תפריט עמוד

טיול לשוודיה: יפהפייה צפונית

מולדת הוולוו, איקאה ולהקת אבבא משלבת בין מסורת נורדית עתיקה לקידמה ופיתוח מואץ. יש בה טבע נפלא וערים מרתקות, סיפורים על טרולים וסיכוי טוב לראות את הזוהר הצפוני. ברוכים הבאים לשוודיה

היא משלבת מקורות פגניים לצד תפיסה שיוויונית מהמתקדמות בעולם, מסורת נורדית עתיקה ואמונה בקיומם של טרולים כמי שאחראים על המזל הטוב לצד קידמה והתפתחות מואצת. היא התגלמות הטבע עם כל מה שיש לו ברוחב לב להציע. ברוכים הבאים לשוודיה, המבורכת באינספור טירות, דגי סלומון, איים ופארקים למכביר. כל כך יפה, מודרנית ומרתקת. קבלו אותה לצלילי השיר של להקת אבבא "I Do, I Do, I Do, I Do" , כך תוכלו להכיר אותה יותר ולהבין מדוע כדאי להגיד "כן, אני רוצה" ולהחליט להגיע ולטייל בה. שווה.

אין כמו טיול אופניים בשוודיה בקיץ, כשמזג האוויר נעים והפריחה מעטרת את צדי הדרכים

אין כמו טיול אופניים בשוודיה בקיץ, כשמזג האוויר נעים והפריחה מעטרת את צדי הדרכים

קצת רקע

שוודיה היא הגדולה מבין המדינות הנורדיות הממוקמות בחצי הכדור הצפוני, שהן דנמרק, נורווגיה, פינלנד, איסלנד. היא גובלת עם פינלנד בצפון, דנמרק בדרום (מעבר למיצר קטגט), הים הבלטי במזרח ונורווגיה במערב.

בשוודיה חיים למעלה מתשעה מיליון תושבים, המתגוררים באזורים נרחבים, המיושבים די בדלילות עקב שטחיה העצומים. רובם מרוכזים בעיקר ליד קו החוף המזרחי הגובל עם הים הבלטי. החינוך בה ניתן בחינם, השתתפות שווה בנשיאת הנטל המשפחתי מעוגנת על פי חוק, שוודיה מוגדרת כמונרכיה חוקתית בראשה עומד מלך.

באזוריה הפחות מיושבים, שומר הטבע האינסופי כמעט על צביונו הייחודי והפראי. אגמים, נהרות וקרחונים לצד יערות עד, הרים גבוהים ומקומות קסומים המפיקים ללא הגבלה מרגוע ושקט נפשי לכל מי שחפץ בכך.

באזורים הלא מיושבים, הטבע השוודי שומר על צביונו המיוחד

באזורים הלא מיושבים, הטבע השוודי שומר על צביונו המיוחד

מעוניינים בשקט גלובלי? דעו לכם ששוודיה סיימה את עידן המלחמות שלה כבר בתחילת המאה ה- 19. מאז היא דמוקרטיה במלא מובן המילה והמעש, ניטראלית לחלוטין ואינה משתייכת, מתוך בחירה, לכל כוח צבאי אירופאי באשר הוא. גם לא לברית נאט"ו.

שמעתם על אינגמר ברגמן, נילס הולגרסון, גרטה גרבו? נכון. הם נולדו וחיו בשוודיה. גם אלפרד נובל, ממציא הדינמיט, על שמו מוענק מידי שנה פרס הנובל היוקרתי במגוון תחומי מחקר, המצאות או תרומות חברתיות יוצאות דופן.

שטוקהולם

בירת שוודיה מתאימה בדיוק לאלו המחפשים שילוב של תרבות והיסטוריה, ישן וגם חדש, מופעי מוזיקה מדליקים ובתי קפה שקטים. יש בה גנים בוטניים ותעלות מים, ארמונות ומסלולי הליכה לאורך שנות היסטוריה משמעותיות וציוני דרך. יש לה קסם מיוחד ביום, עת מהלכים בה, ואבק כוכבים בלילה, לאחר שהערב יורד והפאבים מחכים בקוצר רוח למי שעתיד לבקר בהם.

