תפריט עמוד

טירת החלומות של פרדיננד שבאל

פרדיננד שבאל, דוור מהוטריב שבדרום-מזרח צרפת, עבד במשך 33 שנים על הארמון האידילי שלו, שבנוי מאבנים מיוחדות שאסף בזמן סיבוב חלוקת הדואר. התוצאה היא יצירה ארכיטקטונית מרשימה, יוצאת דופן ורבת השפעות

חלום המגורים בטירה לא שמור רק למלכים ולמלכות. מסתבר שעם הרבה דמיון, יצירתיות, סבלנות ועבודה קשה, כל אחד יכול לבנות לעצמו את טירת החלומות שלו. כך לפחות אפשר ללמוד מסיפורו של פרדיננד שבאל, דוור מחוזי מהוטריב (Hauterives) שבצרפת, שבנה בעצמו טירה חלומית שאין כדוגמתה.

פרדיננד שבאל נולד ב-1836 ב-Charmes-sur-l'Herbasse שבדרום צרפת. הוא עזב את הלימודים בגיל 13 והפך לדוור בהוטריב. מדי יום שבאל הלך למעלה מ-30 קילומטרים, ובזמן ההליכה היה לו הרבה זמן לדמיין ולקוע בחלומות. יום אחד, במהלך הסיבוב היומי של חלוקת הדואר, הוא נתקל באבן שצורתה המיוחדת משכה את תשומת ליבו. למחרת הוא שב לאותו המקום כדי לחפש אבנים נוספות, ומאז, במשך 33 שנים, שבאל אסף מדי יום אבנים מיוחדות במהלך סיבוב הדואר היומי. בתחילה הוא אסף את האבנים בכיסיו, בהמשך הוא השתמש בסל ולבסוף הוא לקח אותן במריצה. העיסוק הזה הפך אותו ל"שוטה הכפר" בקרב המקומיים, שלא הבינו למה הדוור המשוגע אוסף אבנים. אבל לשבאל היתה מטרה – הוא רצה לבנות עם האבנים הללו את הארמון האידילי (Le Palais Ideal).

החזית הצפונית של הארמון האידילי

שבאל עבד בימים בחלוקת דואר, ובלילות עבד על בניית הטירה שלו. במשך עשרים השנים הראשונות שבאל בנה את הקירות החיצוניים ובהמשך עבד על פנים הארמון. הוא השתמש במלט וחוטי ברזל כדי להדביק את האבנים. התוצאה היא מבנה סוריאליסטי ומרתק שאין דומה לו בכל העולם.

הטירה של שבאל היא עירוב של כמה סגנונות – יש בה השפעות של ארכיטקטורה סינית, אירופית, הודית, ומזרח תיכונית, ויש בה מזרקות, צריחים, חיות מאבן ועוד הפתעות. על הקירות שבפנים הטירה מתנוססות אמרות של בודהה ושל ישו. כשמתבוננים בטירה שמסעירה את הדמיון ונראית כאילו היא נלקחה מספר אגדות, אפשר להיזכר במבנים הפנטסטיים של גאודי בברצלונה שאמנם אינם דומים אבל מעניקים למתבונן בהם את אותה התחושה.

דגם של מקדש הינדואי בטירה של שבאל

רק סמוך למותו ב-1924 ולאחריו, החל שבאל לזכות להערכה על עבודתו. הוא זכה להכרה על ידי אמנים כמו פיקאסו ואנדרה ברטון, והאמן הגרמני מקס ארנסט יצר קולאז' שנקרא The Postman Cheval ומוצג באוסף פגי גוגנהיים בוונציה. ב-1969 הכריז שר התרבות דאז של צרפת, אנדרה מלרו, על הטירה כאבן דרך תרבותית, וב-1986 זכה שבאל שדמותו תונצח על גבי בול.

הטירה, אגב, לא היתה יצירת האמנות היחידה של שבאל. שבאל רצה להיקבר בארמון שבה, אך מאחר וזה לא חוקי בצרפת הוא עבד במשך שמונה שנים על בניית מאוזוליאום לעצמו בבית הקברות של הוטריב, ונפטר ב-1924, כשנה לאחר שסיים את העבודה.

הטירה, כמתבקש, הפכה לאתר תיירות, והיא פתוחה למבקרים מדי יום, פרט לחג המולד ול-1 בינואר.


___

צילומים: Pabix, GFDL

לחצו להגדלה

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...