תפריט עמוד

טיסות סדירות או לואו קוסט? עושים סדר

מהפכת המחירים וריבוי הטיסות השאירה רבים מאיתנו מבולבלים ואובדי עצות: האם שווה לשלם יותר כדי לטוס בחברה סדירה או אולי לחסוך מאות ואפילו אלפי שקלים ולטוס בחברה שלא שמעתם את שמה? על מי אפשר לסמוך ולמי יש מטוסים חדשים יותר? אנחנו עושים סדר בטיסות

עולם הטיסות משתנה ללא הרף ולא תמיד ברור איזו טיסה כדאי להזמין ולמה. איך, למשל, קורה שלאותו יעד ממש, באותם תאריכים, אפשר למצוא טיסה ב-50 אירו וטיסה ב-350 אירו? האם הטיסה היקרה מציעה שירותים איכותיים יותר? האם העובדה ששילמנו יותר מבטיחה שהטיסה תצא בזמן? או שאולי תמיד כדאי לבחור את הכרטיס הכי זול, כי חבל לבזבז כסף אם בסופו של דבר מגיעים בדיוק לאותו מקום? בואו נעשה סדר:

נהוג לחלק טיסות לשלוש קטגוריות: טיסות סדירות, טיסות לואו קוסט (בעברית תקנית: טיסות חסך) וטיסות שכר (צ'רטר).

טיסות סדירות

חברות תעופה סדירות, דוגמת לופטהנזה, בריטיש איירווייזס, יונטייד איירליינס, סוויס איירליינס, אתיופיאן איירליינס ורבות אחרות, מפעילות קווי טיסה קבועים לאורך כל השנה, גם מחוץ לעונות התיירות הרגילות. מדי פעם אחת החברות הללו מודיעה על פתיחת קו טיסה חדש מישראל, אולם בדרך כלל יש מעט שינויים במערך הטיסות של החברות הסדירות. בעבר רבות מהן היו חברות לאומיות, כלומר שייכות למדינה מסוימת, אולם בשנים האחרונות חלקן הופרטו (למשל, אל על) והן למעשה חברה פרטית לכל דבר, אולם עדיין מזוהות עם המדינה וצבעי הלאום מעטרים את המטוסים שלהן. בחברות תעופה לאומיות, דוגמת טורקיש איירליינס התורכית, לוט הפולנית, אתיופיאן האתיופית או איירופלוט הרוסית, גם אם הזמנתם טיסה ליעד רחוק ביבשת אחרת, המטוס ינחת קודם כל בבירת המדינה או בעיר הגדולה והחשובה בה, ומשם תצא טיסת המשך ליעד הסופי.

רבות מחברות התעופה הסדירות הן חברות לאומיות הנושאות את צבעי הדגל

רבות מחברות התעופה הסדירות הן חברות לאומיות הנושאות את צבעי הדגל של המדינה | צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

• מה היתרונות? חברות התעופה הסדירות הן חברות ותיקות ומבוססות, הפועלות לאורך שנים רבות. למרות שגם חברות לאומיות קורסות לעיתים (לדוגמה, אליטליה שפשטה את הרגל ב-2017 אולם היא ממשיכה לפעול, נכון לכתיבת שורות אלו), בגדול אתם יודעים שיש על מי לסמוך ורוב הסיכויים שלא תישארו עם כרטיס טיסה שלא שווה את הנייר שעליו הודפס.

בטיסות סדירות תמיד יש אפשרות לקבל שירות מלא, כמו שליחת מזוודה לתא המטען, ארוחות ובחירת מושב. לאחרונה, חברות תעופה סדירות החלו להציע כמה רמות של מחירים, כך שלא תמיד אוכל או מזוודה יהיו כלולים בכרטיס (ראו בהמשך), אבל האפשרות הזאת קיימת למי שחפץ בה. כמו כן, במהלך הטיסה מוצעים למכירה מוצרי דיוטי פרי ובטיסות בינוניות וארוכות מוצעים לנוסעים תכני בידור.

