תפריט עמוד

טיולי אוכל בארצות הברית

ארצות הברית מציעה למטיילים בה חגיגה קולינרית מגוונת להפליא: פירות ים טריים במיין, סירופ מייפל איכותי בוורמונט, סטייקים עסיסיים בקנזס, חטיפי קקטוס באריזונה, יינות מצוינים בקליפורניה, וזאת רק ההתחלה. הצעות לטיולים קולינריים ברחבי ארצות הברית

טיולים קולינריים נפוצים מאוד באירופה, בעיקר באיטליה ובצרפת, אבל גם לארצות הברית יש תרבות קולינרית עשירה ומגוונת מאוד. בצפון-מזרח המדינה אפשר ליהנות מלובסטרים משובחים, סירופ מייפל סמיך וגבינות טריות, בדרום-מערב אפשר למצוא השפעות של המטבח המקסיקני, בחוף המערבי יש יינות נהדרים ומסעדות שממוקמות בחוות אורגניות, במערב התיכון בשר הוא שם המשחק. הנה כמה יעדים קולינריים נהדרים ברחבי ארצות הברית, מחוץ לערים הגדולות, שמציעים אוכל טוב ונופים נהדרים.

גבינות ומייפל בוורמונט
אפשר להסתכן ולומר שמדינת ורמונט (Vermont), היא במובנים מסוימים, טוסקנה של צפון אמריקה. נכון, הגבעות הירוקות של ורמונט לא מכוסות במטעי זיתים אלא במטעי תפוחים, ואת חורשות הברושים מחליפים יערות של עצי אדר, אבל כמו מקבילתה האיטלקית, ורמונט משובצת בעיירות קטנות, בחוות כפריות שבהן מגדלים תוצרת חקלאית טרייה ובמפעלים קטנים ומשפחתיים שמייצרים סירופ מייפל, סיידר תפוחים ושאר מעדנים מקומיים – חגיגה אמתית לאוהבי הסלואו פוד. כשמצרפים לאלה את הכבישים הצרים המתפתלים בין הרים, יערות ואגמים מתקבל טיול שכולו טבע ואוכל טוב.


חווה בוורמונט. אפשר לצאת כאן לטיול שכולו נופים ואוכל | צילומים: שאטרסטוק

אחד התענוגות הקולינריים הגדולים של ורמונט הוא הגבינות המשובחות המיוצרות בה, ובראשן הצ'דר. נתיב הגבינות המעגלי של ורמונט (Vermont Cheese Trail) נמתח לאורך 450 ק"מ באזור ההרים הירוקים של ורמונט. בין הגבעות הירוקות והנחלים המתפתלים יש קרוב לחמישים מחלבות קטנות שמייצרות גבינת צ'דר, גאודה, גורגונזולה, פטה, גבינות עזים ועוד. מדי יולי מתקיים בוורמונט פסטיבל יצרני הגבינות של ורמונט (Vermont Cheesemakers Festival) על גדות אגם שמפליין, אם טעימות, סדנאות והרבה אוכל טוב.


בקבוקי סירופ מייפל בצורת עלה מייפל

ורמונט מפורסמת גם ביערות עצי האדר שבה, שמהשרף שלהם מכינים סירופ מייפל סמיך ומתוק. ברחבי ורמונט פזורים הרבה מפעלים קטנים לייצור סירופ מייפל, כמו Sugarbush Cheese & Maple Farm שבוודסטוק, שם אפשר לחזות בתהליך ייצור המייפל, מאיסוף השרף ועד להרתחתו לסירופ סמיך. הביקור במקום במתאים מיוחד למשפחות, משום שהוא כולל סיור ביערות, צפייה בתהליך ייצור הגבינות, מפגש עם חיות החווה ועוד.

לובסטרים ובירה במיין
מיין (Maine), בפינה הצפון-מזרחית של ארצות הברית, היא ממלכת פירות הים של צפון אמריקה, בעיקר לובסטרים, vנחשבים פה לטובים בעולם. לאורך רצועת החוף הארוכה של מיין פזורות מסעדות רבות שמגישות לובסטרים טריים, לרוב בלי תוספת של רטבים, מלבד חמאה מומסת, ואפשר גם לעצור באחד מדוכני הלובסטרים לארוחה מהירה וטעימה. לחוויה אותנטית נסו את
Waterman’s Beach Lobster ב-South Thomaston. זהו דוכן פירות ים שממוקם במיקום מושלם בין יערות אורנים ומחטניים לחוף סלעי ומגיש פירות ים משובחים ולקינוח גלידות ועוגות ביתיות. מדי שנה בסוף יולי מתקיים בעיירה רוקלנד (Rockland) פסטיבל הלובסטר, שבמהלכו אפשר לטעום לובסטרים בשלל צורות הגשה, מתקיימות תחרויות היתוליות לכל המשפחה וכמובן – יש דוכנים רבים של מרצ'נדייז.


לאורך החוף של מיין פזורות מסעדות לובסטרים רבות, כמו זו  בבות'ביי הרבור | צילום:
christopher rego

בשנים האחרונות מיין מתגלה גם כמעצמת בירה, עם עשרות מבשלות בירה, שרבות מהן נמצאות בבירה פורטלנד (Portland). לצד מבשלות גדולות, יש פה גם אחוז לא מבוטל של מבשלות בוטיק קטנות ואיכותיות. חובבי בירה מושבעים יכולים לטייל בעקבות הבירה בנתיב בירה של מיין (Maine Beer Trail), שלאורכו כחמישים מבשלות בירה, כמו The Kennebec River Brewery שם מייצרים בירה איכותית בעבודת יד, או Black Bear Microbrew שבאורונו (Orono). ומכיוון שאם שותים לא נוהגים, אפשר לטייל בין מבשלות הבירה בסיור מודרך עם אוטובוס הבירה של מיין.


סירות לובסטרים בנמל במיין

דלועים ושוקולד בפנסילבניה
בסתיו, אין מראה אמריקאי יותר משדות דלעת אינסופיים שצובעים את הנוף בכתום עז. הדלועים הם חלק בלתי נפרד מהמטבח האמריקאי והם מככבים במרקים ובתבשילים, בעוגות ובקינוחים והם גם מקשטים בעונה את המדשאות והמרפסות באזורים הכפריים. אחד המקומות המלבבים ליהנות מהמראות והטעמים הללו הוא במדינת פנסילבניה, באזורים הכפריים שמחוץ לערים הגדולות. יש כאן חוות משפחתיות המציעות קטיף עצמי, נסיעה בעגלה בשדות הדלעת, פסטיבלים חקלאיים ופעילויות נוספות לכל המשפחה. תמצאו את כל אלה, בין השאר, בחוות של משפחת רובה (Roba) ב-North Abington Township, Frecon Farms ב-Boyertown, Reynolds Farm ב-Waynesboro ובחוות נוספות בסביבה.

דלועים למכירה בשוק כפרי ליד לנקסטר, פנסילבניה

בסתיו הדלעת מככבת בשלל מאכלים, בהם פאי דלעת החביב מאוד על האמריקאים

אבל לא רק דלועים יש בפנסילבניה, נמצאת כאן גם יצרנית השוקולד המפורסמת ביותר בארצות הברית – חברת הרשי (Hershey). העיירה הרשי, בה נמצא מפעל השוקולד, מזוהה לחלוטין עם המותג ואפילו פנסי הרחוב מעוצבי כנשיקות שוקולד של הרשי. במרכז המבקרים של המפעל אפשר להתרשם מהתהליך הייצור של השוקולד, להשתתף בסדנאות, לבקר במוזיאון שוקולד ולערוך קניות באחת מחנויות השוקולד הגדולות בעולם. בנוסף, יש פה גם פארק שעשועים ענק, גן חיות וספא שבו אפשר לקבל טיפולי שוקולד.


פנס רחוב בצורת נשיקת שוקולד בעיירה הרשי שבפנסילבניה

אם אתם מעדיפים את חווית השוקולד שלכם פחות מסחרית (ולטעמנו יותר מעודנת וטעימה), תשמחו לגלות שיש בפנסילבניה גם מפעלי שוקולד קטנים שמייצרים שוקולד בוטיק איכותי, כמו Éclat Chocolate, Raymer’s Homemade Candies, Nathan Miller Chocolate ו-Frederic Loraschi Chocolate.

ברביקיו בקנזס
קנזס שבמערב התיכון של ארצות הברית היא לא רק המקום בו נמצא ביתה של דורותי מ"הקוסם מארץ עוץ". במישורים הגדולים פזורות חוות בקר ענקיות, והמשמעות, עבור הקרניבורים שבינינו – חגיגת בשרים גדולה. קנזס מפורסמת בתרבות הברביקיו שלה, עם בשרים הניצלים לאטם על האש ומוגשים כשהם מלווים ברטבים מתקתקים-פיקנטיים. מדי שנה, בספטמבר או באוקטובר, מתקיימת בקנזס סיטי אליפות American Royal – תחרות הברביקיו הגדולה בעולם. בנוסף לתחרויות שונות, פעילויות משפחתיות ודוכני בשר רבים, האירוע כולל הופעות של מוזיקת קאנטרי.


סטייק בגריל, מהמנות האופייניות לקנזס

רבות מהמסעדות של קנזס, כמו The BBQ Shack הוותיקה שמגדלת במקום כמעט את כל האוכל המוגש בה, מציעות לסועדים בהן אתגרי אכילה. לפי המנהג המאוד אמריקאי הזה, סועדים שמצליחים לסיים תוך פרק זמן קצר וקצוב מנה אדירת ממדים של  בשרים, לא נדרשים לשלם על הארוחה.


אוכל קייג'וני וקריאולי בלואיזיאנה

מי שרוצה ליהנות מחוויה קולינרית ותרבותית יוצאת דופן, מומלץ לו להדרים ללואיזיאנה. המיקום הגיאוגרפי, עם שפך נהר המיסיסיפי והביצות, ביחד עם האוכלוסייה המגוונת שכללה את הילידים האינדיאניים, את העבדים האפריקאיים שהובאו כדי לעבוד במטעים ואת המתיישבים הצרפתים והספרדים – כל אלה הותירות את חותמם על התרבות ועל המטבח של לואיזיאנה. במטבח המקומי מככבים דגים ופירות ים, כמו שרימפס, סרטני נהרות ואויסטרים, לצד מאכלים פחות שגרתיים כמו תנין בגריל. לתרבויות הקייג'ונית והקריאולית יש השפעה מיוחדת על המטבח של לואיזיאנה, אשר נפוצות בו מנות המבוססות על הרבה אורז, ירקות ובשר או סרטנים, המתובלות בתיבול מיוחד. מנה נפוצה במיוחד היא הגמבו – מרק של שרימפס או סרטנים עם ירקות. מנה נוספת היא הג'מבלאיה – קדרה של אורז, שרימפס, בצלים, פלפלים וסלרי.


ג'מבלאיה, אחת המנות הפופולריות במטבח הקייג'וני

לשכת התיירות של לואיזיאנה יצרה שמונה מסלולי קולינריים באזורים שונים במדינה, לכל אחד מהם הטעמים הייחודיים שלו. התחילו את הביקור בניו אורלינס היפה והתוססת, שהמסעדות שלה מגישות אוכל קריאולי צבעוני ושמח, ומכאן עברו לאזורים הכפריים. מחוז באיו (Bayou) הוא אחד מהמיוחדים בלואיזיאנה, עם אזורי ביצות, מטעים ובתי אחוזה שמשמרים את אווירת הדרום של פעם. בחלק מהאחוזות פועלות מסעדות שמגישות אוכל מסורתי נהדר. באזור מתקיימים גם פסטיבלי אוכל רבים, בהם פסטיבל האויסטרים בויולט (Violet), פסטיבל הפלפל בסנט מרטינוויל (St. Martinville), פסטיבל האורז הבינלאומי בקרואלי (Crowley) ופסטיבל האוכל הצרפתי בלרוז (Larose).

נוף ביצות טיפוסי בלואיזיאנה

טקס מקס וקקטוסים באריזונה
מי שנוסע ברחבי מדבר סונורה שבאריזונה לא יכול להתעלם מקקטוסי הענק שצומחים שם – קקטוס הסגוארו, אשר נחשב לקקטוס בגדול ביותר בעולם. הקקטוס המרשים והפוטוגני הזה, אשר מגיע לגובה 15 מטר, הוא הסמל של מדינת אריזונה ואחד מהסמלים של המערב הפרוע. בנוסף לתרומתו הגדולה לנוף המקומי, לסגוארו יש תפקיד מרכזי גם בתרבות הקולינרית של אריזונה. השבטים האינדיאנים של אריזונה נהגו במשך שנים להרתיח את הפרי של הקקטוס ולייצר ממנו סירופ מתוק או לייבש אותו לחטיף מתוק, פריך ובריא. היום, השפים המקומיים משתמשים בפרי לייצור רוטב ברביקיו, ממתקים וקוקטיילים.


קקטוס הסגוארו במדבר סונורה באריזונה. מהקקטוס מייצרים סירופ מתוק שמשמש לרטבים וקינוחים

לא רק המדבר משפיע על המטבח באריזונה אלא גם השכנה מדרום, מקסיקו. המטבח הבולט פה הוא מה שמכונה טקס-מקס – שילוב של מטבח אמריקאי-דרומי עם מטבח מקסיקני. בכל רחבי אריזונה, כמו גם בשכנותיה הגובלות עם מקסיקו, פזורות מסעדות טקס מקס מצוינות, שבהן תוכלו לאכול טאקו – טורטיה מקופלת ממולאת בממרח שעועית, חסה ובשר טחון; גואקמולה – מטבל אבוקדו; פהיטס  – תבשיל  של חזה עוף עם פלפלים ובצל ומנות נוספות שיזכירו לכם את המטבח שמעבר לגבול.  את החגיגה הקולינרית משלים פסטיבל אוכל שנתי המתקיים במרץ בפניקס, ל Devoured Culinary Classic, הכולל תחרויות בישול, הדגמות של מיטב השפים המקומיים והרבה אוכל טעים.


טאקוס. מאכלים מממקסיקו משתלבים במטבח של אריזונה

יין וחוות אורגניות בקליפורניה
קליפורניה מגוונת לא רק מבחינה גאוגרפית, עם הרים, יערות סקויה, מדבריות וים, אלא גם בתוצרת החקלאית שלה. באדמה הפורייה שלה מגדלים ירקות ופירות ומייצרים גבינות ויין. למעשה, היין של קליפורניה נחשב לטוב ביותר בארצות הברית. באזורי היין נאפה (Napa) וסונומה (Sonoma) שבצפון קליפורניה יש תיירות יין מפותחת, ואפשר לטייל בין כרמים ויקבים, להשתתף בטעימות, לטוס בכדור פורח מעל הכרמים ולנסוע ברכבת היין של עמק נאפה, נסיעה הכוללת ארוחת גורמה ויינות משובחים, כשמבעד לחלונות נשקפים הנופים הרומנטיים של האזור.


כרם בעמק נאפה

 

מלבד יין איכותי, קליפורניה מציעה גם מסעדות "מהחווה לשולחן" – מסעדות הממוקמות בליבן של חוות חקלאיות, רבות מהן אורגניות. רוב המסעדות האלו מגישות מנות המבוססות על מוצרים שגדלים בחווה ושנקטפים באותו בוקר. לפעמים השולחנות ממוקמים בלב השדה, המטע או הכרם, ללא קירות שחוצצים בין הסועדים לבין הנוף החקלאי. בין מסעדות "מהחווה לשולחן" הטובות בקליפורניה ניתן למנות את A. R. Valentien בלה הויה, את Artisan בפאסו רובלס, ואת חוות Harley Farms שמציעה ארוחות של חמש מנות בחוות עזים בפסקדרו.

לקריאה נוספת:

אוכל אמריקאי - סיפור חמוץ-מתוק
אוכל אמריקאי – סיפור חמוץ-מתוק
מטיילים במזרח ארצות הברית ורוצים לדעת איך מייצרים את סירופ המייפל, הגלידה או השוקולד שאכלתם ואהבתם? במרכזי המבקרים של המפעלים יסבירו לכם על תהליך הייצור וגם תוכלו לטעום מהמתוק המתוק הזה

 

 

 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...