שטוקהולם, בירת שוודיה, משלבת באופן מושלם בין חדש לישן

שטוקהולם, בירת שוודיה, משלבת באופן מושלם בין חדש לישן

העיר שוכנת על פני 14 איים הממוקמים על ארכיפלג עצום, המגיע עד פינלנד והוא כולל לא פחות מ-24 אלף איים. ייחודיותה של העיר מאפשר בה שיטוט מגוון ומסוג אחר. חציית גשרים, מסע אופניים, הליכה רגלית בפארקים ירוקים המביאים את הטבע הישר אל תוך חיי הכרך.

צפון העיר מופרד מדרומה על ידי מיצר עליו שוכנת העיר העתיקה הידועה בשם גמלה סטאן (Gamla Stan). העיר העתיקה, בת למעלה מ- 800 שנים, מזמינה ומסקרנת. היא מציעה מגוון גלריות, סמטאות מפותלות, מבנים עתיקים בסגנון הבארוק והרנסנס וגם ניתן למצוא בה גלידה טובה. ההליכה בה נעימה ולא מפרכת, שטחה קטן והוא מאפשר לגמוא את המרחק בקלות וללא מאמץ מיוחד, גם עם ילדים. למעוניינים בהסבר, ניתן להיעזר במדריך מקומי.

גמלה סטאן, העיר העתיקה של שטוקהולם היא בת יותר מ- 800 שנה

גמלה סטאן, העיר העתיקה של שטוקהולם היא בת יותר מ- 800 שנה

בסמוך לעיר העתיקה שוכן לו בניין הפרלמנט השוודי הממוקם על האי הזעיר Helgeandsholmen. הריקסדאג הוא בית הנבחרים של ממלכת שוודיה, הרשות המחוקקת בה ישנם 349 מושבים שנבחרים לכהונה בת ארבע שנים. ניתן להצטרף לסיור במקום וללמוד על שיטת הממשל בשוודיה, כן להתרשם ולקבל מידע אודות חפצי אומנות המצויים בתוך הבניין ואשר נוצרו על ידי אומנים ידועים.

הפרלמנט השוודי

הפרלמנט השוודי

ביקור במוזיאון ואזה (Vasamuseet) בשטוקהולם יחשוף בפניכם את אניית המלחמה מהמאה ה-17 שטבעה בהפלגתה הראשונה. היא הוצאה מהמים לאחר כ-300 שנים. המוזיאון נבנה בהתאם למידותיה והספינה מוצגת בו באופן כמעט שלם. ניתן אף לראות את חפציהם של הנוסעים וללמוד על חייהם. מעניין מאוד.

הארמון המלכותי (Kungliga Slottet) ממוקם בצד המזרחי של שטוקהולם והוא נחשב אחד הארמונות היפים והגדולים באירופה. ארמון זה מוקם למעשה על חורבות הארמון הקודם, שנקרא "שלשת הכתרים", אשר נשרף בשנת 1697.

בתוך הארמון המלכותי, אחד הארמונות הגדולים והיפים באירופה

בתוך הארמון המלכותי, אחד הארמונות הגדולים והיפים באירופה

אפשר לבקר ולהתרשם מהמרחב, הפאר והעיצוב הבארוקי. ניתן לצפות בדירות המלכותיות עטורות ההוד וההדר ובמחסן הנשק ולהעמיק את הידע באירועים היסטוריים שונים. האוצר המלכותי מוצג לתפארת, בו ניתן לראות מקרוב את אוצרות הממלכה השוודית – כתרים, תכשיטים, כלי מלחמה וחפצים נוספים אשר שמשו את בני המלוכה. כיום הארמון איננו משמש למגורים אלא רק לטקסים רשמיים. טקס חילופי המשמרות מתקיים במקום בחודשי הקיץ (מאי עד אוגוסט), חוויה בהחלט מרשימה, בה ניתן לצפות במשמרות המלכותיים המתחלפים לצלילי תזמורת צבאית.

