תפריט עמוד

טיול לאיסלנד למטייל העצמאי

איסלנד התברכה בנופים שלא מן העולם הזה, תופעות טבע ייחודיות ושלווה אינסופית (אין פקקי תנועה!). הוסיפו לאלה את רמת השירותים המצוינת, הכבישים הטובים והביטחון האישי הגבוה ותבינו למה איסלנד היא יעד נפלא כל כך למטייל העצמאי

דמיינו "איסלנד", מילה שלא משאירה כמעט אף אחד אדיש. תחשבו איזו אסוציאציה עולה לכם לראש ומיד בעקבותיה תעלה תחושה כלשהי. זה יכול להיות משב קריר של מרחבים פתוחים, צלילים מהמוסיקה השמימית של ביורק, קפאון של קרחון, זרם חם של לבה נוזלת מהר געש מתפרץ, התפעמות מלוויתן עצום מימדים מזנק מהאוקיינוס או חזיון של הזוהר הצפוני מרקד בשמיים. איסלנד היא ארץ שמגרה את הדמיון.

איסלנד היא מדינת אי בצפון האוקיינוס האטלנטי. שטחה של איסלנד הוא כ-103,000 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה פחות מ-350,000 תושבים. דמיינו מדינה שגדולה פי 5 משטחה של ישראל עם אוכלוסייה בסדר גודל של חיפה והקריות. תחושת המרחב והחופש הם אחד מהדברים הראשונים שמרגישים המבקרים באי נטול הצפיפות והפקקים. גם ברייקיאוויק, עיר הבירה והעיר הגדולה היחידה במדינה, התחושה הזו נשמרת. על אף שבעיר גרים כ-70% מתושבי המדינה, יש תחושה של כפר קטן עם בתים צבעוניים נמוכים.

איסלנד היא כמו גן שעשועים של איתני הטבע ,המשלבים במשחק את כל צורות הנוף האפשריות

בשנים האחרונות התיירות לאי הצפוני נמצאת בנסיקה מתמדת. משבר הכלכלי ב-2008 הביא את איסלנד לתודעה העולמית: האי הצפוני שהיה ידוע ברמת החיים הגבוהה של תושביו פשט רגל. ב-2010 ההתפרצות המפורסמת של הר הגעש אייפייאטליוקול, גרמה להשבתת נתיבי הטיסה העמוסים בעולם ואיסלנד כיכבה בכותרות הראשיות. בהמשך, היא התקבעה כיעד תיירות מבוקש ואפשרי לטיול, ולא רק חלום ערטילאי של מסע לקצה העולם.

בשביל ישראלים ביקור באיסלנד הוא מסע ל"ארץ ההפך", כל כך הרבה שוני יש בין שתי המדינות: מלחמה זה מושג לא מוכר באיסלנד, היא המדינה היחידה החברה בנאט"ו שאין לה צבא ואפילו השוטרים בה לא נושאים נשק. האווירה ברחוב האיסלנדי רגועה ונטולת לחצים. פקקי תנועה זה עניין נדיר מאוד. כמדינה שהיא אי, הגבול היחיד הטבעי שלה הוא חוף הים. ומזג האוויר באיסלנד דומה לישראל בכך שקיץ באיסלנד הוא כמו חורף בישראל, אבל… קריר יותר.

תוכוני ים (פאפינים), הציפור הלאומית של איסלנד

העובדה שאיסלנד היא מדינה מערבית מודרנית בעלת שירותים מצויינים ומערכת כבישים טובה הופכת אותה ליעד נפלא למטייל העצמאי; יש שילוט נהדר וקל מאוד להתמצא בה לבד, כל איסלנדי ממוצע דובר אנגלית שוטפת, כשמטיילים בטבע אין חשש מבעלי חיים מסוכנים והביטחון האישי גבוה, שכן שיעור הפשיעה הוא מהנמוכים בעולם.

