תפריט עמוד
פטישי אבן שנמצאו במערב אפריקה מעידים על שימוש של השימפנזים בטכנולוגיה כבר לפני 4,300 שנה. הפטישים נמצאו בפארק הלאומי טאי שבחוף השנהב, כך מדווחות סוכנויות הידיעות. השימפנזים השתמשו בפטישים לפיצוח אגוזים, מציעים החוקרים שמצאו את הפטישים, בראשות הארכיאולוג חוליו מרקדר מאוניברסיטת קלגרי שבקנדה.

האבנים שנמצאו היו בערך בגודל של מלונים עם תבניות המעידות על כך ששימשו לפיצוח אגוזים. הן היו גדולות מדי לידיים האנושיות אך מתאימות לידיים הגדולות וחזקות יותר של השימפנזים, אמרו החוקרים. חלק מהאבנים היו מצופות בשאריות עמילן ממספר סוגי אגוזים שנפוצים בתזונה של השימפנזים, אבל לא מהווים חלק מהתזונה של בני האדם.

מרקדר טוען שהמיקום בו נחשפו הפטישים תומך בטענות לפיהן חלק מההתנהגויות המשותפות לקופים ולבני האדם מגיעות מאותו אב משותף. הוא דוחה את הטענה שהשימפנזים למדו לפצח אגוזים על ידי חיקוי בני האדם. "לא היו עדיין חקלאים באזור לפני 4,300 שנה, כך שלא ייתכן שהשימפנזים חיקו בני אדם בהתנהגות זו", אמר. " לא ברור אם בני האדם המציאו את הסוג הזה של טכנולוגיית האבן, או האם בני האדם והקופים הגדולים ירשו את הטכנולוגיה מאב קדמון משותף", הוסיף.

יחד עם זאת, יש אנתרופולוגים וארכיאולוגים שחולקים על מרקרד. "הכלים הקדימו את החקלאות באזור, אבל לא את בני האדם", אמר האנתרופולוג סטנלי א. אמברוז מאוניברסיטת אילינוי. "היו באזור ציידים באותה תקופה".

האנתרופולוגית ג'ין ספט, דיקן הפקולטה באוניברסיטת אינדיאנה, סקפטית לגבי הממצאים המתייחסים לשארית העמילן. "הפרשנויות שלהם לגבי שאריות העמילן שנלקחו מהדגימות אינן מושלמות, ובמובן מסוים מעגליות. "למשל, הם לא מתארים מאיזה משטחים של חלקי האבן הן נלקחו, ולכן קשה לשפוט האם השאריות הושארו על הכלים כתוצאה מהשימוש בכלים, או האם הן רק נתקעו באבנים באופן טבעי אחרי שהן נקברו בקרקע". זה יהיה מוקדם מדי לקבל את הטענות שלהם עד שלא תוצג הוכחה נוספת, סיכמה ספט.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.