יתרון נוסף, בעיקר לאנשי עסקים ולמי שחשבון הבנק מאפשר, הוא שמעבר למחלקת התיירים הסטנדרטית יש גם מחלקות משופרות – מחלקת עסקים ולעיתים גם מחלקה ראשונה. חברות תעופה סדירות עובדות עם סוכני נסיעות, מה שמקל על חברות וארגונים להזמין כרטיס לעובדים וזה גם נוח יותר למי שלא שולט ברזי ההזמנה באינטרנט.

מחלקות עסקים בטיסות סדירות מאפשרות לעבוד ולישון בנוחות לפני יום עבודה שמתחיל עם הנחיתה

מחלקות עסקים בטיסות סדירות מאפשרות לעבוד ולישון בנוחות לפני יום עבודה שמתחיל עם הנחיתה

• מה החסרונות? קודם כל, המחיר. כרטיס בטיסה סדירה תמיד יעלה יותר מכרטיס בטיסת לואו קוסט, במיוחד אם בחרתם באופציית השירות המלא. יש גם חברות תעופה ותיקות שלא רעננו את צי המטוסים שלהן במשך שנים רבות, וכך, למרות שאתם משלמים מחיר פרימיום, לפעמים תגלו מטוס מיושן ולא אטרקטיבי. במילים אחרות: שילמתם לחללית, קיבלתם עגלה חורקת….

• כמה זה עולה לי? כאמור, כרטיס טיסה בחברה סדירה יקר יותר – לפעמים במאות ואפילו אלפי שקלים – מכרטיס לאותו היעד בחברת לואו קוסט. בניסיון להילחם במחירי הטיסות המוזלות, חברות סדירות רבות, בהן אל על ובריסל איירליינס, מציעות לאחרונה כמה סוגי כרטיסים לאותה טיסה: הכרטיס הזול יותר לא כולל מזוודה, ארוחה או בחירת מושב; כרטיס ברמת ביניים כולל מזוודה וארוחה קלה; כרטיס במחיר מלא כולל את כל השירותים הקלאסיים לצד אפשרות לבטל או לשנות את מועד הטיסה (בתקופת זמן מסוימת) ללא תשלום קנס. האם שווה להוסיף 100 דולר בשביל אוכל של מטוסים או שאולי עדיף להביא סנדוויץ' מהבית? כל אחד והשיקולים שלו.

האם שווה לשלם מאות שקלים יותר על כרטיס טיסה ולקבל ארוחה במטוס? ההחלטה בידיכם...

האם שווה לשלם מאות שקלים יותר על כרטיס טיסה ולקבל ארוחה במטוס? ההחלטה בידיכם…

טיסות לואו קוסט

הצמיחה של טיסות מוזלות מרשימה ללא כל ספק. מה שנדמה היה בתחילת שנות השמונים כהזיה של שלושה בחורים איריים – להטיס נוסעים מאירלנד ללונדון בפחות ממחיר של נסיעת אוטובוס – הפך בעשור השני של המאה ה-21 לחברת התעופה הגדולה ביותר באירופה, עם יותר מ-13,000 עובדים, 400 מטוסים וטיסות ל-34 יעדים. למקרה שלא זיהיתם, מדובר בריינאייר, חברת הלואו קוסט הראשונה והגדולה מכולן. עיקר כוחה, בפרישה אדירה של קווי טיסות לכל אורכה ורוחבה של אירופה, עם דריסת רגל הולכת וגדלה ביעדים ביבשות נוספות, כולל כמובן בישראל. המודל של ריינאייר אומץ על ידי חברות לואו קוסט שבאו בעקבותיה: איזי ג'ט, וויז אייר, וואלינג, בלו אייר, בלטיק אייר ואחרות.

