תפריט עמוד

טיול באלסקה – הכתר הפראי של אמריקה

אלסקה לא דומה לשום מקום אחר: שטחים פראיים, עם מעט מאוד תושבים והרבה מאוד דובים וקרחונים. נפתלי הילגר טייל באלסקה, שם הוא דיבר לעצמו בקול רם כדי להרחיק את הדובים, התמוגג מהזוהר הצפוני ונתלה מחוץ להליקופטר כדי לצלם קרחונים

השנה היתה 1867, המצב הכלכלי ברוסיה היה בכי רע, והרוסים איבדו עניין בחלק הצפוני של יבשת אמריקה: כ-130 שנה אחרי גילוי אלסקה בעקבות אחד ממסעות הגילוי היקרים בכל הזמנים, הרוסים לא ממש ידעו מה לעשות עם "אמריקה הרוסית". השאלה היתה למי מוכרים את השטח העצום, הקפוא והחשוך הזה בקצה הצפוני של יבשת אמריקה. הקנדים לא הביעו עניין וגם חלק מחברי הקונגרס האמריקאי לא ממש ידעו מה לעשות עם המרחבים המושלגים בכתר היבשת.

בסופו של דבר, השאיפה להרחיב את הגבולות הטריטוריאליים של האימפריה האמריקאית המתפתחת ניצחה את השכל הכלכלי הישר והנשיא ג'ונסון חתם על השיק. אך שמחת הרוסים לא ארכה זמן רב: האמריקאים התחרטו וביטלו את העסקה. רק כבור כחצי שנה הקונגרס אישור סופית את העסקה והרוסים קיבלו את התשלום – 7.2 מיליון דולר (כ-114 מיליון דולר במונחים של היום). גם המבקרים הנוקבים ביותר של העסקה הבינו, שלא כל יום קונים אדמה במחיר של כשישה סנטים לדונם. כדי להבין את גודל המציאה, נזכיר כאן כי באותה התקופה נבנה בניו יורק גשר ברוקלין בעלות של כ-15 מיליון דולר, פי 2 ויותר מעלותה של אלסקה כולה.


אליאס רנגל פארק באלסקה. האמריקאים שילמו לרוסים שישה סנטים לדונם באחת מעסקאות הנדל"ן המדהימות אי פעם

במשך כ-30 שנה ארצות הברית לא התייחסה לרכש החדש וחברי האופוזיציה בוושינגטון הבירה לעגו לעסקה המיותרת. משמעות העסקה החלה לחלחל רק בסוף המאה ה-19, כשחיילים אמריקאים נשלחו לאלסקה כדי לבדוק מה באמת יש שם, חוץ מקרחונים ונופים מרהיבים. זאת הייתה תחילתו של עוד חלום אמריקאי, או אם תרצו, סיפור סינדרלה אלסקאי: ב-70 השנים הבאות התגלו באלסקה זהב, נחושת, כסף, מקורות גז ונפט, והכל כיד המלך. ועוד לא הזכרנו את המשמעות הגאו-אסטרטגית של אמריקה הרוסית לשעבר. ודגי הסלמון. הו, דגי הסלמון…

עוד טיולים באלסקה כאן

רק ב-1959, כמאה שנים אחרי הרכישה, אלסקה שודרגה ממעמד של טריטוריה למעמד של המדינה ה-49 של ארצות הברית. כיום איש לא לועג יותר לעסקה הרווחית ביותר שהממשל האמריקאי עשה אי פעם (גם אם במקרה). הרוסים, לעומת זאת, מתחילים להפנים את הטעות ושוקלים את צעדיהם. כיום, מתגבשות תנועות מחתרתיות ובלתי רשמיות שדורשות להחזיר את אדמות אלסקה לאמא רוסיה. כדי לתקן את הנזק של המכירה הפזיזה, נרקמת לה יוזמה רוסית שטוענת כי המכירה לא היתה חוקית מלכתחילה: חברי קונגרס אמריקאים לקחו שוחד מהרוסים כדי להסכים למכירה. האמריקאים שילמו בהמחאה ולא בזהב, כפי שסוכם במשא ומתן. אך "ההפרה הבוטה ביותר" של הסכמי המכירה אירעה על פי הרוסים דווקא לאחרונה: הממשל באלסקה החל לאפשר נישואים חד מיניים, דבר שמפר את תנאי המכירה, אשר קבעו שיש לשמור על הסטטוס קוו החברתי.

דוב בשמורת קנאי. באלסקה חיים כ-130,000 דובים שחורים ודובי גריזלי

מה עושים אם פוגשים דוב ביער?

לקנות או לא לקנות, זוהי כבר לא השאלה כיום. לעומת זאת, לפגוש דוב או לא לפגוש דוב, זו בהחלט שאלה הנוקבת, המטרידה ובעיקר הרלוונטית שאתה שואל את עצמך בכל בוקר. כל שנה מתועדים מספר מפגשים בין דובים למטיילים במרחבים של אלסקה, שמסתיימים כשידו של הדוב על העליונה. אז לפגוש או לא לפגוש? התשובה תלויה במטרה: יומיים שהיתי בעיירה הומר (Homer), שבקצה חצי האי קינאי (Kenai), בהמתנה לתנאי מזג אוויר שמאפשרים טיסה לפארק קטמאי, שבו יש הזדמנות מרהיבה ונדירה לצפות באחד הריכוזים הגדולים של דובים שחורים בצפון אמריקה. תנאי מזג האוויר הקשים לא אפשרו טיסה וגרמו לשינוי היעד והמטרה גם יחד. היעד החדש: קרחון גרואינק (Grewingk) המבודד במפרץ קאצ'מק (Kachemak Bay) סמוך להומר. מה שמפריד בין הים לקרחון הוא יער גדול וחשוך, ולכן המטרה החדשה היא, במיוחד שאתה נוסע לבדך – לא לפגוש דובים, אפילו לא מרחוק.

בדרך אל היעד, נהג מונית המים שלי, קארל, מרגיע אותי: "הורדתי שם כבר הרבה טיילים, ורק מעטים פגשו דוב. אם אתה במקרה פוגש אחד, תתנפח קצת ותעשה את עצמך גדול יותר ממנו, זה עשוי להרשים אותו ולשכנע אותו שעדיף לו לחפש פירות יער. דבר איתו ברגוע ותשתדל לא לעמוד בין דובה לגורה. הדובה עלולה להילחץ, וזה בדרך כלל קטלני. דובים לא אוהבים שמפתיעים אותם. לכן, תוך כדי הליכה ביער תעשה פשוט הרבה רעש, דבר בקול רם, אפילו תשיר". חוץ מזה, מרגיע קארל, הדובים בדרך כלל לא תוקפים או טורפים בני אדם, הם מסתפקים בתפריט של פירות יער. אבל אני ממש לא רגוע. מה שקארל לא סיפר לי, שכל דוב אוכל 200,000 פירות אדומים קטנים ביום. ומה אם הוא לא מוצא מספיק וגם עונת דגי הסלמון קרובה לסיומה?

דוב בשמורת דנאלי. אם תפגשו דוב כשאתם לבדכם, נסו להיראות גדולים יותר והתחילו לשיר בקול רם

קארל מתעלם מהמלמולים המפוחדים שלי, מוריד אותי בחוף וקובע שנפגש בעוד כמה שעות בנקודת איסוף אחרת. אני יוצא אל היער הסבוך בהחלטה נחושה לא לשיר – למה לי להרגיז את הדובים עם זיופים צורמים? במקום זה, אני מחליט לדבר. בקול רם והרבה. הבעיה העיקרית – על מה מדברים שעתיים ללא הפסק, כאשר היחיד שמקשיב לך זה אתה בעצמך (ואולי גם איזה דוב נסתר). שעתיים רצופות אני מברך בקולי קולות את אשתי, הילדים, המשפחה והחברים. כשהחברים נגמרים אני מוסיף לרשימה את החברים מבית הספר היסודי, את חבריהם וקרוביהם, אחרי זה ברכותיי מתמקדות בכלל עם ישראל וכשאלה מסתיימות, אני מתחיל מחדש… עוד חצי שעה של ברכות מביאות אותי בבטחה לאגם המיוחל, השורץ קרחונים קטנטנים וכחלחלים. אכן מראות מרהיבים, כפי שקארל הבטיח.


