תפריט עמוד

עונה מומלצת: אביב, קיץ, סתיו. בחודש מאי הפריחה כאן בשיאה, לאחר שבכל מקום אחר בארץ היא כבר הסתיימה.

התאמת המסלול: לכל המשפחה.

קושי המסלול: קשה. המסלול בירידה תלולה, חוצה שטח טרשי במיוחד.

אורך המסלול: כשלושה קילומטרים.

משך המסלול: שלוש שעות.

מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "הגולן והחרמון".

• צבע סימון השביל: ירוק.

• נקודת התחלה: תחנת הרכבל העליון.

• נקודת סיום: חניון הרכבל התחתון.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים, כובע, משקפי שמש וקרם הגנה (בשל הגובה, הקרינה כאן חזקה!), בגד ארוך – פעמים רבות קריר כאן גם בעיצומו של הקיץ.

• הקפצת רכבים: לשם קיום המסלול מומלץ להקפיץ רכב אל נקודת הסיום בחניון הרכבל התחתון. אופציה למסלול מעגלי קיימת כל עוד הרכבל פועל. עולים בו לנקודת ההתחלה וחוזרים רגלית אל הרכב החונה בנקודת הסיום – התחנה התחתונה של הרכבל.

• הטיול מותנה בקבלת אישורים ממפקדת חטיבת חרמון יום או יומיים לפני מועד הטיול המתוכנן. טלפון: 04-6966207. לפני הכניסה לשטח יש לעבור במפקדת החטיבה ולקבל אישור מחודש, כתוב.

• אזהרה: בסטייה מהמסלול ייתכן ותיתקלו בנפלי תחמושת. יש לסמן אותם, לדווח עליהם ובשום פנים ואופן לא לגעת בהם!

שמו של החרמון נגזר מהשורש חרם, שפירושו מוגן, שמור ואסור בנגיעה. לפי מסורות יהודיות שונות על ההר נערכה ברית בין הבתרים. מדרש אגדה לבראשית פרק ו' פסוקים 4-2 קושר את אירוע ירידת בני האלוהים והזדווגותם עם בנות האדם אל ההר. היכרותנו את שפעת המעיינות למרגלות ההר וכן התנשאותו של ההר הלבן מעל סביבתו לא אמורה להפתיע אותנו באשר לקדושתו. אם אך נוכל לשוטט מעט באזור תחנת הרכבל העליונה, נוכל להתרשם ממראה הדולינות – בולענים קארסטיים, שנוצרו כתוצאה מקריסת גג מערות. מעט הלאה משם, ב'גבעות הקרב', נוכל להשקיף על צפון רמת הגולן, הגבול הסורי. כאן נערכו הקרבות הקשים על כיבוש החרמון מידי הסורים לאחר השתלטותם החוזרת עליו במהלך מלחמת יום הכיפורים.

שלהבית בהר חבושית

אל מרומי החרמון ניתן להעפיל ברכבל, אלא אם כן ניתן אישור לעלות עם הרכבל עד תחנתו העליונה. לפני שפונים בשביל הירוק במורד רכס חבושית, כדאי לטפס אל גבעות הקרב ולהשקיף על הנוף.

באזור זה נמצאת הצמחייה הקוצית המיוחדת בארץ לחרמון בלבד. מדובר בצמחייה רב שנתית נמוכה מאוד. השיחים סבוכים מאוד, כדי להגן על עצמם מפני הקור העז ובדרך כלל קוצניים, כדי למנוע מבעלי חיים לנגוס בהם. בולט במיוחד הוא הדובדבן השרוע, בן למשפחת הוורדניים, שפירותיו האדומים והקטנים, הטובים למאכל, מבשילים עם בוא הקיץ.

השביל מסומן בירוק בבירור מתפתל במורד, בין טרשי גיר משוננים. אם נדמה לכם כי הטרשים כאן גדולים ומרשימים במיוחד – לא טעיתם. טרשים, כמו מערות קארסטיות, בולענים, הוטות, נטיפים וזקיפים הוא אחד מהמופעים הרבים של תופעת הקארסט. הקארסט הוא תהליך המסת סלעים המכילים סידן (קלציום) על ידי חמצה פחמתית הנוצרת כתוצאה מהתרכבות מי גשם עם הפחמן דו חמצני שנמצא באוויר. התופעה נחקרה לראשונה בהרי הקארסט הנמצאים על גבול סרביה וקרואטיה ומכאן שמה. נמצא כי החומצה הפחמתית נעשית פעילה יותר ככל שהטמפרטורות יורדות ומסיבה זו בדיוק היא מפסלת ביתר שאת הסלעים באזור ויוצרת לא אחת צורות שניתן להיעצר מולן ולהשתאות מיופיין (ובפרט במיקום המרשים, נוכח הנוף). במהלך הירידה נוכל להשקיף לכיוון דרום-מזרח, אל עבר השלוחה המקבילה, הקרויה 'מעלה גולני'. נוכל גם לנסות ולדמיין את החיילים המעפילים במעלה התלול נוכח פני האויב, הממתין למעלה.

[banner]
השביל מסתיים בכביש הצר העולה אל המוצבים שעל ראש ההר. מכאן נמשכת הדרך לאורכו, במורד עד לחניון הרכבל התחתון. כיוון שלעתים שועטים כאן רכבים צבאיים כבדים, חשוב ללכת בשולי הכביש בלבד ולהישמר מאוד.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה