תפריט עמוד

טיול באלסקה: אל המרחבים הפראיים

טיול באלסקה, מאזורי הפרא האחרונים שנותרו בעולמנו, חוצה מרחבים של טבע בתולי, עובר בין הרים מושלגים, קרחונים הגולשים אל הים, יערות צפופים, נהרות ומפלים. אל היופי הטבעי מתווסף מפגש עם אנשים החיים בקצה העולם ועם עולם חי מופלא הכולל דובים, לווייתנים ואיילי צפון

אלסקה, המדינה הצפונית ביותר בארצות הברית שממוקמת בקצה הצפון-מערבי של יבשת אמריקה, מעוררת אסוציאציות של קצה העולם ולא רק בגלל המיקום הגיאוגרפי שלה. היא קרה, רחוקה, מסתורית, עצומה בגודלה ומיושבת בדלילות – בשטח של  1,718,000 קמ"ר (יותר מפי 65 משטח מדינת ישראל!) מתגוררים רק כ-700 אלף תושבים – בדיוק החומרים שמציתים את דמיונם של חולמים ושל הרפתקנים. ואכן, מאז שראשוני האירופאים הגיעו אליה במאה ה-18, אלסקה משכה את החולמים – ממחפשי זהב ועד שוחרי הרפתקאות המגיעים לטיול באלסקה.


בשטח הגדול פי 65 משטחה של ישראל חיים כ-700 אלף אנשים. כל השאר – מרחבי טבע מופלאים | צילום: שאטרסטוק

מיקומה המרוחק והאקלים הקשוח אחראים לכך שאלסקה היא אחד המקומות האחרונים שהתגלו על ידי האירופאים. מאמצע המאה ה-18 הגיעו לאלסקה משלחות מחקר מאירופה, ואחריהן, עם גילוי הפוטנציאל הכלכלי הטמון בה, באו ציידים וסוחרי פרוות, בעיקר מרוסיה. בעקבות המשבר הכלכלי שאחרי מלחמת קרים, הרוסים החלו לראות באלסקה מטרד ושמחו להיפטר ממנה במה שהפך להיות עסקת הנדל"ן המשתלמת בהיסטוריה – 7.2 מיליון דולר תמורת כל השטח העצום הזה. העסקה זכתה לביקורת בקרב הציבור האמריקאי, עד שהתברר שאלסקה עשירה במשאבים טבעיים, כמו זהב, גז ונפט.

ג'ונו, בירת אלסקה, ממוקמת בין הרים לים, ואין אליה כל גישה יבשתית | צילום באדיבות אקו טיולי שטח

גם לאחר רכישתה של אלסקה היא נותרה מקום פראי ומבודד שרק מעטים בחרו להתיישב בו, עד שבסוף המאה ה-19 התגלו מרבצי זהב שבעקבותיהם הגיעו כורים ומחפשי זהב. הקמת בסיס צבא באלסקה בתקופת מלחמת העולם השנייה וגילוי של מרבצי נפט בשנות השישים תרמו אף הם לתנופת פיתוח. יחד עם זאת, מרבית שטחה של אלסקה נותר פראי, כשיותר מ-65 אחוזים מהשטח הם שמורות טבע ופארקים לאומיים.

רחוב בג'ונו. יש אנשים שפשוט נהנים לגור ב"קצה העולם" | צילום באדיבות אקו טיולי שטח

אלסקה היא המדינה הגדולה ביותר בארצות הברית וכאן נמצא גם ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה, הר דנאלי, המתנשא לגובה 6,194 מטר. הנוף מורכב מהרים גבוהים, קרחונים הגולשים בעמקים אל מפרצי ים, יערות עבותים, פיורדים ומפלים. בתוך התפאורה הנופית המרהיבה הזאת חיים דובים שחורים, דובים חומים ודובי גריזלי, איילי הקורא ואיילי הצפון, זאבים, שועלים, יונקים ימיים כמו כלבי ים ולוויתנים, ועופות דורסים, בהם עיטם לבן ראש – הציפור הלאומית של ארצות הברית. גם הנוף האנושי מרתק וכולל, לצד המתיישבים החדשים, גם את תושביה המקוריים של אלסקה, האינואיטים, אשר רבים מהם עוסקים עדיין בדיג ובציד.