קרחון Kink באזור פלמר (Palmer)

הפלאפל הכי צפוני בעולם

תנאיי מזג האוויר השתפרו, ויחד עמם מטרותיי השתנו: הטייס הצעיר הסכים לעלות לאוויר לטיסה קצרה את מטוסו הקל (מאוד) ולהנחיתו בחוף ים מבודד בשמורת קטמאי (Katmai) הקרובה להומר. המטרה: לצפות (הפעם מרצון) בדובים חומים, העסוקים במרדף אחרי דגי סלמון. הדובים הרעבים התעלמו בהפגנתיות מאתנו. ובכל זאת, ליתר ביטחון, נשארנו (קבוצה של 12 מטיילים) קרובים זה לזה כדי לעשות רושם של בעל חיים גדול ורחב. הדובים לא ממש רואים טוב, וכל עוד לא אכלנו דגים, לא הלכנו לדוג ולא נדף מאיתנו ריח של דגים, הם לא התקרבו אלינו.


פיקניק על הקרח בעת טיול רגלי על הקרחון ב-Elias Wrangell Park

באלסקה, צפיפות האוכלוסין של הדובים גבוהה יחסית (כ-130,000 דובים שחורים ודובי גריזלי), אך צפיפות האוכלוסיה האנושית היא בין הנמוכות בתבל: בשטח שגדול פי שלושה מצרפת (1.7 מיליון קמ"ר) חיים כ-750,000 תושבים בלבד, פחות מאשר בירושלים… אילו במנהטן הייתה אותה צפיפות אוכלוסין כמו באלסקה, כ-38 תושבים בלבד היו מאכלסים את האי הניו יורקי הצפוף! אילו הייתה מדינה עצמאית, אוצרות הטבע השופעים וצפיפות האוכלוסין הדלילה היו הופכים את אלסקה למדינה ה-6 בעושרה בתבל, בעלת תוצר לאומי לנפש מעל 60,000 דולר בשנה. אבל המעטים שבאים לחיות כאן מתמודדים עם דובים, חושך, בדידות וקור. אז למה בכל זאת לחיות באלסקה? בעיר פיירבנקס Fairbanks)) אני פוגש את נדב וייס מרחובות. נדב, בעל דוכן הפלאפל הצפוני בתבל, ממש ליד בית הכנסת הצפוני ביותר בעולם, לא נבהל: "שנים חייתי בנגב, ועכשיו אני כבר תשע שנים באלסקה. גם פה וגם שם 40 מעלות. מה זה משנה אם זה מינוס או פלוס, בכל מקרה מפעילים את המזגן".

מהמראות שפוגשים בעת שייט קיאקים ב-Valdez

הפתעות של הטבע

רק שפיירבנקס חשוכה יותר ממצפה רמון. בחורף, השמש עושה טובה ומציצה לשעות ספורות ביום מזווית נמוכה על דוכן הפלאפל של נדב. אבל בלילות – ההצגה הגדולה מתחילה. זוהר הצפון, המופע הלילי המחשמל של הטבע, הוא האטרקציה הגדולה של מרכז אלסקה. גם וותיקי התושבים אינם מסתגלים למראות המרהיבים של הסופה הירוקה שמשתוללת בשמים הליליים. אני מתמכר במהירות לחוויה, ובחצות הלילה השני כבר יוצא ללא ליווי לתצפית במאורע: אני מקים את החצובה, ממקם את המצלמה, נדרך לקראת זיקוקי הטבע, שומע רעשים שבוקעים מן החושך בין העצים ובורח כל עוד שנפשי בי למקום יותר מאוכלס. עוד אחד המקומות באלסקה שבהם אתה לא רוצה לפגוש דוב.

