טיול אופניים מכסלון לצומת אשתאול

• עונה מומלצת: כל השנה, בפרט בחורף ובאביב.

• התאמת המסלול: לכל המשפחה.

• קושי המסלול: קל – כמעט כל המסלול בירידה.

• אורך המסלול: כשישה קילומטרים.

• משך המסלול: שעתיים.

• מפה: מפת סימון שבילים מספר 9, "מבואות ירושלים". עמוד ענן

• הגעה מהמרכז: נוסעים על כביש ירושלים-תל-אביב (מספר 1) מזרחה עד שער הגיא. במחלף פונים ימינה, לכיוון בית שמש (כביש מספר 38 דרום). בצומת אשתאול פונים שמאלה בכביש 395 המעפיל במעלה ההר. כעבור ארבעה קילומטרים וחצי בערך מגיעים לעיקול חד ימינה, פונים בדרך עפר שמאלה (חניון מסודר ושילוט ברור "יער הקדושים". זוהי נקודת ההתחלה.

המסלול איננו מעגלי ודורש הקפצת רכבים

• הגעה לנקודת הסיום: מנקודת ההתחלה נוסעים באותה דרך בה באנו אל צומת אשתאול. פונים צפונה (ימינה) בכביש 38 וכעבור 600 מטר לערך פונים ימינה בדרך עפר המסומנת בשילוט אל יער הקדושים וסימון שבילים אדום.

בעונה זו, אם תופסים יום בהיר ונעים מובטחים לנו נופים רוגעים של הרבה ירוק שהתרענן בעקבות הגשמים. מנקודת ההתחלה ניתן לערוך תחילה מסלול קצר בעלייה אל עבר תל כסלון ועין כסלון שבשיפוליו. נרכב בדרך העפר לרכב העולה כלפי מעלה (לעבר צפון-מערב), ולא בדרכים הנמוכות יותר המסומנות בכחול. הדרך מקיפה את תל כסלון ממזרח. כשנגיע למזלג דרכים נפנה שמאלה (ישנו שילוט ברור לעבר עין כסלון). ראשיתה של הדרך רחבה, אך היא הולכת וצרה לקראת שיא הגובה. אין זה תל במובן המקובל של המילה. אין בו שכבות ארכיאולוגיות המציינות ישוב אנושי בן תקופות שונות, אלא שרידים בני תקופה אחת בלבד – יישוב ערבי חקלאי קטן שננטש בשנת 1948.

הסיבה העיקרית לעלות על ראש התל, שלמעט עונת החורף והאביב נראה משמים למדי, היא תצפית. מצפון לנו זורם הערוץ העמוק של נחל כסלון שבמדרונותיו נטועים אורנים (חלק "מיער הקדושים", שניטע לזכר קורבנות השואה). מעבר לו נשקפת שמורת המסרק (בשל האנטנות העוטרות את פסגתה היא לא נראית מרשימה במיוחד מזווית זו) ובשיפוליה מושב בית מאיר הבנוי על חורבות הכפר בית מחסיר. מזרחה משם ניתן לראות את בית ההארחה במושב שורש, את קריית יערים ובמרחק, חלק קטן מהשכונות החדשות של מבשרת ציון. בשטח שנמצא ממש מעבר ללולים הנמצאים בסמוך לשיא הגובה של הרכס, ממזרח (ימין) לבית מאיר עוברת דרך בורמה ההיסטורית מהגי. בנקודה זו היא התחברה לציר הנמשך על קו פרשת המים, המקשר בין מחלף שואבה לבית מאיר.

לאחר עריכת התצפית נשוב באותה דרך בה באנו, או שנקיף את התל בדרך המקיפה אותו ממערב ומדרום ונשוב אל נקודת ההתחלה שלנו. הפעם נשוב ונצא ממנה בשביל התחתון, המסומן בסימון כחול. הדרך מתמשכת לאורך הצלע הדרומית של נחל כסלון. הערוץ העמוק ילווה אותנו לאורך כל הדרך. בתחילת הנסיעה עוד נוכל להתרשם מצמחיית הבר של האזור. בין השאר יבלטו פה ושם עצי קטלב בירוק רענן במיוחד ובעונה גם בפירותיהם האדומים. מהר מאד תשתנה הצמחייה לחורש אחיד של אורנים שנטעו על ידי קק"ל. אגב, מדיניות קק"ל כיום היא נטיעת יערות שבהם כמה סוגי עצים, ביניהם עצי חורש ים תיכוני שאולי צומחים לאט יותר, אך מותאמים הרבה יותר לתנאי הארץ ואינם דליקים או חשופים למחלות.

בשלב מסוים תקיף הדרך גיא קטן ותגלוש במורד אל עבר הערוץ. בסוף הירידה מתחבר השביל הכחול אל שביל אחר שסימונו אדום. אנו נפנה בו שמאלה, במורד הנחל. מיד נגיע אל מערת בני ברית, כוך קטן שנחצב בצלע ההר כמקום התייחדות עם קורבנות השואה. בסמוך ישנו אתר שולחנות של הקק"ל. ממערת בני ברית הדרך נמשכת לאורך ערוץ הנחל עד נקודת הסיום. בדרך חולפים מתחת לקשת בנויה גדולה הנושאת את שמותיהם של נוטעי היער.