תפריט עמוד

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים

ב-1954 כתב דוד בן גוריון לעובד בן עמי, איש עסקים ופוליטיקאי, ממקימי נתניה ומי שכיהן כראש העיר הראשון שלה: "עשה בשביל הדרום כפי שעשית בשביל הצפון". בעקבות הבקשה של בן גוריון, בן עמי הגיע אל הדיונות בדרום רצועת החוף. "טיפסתי לגבעת יונה ואמרתי לעצמי: אם ממשלת ישראל תקים פה נמל, אני אקים את העיר”. וכך היה.

בנובמבר 1956 הגיעו ליישוב החדש, שאז נקרא אשדוד ים, 22 משפחות ראשונות של עולים חדשים ממרוקו. בהמשך הצטרפו עליהם עולים ממצרים ורומניה. בשנים הבאות הוקם הנמל, במבצע מורכב, שכן בשונה מערי נמל רבות, אשדוד לא שוכנת לצד מפרץ טבעי.

גבעת יונה, הנקודה הגבוהה ביותר באשדוד | צילום: רותם בר כהן

גבעת יונה, הנקודה הגבוהה ביותר באשדוד | צילום: רותם בר כהן

סיפורה של העיר

כמעט 70 שנה אחרי הפנייה של בן גוריון, אנחנו עומדים למרגלות גבעת יונה, ממנה השקיף בן עמי על האזור שיועד לעיר החדשה. במקום הזה הוקם מרכז המבקרים החדש של אשדוד. ממש כמו ביום ההוא, שהיה על פי עדותו של בן עמי בהיר ונעים, העננים שכיסו את השמיים בבוקר התפזרו והכחול של השמיים מתמזג עם כחול הים.

מרכז המבקרים החדש משקיף אל הים

מרכז המבקרים החדש משקיף אל הים | צילום: רותם בר כהן

מרכז המבקרים הוא מקום טוב לפתוח בו את הביקור באשדוד, העיר הגדולה ביותר במחוז דרום והשביעית בגודלה בישראל. במבנה החדשני המבקרים עוברים דרך עמדות שחושפות את סיפורה של אשדוד. בין השאר, אפשר לצפות בסרטון מושקע המציג 24 שעות בעיר, לשבת על אופניים המצוידים במשקפי VR שמדמים רכיבה בין אתרי העיר, להירגע על כיסאות נוח מול נוף הים, לצפות במייצג המביא את סיפוריהם של נשות ואנשי העיר, להצטלם על גלשן גלים ועוד ועוד.

מרכז המבקרים מביא את סיפורה של העיר דרך תצוגות אינטראקטיביות | צילום: לירון מולדובן

מרכז המבקרים מביא את סיפורה של העיר דרך תצוגות אינטראקטיביות | צילום: לירון מולדובןבמרכז המבקרים מתקיימים סיורים מודרכים לקבוצות ובימים מסוימים במהלך השבוע יש סיורים למשפחות ובודדים. יש להזמין כרטיסים מראש באתר או בטלפון 08-8545210. • איפה? בית ארי קלנג, רחוב יאיר 2, אשדוד.

היו זמנים בישראל

לחובבי אמנות, בעיקר צילום ישראלי, מומלץ מאוד לבקר במוזיאון אשדוד לאמנות. עוד לפני שנתעמק בתערוכות עצמן, כדאי לשים לב לעיצוב החיצוני של המבנה (פירמידת הזכוכית המרמזת ללובר בפריז) ולחללים הפנימיים שמחבקים את המבקרים ועוטפים אותם אל תוכם.

מוזיאון אשדוד לאמנות. פירמידת הזכוכית מרמזת למוזיאון מפורסם מעבר לים | צילום: רותם בר כהן

מוזיאון אשדוד לאמנות. פירמידת הזכוכית מרמזת למוזיאון מפורסם מעבר לים | צילום: רותם בר כהן

