תפריט עמוד

טיבט יצאה לרפטינג

על הגבול שבין נפאל לטיבט שוכן אזור לא מתויר השומר על תמימותו. כאן אפשר לשלב את המפגש עם הבודהיזם ועם הטיבטים בטרקים לגבהים אנושיים ובפעילויות אקסטרים כמו רפטינג וקניונינג

מטיילים רבים העושים את הדרך בין קטמנדו ללהאסה בירת טיבט אינם יודעים שמעליהם נמצאת "טיבט הקטנה", או ה־Border Land, ארץ הגבול, כפי שהיא מכונה בפי יזמים המנסים לעורר תיירות לשם. לכאן היגרו טיבטים רבים, בייחוד נזירים ולאמות, שנמלטו מהשלטון הסיני הקומוניסטי שפלש לטיבט בשנות החמישים של המאה הקודמת. באזור הזה, המשקיף על הרמה הטיבטית הגבוהה, על הארץ שנעזבה מאחור, בנו רבים מהגולים הטיבטים כפרים ומנזרים והקימו מרכזים לבודהיזם הטיבטי. המנזרים הטיבטיים הפכו גם למרכזים דתיים־רוחניים בעבור הכפרים הנפאליים הפזורים באזור.
בסיוע גורמי התיירות הנפאליים הופך האזור, השוכן במרחק נסיעה קצר מקטמנדו, ליעד תיירותי פופולרי בעבור מטיילים מערביים הנמשכים לבודהיזם הטיבטי אך לא מעוניינים להיכנס לטיבט הכבושה או להסתכן במחלת גבהים. עם זאת, נפאלים רבים בקטמנדו מתלוננים היום כי יחסי הציבור שלהם זוכים הגולים מביאים לכך שהכפרים והמנזרים הטיבטים משגשגים בזכות תרומות מהמערב, בעוד כפרים ומנזרים נפאליים מוזנחים ונשכחים.

אולם למרות הפופולריות העולה שומר האזור על תמימותו. מרבית המטיילים עדיין נוהרים אחר טרקים הרשומים בספרי המטיילים ומגיעים לגבהים אקזוטיים, והתושבים כאן אינם רגילים בתיירים כמו באזורים המתוירים יותר. כל אלה הופכים את האזור למעניין, ותורמת לכך גם העובדה שכל אחד יכול להגיע לכאן ללא סכנה של מחלת גבהים.

לגלוש במורד המפל
הדרך לארץ הגבול חולפת על פני שדות אורז וחיטה ונהרות הזורמים למרגלות צוקים גבוהים. על חלק מקירות הסלע שוכנות כוורות של דבורי בר ולעתים אפשר לראות מקומיים המטפסים על גבי חבלים אל הכוורות ורודים דבש.

רפטינג. כמעט פעילות חובה לנוסעים לנפאל | צילום: אלי אטיאס


הבסיס לטיולים באזור הבורדר לנד הוא לודג' אוהלים קסום המכונה באותו השם ושוכן על גדות נהר בהוטה קוסי (Bhote Koshi), מרחק של כשלוש שעות נסיעה מקטמנדו ובסך הכל 16 קילומטר ממעבר הגבול בקודארי (Kodari), עיירת הגבול הנפאלית. המגורים בלודג' בסיסיים ללא שירותים וללא מקלחות צמודים, ובמקום פינות ישיבה ומדיטציה מיוחדות וכן סלע גדול שעליו מתאמנים בגלישת קניונים.
הלודג' מציע מגוון פעילויות אקסטרים בהדרכת צוות מקצועי. מכאן אפשר לצאת לרפטינג מסעיר בבהוטה קוסי, אחד הנהרות הטובים ביותר למטרה זו בנפאל (דרגה 4 במהלך החודשים פברואר־מרס). זהו רפטינג טכני בעיקרו הכולל מעברים מסובכים, סלעים גדולים והרבה מפלים קטנים, אחד הרפטינגים המסעירים והמרתקים שעשיתי. הבורדר לנד הוא גם בסיס מצוין לקניונינג (Canyoning), גלישה במורד קניון, קפיצה לבריכות מים וגלישה עם חבלים לאורך מפלי מים בגובה של 15־45 מטר. האיש והיזם העיקרי לפיתוח התיירות באזור הוא ללא ספק מֶג אָלֶה, מדריך רפטינג נפאלי מהמנוסים במדינה שחקר את הנהרות ואת הג'ונגלים של נפאל ובילה בהם ימים רבים.

