופתע ובגדול: בחורף צפון יוון ומרכזה מתכסים בשמיכה לבנה של שלג. זה הזמן לצאת לטיול ג'יפים בדרכים הרריות, בין כפרים מבודדים ומנזרים תלויים

האסוציאציות שעולות בראשו של הישראלי הממוצע למשמע השם יוון רבות ומגוונות: טברנה, גאליס זורק לשלוש והכדור בפנים, אנטיוכוס, יהודה המכבי, גבינת פטה, שמן זית, ובראשן מתייצבת גלויה של איים שטופי שמש עם בתים בלבן. ובכן, קלישאות נוטות להיות נכונות, אך לא מספרות את הסיפור כולו. מתברר כי הסיפור של יוון רחב ומרתק וכולל הרבה יותר מחופים, שבהם נצלים זה לצד זה בני לאומים שונים עד כי הם דומים ללובסטרי ענק ברוטב בירה.

מרכז יוון החורפית וצפונה היא ארץ שרכסי הרים אלפיניים מזדקרים ממנה, נהרות ואגמים משתפלים ביניהם, השלג נערם בכל מקום בנדיבות והיא זרועה עיירות קטנות וכפרים נידחים, שנוכח המשבר הכלכלי, מחכים שתבואו ותגלו אותם. הדרך המומלצת להתוודע לחצר האחורית של יוון היא בטיול ג'יפים עם חברות נסיעות בוטיק. תוכלו לטייל באופן עצמאי, כמובן, אבל קחו בחשבון שבאזורים הללו, שרובם נשענים על תיירות פנים, מעטים המקומיים שמדברים אנגלית.

לטיולים ייחודיים ביוון לחצו כאן >>


זה לא האלפים השוויצריים וגם לא הרוקי'ס הקנדיים… צפון יוון מושלגת בחורף

הסיבה המשמעותית יותר היא שללא מדריכים מנוסים ורבי ידע, ההנאה שיוון יכולה להעניק לכם תיפגם משמעותית. העניין עם יוון הוא שהשלם שלה עולה על סך חלקיה. יש פה גם נוף מטורף, גם אוכל טוב, גם אנשים חמים, היא קרובה וזולה וההיסטוריה שלה היא מהמרתקות שיש, וכדי שהכל יידבק יחד – אתם צריכים מדריך. ומה באשר לאופציה של טיול מודרך באוטובוס? ובכן, לחצי היותר יפה של הפינות באזור ניתן להגיע רק בג'יפ.


גשר קלידוניה בשלכת. קשה לתאר כמה יפה כאן

איפה מטיילים?
הטיול החל באתונה, ומיד הצפנו לעבר חבל אבריטניה (Evrytania), המכונה "שוויץ של יוון". כמה מהנקודות הבולטות באזור כאן הן תרמופילס, בסמוך לזירת הקרב ה-300 המפורסם בין הספרטנים לפרסים, אתר הסקי בקרפניסי ואגם קרמסטון, דוגמה מאלפת לאוזלת ידם של היוונים להפוך מקום מהמם לפנינת תיירותית. זהו אגם שנוצר מבניית סכר על כמה נהרות, שרק קשיים בירוקרטים מונעים ממנו להפוך לאזור תיירות מלא במלונות, ספורט מים וטברנות הומות אדם. אם תבקרו בקיץ תוכלו לשחות ולחתור בקיאקים, בחורף הנוף ופיקניק בנקודת התצפית בכנסיית אפיסקופי יעשו את העבודה.


אם חשבתם שיוון זה רק איים וחופים, מצפה לכם הפתעה של ממש

את הנסיעה מול הנוף מלווים הסברים מרחיבי דעת על המיתולוגיה היוונית, האופי היווני והסיבות שהביאו את היוונים לאכלס את האזור ההררי הזה. משם תמשיכו בנחת (יתרון של קבוצה קטנה) לחבל אגרפה (Agrafa). פירוש השם הוא "לא רשום", משום שהכובש העותמאני לא הצליח להשתלט עליו ולמפות אותו ולכן הוא נותר מקלט לשוחרי חופש יוונים, שהעדיפו להתעמת עם הטבע ולא עם גובי המיסים המשופמים של התורכים. פוביה ממיסים, אגב, נשארה מחלתה יוונית עד היום ואחת הסיבות למצבה הרעוע של כלכלת המדינה. בכניסה לכפר אגרפה יש מסעדה, שנבנתה בטחנת קמח על שפת הנהר. את הדגים שתאכלו ישלו מבריכות כמעט קפואות וכל המקום הזה משרה אווירה של קרע בממד הזמן, שדרכו חדרתם בדיוק למנות הראשונות נוטפות שמן הזית.