שמורת דנאלי שמשתרעת על שטח גדול מכל מדינת ישראל | צילום: שאטרסטוק

בשל גודלה העצום של אלסקה, קשה לראות את כל מה שיש לה להציע בטיול אחד. מתוך ההיצע הרחב, הנה כמה מהמקומות היפים והמרתקים שמומלץ לא להחמיץ:

שמורת דנאלי והר דנאלי
הפארק הלאומי דנאלי (Denali) הוא אחד הפארקים הלאומיים הגדולים ביותר בארצות הברית והוא משתרע על שטח עצום של 24,585 קמ"ר – קצת יותר משטחה של מדינת ישראל. כביש עפר אחד, יחיד ונופי במיוחד חוצה את הפארק, מה שתורם לתחושת הבתוליות. במרחבים העצומים האלה יש הרים דרמטיים, יערות, אגמים קרחוניים והמון בעלי חיים, מדובים ועד איילי צפון. בשמורה נמצא גם הר דנאלי, ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה. נקודת מוצא טובה לטיולים בהר היא העיירה הציורית טלקיטנה (Talkeetna), שאם היא נראית לכם מוכרת, זה בגלל שהיא שימשה השראה לסדרת הטלוויזיה "חשיפה לצפון". מטלקיטנה ניתן לצאת במטוסים קלים לתצפית על פסגת הדנאלי ועל הרים נוספים באזור.


אייל הצפון בשמורת דנאלי | צילום: שאטרסטוק

שמורת רנגל סט אליאס
שמורה נוספת, שממדיה מרשימים אף יותר, היא שמורת רנגל סט אליאס (Wrangell St Elias) ששטחה עולה על 50,000 קמ"ר. בשמורה יש נופים של הרים, קרחונים ונהרות, ונמצאות בה 16מתוך 20 הפסגות הגבוהות ביותר בצפון אמריקה. זוהי שמורה פחות מתוירת והרבה יותר פראית משמורת דנאלי, וזה חלק מסד הקסם שלה. העיירה מקארתי (McCarthy) מהווה בסיס לטיולים בשמורה. נראה שהתואר "נידח" הומצא עבור העיירה הזו, שבה רחוב אחד עם בתי עץ עתיקים שהוקמו במקור עבור הכורים. בעיירה מתגוררים דרך קבע כ-20 תושבים (בקיץ מספר התושבים עולה הודות לעובדים הזמניים בשירותי התיירות) ויש בה אווירה של עיירת מערב פרוע.

שמורת רנגל סט אליאס. 16 מתוך 20 הפסגות הגבוהות בצפון אמריקה נמצאות כאן | צילום: שאטרסטוק

אחד משיאי הביקור בשמורה הוא הטיול על קרחון רוט (Root), שבו מערות קרח ומפלי מים שנעלמים אל תוך הקרח. ניתן לסייר על הקרחון בציוד מתאים (נעליים עם סוליות ממוסמרות, קסדות ומקלות הליכה) ובלווית מדריך מוסמך. מקום נוסף בפארק שמומלץ לבקר בו הוא עיירת הרפאים קניקוט (Kennecott), עיירת כורים שננטשה – ניתן לסייר במכרות הנטושים וללמוד על חיי העובדים במכרות לפני מאה שנה.


טיול על קרחון מצריך ציוד מיוחד ומדריך מוסמך | צילום: שמואל קרן, אקו טיולי שטח

מפרץ הנסיך ויליאם
מפרץ הנסיך ויליאם (Prince William Sound) שוכן בדרום אלסקה והוא מפורסם בעשרות הקרחונים שגולשים אל מימיו, בהם קרחון קולומביה, אחד הקרחונים הגדולים באלסקה. שייט במפרץ הוא אחת החוויות המלהיבות במהלך טיול באלסקה, כשהספינה עוברת בין איים, פיורדים וגושי קרח הצפים במים.

גוש קרח ניתן בקרחון ומתנפץ ברעש אל המים | צילום: שמואל קרן, אקו טיולי שטח

במהלך השייט אפשר בעלי חיים ימיים רבים, כמו לווייתנים, דולפינים וכלבי ים. נקודת המוצא לטיולים במפרץ היא העיירה ואלדז (Valdez), שהתחילה כעיירה של מחפשי זהב, בהמשך התפתחה בה תעשיית הדיג ואחרי שחלקים גדולים ממנה נחרבו ברעידת אדמה ב-1964 היא הוקמה מחדש במרחק מה מערבה משם והיום מרבית כלכלתה נשענת על תעשיית הנפט המקומית.

הפארק הלאומי קינאי פיורדס
הפארק הלאומי קינאי פיורדס (Kenai Fjords National Park) ממוקם בחופו הדרום מזרחי של חצי האי קינאי ומציע נופים מדהימים של שדות קרח, פיורדים עמוקים וקרחונים שגולשים מן ההרים לים. בשמורה ניתן לפגוש המון יונקים ימיים כמו לווייתנים, אריות ים, לוטרות, כלבי ים, לצד עופות מים רבים. בשל המבנה של השמורה, הדרך הכמעט יחידה ליהנות מנופיה היא בשייט. השייט בשמורה יוצא מעיירת הדייגים החיננית סיווארד (Seward).