הסופר מאיר שלו ביקר באיסלנד ותיאר את המקום כ "שגרירות הירח בכדור הארץ", ואכן הנוף באיסלנד נראה כאילו נלקח מפלנטה אחרת, גן שעשועים של איתני הטבע המשלבים במשחק את כל צורות הנוף האפשריות: קרחונים ענקיים, גייזרים, מפלים אימתניים, בורות קיטור ובוץ מבעבע, מדבר של רמה צחיחה מאופק לאופק, פיורדים ציוריים, נהרות ואגמים שופעי דגים, הרי געש, שדות לבה, מעיינות חמים, צוקים שחורים והרי ריוליט צבעוניים.

הנוף באיסלנד כמו נלקח מפלנטה אחרת

עונת התיירות באיסלנד בשיאה בחודשים יוני, יולי ואוגוסט – כאשר שלגי החורף נמסו ברובם, הטמפרטורות עולות ולא משנה מה השעה שיראה השעון, בחוץ יהיה אור יום או מקסימום דימדומים של שעתיים בין השקיעה לזריחה. זהו יתרון עצום למטיילים שיכולים ללכת בנחת בלי שום דאגה שצריך למהר ולגמור את המסלול לפני שיחשיך. בקיץ האיסלנדי הזריחה מתחילה מיד לאחר השקיעה וחושך מוחלט לא יהיה עד ספטמבר.

עם זאת, גם החורף האיסלנדי לא קר כפי שרבים מדמיינים. אפשר לטייל באיסלנד בחלק מהאזורים בכל ימות השנה ומי שיגיע בחורף, יוכל להנות ממחירים מוזלים ולהתפעל מהזוהר הצפוני (אורורה בוראליס), תופעת טבע מרהיבה שניתנת לצפייה בין אוקטובר לאפריל.

הזוהר הצפוני, אחד הבונוסים המצפים למטיילים באיסלנד בחורף

הנה מבחר מגולות הכותרת שיש לאיסלנד להציע:

לגונת הקרחונים Jökulsárlón
מראה עוצר נשימה של לגונה בשפך נהר ובתוכה צפים קרחונים בצורות ובגדלים שונים שנשברו מהקרחון היבשתי הגדול באירופה. הנוף במקום מהפנט וצבוע בכל טווח הגוונים של כחול, שחור ולבן. המראות בלגונה משתנים מדי כמה שעות וסמוך לנקודה בה הנהר מתמזג עם האוקיינוס ניתן לצפות בכלבי ים. סצנות מסרטים ידועים צולמו במקום, כמו אחד מסרטי באטמן, לארה קרופט ושניים מסרטי ג'ימס בונד.


לגונת הקרחונים. נוף מהפנט בצבעי כחול, שחור ולבן

מעגל הזהב
מסלול הטיול המפורסם ביותר באיסלנד, מסלול מעגלי הכולל שלושה אתרים ייחודיים לאיסלנד:

ת'ינגוואטליר (Þingvellir):
פארק לאומי שהוא אחד המקומות היחידים בעולם בו ניתן לראות מעל פני האדמה את הגבול בין הלוחות הטקטוניים של צפון אמריקה ואירופה ולהלך בין יבשה ליבשה. בנוסף, ת'ינגוואטליר היה מקום ההתנכסות המקורי של הפרלמנט האיסלנדי (אלת'ינגי), שקיים מאז 930 לספירה ונחשב לעתיק בעולם.



גייזר (Geysir):
המקום שמשמו נגזר המושג גייזר לכל הגייזרים בעולם. גייזר הוא תופעה בה עמוד של מים רותחים וקיטור מתפרצים מהאדמה. בשדה הגיאותרמי הזה ישנם מספר גייזרים ברמות פעילות שהשתנו עם השנים. כיום הגייזר סטרוקור (Strokkur), שמתפרץ מדי 12 דקות בסילון עבה של מים וקיטור, מקבל את רוב תשומת הלב של המבקרים במקום.


הגייזר סטרוקור, שמתפרץ מדי 12 דקות בסילון מרשים של מים וקיטור

מפל גולפוס (Gullfoss): מפל יפהפה המורכב משני מפלסים נפרדים, סמוכים זה לזה. המים נופלים באלגנטיות למפלס הראשון ומשם מתגברת זרימת המים לכיוון המפלס השני, שניצב מעל קניון עמוק וממנו נופלים המים ברעש ועוצמה. בימי שמש, רסיסי המים שניתזים מהמפל יוצרים ביחד עם אור השמש קשת גדולה ומרהיבה המנצנצת מעל המפל.

