תפריט עמוד

טיפוס להר שלמה

הר שלמה אינו מההרים הגבוהים ביותר בגוש הרי אילת, גובהו בסך הכל 696 מטרים מעל פני הים, אבל בשל היותו מבודד ובשל קרבתו היחסית למפרץ אילת נשקפים ממנו נופים מרהיבים לכל עבר

• עונה מומלצת: חורף

• התאמה: מטיבי לכת

• קושי מסלול: קשה

• אורך מסלול: כ- 4 ק"מ

• משך מסלול: כ- 4.5 שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 20, "הרי אילת"

• הגעה מאילת: יוצאים מאילת מערבה בכביש מס' 12.כעבור שמונה קילומטר וקצת נגיע קרוב לקצה עליה תלולה ומפותלת. שם יהיה שילוט ימינה, המפנה למגרש עפר גדול למרגלות הר יהורם. זו נקודת ההתחלה.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה טובות, 3 ליטר מים לאדם, כובע, קרם הגנה משמש, משקפי שמש, אוכל למהלך המסלול.


המסלול אינו מעגלי. נדרשת הקפצת רכבים!

• הקפצת רכבים: לשם קיום המסלול נדרשת הקפצת רכבים. נחזור על עקבותינו (אם כי אפשרי להשמיט רכב אחד כבר בהלוך; כחמישה וחצי ק"מ מהכיכר ביציאה מהעיר בפנייה ימינה לעבר נחל שלמה, סימון שבילים כחול). נוסעים חזרה עד תחתית הירידה, חוצים את ערוץ נחל שלמה ופונים שמאלה בדרך העפר המסומנת כחול ומשולטת נחל שלמה. זו נקודת הסיום.

הר שלמה אינו מההרים הגבוהים ביותר בגוש הרי אילת, גובהו בסך הכל 696 מטרים מעל פני הים, אבל בשל היותו מבודד ובשל קרבתו היחסית למפרץ אילת נשקפים ממנו נופים מרהיבים לכל עבר. בקיצור – גם אם הטיפוס לפסגה קשה ותלול לפרקים – המאמץ כדאי!

ממגרש החנייה נעפיל בעלייה קצרה אל פסגתו השטוחה של הר יהורם. נוף יפה פי כמה נשקף מקצה השלוחה שנמצאת מזרחית לפסגה, אליה מוליך השביל המסומן שחור. את השמות להרים העניקה וועדת השמות הלאומית וכולם נקראים על שמם של מלכי יהודה. כשנרד מהר יהורם יוביל אותנו השביל הצר אל עבר אוכף צר. לא נפנה כאן ימינה בשביל המסומן אדום היורד לנחל שלמה. נגיע גם אל הנחל, אבל לא כל כך מהר. בדיוק באוכף הזה נוכל בצעד אחד קטן לדלג מסלע הגיר הצהוב, המרכיב את הר יהורם לסלע הגרניט החום והקשה ממנו עשוי הר שלמה. צעד אחד קטן מגשר על פער של מיליוני שנים. סלע הגרניט נוצר לפני 620 מיליוני שנים בעומק עשרות קילומטרים. בעומק זה התקררה המגמה לאיטה ויצרה סלע שעשוי גבישים קטנים (בהם נוכל להבחין אם נתקרב אל הסלע). סלע הגיר לעומת זאת נוצר בתקופה שבה האזור כולו התרומם והיה קרקעיתו של ים קדום. שלדי בעלי חיים סידניים וחומר אורגני הם שמרכיבים את הסלע, ששכבותיו עברו הידוק מסיבי והקשיה. סלע הגיר החל להיווצר לפני 100 מליון שנה. כלומר, מבחינה גיאולוגית אנו גומאים 500 מיליוני שנה ב…צעד.

וכמובן שעולה השאלה כיצד שני סלעים – קדום וצעיר (יחסית…) מופיעים זה לצד זה. והתשובה היא – בצעד הקטן הזה אנו חוצים את אחד מקווי ההעתקה, המקבילים לקו השבר הסורי אפריקאי. בהיווצרות השבר, גושי קרקע עצומים נדחקו מעלה ומטה. ואנו מדלגים מגוש שצנח אל גוש שהתרומם. תחת שכבת הגיר של הר יהורם קבורות שכבת אבן חול ותחתיה גוש גרניט ובעבר היה הר שלמה מכוסה בשכבת אבן חול ומעליה סלע גיר, אך אלו נשחקו בתהליכי בלייה ממושכים.

אנו נמשיך הלאה עד לאוכף הבא, הנחבא מעין. באוכף זה צומת שבילים מסומנים – ימינה לנחל שלמה ולכאן נשוב כדי לרדת בשביל זה לעבר נקודת הסיום. שמאלה – במורד נחל מפלים, מסלול יפה שאותו נשמור להזדמנות קרובה וישר – לעבר הפסגה, לשם מועדות פנינו.

הטיפוס ארוך למדי וקשה לפרקים. בקטעים מסוימים, בשל התלילות, הותקנו ידיות אחיזה ומעקות. מראש ההר נוכל לצפות על ראשו של מפרץ אילת, על רובה של העיר ועקבה, הרי אדום וגם על המשכם של הרי אילת מצפון וממערב. מכאן לא נותר לנו אלא לרדת בחזרה לעבר האוכף, לפנות בו שמאלה בשביל המסומן כחול וללכת לאורך ערוצו של נחל שלמה, החובק את הפסגה עליה העפלנו ממערב, לעבר נקודת הסיום.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.