הארכיפלג של שטוקהולם (Skärgården24) – עשרים וארבעה אלף איים חברו להם יחדיו והם אלו המעניקים לארכיפלג של שטוקהולם את מקומו המיוחד כאטרקציה שאסור לדלג עליה. אפשר לשוט ביניהם, לעצור ולנוח, להתרשם מהמראות ומהאוויר הצח, המים בגוונים התכולים והירוק שאין לו סוף. חגיגה של צבעים ומראות, מיוחדים ויפים. מעבורות השייט ממוקמות במזח המצוי אל מול בניין הפרלמנט ברחוב Strömkajen.

הפארק הלאומי אביסקו

הפארק הלאומי אביסקו (Abisko National Park) ממוקם בלפלנד, חבל ארץ המשתרע על פני ארבע מדינות, בהן צפון שוודיה. מעוניינים לצפות באילי הצפון, נופים המעוררים תדהמה עמוקה ואיך לא, בזוהר הצפוני? זה המקום ששם זה קורה.

הפארק הלאומי אביסקו בצפון שוודיה. להתחבר אל הטבע הצפוני

הפארק הלאומי אביסקו בצפון שוודיה. להתחבר אל הטבע הצפוני

זוהי שמורת טבע המשתרעת על פני שטח של 77 קמ"ר, המצויה במקום נוח להגעה ברכבת, ממש בין קירונה (Kiruna) לנארוויק (Narvik). שם, בתחנת הרכבת, אפשר להצטייד במידע על מסלולי ההליכה בפארק ומקומות מומלצים נוספים לטיול בטבע. מים צוננים וקרים היורדים מעשרות מפלים, הרים מושלגים, איילי הצפון ופריחה מרהיבה ילוו אתכם לאורך כל המסע. חוויה יוצאת דופן, יפה למראה וכל כך שונה לאלו המורגלים בחיים עירוניים, עם כל המשתמע מכך.

השמיים באביסקו נקיים מזיהום, מה שמגדיל את הסיכויים לראות את הזוהר הצפוני

השמיים באביסקו נקיים מזיהום, מה שמגדיל את הסיכויים לראות את הזוהר הצפוני

פארק זה נחשב מקום אידיאלי לצפייה בזוהר הצפוני. תנאי האקלים באזור, אופיים הייחודי של לילות החורף וניקיונם של השמיים – מבטיחים סיכוי גבוה למדי כי הזוהר בוא יבוא, אם תמתינו לו בסבלנות. אין ספק שזהו מראה שכדאי להוסיף לרשימת החוויות האולטימטיביות של כל מטייל באשר הוא. כדי להגביר את הסיכוי לראות את הזוהר הצפוני, הגיעו לכאן בין ספטמבר לאפריל, כשהאוויר הקר והלילות הבהירים מבטיחים ראות מצוינת.

גטבורג

גטבורג (Goteborg), המוכרת גם בשם גוטנברג, היא עיר נמל חשובה, השנייה בגודלה במדינה. העיר, הממוקמת בחופה הדרומי-מערבי של שוודיה, נוסדה בשנת 1621 על ידי המלך גוסטב אדולף השני. מומחי בנייה מגרמניה והולנד הם אלו שתכננו אותה, זו הסיבה שתעלה נבנתה סביב מרכז העיר.

אם גטבורג מזכירה לכם עיר הולנדית, זה לא במקרה

אם גטבורג מזכירה לכם עיר הולנדית, זה לא במקרה

בעיר זו נולדה הוולוו, מכונית שהיא מותג המסמל יוקרה ועושר. במוזיאון volvo המצוי בעיר תוכלו להתוודע להיסטוריה ולהתפתחות הטכנולוגית אשר הביאה ברבות השנים לפיתוח דגמי מכוניות מתקדמים ומשופרים.

העיר ידועה כמקום הולדתו של ז'אנר הדת' מטאל ,שמקורו משויך לגטבורג ושטוקהולם. רבות מהלהקות שיצאו מהאזור, כמו At the Gates,‏ Dark Tranquillity ו-In Flames הטביעו את חותמן על עולם המוזיקה.