מפל גולפוס, הנופל בשני מפלסים

קרפלה (Krafla)
איזור עם פעילות גיאולוגית מוגברת בו נמצא גם הר הגעש קרפלה, מהרי הגעש הידועים באיסלנד. ההתפרצות האחרונה באיזור התרחשה ב-1984 ותוצאותיה נראות כיום כתפאורה אפוקליפטית של מכתשים, בקעים, תלמים מעלי עשן וזרמי לבה קרושים. בשל החום הנפלט מהאדמה, ההליכה במקום נעשית מעל גשרים נמוכים ומי שמבקר כאן יוכל לראות איך נראה לוע של הר געש מטווח אפס.

אזור הר הגעש קרפלה, תפאורה אפוקליפטית של מכתשים, בקעים, תלמים מעלי עשן וזרמי לבה קרושים

הרמה ההררית (Miðhálendið / The Highlands)
פנים הארץ האיסלנדי, הכולל את רוב שטחה של איסלנד, הוא חבל ארץ עם נוף בראשיתי, בלתי מעובד ובלתי מיושב. השטח העצום הוא ברובו מדבר וולקני של שממה מאופק לאופק, ללא בעלי חיים וצמחייה, משובץ קרחונים, בכללם ואטניוקול – הקרחון הגדול באירופה. המקום הוא גן עדן להרפתקנים, עם מסלולי טרקים רבים בהם אפשר לרחוץ במעיינות חמים ולטייל בין הרים צבעוניים. הגישה לרמה ההררית אפשרית רק מאמצע יוני ועד ספטמבר, הדרכים שחוצות את האזור הן בתוואי אנכי מצפון לדרום וברובן דרכי עפר משוטחות, הכוללות מעברי מים, ולכן רק רכבי 4X4 מורשים לנסוע עליהן.

הרמה ההררית, חבל ארץ עם נוף בראשיתי, בלתי מעובד ובלתי מיושב

הוסאוויק (Húsavík)
עיירת דייגים בצפון איסלנד, השוכנת על מפרץ המוקף הרים עם אוכלוסייה של כ-2,800 תושבים, נחשבת לאחת העיירות היפות באיסלנד. הוסאוויק ידועה כמרכז עולמי לצפייה בלוויתנים, שכן בחודשי הקיץ שייט מהנמל המקומי לים הפתוח יכלול כמעט תמיד מפגש עם סוגים שונים של לוויתנים ("הטרולים של הים") ודולפינים, שחרף משקלם הרב יזנקו בקלילות בין גלי הים והספינה.

עיירת הדייגים הוסאוויק, אחת העיירות היפות באיסלנד ואחד המקומות הטובים לצפייה בלווייתנים

שייט לצפייה בלווייתנים. חרף משקלם הרב, "הטרולים של הים" מזנקים בקלילות בין הגלים

צוקי לאוטראביארג (Látrabjarg)
בנקודה המערבית ביותר של איסלנד – ושל יבשת אירופה – בגובה של כ-400 מטר מזדקפים מעל האוקיינוס צוקי לאוטראביארג. צוקים אלו משמשים כאתרי קינון של עופות ים רבים ובראשם תוכוני הים (פאפינים), שהם הציפור הלאומית של איסלנד. הליכה על ראש צוקים אלו היא חוויה בלתי נשכחת, המאפשרת תצפית קרובה במיוחד על תעופת הציפורים ומושבות הקינון.

צוקי לאוטראביארג, הנקודה המערבית ביותר באיסלנד (ובאירופה)

מידע שימושי
טיסות
ניתן להגיע לאיסלנד בטיסות ישירות של חברת הלואו קוסט Wow. בנוסף, יש מבחר רב של טיסות סדירות מרוב מדינות אירופה לאיסלנד, כך שאין בעיה למצוא טיסות המשך מיעדים רבים ולכן גם המחיר יכול להיות אטרקטיבי.
שימו לב שגם אם יעד הטיסה רשום "רייקיאויק", הטיסות הבינלאומיות נוחתות בשדה התעופה קפלאויק, שממוקם 52 ק"מ מערבה מריקיאוויק וזמן נסיעה של 45 דקות. די מזכיר את הטיסות לשדה התעופה בן גוריון בישראל, כשרישום הטיסות היעד הוא תל אביב.