שמורת קינאי פיורדס. הדרך הטובה ביותר להתרשם מנופיה היא בשייט | צילום באדיבות אקו טיולי שטח

שמורת קטמאי
אחת החוויות המרגשות באלסקה היא המפגש עם דובים, אשר נמצאים פה בהמוניהם. דובים אפשר לראות במקומות רבים באלסקה, אבל המקום המוצלח ביותר לראות בו ריכוזים גדולים במיוחד של דובים, לא רק באלסקה אלא בעולם כולו, הוא הפארק הלאומי קטמאי (Katmai National Park) שבדרום-מרכז המדינה.

ציד מוצלח בשמורת קטמאי: דב ובפיו דג סלמון שתפס במעלה הנהר | צילום: שאטרסטוק

מדי קיץ מגיעים אל הנחלים בשמורה דגי הסלמון בהמוניהם, במטרה להטיל במים ביצים, ובעקבותיהם מגיעים אלפי דובים החומים המשחרים לארוחה טובה. הם ממתינים לדגי הסלמון על גדות הנחלים והמפלים וצדים את אלה מביניהם שלא היו מספיק ברי מזל בשביל לחמוק מהדובים. ריכוזים גבוהים במיוחד של דובים יש באזור מפלי ברוקס. חווית הצפייה בדובים הדגים את דגי הסלמון היא בלתי נשכחת. ההגעה לשמורה היא בטיסה במטוס ימי קל, כאשר הטייסים עוקבים אחרי ריכוזי הדובים ומנחיתים את המטוס בהתאם, ומנקודת הנחיתה ממשיכים ברגל לנקודות תצפית מיוחדות.

מפגש דובי בשמורת קטמאי | צילום באדיבות אקו טיולי שטח

קצ'יקאן
לאלסקה אמנם מגיעים בשביל הטבע, אבל לא כדאי לוותר על ביקור בקצ'יקאן (Ketchikan), אחת הערים היפות והמעניינות במדינה. העיר, שממוקמת בקצה הדרומי של המעבר הפנימי (Inside Passage), הוקמה ב-1885 כמרכז לתעשיית דגי הסלמון, והיום היא משמשת מרכז לתעשיית עץ. המרכז ההיסטורי משוחזר יפה עם בתי עץ ציוריים שחלקם הוסבו לחנויות ייחודיות. בקרבת מקום נמצא הכפר סאקסמן (Saxman) שבו ניתן להתרשם מהאוסף הגדול בעולם של עמודי טוטם אותנטיים.


עמודי טוטם בבכפר סאקסמן | צילום: שאטרסטוק

ג'ונו וקרחון מנדנהול
ג'ונו (Juneau), בירת אלסקה, משתרעת על שטח גדול מאוד, למרגלות הרים ועל גדת תעלת גסטיני, ובאופן מפתיע אין אליה כל גישה יבשתית – הדרך היחידה להגיע אל ג'ונו היא מהאוויר או מהים. על אף שכמרכז עירוני היא אינה מסעירה, שווה להגיע לג'ונו בשביל הטבע המרהיב ונופי ההרים, היערות והקרחונים. אחד מהאתרים שאסור להחמיץ בג'ונו הוא קרחון מנדנהול (Mendenhall Glacier) קרחון מרשים במיוחד שאורכו 20 ק"מ ורוחבו 2.5 ק"מ. בנוסף, העיר מהווה בסיס מצוין לשייט במפרץ אוק (Auke Bay) ובמעבר סטפן (Stephan's Passage), שבמהלכו ניתן לראות לווייתנים גדולי סנפיר, קטלנים, אריות ים, עיטמים לבני ראש ועוד.

לווייתן מזנק מהמים במפרץ אוק, סמוך לג'ונו | צילום: שאטרסטוק

איך מטיילים באלסקה?
יש כמה דרכים לטייל באלסקה. אחת האפשרויות היא להצטרף לטיול עומק יבשתי, הכולל שמורות טבע פראיות, שייט במפרצים ובפיורדים, הליכה על קרחון, ביקור בעיירות קטנות וטיסה בהליקופטר למקומות נידחים שאין דרך אחרת להגיע אליהם.

אפשרות אחרת היא לשלב הפלגה באנייה מפוארת ומפנקת לאלסקה עם סיורי חוף מרתקים, הכוללים עצירה בעיירות ציוריות וטיולים בשמורות טבע. ההפלגה יוצאת מוונקובר שבקנדה ולאורך הדרך מלווים את המטיילים נופים מרהיבים, בהם קרחונים שאפשר להגיע אליהם רק דרך הים. בסיום ההפלגה ממשיכים בטיול יבשתי מעמיק במוקדי העניין העיקריים של אלסקה.

צילום תמונה פותחת: שמואל קרן, אקו טיולי שטח

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. קסירר רותי הגיב:

    שלום
    אני מבקשת לדעת האם יש טיול מאורגן לאלסקה בסוף אוגוסט והאם הוא מובטח. תודה רותי

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.