שילמתם מחיר של כרטיס אוטובוס? תטוסו באוטובוס מעופף... מטוס של ריינאייר, חלוצת המינימליזם בתעופה

שילמתם מחיר של כרטיס אוטובוס? תטוסו באוטובוס מעופף… מטוס של ריינאייר, חלוצת המינימליזם בתעופה | צילום: Nicolas Economou / Shutterstock.com

הרעיון פשוט: אתם קונים מקום ישיבה במטוס, וזהו. על כל התוספות (מזוודה, לפעמים גם תיק יד, בחירת מושב, אוכל, שתייה וכדומה) משלמים בנפרד, סכומים שיכולים להצטבר ליותר מהמחיר המקורי של הכרטיס. אבל אם אתם מוכנים לוותר על הכל ופשוט רוצים להגיע ליעד במחיר שלפעמים באמת עולה פחות מכרטיס רכבת בין תל אביב לבאר שבע – לכו על זה. ורבים מאוד אכן בוחרים ללכת על זה, כפי שמעידה הצמיחה המסחררת של חברות הלואו קוסט.

מעניין לציין שיש חברות תעופה סדירות שהבינו את הפוטנציאל ורכשו או פתחו חברת לואו קוסט משלהן. כך, למשל, ללופטהנזה יש חברת בת מוזלת, יורו-ווינגס, שטסה לכמה יעדים בגרמניה, אוסטריה וספרד.

• מה היתרונות? מחיר, מחיר ושוב מחיר. בכסף שתשלמו על כרטיס טיסה לעיר בירה אירופית בחברה סדירה, תוכלו לקנות כרטיס לאותה עיר, וממנה להמשיך בטיסה נוספת (לאו דווקא באותה חברה) ליעד קסום, כמו למשל האי טנריף, ועוד יישאר לכם עודף.

יתרון נוסף, למרות מחירי הרצפה, חברות הלואו קוסט חדשות יחסית ולכן צי המטוסים שלהן צעיר ועדכני. אז למרות שבחלק מהן תצטרכו לכווץ את הישבן ולהכניס את הבטן פנימה כדי להתאים במושב הצר והצמוד מדי לזה שלפניו, באופן כללי המטוס יהיה חדש ובעל מראה רענן. ומעבר למראה, הידיעה שהמנועים חדשים אף הם, בהחלט מרגיעה.

מטוס של איזי ג'ט ממריא מהאי סנטוריני. למרות הטיסה הזולה, המטוסים של חברות הלואו קוסט הגדולות הם בני שנים אחדות בלבד

מטוס של איזי ג'ט ממריא מהאי סנטוריני. למרות הטיסה הזולה, המטוסים של חברות הלואו קוסט הגדולות הם בני שנים אחדות בלבד | צילום: Antony McAulay / Shutterstock.com

ועוד יתרון: חברות הלואו קוסט טסות ליעדים שחברות סדירות לא חולמות לטוס אליהן. נחיתה בעיירות שדה נידחות אולי לא נשמעת כיתרון, אבל במקרים רבים, דווקא המקומות האלה מהווים בסיס מצוין ליציאה לטיולים באזורי טבע מרוחקים.

• מה החסרונות? ה-לואו שבשם מתייחס לא רק למחיר הכרטיס אלא גם לשירותים המוצעים. כצפוי, ריינאייר היא חלוצת המינימליזם: לא רק שהכרטיס לא כולל אפילו טרולי, בגב המושב לא תמצאו כיס רשת שלתוכו אפשר לדחוף ספר, מגזין או בקבוק מים ומספר תאי השירותים צומצם למינימום האפשרי (שמועות מדברות על ביטול השירותים כליל. שילמתם 35 אירו כדי לטוס ללונדון? תתאפקו חמש וחצי שעות…). אם זה תלוי במייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר, בעתיד ימכרו כרטיסי עמידה במטוס. בחברות אחרות התנאים אמנם פחות מינימליים, אבל מעצם ההגדרה, לא תקבלו שום דבר בחינם מעבר לבסיס.

