תפריט עמוד

טיול בשכונות ירושלמיות

הצעה לטיולים רגליים בשתי שכונות ירושלמיות קסומות, טלביה והמושבה הגרמנית. בשתיהן תגלו שפע של בתים היסטוריים, מוסדות תרבות, בתי קפה נעימים ואווירה מיוחדת. ואחרי שטיילתם ברגל ברחובות העיר, למה שלא תבחרו מקום לינה נעים ומרכזי במחיר מצוין? יש לנו המלצות לשני מקומות כאלה

ירושלים מציעה הכל מכל – יש בה אתרים היסטוריים, אתרי דת, מוזיאונים מצוינים, שווקים מסחררים, אפילו טבע עירוני. אבל לפעמים מתחשק, ממש כמו שאנחנו עושים בחו"ל, פשוט לשוטט ברגל, בלי מטרה מסוימת. ללכת ברחובות היפים, לעצור לקפה או לארוחה טובה, לקנות משהו בחנות מיוחדת שנקרתה בדרכנו, ובעיקר לספוג את האווירה. את כל אלה ועוד אפשר לעשות בטיול בשכונות ירושלמיות. הפעם בחרנו להציע טיול בשתי שכונות סמוכות – טלביה והמושבה הגרמנית, שכל אחת מהן מציעה הרבה עניין למטיילים בה ואווירה שלא תמצאו בשום עיר אחרת בישראל.

סיור בטלביה

טלביה היא אחת השכונות היוקרתיות בירושלים. כאן נמצאים מעון הנשיא ומעון ראש הממשלה, כמו גם נציגויות דיפלומטיות. השכונה גדושה במוסדות תרבות ואמנות, בהם המוזיאון לאמנות האסלאם ותיאטרון ירושלים, לצד אתרים מעניינים רבים וארכיטקטורה ירושלמית טיפוסית.

מה רואים?

הנה כמה מבנים יפים במיוחד, שכדאי לשים לב אליהם במהלך טיול בטלביה:

• וילה סאלמה. וילה מרשימה מ-1935 שנבנתה על ידי סלים אבו סואן. הבניין בן שלוש הקומות מוקף בגינה גדולה עם דקלים, והיום הוא משמש כמעונו של הקונסול הבלגי. איפה? רחוב בלפור 2.

• יסמין האוס. בשונה מרוב בתי השכונה, הבניין הזה, שבנוי בסגנון מזרחי מסורתי, נבנה בשנות ה-30 בתור בית דירות להשכרה. בהמשך הוא הפך לבית ספר של מסדר נזירות איטלקיות. במלחמת העולם השנייה, בשל תמיכת הנזירות בממשלת איטליה הפשיסטית, הן הושמו במעצר והמבנה הוסב למלון. במלון יסמין האוס התארחו פקידי ממשל בריטיים ועיתונאים זרים, ב-1947 הוא שימש את חברי ועדת האו"ם שבאו להכריע בשאלת סיום המנדט הבריטי. לאחר מלחמת העצמאות המבנה שב לשמש למגורים. איפה? חובבי ציון 21.

יסמין האוס, אחד מהבתים ההיסטוריים בטלביה | צילום: מאת Deror avi - CC BY-SA 3.0

יסמין האוס, אחד מהבתים ההיסטוריים בטלביה | צילום: מאת Deror avi – CC BY-SA 3.0

• בית אניס ג'מאל. מבנה דו קומתי מפואר בסגנון מזרחי עם חלונות מקושתים, אשר נבנה ב-1934 על ידי אניס ג'מאל עבור משפחתו. המשפחה נמלטה ב-1948 והמבנה הפך למפקדת הלח"י. בשנות ה-50 הוצע לבן גוריון להתגורר במקום, אך הוא סירב לגור בבית ערבי נטוש. איפה? רחוב אלקלעי 9.

• בית ג'לאט. בית מפואר אשר נבנה ב-1926 עבור משפחתו של אליאס ג'לאט, איש עסקים ששימש כקונסול הכבוד של הונגריה בירושלים. המשפחה עזבה את הבית ב-1948 בעקבות דרישת ההגנה, והבית שימש ארגונים שונים, בהם עליית הנוער. הבית מכונה  "בית הקרמיקה" הודות לעיטורי הקרמיקה הרבים, כולל בגג המבנה. איפה? רחוב אלקלעי 8.

בית ג'לאט, המפורסם בעיטורי הקרמיקה שלו | צילום: Tamarah, CC-BY-SA

בית ג'לאט, המפורסם בעיטורי הקרמיקה שלו | צילום: Tamarah, CC-BY-SA

• בית הנסן. בית החולים למצורעים על שם הנסן נבנה ב-1887, בה השתוללה מגפת צרעת בירושלים. כיום פועל במקום מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. המבנה המרשים מוקף בחומה, ואחרי שנכנסים בשערי החומה מגלים גן קסום עם עצי נוי ופרי. בגן פועל בית קפה. כתובת: רחוב מרקוס 17.

קצת תרבות

• המוזיאון לאמנות האסלאם. כפי ששמו מעיד, זהו מוזיאון המציג מוצגים של אמנות האסלאם, מספרד ועד הודו, בהם כלי חרס, טקסטיל, תכשיטים, שטיחים, עבודות זכוכית ועוד. אחד האגפים מוקדש לאמנות אסלאמית עכשווית ומוצגות בו תערוכות מתחלפות. במוזיאון מתקיימות הופעות מוזיקליות ובחגים ובחופשות – פעילויות לילדים. כדאי להתעדכן באתר. איפה? רחוב הפלמ"ח 2.

מאוסף השעונים במוזיאון לאמנות האסלאם: מכשיר לצפייה בתנועת הכוכבים ושעון. ברגה, 1820 בקירוב. | צילום: שלום אביטל

מאוסף השעונים במוזיאון לאמנות האסלאם: מכשיר לצפייה בתנועת הכוכבים ושעון. ברגה, 1820 בקירוב  | צילום: שלום אביטל

איפה אוכלים?

מסעדת טלביה, מסעדה ובר יין מבית היוצר של קבוצת מחניודה, מציעה ארוחות בוקר, צהרים וערב, באווירה רומנטית ונעימה. אל תסמכו שיהיה מקום פנוי כשאתם עוברים לידה באופן ספונטני, עדיף להתקשר ולהזמין מקום מראש. בין המנות המוצעות בצהרים – כריך קורנביף, נקניקיות ושניצל וינאי; בערב תוכלו לבחור, בין השאר, בפילה של דג ים, תבשיל של ביף בורגניון או ריזוטו עדשים שחורות עם מנגולד, לימון כבוש וצנוברים. איפה? רחוב שופן 5, טלפון: 02-5811927, אתר

סיור במושבה הגרמנית

המושבה הגרמנית היא אחת השכונות הציוריות בירושלים. היא נבנתה על ידי הטמפלרים ב-1873, ננטשה במלחמת העולם השנייה ויושבה מחדש אחרי קום המדינה. הבתים בשכונה הם בתי אבן חד או דו קומתיים, עם גגות רעפים, חלונות מקושטים וחצרות מטופחות. השכונה גדושה בבתי קפה, מסעדות, חנויות מיוחדות ומקומות בילוי.

מה רואים?

• בית הקהילה הטמפלרית. הבית, שנבנה ב-1882 בסגנון נאו-רומנסקי, היה החשוב ביותר במושבה הגרמנית בתקופת הטמפלרים. הוא שימש לתפילה, להתכנסויות חברתיות, לקונצרטים ולהרצאות. אפילו הקייזר וילהלם השני ביקר בו ב-1898. איפה? עמק רפאים 1.

• בית פרנק. זהו הבית הראשון שנבנה במושבה הגרמנית והוא שימש את הטוחן מתיאס פרנק. בסמוך לבית הוקמה טחנת קמח שפעלה בעזרת קיטור (הטחנה נסגרה בעקבות הקמתה של הטחנה בימין משה, שפעלה בכוח הרוח והיתה יעילה בהרבה). הבית הדו-קומתי הבנוי בסגנון  גרמני מוקף בגן רחב ידיים שבו היתה בריכת השחייה הראשונה בירושלים. בראש השער המעוגל נחקקה שנת הקמת הבית – 1873. איפה? עמק רפאים 6.

בית פרנק, ששימש את טוחן המושבה, היה הבניין הראשון שנבנה בשכונה

בית פרנק, ששימש את טוחן המושבה, היה הבניין הראשון שנבנה בשכונה | צילום: אבי דרור, cc by sa 3.0

• פנסיון שמידט. המבנה הוקם כפנימייה לתלמידי התיכון הטמפלרי והוא שימש גם להתכנסויות חילוניות ואירועי תרבות. קל לזהותו על פי גרם המדרגות המקורה מעץ, האופייני לבנייה הטמפלרית. איפה? עמק רפאים 8.

בית פאולוס. הבית, בסגנון טמפלרי קלאסי, נבנה ב-1878 והיה שייך לפאולה הופמן, בעלת בית מרקחת ונכדתו של כריסטוף הופמן, המנהיג הדתי של המושבה. על משקוף הבית החד קומתי מופיע פסוק בגרמנית מהתנ"ך: "שאלו שלום ירושלם ישליו אהביך…". איפה? עמק רפאים 18.