מבצר עתיק ויער קסום
באזור ישנם גם מסלולי טרקים שאליהם אפשר לצאת בליווי מדריכים מקומיים. אחד מהם הוא הטרק אל מצודות דוגננגאדי (Duganangadi), מבצר בגובה 2,084 מטר שנבנה בידי הצבא הנפאלי בשנת 1854 וצופה על הרמה הטיבטית ועל כמה מפסגות ההימלאיה. הטרק המלא לוקח כחמישה ימים אך אפשר לעשות רק חלק ממנו.
טרק נוסף הוא אל האגם הקדוש בהיראב קונדה (Bhairav Kunda) הנמצא בגובה 4,300 מטר. זהו אגם קדוש הן להינדים והן לבודהיסטים ובליל ירח מלא בחודש אוגוסט מתקיים במקום פסטיבל מיוחד לשמאנים. הדרך אל האגם עוברת על פני פהונבוצ'ה דאדה (Phunboche Dada), יער עצי רודודנדרון ועצים אחרים בגובה 3,800 מטר. הטרק הזה לוקח שמונה ימים.

פינת ישיבה בלודג'. להירגע על גדות הנהר | צילום: דודו בן צור


שני המסלולים כוללים את המנזר המיוחד צ'אגם (Chagam), מנזר בגובה 2,000 מטר שבו נסגרות צעירות טיבטיות למשך שנתיים בתוך תאים המכונים גומפה על מנת להתקבל כנזירות בודהיסטיות. חלקן מגיעות אפילו מלדאק הרחוקה שבצפון הודו. צעירות שרק התקבלו למנזר (הן בעלות שיער ארוך) עוסקות בעבודות ניקיון ואחזקת המנזר.
במהלך השהייה בבורדר לנד כדאי לבקר ב"גשר הידידות", מעבר הגבול בין נפאל לטיבט שנסלל בשנות החמישים ומחבר בין האזור לטיבט הכבושה, ולבחון את סבלנותם של החיילים הסינים בצד השני.

אם לא מעוניינים בטרק בן כמה ימים אפשר לצאת למסלולים קצרים יותר.  אחד המסלולים המומלצים מתחיל באזור קודארי, מסלול של יום אחד המתאים לכל אדם בעל כושר ובריאות סבירים. מקודארי מתחיל שביל העולה אל ההרים שמעל. הדרך חוצה כמה קניונים ונהרות גועשים על גבי גשרים תלויים, חוויה נהדרת שגם יוצרת חיכוך רגעי ומעניין עם המקומיים המשתמשים בגשרים כדי לנוע מכפר לכפר או להוביל מספוא ועצי הסקה ממקום למקום. המדריכים יובילו אתכם לכמה כפרים באזור, אחד מהם הוא כפר של בני השׁרְפָּה שבו גם נמצא מנזר טיבטי בודהיסטי צבעוני המשקיף על נוף מרהיב. מומלץ להגיע לאזור במהלך ראש השנה הטיבטי, בסביבות פברואר־מרס, אז נערכות בכפרים ובמנזרים תפילות וחגיגות. גבוה מעל הכפר, בגובה של כ־2,000 מטר, שוכנים שני מנזרים: מנזר לנזירים טיבטים, וגבוה יותר מעליו אותו מנזר־גומפה שבו נסגרות נשים צעירות כחלק מתהליך קבלתן לנזירות. משם יורדת הדרך חזרה אל הכפר של בני השרפה ואל שביל מדרגות אבן המובילות אל כביש קטמנדו־להאסה. את הדרך חזרה, שלא מומלץ לנסוע בה בלילה, תעשו באוטובוס שימתין לכם עם ירידתכם. עם חזרתכם ללודג' זה הזמן להתרווח ואולי לתרגל איזו מדיטציה טובה.

נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות
פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות

הגבול הדק המביך והמצמרר, בין ריח המנגל לפרידה קורעת הלב באתר שריפת הגופות במקדש פשופטינט בקטמנדו, הוא גם הגבול המטושטש בין החיים למוות. זוהי התפיסה ההינדית והבודהיסטית בנפאל. כאן המוות, הוא לא סוף פסוק. להפך, הוא הזדמנות חדשה, ...

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...