תפריט עמוד

יער חניתה פרוס על מורדות רכס סולם צור במורדות הרי הגליל המערבי, בין קיבוץ חניתה לשלומי. חניתה נוסדה במבצע נועז במסגרת "חומה ומיגדל", כמענה למאמצי הערבים לסכל את ההתיישבות היהודית. ב- 20 במרץ 1938 עלו ראשוני המתיישבים על הר חניתה. בלילה הראשון הם הקימו במקום את מחנה "חניתה תחתית" (כיום אתר "חומה ומגדל" ביער חניתה). הערבים תקפו את חניתה כבר בלילה הראשון להקמתה, ומאז עוד פעמים רבות, אך היישוב החזיק מעמד. לאחר פריצת הדרך ל"חניתא עילית" (נזכר במקורות כשמם של שני יישובים בתחום צור) עבר היישוב למקום הקבע שלו.

מסביב לחניתה תחתית נטעה קק"ל את היער, שרובו עצי אורן, המשתרע לכל אורכו של המדרון מחניתה ועד לעיירה שלומי. בחלקו העליון של היער ניצב דגם משוחזר של אתר חומה ומגדל, ולידו חניון לבילוי ביער (מותאם גם לאוכלוסיית מוגבלי תנועה). חניון פיקניק נוסף נמצא בקצה התחתון של היער, סמוך לשלומי.

מדרונות חניתה מיוערים כיום במגוון עצים מחטניים, עצי חורש ובוסתן. למרות שטחו הקטן, מהווה יער חניתה דוגמא מצויינת ליער מגוון עם חורש טבעי שמתפתח בצל האורנים. לאורך השנה פורחים מגוון צמחים בקרקעית היער: גיאופיטים שונים, סחלבים וחד שנתיים. ביער, הנושם ניחוחות עבר, מגוון אתרים היסטוריים, בוטניים ועוד. שבילי היער מובילים את המטיילים ברכב או ברגל לפינות חמד רבות.

מדרונות חניתה מיוערים כיום במגוון עצים מחטניים, עצי חורש ובוסתן

אתרי היער
מצפה חניתההמצפה, הממוקם בסמוך לגדר הגבול עם לבנון, נקרא על שם קיבוץ חניתה שמדרום-מערב לו. על ההר נמצאים שרידי יישוב קדום (תל אל-מרד), ומפיסגתו יש תצפית יפה על כפרי דרום לבנון ובקעת העיר צור. במידרון הצפוני של ההר מערת המסה ושמה מערת חניתה (מערת סולם) שסגורה למבקרים בשל בעיות בטיחות! מערה זו שימשה מיסתור לאנשי הפלמ"ח שהשתתפו בניסיון לפוצץ את גשר א-זיב. במערה התגלו כלים וחרסים מהתקופה ההלינסטית ואולי גל הכלקוליתית. אל המצפה חניתה עולה שביל משלוט שיוצא מהשער הצפוני של הקיבוץ.

חניון חומה ומגדלבחניון שולחנות פיקניק, שירותים ביולוגיים, מתקני משחק, מתקני מנגל ושיחזור דגם חומה ומגדל. החניון מותאם ונגיש למוגבלי תנועה.

חניון שלומי סמוך לצומת שלומי, חניון ובו שולחנות פיקניק וברזי מים (אינו נגיש למוגבלי תנועה), מצפור שלומי ומצפור יער חניתה. ביער שביל טיול "שביל נחל באר" המתאים לכל המשפחה.

מוזיאון חניתה – נמצא בקיבוץ חניתה, במבנה הישן שבו התגוררו ראשוני המתיישבים (טל': 04-9859677 ). המוזיאון נחלק לשלושה אגפים: אולם ארכיאולוגי המציג את הממצאים מחורבת חניתה ומהסביבה, אולם "חומה ומיגדל" שבו דגמי יישובים שעלו על הקרקע בימי המאורעות (בחדר זה מוצג סרט בן 18 דקות המתאר את עליית חניתה על הקרקע, וחדר הטבע שמוצגים בו נציגים מהחי והצומח באזור.

איך מגיעים?
הכניסה ליער חניתה כשני קילומטר משלומי במעלה הכביש שלומי-חניתה (כביש 8993).
עוד בסביבה
פארק גורן, פארק אדמית, ראש הנקרה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...