תפריט עמוד

טיול בפקיעין

טיול בפקיעין עובר דרך סמטאות צרות, מערה, מעיין ובית כנסת עתיק וחושף את ההיסטוריה המרתקת ואת מרקם החיים המיוחד בכפר בו חיים בני ארבע דתות. ולקינוח - סבונים טבעיים מצמחי השדה

בפקיעין חיים בצוותא כ-5,500 תושבים בני ארבע דתות: דרוזים, נוצרים, מוסלמים ויהודים. זהו אחד הכפרים היפים והשמורים בגליל, עם מראה אותנטי של גרעין הכפר העתיק, על בתיו הישנים וסמטאותיו הצרות. בקעת פקיעין המוארכת, בצלע הרי הגליל, עטויה עצי חורש טבעי סבוך ובתחתיה חלקות חקלאיות שצבען משתנה בהתאם לעונות השנה.

הביקור בפקיעין משלב את האקלים הקריר והנוח של אזור הגליל, מראות הנוף הירוקים, סגנון הבנייה הים תיכוני ההררי, הגפנים המשוכות על הגגות והתושבים בלבושם המסורתי, בתוספת מגוון טעמים, ריחות, קולות ומראות האופייניים למקום. אל ההרמוניה הנפלאה של חיי רב-קיום, נוספים גם אתרי מורשת ופולקלור מקומיים.

פסל של יונת השלום בכיכר הדקל בכניסה לפקיעין

אבל לפני הכל, לאן שלא תלכו והיכן שלא תאכלו, מקום אחד שלא כדאי להחמיץ במהלך הביקור בפקיעין הוא מרכז המבקרים של סבתא ג'מילה, בת למשפחה דרוזית שגרה בגליל מזה מאות שנים. בילדותה נהגה ללוות את אמה וסבתה כשיצאו ללקט עשבי מרפא במורדות ההרים, וכשבגרה החלה לחקור את צמחי השדה, אותם כינתה "בית המרקחת של הטבע". במשך שנים פיתחה בביתה נוסחה מקורית ורבת עוצמה של צמחים ושמנים מהטבע, נוסחה המשמשת בסיס למוצרים שאותם היא מייצרת במפעל שהקימה היא רוקחת צמחים ושמנים – בסיס לתמרוקים הטבעיים שלה.

ג'מילה ח'יר, המכונה סבתא ג'מילה, רוקחת צמחים ושמנים – בסיס לתמרוקים הטבעיים שלה

במרכז המבקרים של סבתא ג'מילה, בכניסה לפקיעין סמוך לכביש 864 תוכלו לראות את זיקוק השמנים והצמחים ושיטות הבישול של הסבונים, לשמוע הסברים על תהליך הייצור לצפות בסרט על סבתא ג'מילה ולקנות מוצרים שונים, בהם סבונים, קרם ידיים, שמן לפנים ועוד. מרכז המבקרים פתוח שבעה ימים בשבוע, מהשעה 8:00 בבוקר, כניסה וקפה בחינם. טלפון: 04-9974435, אתר אינטרנט 


סבתא ג'מילה עם סבון טבעי מתוצרתה. לשדות היא קוראת "בית המרקחת של הטבע"

עכשיו נצא למסלול הליכה קל מהמתחם התיירותי, הסמוך לבניין המועצה, שבו שלל אטרקציות תיירותיות, מסעדות, מרכזי מבקרים, חנויות טבע וגלריות המציעות שפע מוצרים מיצור מקומי, ונמשיך אל תוך סמטאות הכפר הציוריות. נבקר בבית הכנסת היהודי העתיק, שנבנה בסוף המאה ה-19, על שרידי בית מדרש אחר.

בית הכנסת העתיק בפקיעין

בהמשך ניכנס לסמטה צרה, אשר תוביל אותנו אל גרעין הכפר הישן, המסמל יותר מכל את הפסיפס העדתי המגוון השורר בפקיעין. בהקשר הזה, מעניין לקרוא את דבריו של סר לורנס אליפנט, שביקר בפקיעין בסוף המאה ה-19: "ישבתי סביב המעיין וחזיתי ברב-גוניותו המרשימה של הכפר, תחילה בא השיח' הדרוזי חבוש מצנפת לבנה נשוא פנים ובעל הדר. אחר כך בא הכומר הנוצרי, ולאחר מכן הגיע הרב היהודי המכהן בבית הכנסת בלבושו המזרחי הרחב, ולבסוף הגיע המוכתאר המוסלמי במראהו הססגוני. לבסוף התאספו כל נכבדי הכפר בני כל העדות וישבו שפופים על מחצלות בחצר הגורן… התרשמתי רבות מהסובלנות והידידות הגלויים לעין ששררו בין בני האמונות השונות". גם כיום אפשר לראות בסמטה אחת בית של משפחה דרוזית, מולו בית משפחה מוסלמית בהמשך בית של משפחה יהודית ואחריו – של משפחה נוצרית.

כיכר המעיין

בדרך נעצור להתבונן בכנסייה האורתודוכסית מהמאה ה-19 שנבנתה על שרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית הליכה קצרה אל תוך סמטה נוספת תוביל אותנו היישר אל כיכר המעיין. נרווה את הצמא ממימיו ונתרווח על המדרגות בצל עץ התות, שריד לתעשיית המשי בכפר. בעבר מי המעיין הפעילו טחנת קמח ישנה, הממוקמת בסמוך למרכז העתיק, כאן נתוודע להיסטוריה של פקיעין ונסעד את ליבנו מהמטעמים השונים אשר מציעות המסעדות ובתי הקפה מסביב. מומלץ לקפוץ לבית המורה, שם נלמד על הקשר בין פקיעין והנשיא השני של מדינת ישראל, יצחק בן צבי ז"ל, שדיוקנו מעטר את השטר של 100 שקל ומצדו השני מופיע בית המורה.

עץ התות שבכיכר המעיין, שריד לתעשיית המשי בכפר

נשוב לכביש הכניסה הראשי (כביש 864), ממנו ניתן להגיע אל תצפית מרהיבה מעל בתי הכפר בכביש פקיעין-ראמה. למרגלותינו פרוסה בקעת פקיעין ובתי הכפר הצפופים שסוכות גפנים מכסות כמעט כל גג. ממול נראה את מצפה חרשים ואת שכונת החיילים המשוחררים של פקיעין, ממערב – את בתי כפר ורדים ומעלות.

בית המורה. הקשר המיוחד בין פקיעין ליצחק בן צבי

מכאן נרד בשביל מדרגות נוח בצל עצי אלון וחרוב אל מערת הרשב"י, בה על פי המסורת המסורת הסתתר רבי שמעון בר יוחאי עם בנו אלעזר י"ג שנים מפני הרומאים בתקופת המרד. השניים עסקו בלימודי תורה, חוכמת הנסתר וכתבו את ספר הזוהר . על הדרך בכיוון היציאה המערבית של פקיעין ניתן להמשיך אל מרכזי מבקרים כוורת הבוסתן ובית בד אלזייתון בפקיעין המערבית. ואם תרצו לבלות כאן את הלילה, תוכלו לעשות זאת בקלות – בפקיעין יש אפשרויות לינה מגוונות: בית מלון, יחידות אירוח, צימרים ובית הארחה של אנ"א.

מפת פקיעין – לחצו עליה להגדלה:

הצילומים והמפה באדיבות המועצה המקומית פקיעין 
 

לחצו להגדלה

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות