תפריט עמוד
לצאת לטרקים

רוב מסלולי הטרקים מצויים במחוזות יונאן (Yun nan) וסצ'ואן (Si chuan). הנה כמה אפשרויות: בין יונאן לסצ'ואן מחברת דרך הרפתקנית העוברת ברמה הטיבטית ומכונה "הדלת האחורית של יונאן" (Backdoor Yun nan), משום שאינה הדרך הראשית המקשרת בין שני המחוזות. מסלולי טיול יפהפיים באורכים שונים יוצאים מהעיירות שלאורך הדרך הזאת, בהן לי טאנג (Li tang) וקאנג דינג (Kang ding). כמה טרקים מומלצים באזור:

שמורת יה דינג (Ya ding) — אפשר לצאת לטרק מעגלי של יומיים־שלושה בתוך השמורה. אפשרות ארוכה יותר (שמונה־תשעה ימים) מחברת את השמורה אל אגם לו גו חו (Lu gu Hu, שאליו מגיעים בנסיעה מליג'יאנג) ועוברת דרך נופי פסגות מושלגות, עמקים, אגמים, עולי רגל טיבטים וכפרים קטנים של כמה וכמה קבוצות אתניות. באזור זה יש להישמר ממחלת גבהים ולהצטייד בביגוד חם.

טרק לגונג גה שאן (Gong ga Shan) – מהעיר קאנג דינג יוצאים לטרק יפה של שלושה ימים לפחות העובר בעיירה מו סי (Mo xi) וממשיך להר גונג גה שאן ולאזור הקרחונים.

דה צין (De qin) — העיירה משקיפה לעבר הרים שגובהם יותר מ־6,000 מטר, וממנה יוצאים כמה מסלולי טיול שהקצר שבהם אורך שלושה ימים. יש להצטייד כמובן בביגוד חם.

ערוץ דילוג הנמר (חו טיאו סיה,Hu tiao Xia ) – אחד המסלולים המוכרים והאהובים באזור.

כדאי לדעת: ברוב הטרקים יש להצטייד מראש בכמות מזון ומים שתספיק לכל משך הטיול. מי שהתיק גדול עליו יכול לשכור סוס או יאק שישא את הציוד בעבורו. כמו כן, אפשר לשכור מורה דרך. יש לברר אם הכניסה לאזור הטרק מצריכה אישור מיוחד (המידע משתנה תדיר).

אינטרנט

להתאמן באמנויות לחימה
 

בסין יש יותר מאלף שיטות רשומות של אמנויות לחימה, המחולקות לסגנונות רבים, ורק מעטות מהן התפרסמו בארץ (כמו טאי צ'י, קונג פו וג'יו ג'יטסו). לכן לא נתמקד כאן בשיטה אחת, אלא בדרך לגלות אותן, להתנסות בהן וללמוד.

שתי הדרכים העיקריות ללמוד בסין אמנויות לחימה הן למצוא מרכז גדול או למצוא מאסטר. מנזר שאולין שבמחוז חנאן (Henan) ומרכזים אחרים מקבלים בשמחה תלמידים זרים, כל עוד הם משלמים. שימו לב: רצוי לבדוק אם אתם לומדים אמנות לחימה או אמנות קרקס שרק דומה לאמנות לחימה (כמו "מופעי שאולין" שרואים גם אצלנו לפעמים), ולזכור שכולם יבטיחו לכם ללמוד את הדבר האמיתי, אם רק תשלמו.

לימוד עם מאסטר הוא קשה, מחייב ומספק, ורצוי להגיע עם מושג ברור מה רוצים ללמוד. כדי למצוא מאסטר נסו לקבל המלצה ממורה ישראלי על מורה שהוא מכיר בסין; שיטת "חבר מביא חבר" מקובלת שם, ולהמלצה יש משקל נכבד. אם לא השגתם המלצה כזאת תצטרכו להתחיל מסיור בפארקים ולעבור מקבוצה לקבוצה עד שיכירו אתכם, יבינו מה אתם מחפשים ויתחילו להפנות אתכם למורים. תהליך כזה יכול להימשך כמה חודשים. מי שמגיע לסין כדי ללמוד צריך להתארגן לשהייה ממושכת על כל הכרוך בכך — אשרות, לינה ועבודה.

גם מטיילים שבשבילם אמנות לחימה היא בונוס בלבד יכולים להתנסות באימון: קמים בבוקר (ממש עם הזריחה, אחרת תאחרו) ויורדים לפארק הקרוב. נדיר למצוא שם דוברי אנגלית, אבל אם תתבוננו מהצד במשך כמה דקות, תִפנו בנימוס, תיקודו קידות רבות ותפזרו חיוכים – תזכו בדרך כלל ליחס ידידותי מהמדריך, ומשם פשוט תזרמו ותיהנו.

בפורום אמנויות לחימה קלאסיות בתפוז כותבים גם אנשים שלומדים או למדו בסין, ואפשר להתייעץ איתם.

כתב: דוד כפרי
להתמחות ברפואה סינית

מי שלמד רפואה סינית ימצא תועלת רבה בהתמחוּת באחת האוניברסיטאות הסיניות לרפואה סינית, למשל בבייג'ינג או בצ'נגדו (Cheng du). ההתקרבות למקורה של הרפואה הסינית לא רק מרחיב את הידע, אלא מאפשר גם להתעמק ולהתחבר לשיטה מתוך מפגש ישיר עם אורח החיים הסיני, התזונה הייחודית והפילוסופיה. ההתמחות כוללת התנסות מעשית והשתתפות בהרצאות המועברות לסטודנטים הזרים באמצעות מתורגמן.

עלות הלימודים למערביים היא כ־800 דולר לחודש, אבל מי שהשקיע בלימוד סינית ושולט בה (לא רק ברמה יומיומית אלא ברמה לימודית) יכול להירשם תמורת סכומים נמוכים בהרבה.

תודה לאיציק יעקובוביץ', מטפל ברפואה סינית
ללמוד סינית
 

יש בבייג'ינג אינסוף אפשרויות ללמוד סינית. שתי אפשרויות טובות מאוד קיימות באזור וו דאו קואו (Wu Dao Kou), אזור סטודנטים בצפון־מערב בייג'ינג. האפשרות הראשונה היא אוניברסיטת השפות והתרבות BLCU, שכמחצית מתלמידיה הם זרים שלומדים סינית. שיטת הלימוד שם טובה, סביבת הלימודים מהנה, והסטודנטים מוקפים בהמון זרים (מצד אחד זו חוויה, מצד שני מתרגלים פחות סינית מחוץ לכותלי הכיתה). החיסרון הוא המחיר – סמסטר אחד (עשרה שבועות) עולה כ־5,000 שקל.

האפשרות השנייה היא בית ספר קוריאני ששמו די ציו צון (Di Qiu Cun) שישראלים רבים לומדים בו. הוא קרוב לאוניברסיטת BLCU ולתחנת הרכבת של וו דאו קואו. יש בו המון סטודנטים קוריאנים בעלי מוטיבציה גבוהה, והם יוצרים אווירת לימודים מדרבנת אבל מהנה פחות. יתרונות בית הספר הם המורים טובים (אם כי דוברי אנגלית טובה פחות ממורי האוניברסיטה), שיטת הלימוד הטובה ובעיקר המחיר הנמוך במידה ניכרת לעומת אוניברסיטת BLCU — כ־720 שקל לעשרה שבועות.

תודה לברק פז־טל
להתנסות בקליגרפיה

את אמנות הקליגרפיה הסינית – כתיבה תמה של הסימניות – אפשר ללמוד כל החיים, אבל חייבים להתחיל בצעד כלשהו: אפשר להירשם ללימודי קליגרפיה (שוּ פה, Shu Fa) באחת האוניברסיטאות בסין או לנסות למצוא מאסטר (דרך המלצה) שייתן שיעורים פרטיים. היום כל אוניברסיטה סינית שמכבדת את עצמה מציעה קורסים בקליגרפיה, בעיקר אלה המאמצות לחיקן סטודנטים זרים. מורה מקצועי פרטי מוצאים בבתי ספר לאמנות באמצעות מחקר אישי או גורם שלישי (חברים או מורים אחרים לאמנות). הלימודים יכללו את ההיסטוריה של הסימניות והתוודעות לארבעת הסגנונות העיקריים, ורק אחרי עוד כמה שלבים מתחילים ממש לכתוב. מכאן האימון אינסופי.

המחיר משתנה לפי מקום הלימודים: באוניברסיטאות העלות תהיה כמה מאות יואנים לסמסטר. לימודים עם אמני קליגרפיה יעלו לעתים יותר, וככל שהמורה ידוע יותר – כך יעלה גם המחיר.

תודה לחנן מגידוביץ'
אשרת סטודנט: איך עושים את זה?

כדי ללמוד בסין יש להוציא אשרת סטודנט. הדרך הנוחה להוציא אותה היא לגשת לנציג התרבות הסינית בארץ ולבקש את רשימת האוניברסיטאות בסין. בוחרים את העיר שבה רוצים לחיות ומתכתבים עם כמה שיותר אוניברסיטאות בעיר הזאת בנוגע לתשלומים ולתוכנית הלימודים. לאחר שבוחרים אוניברסיטה מתחילים בתהליך הרשמה בדואר. משלמים מקדמה ומקבלים טפסים לבדיקות רפואיות. לאחר ביצוען מקבלים אשרה בשגרירות סין בארץ. האשרה תקפה לשנה, אך עם הגיעכם לסין יש לגשת מיד לאוניברסיטה ולאשר בה את האשרה (לאחר תשלום שכר הלימוד). שימו לב: בלי אישור זה אתם נחשבים לשוהים בלתי חוקיים בסין. את האשרה מחדשים בכל שנה דרך האוניברסיטה.

דרך אחרת היא להגיע לאוניברסיטה כמטיילים ולבקש להירשם ללימודים, אך תהליך זה מורכב בשל הצורך לשנות את הגדרת האשרה וכרוך בבדיקות רפואיות בסין ובתשלום גבוה יחסית.

תודה לחנן מגידוביץ'

 

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...