טיול אופניים – ממצפה רמון לירושלים

שבוע שלם ורצוף של רכיבת כביש על אופניים עשויה להתגלות כחוויה נהדרת, כזו שזוכרים במשך שנים. מובן מאליו שהמסלול המוצע כאן מיועד לרוכבים בעלי כושר גופני טוב וניסיון מסוים ברכיבה. הקטעים אינם קצרים אבל הנופים נפלאים. הנה אתגר שאפשר לחלום עליו וחלומות כדאי להגשים

יום ראשון
יום ראשון – ממצפה רמון לעזוז – 80 קילומטרים
יוצאים ממצפה רמון ברכיבה על כביש 40 צפונה. כאשר מגיעים לצומת עם כביש 171 פונים מערבה ורוכבים בכביש שחוצה את נחל ניצנה ונחל אלות.
בתום רכיבה של 25 קילומרים מגיעים לקו הגבול בין ישראל למצרים לכביש מס' 10 שמלווה את קו הגבול לאורכו. ממשיכים בכביש זה בנסיעה צפונה וכאן מתחיל קטע של טיפוס ארוך, אחד הקשים ביותר לאורכו של המסלול. למעשה אנו מטפסים לפסגתו של חרושה. מן הפסגה אפשר לצפות בנוף מרהיב של מדבר סיני מן הצד המערבי ושל הנגב מן העבר המזרחי.
הדרך יורדת בשיפוע נעים לאורך קטע ארוך (36 קילומטרים) עד שמגיעים לדרך המובילה אל הכפר האקולוגי עזוז. זהו אחד הישובים הנידחים אבל גם המעניינים בישראל כיום. רבות מן המשפחות שמתגוררות בעזוז עוסקות באירוח ובאמנויות כקדרות וצורפות. אפשר לבקר בבתי המלאכה שלהם ולראות את העבודות. במקום פועלות עדיין שתי בארות מים עתיקות ואת השפעתם של המים קל לראת בצמחייה העבותה במקום ובצל הרב והנעים. כאן נלן את הלילה הראשון.

יום שני
מעזוז לקדש ברנע – 35 קילמטרים
יוצאים מעזוז לאורך דרך שליוותה את פסי הרכבת הישנים שהונחו כאן לפני כמאה שנה, בימי הטורקים כהכנה למלחמת העולם הראשונה. כאן אפשר להשתהות ולבקר בכפר הנוער הסמוך לגבול עם מצרים, באתר הארכיאולוגי של ניצנה העתיקה, חלק מדרך הבשמים הנבטית בת אלפיים השנים ובפסל העמודים המתמשך של דני קרוואן, המגיע על קו הגבול עם מצרים.
מכאן חוזרים לכביש 10 וממשיכים צפונה לקדש ברנע. זהו הגבול הצפוני ביותר של מישורי הדיונות והחולות של חלוצה. הרוכבים הנמרצים ביותר יסיימו את היום הקצר יחסית ברכיבה בחולות.
לינה בקדש ברנע.

יום שלישי
מקדש ברנע לדימונה – 80 קילומטר
עוזבים את קדש ברנע על כביש 211 בכיוון מערב. חולפים ל פני קיבוץ אשלים וממשיכים עד שמגיעים לצומת כביש 40. פונים פונים וחולפים ליד קיבוץ טללים והחוות המדבריות שפועלות בשנים האחרונות לצידו. ממשיכים על כביש 40 עד צומת הנגב ואז פונים לכביש 224 לכיוון ירוחם.
קצת לפני ההגעה לירוחם כדאי לעצור כדי לבקר בבאר ובשרידים של מבצר שרבים טוענים שהוא מתקופת שלמה המלך. על הבאר יש האומרים על פי המסורת שזו הבאר שהופיעה בסיפור הגר וישמעאל. מירוחם ממשיכים צפונה בכביש 204 עד שמגיעים לדימונה ולנים בה.

יום רביעי
מדימונה ללהב – 80 קילומטרים
יוצאים מדימונה בכביש 25 לכיוון צפון, לאורך פסי הרכבת. בצומת פונים צפונה בכביש 80 וממשיכים לכיוון צומת תל ערד. אפשר לבקר גם בתל עצמו, שנמצא כמה קילומטרים מצפון לצומת. בצומת תל ערד פונים מערבה בכביש 31וחולפים על פני הישוב הבדואי כסיפה.
ממשיכים ברכיבה עד לצומת שוקת. כאן פונים צפונה בכביש 60 וממשיכים מערבה בדרך שמובילה לקיבוץ להב. לינה בלהב.

יום חמישי
מלהב לבית שמש – 80 קילומטרים
יוצאים מלהב צפונה על דרך הפטרולים ורוכבים עד שקף. כאן פונים מערבה לכיוון אמציה ולכיש. מלכיש ממשיכים צפונה על כביש 35 לעבר עתיקות בית גוברין. כדאי מאוד לעצור ולבקר בכמה מן המערות הנהדרות שנרו או נפערו באזור זה. מצפון לגן הלאומי בית גוברין נמתח כיבש 38 המוליך לעמק האלה. ממשכים על כביש 38. כדאי מאוד לבקר במנזר בית ג'ימאל שנמצא במרחק כשלושה קילומטר מן הכביש. מכאן כבר קצה הדרך לבית שמש וללינת הלילה.

יום שישי
מבית שמש לירושלים – 40 קילומטרים
יוצאים מבית שמש על כביש 3855 לכיוון בר גיורא.העלייה אמנם די קשה אבל זו אחד הכבישים הנופיים היפים בישראל. לאחר 12 קילומטרים של עליה מגיעים אל המנוחה והנחלה – הקפה "בר בהר" שנודע כמקום מפגש לרוכבי אופניים. מכאן רוכבים לאורך עמק שורק בכביש 386 עד עין כרם והכניסה לירושלים.