אפשר לטייל בעיר ברובע האגה (Haga), עם ניחוחות של המאה ה-19 בזכות הבתים הציוריים והמיוחדים שבו. שיפוץ נרחב של המקום הקנה לו מעמד של יעד תיירותי ולא של שכונת פועלים כושלת, כפי שהיה בעבר. במקום ישנן חנויות לחפצי אומנות, צעצועים ובגדים לצד בתי קפה מדליקים ומזמינים.

רובע האגה, שהיה בעבר שכונת פועלים ענייה וכיום הוא מוקד משיכה לתיירים ובליינים מקומיים

רובע האגה, שהיה בעבר שכונת פועלים ענייה וכיום הוא מוקד משיכה לתיירים ובליינים מקומיים

ואם אתם מטיילים עם ילדים, ודאי לא תרצו לוותר על פארק ליסברג, במזרחה של העיר, שהוא פארק השעשועים הגדול ביותר בסקנדינביה.

גטבורג ידועה בקולינריה המשובחת המוצעת בה, רבים אף מזכירים את דמיונה לסן פרנסיסקו בשל החשמליות, מסעדות מאכלי הים, הגבעות והגשרים הרבים שיש בה.

פארק ליסברג, פארק השעשועים הגדול בסקנדינביה

פארק ליסברג ליד גטבורג הוא פארק השעשועים הגדול בסקנדינביה

וקצת לסיום…

לשוודיה יש הרבה מה להציע, נופים מגוונים, ערים מודרניות, צבעי ירוק וכחול בשפע. היא משלבת את הקסם של אז והיום, גם את אנדראס צלזיוס, אסטרונום ופיזיקאי שוודי. הוא זה שהגה סולם טמפרטורות עשרוני המבוסס על נקודת הקיפאון והרתיחה של המים. בשוודיה נולדה הסופרת אסטריד לינדגרן, שכתבה על נפלאותיה של בילבי בת גרב, והיא גם המולדת של ענקית הרהיטים איקאה.

טיול בשוודיה מתאים לחובבי העיר ואוהבי הטבע, למשפחות עם ילדים ולאלו החפצים במסע אישי מאתגר עם רוח צוננת ואתגרי טבע מופלאים. מסע לתוך היסטוריה ומלחמות ויקינגים, מלכים ומסורת מרתקת. תגיעו לבקר.

מפת שוודיה:

צילומים בכתבה: שאטרסטוק

אגם הורנבורגה, שוודיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משוודיה

טיפים והמלצות על שטוקהולם – בירת התרבות של סקנדינביה
טיפים והמלצות על שטוקהולם – בירת התרבות של סקנדינביה

שטוקהולם בירת שוודיה, שילוב של היסטוריה עשירה, תחכום תרבותי ויופי טבעי, מציעה חוויה מגוונת למטיילים שמחפשים יעד מעניין ומיוחד לחקור ולטייל בו. מציוני הדרך האייקוניים שלה והמוזיאונים הרבים שיש לעיר להציע ועד לשכונות התוססות והתענוגות הקולינריים שלה, שטוקהולם ...

שטוקהולם – צלילי אבבא בניחוח הל וקינמון
שטוקהולם – צלילי אבבא בניחוח הל וקינמון

אורית ורפי ביקרו בשטוקהולם היפה, פגשו אנשים מסבירי פנים, דוברי אנגלית משובחת, נסעו בתחבורה ציבורית נפלאה, נהנו משילוב הרמוני של עיר מודרנית עם הצצה למסורת עתיקה, אתרים מרתקים, וטבע פראי. חזרו עם טעם של עוד. ואולי זה הטעם ...

מסע בשטוקהולם לחובבי עיצוב
מסע בשטוקהולם לחובבי עיצוב

כעיר שחיה ונושמת עיצוב, שטוקהולם הפכה בשנים האחרונות ליעד החדש עבור כל אוהבי העיצוב. רבות מהאטרקציות שלה נגישות בקלות כל השנה. העיר העתיקה המרוצפת והגבעה - "גמלא סטן" בשוודית - ושכונת SoFo היצירתית ברובע סודרמאלם של העיר, כל ...