בית זנדל. מבנה חד קומתי בעל חזית מרשימה, שנבנה בסוף המאה ה -19 על ידי האדריכל תיאודור זנדל, שתכנן גם את כנסיית דורמיציון ואת מבנה בית החולים שערי צדק. הבית מקושט בפסל של אריה, שהוא סמל המשפחה, ומעל השער יש קשת הנתמכת בעמודים בסגנון נאו-קלאסי. בשנות השישים של המאה העשרים התגורר כאן המשורר יהודה עמיחי. איפה? עמק רפאים 9.

בית אהמן מפורסם במגדל הפינה הנאו רומנסקי שלו

בית אהמן מפורסם במגדל הפינה הנאו רומנסקי שלו

• בית אהמן. בית משנת 1905 בתכנונו של האדריכל פרידריך אהמן, שהיה גם מאדריכלי בניין אוגוסטה ויקטוריה על הר הצופים. אחד הדברים שמייחדים את המבנה הוא מגדל פינה בסגנון נאו-רומנסקי. איפה? דרך בית לחם 22

• בית בוירלה. הבית, שתוכנן בסוף המאה ה-19 על ידי האדריכל גוטליהה בוירלה, לא בנוי בסגנון טמפלרי טיפוסי. יש לו קשתות בסגנון מזרחי וחלונות עגולים. בבית התגורר גוטליב בוירלה הבן, הבעלים של קולנוע אוריינט (קולנוע סמדר של ימינו, ראו בהמשך). איפה? לויד ג'ורג' 6.

עצירה לקפה

טחנת הקפה הוא בית קפה מקסים ובו עשרות סוגי קפה מכל העולם, הנטחנים במקום ומפיצים ניחוח נפלא. יש גם משקאות קפה בטעמים וקפה וינאי עם שוקולד, קינמון וקצפת. איפה? עמק רפאים 23

איפה אוכלים?

וופל פקטורי היא מסעדה המתמחה בוופלים בלגיים. לצד וופלים מתוקים עם שלל תוספות, תמצאו ארוחות חלביות קלות של סלטים, פיצות, פסטות וופלים מלוחים. איפה? עמק רפאים 24

קצת תרבות

קולנוע סמדר, אשר החל את דרכו ב-1928 כקולנוע אוריינט, הוא בית הקולנוע הוותיק ביותר בירושלים שעודנו פעיל. הבעלים המקורי, גוטלוב בוירלה הבן, כונה על ידי מתחריו "סוכן של היטלר", והקהל היהודי הדיר רגליו מהמקום. זאת למרות שבוירלה התנגד לנאצים וסירב להקרין סרטי תעמולה שלהם, ולכן הוחרם גם על ידי הטמפלרים והפסיד כסף רב. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, כמו שכניו הטמפלרים, גם הוא גורש מישראל. עם קום המדינה ארבעה חיילים משוחררים חברו יחד להפעיל את הקולנוע, שקיבל את השם סמדר, ומאז שנות התשעים הוא פועל במסגרת רשת בתי הקולנוע לב. זהו מקום נהדר לראות בו סרטי איכות וליהנות מניחוח היסטורי.

איפה ישנים?

בירושלים יש שתי אכסניות נעימות במיוחד, שתיהן נמצאות במיקומים נהדרים וקל לצאת מהן לטיולים רגליים בשכונות העיר.

אכסניית אנ"א אגרון שוכנת בבית אבן בעיצוב ירושלמי, במרחק הליכה קצרה מהעיר העתיקה, מדרחוב בן יהודה ושוק מחנה יהודה.  יש בה 61 חדרים ממוזגים, נקיים ומתוחזקים היטב, המתאימים לזוגות ולמשפחות, בכולם תמצאו חדר רחצה פרטי, מקרר, קומקום חשמלי, טלוויזיה ואינטרנט אלחוטי בחינם. במחיר הלינה כלולה ארוחת בוקר מגוונת. לפרטים נוספים לחצו כאן >>

חדר משפחתי באכסניית אגרון

חדר משפחתי באכסניית אגרון

אכסניית אנ"א רבין ממוקמת בגבעת רם, קרוב לקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, לגן הבוטני ולמוזיאון ישראל, ואף היא מהווה נקודת מוצא מצוינת לטיולים בעיר. באכסניה יש 77 חדרים, בהם חדרים פרטיים לזוגות ולמשפחות וחדרי מעונות. כל החדרים ממוזגים, נעימים ומתוחזקים בקפידה, ובכולם יש חדר רחצה ושירותים, מקרר, פינת קפה ותה וטלוויזיה. בחדר האוכל מוגשת ארוחת בוקר ישראלית עשירה, הכלולה במחיר הלינה. לפרטים נוספים לחצו כאן >>

הלובי של אכסניית רבין

הלובי של אכסניית רבין

בתמונה הפותחת: בית במושבה הגרמנית | צילום: שאטרסטוק

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.