לינה
בתי מלון, בתי הארחה ואכסניות מצויים בכל איסלנד בקטגוריות אירוח שונות, והם תמיד מסודרים ונקיים. מומלץ להזמין את סידורי הלינה כמה חודשים מראש, כיוון שבעיקר מחוץ לרייקיאווק יש יותר ביקוש לחדרי מלון מהיצע, ובקיץ ברוב המקומות יש תפוסה של 100%. לעומת מקומות אחרים באירופה, בהם אפשר לנסוע בדרכים ולדעת שתמיד תוכלו למצוא מקום לינה באופן ספונטני, באיסלנד אפשר לנהוג גם 100 קילומטר ולא להיתקל ביישוב שהוא יותר מחווה משפחתית, ולכן רצוי לתכנן את מקומות הלינה בהתאם למסלול הטיול ולהזמין אותם מבעוד מועד.

למי שעושה טיול תרמילאים עם אוהל או קראוון, ישנם אתרי קמפינג מסודרים עם מקלחות ומטבח בכל רחבי איסלנד, הגובים תשלום לשימוש במתקנים והופכים למושבות שוקקות של תרמילאים מכל העולם, המחליפים חוויות והמלצות.

נסיעה עצמאית ברכב היא הדרך הנוחה והיעילה ביותר לטייל באיסלנד

תחבורה
אוטובוסים: התחבורה הציבורית באיסלנד כוללת מספר מועט של קווי אוטובוס היוצאים מרייקיאויק לאורך החוף הדרומי או צפונה לאקורירי (בירת הצפון של איסלנד). עם זאת, חברות פרטיות רבות מפעילות הסעות לאטרקציות תיירותיות ולרמה ההררית באוטובסי שטח.

טיסות פנים: למי שרוצה לקצר טווחים, טיסות פנים באיסלנד יוצאות מדי יום מרייקיאוויק אל היישובים המרכזיים ברחבי איסלנד.

השכרת רכב: נסיעה עצמאית ברכב היא הדרך היעילה והנוחה למצות כמה שיותר מכל יום טיול. רכב צמוד מאפשר לא רק הגעה מנקודה אחד לאחרת אלא גם נותן את החופש לא להיות תלויים במסלולים וזמנים של אף אחד אחר מלבדכם. ישנם באיסלנד סניפים של רוב חברות ההשכרה הבין לאומיות הגדולות וכן חברות איסלנדיות מקומיוות. צריך לשים לב שמסלול טיול הכולל נסיעה ברמה ההררית מצריך רכב 4X4.

טרמפים: תרבות הטרמפים כיום כבר פחות נפוצה באיסלנד מבעבר, אך עדיין נחשבת לבטוחה ומטיילים רבים בתקציב נמוך מתניידים בדרך זו.

אופניים: רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה לטיול מומלצת רק למקצוענים ולמשוגעים לדבר, הקפה או חצייה של איסלנד באופניים מצריכה סיבולת גבוהה ורכיבה בתנאי שטח קשים ומזג אוויר הפכפך.

דרך מי מזמינים?
אם בחרתם בטיול עצמאי (עם רכב פרטי מושכר) כדאי שתכירו את חברת Another Iceland בבעלותו וניהולו של גיא גוטרימן, ישראלי לשעבר, שהעתיק את מגוריו לאי המופלא והקים שם חברה המתמחה ב-Self Drive Tours לאיסלנד (טיולים למטייל העצמאי). ב-Another Iceland יעזרו לכם בתכנון הטיול, יבצעו עבורכם את הזמנת הרכב והחדרים במלונות השונים, ותקבלו סיפור דרך מלא שיכלול כל מטר מהטיול שלכם. כמו כן, החברה מספקת שירותי חירום 24/7 לכל בעיה שצצה במהלך הטיול.

עוד על טיול לאיסלנד

עוד מסלולים עבור הנוסע העצמאי

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...