בזמן ביקור שלנו באשדוד התערוכה המרכזית היתה רטרוספקטיבה לצלם ג'ראר אלון. אלון, שזוהי התערוכה המקיפה הראשונה של צילומיו, עלה לישראל מצרפת כשנה לאחר מלחמת יום הכיפורים. עד מהרה הוא הפך לצלם מבוקש בעיקר לצילומים מסחריים – עטיפות תקליטים, צילומי אופנה, פוסטרים להצגות של תיאטרון הבימה. בנוסף למקצועיות חסר פשרות, אלון הביא לצילומים שלו משהו נוסף, שונה מכל מה שהיה מקובל עד אז בארץ. צילומי האופנה הנועזים שלו והפורטרטים של הזמרים הפופולריים ביותר בשנים ההן – אריק איינשטיין, חווה אלברשטיין, שימי תבורי, עפרה חזה, גלי עטרי, רמי פורטיס ורבים אחרים, רחוקים מאוד מהיצירות המלוקקות והסטריליות הנפוצות. גיבורי הצילומים שלו עומדים, יושבים או שוכבים בבניינים הרוסים, רחובות ריקים, חניונים נטושים, על רקע קירות מתפוררים וכן הלאה, בסצינות מתוסרטות ומבוימות עד הפרט האחרון, עם תאורה שמתרכזת בנקודה אחת ומשאירה חלקים אחרים אפלים, כזאת שמרמזת לציורי הרנסאנס הגדולים.

תצלום לעטיפת תקליט רמי פורטיס פלונטר 1978, מתוך רטרוספקטיבה לג'ראר אלון במוזיאון אשדוד לאמנות

עטיפת התקליט "פלונטר" של רמי פורטיס, 1978. מתוך תערוכת צילומים של ג'ראר אלון במוזיאון אשדוד לאמנות

מעבר לתחושת הנוסטלגיה המהולה בצביטה קטנה בלב על השנים שחלפו, הצילומים של גיבורי התרבות המקומיים בצעירותם מהווים  מסע מרתק בישראל בין שנות השבעים לימינו.

תערוכת הצילומים של ג'ראר אלון מוצגת במוזיאון אשדוד לאמנות עד סוף מאי 2023. • איפה? דרך ארץ 8, טלפון: 08-8545180, אתר

מתוק לי, מתוק לי

אמנם תושביה הראשונים של אשדוד הגיעו ממרוקו, אבל בשנים שחלפו העיר התמלאה בתושבים מעשרות עדות, וכל עדה תרמה טעמים משלה ליצירה של מארג קולינרי מגוון להפליא. יודעי דבר כבר מכירים את אשדוד כמרכז קולינרי משובח, אבל גם הם ישמחו לגלות בכל ביקור מקומות חדשים, קטנים וגדולים, דוכנים של אוכל רחוב, מאפיות ובתי קפה שמביאים טעמים מרחבי העולם.

עדי רוזן מובילה סיור קולינרי מתוק מלוח באשדוד | צילום: איתן וקסמן

עדי רוזן מובילה סיור קולינרי מתוק מלוח באשדוד | צילום: איתן וקסמן

כדי להכיר כמה מהנקודות הכי טעימות בעיר הצטרפנו לעדי רוזן, בעלת מיזם של סיורים קולינריים שנקרא סיפור קולינרי. הסיורים של רוזן מתמקדים בעיקר בדרום – בשדרות, נתיבות, אשקלון, אשדוד ונתיב העשרה. הסיור שלה באשדוד נקרא "מתוק מלוח", והוא מפגיש את המטיילים עם מסעדנים ויזמים שעשו מהפך בחיים כדי להגשים את החלום לעבוד בתחום האוכל.

העצירה הראשונה שלנו היתה בבוטיק גורמה במרכז העיר. את המעדנייה הצרפתית הקטנה פתחו שני עולים מצרפת ואפשר למצוא בה גבינות, נקניקים, סלטים, חמוצים, מאפים ועוד ועוד, והכל בטעמים שיזכירו לכם את הטיול האחרון לפריז או ליון. אנחנו טעמנו שם כריך נהדר עם גבינות צרפתיות וירקות בתוך באגט, שלקח לבעלים עשר שנים כדי לפתח את המתכון שלו לטעם המדויק, ממש כמו בצרפת.