דבר נוסף, הרבה מחברות הלואו קוסט נוחתות בשדות תעופה מרוחקים יותר. ריינאייר או איזי ג'ט לעולם לא ינחתו בהית'רו, למשל. אם ניסיתם להגיע בתחבורה ציבורית למרכז לונדון מטיסה שנחתה בשתיים לפנות בוקר בשדות התעופה סטנסטד או לוטון אתם מבינים בדיוק למה זה חיסרון (רמז: חכו לזריחה).

מהזווית הזאת שדה התעופה סטנסטד נראה נפלא. כשנוחתים בו בשתיים לפנות בוקר ואין תחבורה ציבורית ללונדון, קצת פחות נעים

שדה התעופה סטנסטד אמנם חדיש ומצוחצח, אבל כשנוחתים בו באמצע הלילה וצריך לחכות עד הבוקר לרכבת המהירה למרכז לונדון, קצת פחות נעים

• כמה זה עולה לי? בעיקרון, מעט. המחיר הסופי תלוי בהרבה גורמים, כמו מתי מזמינים (כמה שיותר מוקדם, המחיר נמוך יותר), איך בוחרים את החברה הנכונה ועוד. אם תופסים את הרגע המדויק, אפשר למצוא מציאות מדהימות ממש – ידידה קנתה כרטיס טיסה מבריסל לוורונה בצפון איטליה בחמישה אירו, וזאת לא אגדה אורבנית… טיפים למציאת טיסות זולות תמצאו כאן >>

טיסות שכר

טיסות השכר, המוכרות יותר בשם צ'רטר, היו פופולריות בעיקר בימים שלפני הולדת הלואו קוסט. מדובר בחברות תעופה או חברות תיירות שחוכרות מטוסים לתקופה מסוימת, לרוב בקיץ ובחגים. העובדה שהמטוס לא שייך לחברה והיא לא צריכה לתחזק אותו באופן קבוע, מאפשרת להוריד מחירים. בעבר טיסות שכר היו האופציה הזולה ביותר לטוס, כיום הן משמשות בעיקר כחלק מחבילת נופש – טיסה, מלון ולפעמים גם רכב.

• מה היתרונות? כרטיס במחיר זול יותר מאשר בטיסה סדירה, מחיר המשתקף גם במחירה של חבילת הנופש. בקיץ ובחגים אפשר להגיע בטיסת שכר למקומות שאין אליהם טיסות ישירות מישראל במהלך השנה (בקיץ 2019, למשל, תמצאו טיסות שכר וחבילות נופש ביעדים אטרקטיביים כמו שטרסבורג במזרח צרפת).

כמה מייאש לחכות שעות בשדה התעופה לטיסה שהתבטלה או נדחתה!

כמה מייאש לחכות שעות בשדה התעופה לטיסה שהתבטלה או נדחתה!

• מה החסרונות? מכיוון שלא מדובר בחברת תעופה בעלת צי מטוסים עצמאי, אם יש תקלה במטוס (וכצפוי, המטוסים בטיסות שכר הם לא בדיוק דרימליינרים נוצצים מהניילונים), לא ישלחו מטוס אחר במקומו וכך תצטרכו לחכות שעות ארוכות, לפעמים אפילו יום או יומיים, לטיסה הבאה שיוצאת אל היעד. לא נעים לראות ערימה של חבר'ה על רצפת הטרמינל, ועוד פחות נעים מזה, להיות אחד מאותם חבר'ה.

• כמה זה עולה לי? לרוב פחות מטיסה סדירה ויותר מטיסת לואו קוסט. בשונה מסוגי טיסות אחרות, שבהן ככל שמקדימים להזמין אפשר למצוא דילים טובים יותר, בטיסות שכר דווקא ברגע האחרון אפשר למצוא כרטיסים במחירים מצוינים – התשלום על חכירת המטוס נעשה במלואו, ולכן החברה שמחה למלא כל מושב שנותר ריק, אפילו בחצי ממחיר הכרטיס המקורי. תודו שנחמד להיות זה ששילם חצי ממה שהנוסע במושב הסמוך שילם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.