משם נהגנו באיטיות מרבית (קרח על הכביש) אל העיר טרקילה (Trikala), שם סעדנו ארוחת ערב בחברתה של סגנית ראש העיר וראש מדור חינוך בעיר. היא אכלה לנו את הראש, בעוד אנחנו מריירים נואשות מול צלחות גדושות שזרמו לשולחן. תמיד יזרמו צלחות לשולחן כשתסעדו ביוון, ותמיד בחצי מהמנות תהיה גבינת פטה, שתדעו. חיי הלילה במקומות האלה מנומנמים למדי בחורף ובמצב התיירות המקומית. דאנס בר מקומי הוא מקום טוב להרגיש שתל אביב היא ממעוזי הקאטינג אדג' של סצנת ההוללות המערבית מול התמימות המקומית, אז תעופו על זה.


מצוקי מטאורה. בקיץ האזור מלא בתיירים, בחורף הוא כמעט רק שלכם

שינוי גדול מורגש עם הנחיתה בעמק מטאורה (Meteora). תופעה גיאולוגית מרתקת הולידה סלעי ענק חלקלקים כשר בממשלה ערב ועדת חקירה. מלבד היותה הארץ שהנחילה לתרבות המערב את פנתיאון האלים, יוון היא ממעוזי הנצרות מאז ימי האימפריה הביזנטית, ולכן לא תתפלאו לשמוע שהאזור רווי במנזרים בני מאות שנים. מה שכן מפליא זה לראות את מיקומם – על ראש ובחזית סלעי הענק האלה (מונוליטים). הנזירים המתבודדים, אנשים רציניים עם נטייה לעגמומיות קיומית, טיפסו לשם ובנו את המנזרים מחלוקי הנחל שחצבו מהמונוליט שעליו הם טיפסו. בקיץ האזור שורץ תיירים, בחורף הוא כמעט של אבא שלכם…


מנזר חצוב בסלע במטאורה

מהעמק הזה חוזרים אל הלבן ומצפינים לכיוון גבול אלבניה. אזור זגורייה (Zagori) מושלג למשעי ומציע נהרות ובריכות, למשל בריכת עין השור בנהר ווידומטיס עם מים צלולים במידה שלא תיאמן. קשה להסביר כמה יפה שם. שיא נוסף יחכה לכם באזור רכס טימפי ובעיקר בכפר פפינגו (Papingo) והדרך המוליכה אליו. בשעת השקיעה השמש צובעת את הרכס הכביר הזה, שנראה כאילו נלקח מסצנה של "משחקי הכס" בוורוד-אדום, ואתם כבר זוממים איך אתם מתקשרים לעבודה ואומרים שאתם לא חוזרים לעולם ונשארים לגור אצל יורגוס החייכן.


המתייוונים החדשים. בילוי לילי במועדון יווני

בשלב הזה, אחרי כמה סיורים רגליים בכפרים, במנזרים ובטבע, חתכנו מזרחה לת'סלוניקי (כך יש לבטא את שמה של סלוניקי), שלא הותירה חותם מיוחד. משם חזרנו לאתונה בטיסה פנימית קצרצרה למה שהיה אקורד סיום מפואר: בילוי לילי במועדון דיוגנוס, לשם טעימה מערב רמבטיקו. הגענו לשם לקראת חצות, חלקנו נרגשים (יזהר גמליאלי, מבעלי חברת טריפולוג'י, הטריף אותנו בסיפורה המאלף של המוזיקה במועדוני יוון והתרבות שצמחה סביבה), חלקנו ספקנים ואשכנזים.

אולם ענק ובו יושבים סביב שולחנות 1,500 יוונים ששותים ג'וני בלאק (אוזו זה לכפריים ואחרי ארוחה גדולה), שרים ורוקדים ומשליכים על הזמרים עלי כותרת עד שרמוס ושות' שוחים בהם. תוך שעה קלה התייוונו טוטאלית ורקדנו כל עוד נפשנו בנו. סיום אולימפי לטיול אלילי.

לטיולים ייחודיים ביוון לחצו כאן >>

הכותב היה אורח של חברת טריפולוג'י בטיול בצפון יוון


המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון יוון

הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון
הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון

בימי השלטון העות'מאני, זכה חבל זגוריה בצפון יוון לפריחה. הטורקים העדיפו שלא להשחית את זמנם בקרבות באזור הפראי והנידח. במקום זאת, הגיעו השלטונות להסכם עם תושבי זגוריה והעניקו להם, תמורת מיסים גבוהים, זכות לממשל עצמי. זגוריה נעשתה אזור ...

טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית
טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית

טיול ג'יפים ביוון ההררית מוביל אל לב האזורים הכפריים היפים ביותר, בין פסגות מושלגות, קניונים עמוקים, בריכות מים צלולות, נחלים שמעליהם גשרי אבן עתיקים, רועים המוליכים את הצאן למרעה, מוזיקה וטעמים מקומיים בטברנות כפריות והרבה ירוק מכל עבר

ריביירת האולימפוס בצפון יוון
ריביירת האולימפוס בצפון יוון

גם למי שטייל ונפש ביוון פעמים רבות מחכות הפתעות משמחות. בין הר לים, בצפון יוון, נמתחת ריביירת האולימפוס, מקום מושלם לנופש ולטיולים באזור ירוק ושופע מים, עם מנזרים תלויים, כפרים הרריים וערים יפות. את ההנאה משלימים האוכל היווני ...