הזוהר הצפוני בפיירבנקס – המופע הלילי המחשמל של הטבע

אלסקה גדושה בהזדמנויות להרפתקאות, כאלו שהטבע מכין לנו וכאלו שאנחנו מכינים לעצמנו. מסוק ללא דלת מגשים לי חלום ישן: רגליים קשורות למגלשי המסוק ובטן קשורה למושב אני מצלם במשך שעה שלמה מן האוויר את שדות הקרח העצומים של קרחון Knik והרכסים שמסביבו. אגמים בגוונים כהים מבצבצים בין צורות מוזרות של גושי קרח כחלים, תוצאה מרהיבה של עוצמת טבע אדירה.

הכותב נקשר למגלשי המסוק הפתוח, בדרכו לצלם את שדות הקרח של הקרחון Knik

והנה התוצאה: קרחון Knik המרהיב בצילום מהאוויר

בתמונה הפותחת: פארק דנאלי (Denali Park) מהאוויר

מידע שימושי

לקחת איתכם חומר דוחה יתושים, כיסוי גשם ומעיל פליז. שמש נוזלית (כך קוראים באלסקה לגשם) יש בכל עונה.
תמיד להקפיד שיש לפחות חצי מיכל דלק, לפעמים אפשר לנסוע שעות מבלי לראות תחנת דלק.

דובים: לא להשאיר מזון ברכב, לא לאכול דגים או לדוג לפני המפגש המתוכנן עם דובים, להימנע ככל האפשר ממפגשים לא מתוכננים (ואם מצאתם את עצמכם לבד ביער, דברו או שירו בקול רם).

טיסה לתצפית דובים מהומר לשמורת קטמאי: יש להזמין מראש. כיוון שהיציאה תלויה בתנאי מזג האוויר יש לוודא בערב האם הטיסה אכן יוצאת. K-Bay Air, כתובת: 4025 Homer Spit Rd, טלפון: 877-522-9247, אתר אינטרנט

טיסת מסוק מעל קרחון KNIK ולינה באותו מקום (אזור מבודד ויפה) – Knik River Lodge, כתובת: 29979 Knik River Rd, פלמר, טלפון: 907-745-5002, אתר אינטרנט

יומיים מומלצים ב- Kennicott, בפארק  Wrangell St. Elias National Park – הגעה בטיסה קצרה (עדיף על נסיעה של שעות בכביש משובש), לינה בעיירת נחושת עתיקה והשיא – טיול רגלי על קרחון (רק בהדרכה, לא ללכת לבד!). טיסה: Wrangell Mt. Air, Mccarthy, טלפון: 907-554-4411, אתר אינטנרט
לינה: Kennicott Glacier Lodge, כתובת: 15 Kennicott Millsite, טלפון: 907-258-2350, אתר אינטרנט
טיול מודרך על הקרחון:
St. Elias Alpine Guides, Motherlode Powerhouse ב-Mccarthy
טלפון: 888-933-5427, אתר אינטרנט

טיול קיאקים בין קרחונים באזור ולדז: VALDEZ Pangaea Adventures, North Harbor Drive ב-Valdez, טלפון: 907-835-8442, אתר אינטרנט

תכנון הטיול לאלסקה: בתכנון הטיול נעזרתי בהצלחה רבה ב"עופר גלמונד מסעות גיאוגרפיים". עופר והצוות חורשים את אלסקה מזה שנים, מכירים מצוין את האזור וחלקם גם חיו שם בעבר. הם מתמחים בארגון טיולים לאלסקה, כולל טיפול בהזמנת שירותי הקרקע – לינות, תחבורה, סיורים וכו'. טלפון: 03-5093050, אתר אינטנרט.

תודה מיוחדת לבריסל איירליינס, המפעילה שתי טיסות יומיות מתל אביב לבריסל ומשם ליעדי המשך ברחבי אירופה, אפריקה וארצות הברית.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.