כריכים מבוטיק גורמה, מעדנייה שמביאה את הטעמים של צרפת לאשדוד | צילום: עודד עובדיה

כריכים מבוטיק גורמה, מעדנייה שמביאה את הטעמים של צרפת לאשדוד | צילום: עודד עובדיה

משם, במרחק קצר מכדי לשרוף את הקלוריות שצברנו כבר בתחילת הדרך, עצרנו בקאיפוייה, מאפייה גאורגית, עם סוגים שונים של מאפים טריים, כמו חצ'פורי ופונציקי, סוג של סופגנייה גיאורגית ממולאת בקרם פטיסייר. רק בשביל הפונציקי שווה להגיע לאשדוד ואם לא הייתי מתביישת, הייתי מחסלת שלוש או ארבע כאלה בלי בעיות.

קאיפוייה, מאפייה גיאורגית

קאיפוייה, מאפייה גאורגית בלב העיר | צילומים: רותם בר כהן

קאיפוייה, מאפייה גאורגית בלב העיר | צילומים: רותם בר כהן

אבל זאת היתה רק המתיקות הראשונה. מכאן המשכנו אל גלידריית מולי של השף אופק פלדמן. למרות גילו הצעיר, 27 בסך הכל, זהו הסניף השלישי שפתח בשלוש השנים האחרונות  – השניים האחרים נמצאים בגן יבנה ובגדרה. פלדמן, שלמד בישול וקונדיטוריה בצרפת, מספר שהוא לא משתמש בשום דבר מוכן, הכל נעשה בעבודה ידנית ממתכונים שהוא עצמו פיתח. מלבד גלידות וארטיקים (המוצר הנמכר ביותר הוא מגנום בשלל טעמים), יש כאן גם עוגיות וקרואסונים אווריריים ממולאים בשוקולד או בקרמים עשירים. ועוד משהו להמתיק את הסיפור – חלק ניכר מהעובדים בגלידה מולי הם בעלי צרכים מיוחדים.

גלדריית מולי

גלידריית מולי. השף אופק פלדמן וארטיקי מגנום בעבודת יד | צילום עליון: רותם בר כהן, צילום תחתון: איתן וקסמן

גלידריית מולי. השף אופק פלדמן וארטיקי מגנום בעבודת יד | צילום עליון: רותם בר כהן, צילום תחתון: איתן וקסמן

אחרי כל כך הרבה מתוק, חייבים קפה חזק וטוב. זהב שחור היא חנות בוטיק איכותית עם סוגים שונים של קפה ותה מרחבי העולם. תמצאו כאן סוגים שונים של קפה, כולל תערובות ייחודיות, קפסולות למכונות קפה, חליטות תה, ציוד נלווה כמו מקיאטות, מקציפי חלב, קנקני תה, מחזיקים למארזי קפסולות ועוד ועוד. לפני שאתם נפרדים מהמקום, ומאשדוד, שבו בנחת לצד אחד השולחנות בחוץ עם כוס של אספרסו מעולה.

אספרסו בזהב שחור. בדיוק מה שצריך אחרי כל המתוק

אספרסו בזהב שחור. בדיוק מה שצריך אחרי כל המתוק | צילום: רותם בר כהן

אלה רק כמה מהמקומות שמבקרים בהם במהלך הסיור הקולינרי באשדוד. הסיור, בהובלת עדי רוזן, אורך כשלוש שעות, הוא כולל טעימות (כל המקומות כשרים) ומחירו 250 שקלים לאדם. להרשמה לחצו כאן

ארוחת בוקר בקפה גן סיפור

ארוחת בוקר בקפה גן סיפור | צילום: רותם בר כהן

ואם אחרי, או לפני כל זה אתם רוצים לשבת לארוחה נינוחה, קפה גן סיפור בפארק אשדוד ים, צמוד למזרקה המוזיקלית, מציע תפריט חלבי נרחב, כולל מנות שילדים אוהבים. אנחנו אכלנו שם ארוחת בוקר מצוינת, עם שקשוקה, מבחר סלטים ופוקצ'ות חמימות ישר מהתנור. כשר. כתובת: מפקורה 1, טלפון: 072-3360999, אתר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני נחשפה במפתיע בפלמחים
מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני נחשפה במפתיע בפלמחים

כמו להיכנס לסט התפאורה של אינדיאנה ג'ונס: מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני, ובה עשרות חפצים שלמים, נחשפה במפתיע בגן הלאומי פלמחים. המערה, שהתגלתה במקרה ע"י טרקטור שהלם בסלע במהלך עבודות פיתוח, נפרצה לראשונה מאז שנסגרה בידי אנשים לפני ...