• עונה מומלצת: כל השנה

• קושי המסלול: בינוני

• אורך המסלול: כ-13 קילומטר

• משך המסלול: כשעתיים

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 9 " מבואות ירושלים"

הגעה מהמרכז: נוסעים בכביש ירושלים-תל אביב (מס' 1) מזרחה עד מחלף שער הגיא. פונים במחלף ימינה, בכביש מס' 38 לכיוון בית שמש. חולפים על פני צומת אשתאול, צומת שמשון והכניסה הצפונית לבית שמש ופונים ימינה לכיוון צרעה. כקילומטר וחצי לאחר הפניה לקיבוץ ישנה פניה נוספת ימינה – ליער צרעה (סימון שבילים אדום). זו נקודת ההתחלה.

• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

הפעם נצא באופניים אל כור מחצבתו של שמשון הגיבור. אם נרצה נוכל לשלב זאת עם יתר האירועים באזור. תחילת המסלול היא בעלייה בדרך אספלט המסומנת אדום. כשנגיע לצומת עלינו לבחור האם לפנות ימינה בהמשך השביל האדום, או שמאלה בשביל ירוק שהופך אחר כך לשחור. כך או אחרת המסלול מעגלי ואם בחרנו בדרך אחת אנו עתידים לשוב בשנייה.

אם בחרנו בדרך האדומה כשנגיע לסופה – אל כביש מס' 44, נפנה בה שמאלה וכעבור כמה מאות מטרים שוב שמאלה בדרך העפר השחורה. אם נסענו בדרך העפר השחורה, נפנה ימינה כשנגיע לכביש ושוב ימינה אל דרך העפר האדומה. חלקים גדולים של המסלול עוברים בתור יער נטוע של קק"ל שופע ירק ופינות מוצלות. חלק מהדרך בה ניסע מכונה 'דרך הפסלים' ולאורכה הוצבו פסלים מיצירותיהם של אמנים ישראלים (עולים חדשים ותושבים ותיקים), בשלושה מחזורי פיסול. פסלים אלה משתלבים בנוף היער ובאתריו.

אפשר להעפיל אל מצפה צרעה, נקודת תצפית דמוית חרטום סירה, ממנה אפשר להיטיב לראות את הנוף שנשקף לאורך הנסיעה מבעד לעצים. במזרח נשקפים הרי יהודה, בצפון ובדרום – גבעות השפלה הגבוהה. המצפה הוקם על מבנה אבן ישן, שהיה בעבר ביתו של מוכתר הכפר סרעא, הנושא את השם התנ"כי המקשר את המקום אל שמשון. כשנכבש הכפר במלחמת העצמאות, שימש הבית מפקדה זמנית לחטיבת הפלמ"ח – "הראל". מאוחר יותר שימש המבנה את ראשוני חברי קיבוץ צרעה עד שעברו למקום הקבע בו נמצא הקיבוץ כיום. המצפה יכול להיות נקודה טובה לפתוח בו תנ"ך ולקרוא מתוך שופטים פרק י"ג 7-2, על לידתו רבת היעוד של שמשון לאמו העקרה.

נקודה נוספת אליה אפשר לנסוע על פי שילוט ברור היא תל צרעה, המזוהה עם צרעה המקראית. על התל מצויים שני מבנים, המזוהים לפי מסורת הקדושים המתפתחת עם קברי שמשון ומנוח אביו. אם לא השתטחתם עם האופניים עד כה, אתם יכולים לעשות זאת כאן – רק בלי האופניים. יש לציין כי בספר שופטים, פרק ט"ז 31, כתוב כי אחיו וכל בית אביהו ירדו ונשאו את שמשון המת וקברוהו לצד קברו של מנוח אביו, בין צרעה לאשתאול. על התל ובמורדותיו מצויים בורות מים, מערות, קברים, שרידי בית-בד וגתות. למרגלות תל צרעה, לאורך הערוצים היורדים אל נחל הראל, נמצאים שרידיו של בוסתן עתיק ובו עצי תאנה, זית, שקד וחרוב.

ניתן גם להעפיל (באחד השבילים הלא מסומנים) אל פסגת הר תנופה. על פסגת ההר מצויים שרידי יישוב חקלאי קטן – חורבת אום דרג'. באתר נתגלה כפר מימי בית שני ומעליו שרידים מאוחרים יותר, מהתקופות הביזנטית והממלוכית. הממצאים באתר כוללים שרידי קירות, שתי משקולות בית-בד ומצע כבישה שבור. עוד בסביבה – חניון ותצפית לכיוון צפון ומערב.