תפריט עמוד

חוזרים לאילת: לגלות את אילת הלא מוכרת

משבר הקורונה פגע באילת באופן קשה במיוחד: המלונות, המסעדות והאטרקציות נסגרו והעיר נותרה מבודדת וסגורה. עכשיו, כשאילת נפתחת מחדש, כדאי מאוד להגיע לעיר הדרומית ולגלות צדדים חדשים שלה, כאלה שאולי לא הכרתם. אוכל טוב, יין מצוין, אמנות מרגשת – ברוכים הבאים לאילת מהדורת 2020

בואי נמלט מן האספלט
ומן הערים המקומטות
בואי נמלט אל הלגונות השקטות
בואי לאילת לאילת

(מילים ירון לונדון, לחן נורית הירש)

כשהשיר "בואי לאילת" נכתב, בשנות השישים המאוחרות, הלגונות השקטות של אילת באמת היוו מפלט מושלם מהאספלט של ערי המרכז. אחר כך רבים – ישראלים ותיירים זרים – גילו את אילת ואת יופיו של מפרץ ים סוף, והלגונות, במיוחד בחודשי הקיץ, היו הכל מלבד שקטות. אלא שבחודשים האחרונים, אילת חטפה מכה קשה במיוחד. עוד לפני שכולנו נאלצנו להתכנס בבתים, הרחק מהבילויים והחופשות המתוכננות, פגעה באילת סערה עזה מאין כמוה, שגרמה לנזק בל ישוער לתשתיות, לחופים, לשונית האלמוגים. עוד בטרם התאוששו האילתיים מהמכה הזאת, נכנסו לתוקף ההגבלות שסגרו את המלונות, המסעדות והאטרקציות, פסקה תחבורה אל העיר וממנה, ואילת נשארה סגורה ומבודדת.

זמן קצר אחרי שהמלונות באילת נפתחו מחדש והתיירים, בינתיים רק תיירים ישראלים, החלו להגיע, ירדנו לאילת לראות מה קורה בעיר הנופש הדרומית שלנו בתקופה המאתגרת. גילינו עיר שונה מזאת שהכרנו, שקטה יותר, בוגרת יותר, בשלה לחשוף צדדים חדשים ולא מוכרים, כאלה שהופכים אותה ראויה מאוד לביקור גם מצד מי שהדירו את רגליהם ממנה בשנים האחרונות. הנה כמה דברים נהדרים שתוכלו לראות, לעשות ולחוות באילת של שנת 2020.

אילת, קיץ 2020. איך אפשר שלא להתאהב בים הזה?

אילת, קיץ 2020. איך אפשר שלא להתאהב בים הזה? | צילום: ליאור אבולעפיה

מעל ומתחת למים

בקיץ שגרתי, שמורת חוף האלמוגים הומה אדם. יותר מ-1,000 אנשים נהגו לשהות בחופי השמורה בכל יום, עכשיו רק עד 400 אנשים מורשים להיכנס אליה ביום וגם זה רק בהרשמה מראש. היתרון למי שנרשם ונכנס ברור: שלווה מבורכת, קטעי חוף נרחבים ריקים מאדם והרבה כיסאות חוף פנויים, כך שאפשר לשבת עם הרגליים במים, לנעוץ עיניים בהרים ממול ולהתמכר לרחש הגלים.

שונית האלמוגים האילתית, השונית הטרופית הצפונית ביותר בעולם, נפגעה קשה מהסערה שהכתה בחופי אילת במרץ. "כ-60% מהכיסוי העליון של השונית נהרס בסערה", אומר יורם חמו, מנהל מרכז ההדרכה בשמורת האלמוגים. "למעשה, הקורונה והסגר הטיבו עם השונית ואפשרו לתהליכים הראשוניים של התחדשות והתאוששות ללא הפרעת בני אדם".

בשמורה אפשר לשכור מסכה ושנורקל ולשחות לאורך השונית, בשקט המושלם שמתחת למים, ולהסתכל על הדגים ממרחק אפסי.

אילת, יולי 2020. מתי את חופי העיר שלווים כל כך בקיץ? | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

אילת, יולי 2020. מתי ראיתם את חופי העיר שלווים כל כך בקיץ? | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

אילת, יולי 2020. מתי ראיתם את חופי העיר שלווים כל כך בקיץ? | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

לא רחוק משמורת האלמוגים נמצא חוף המוכר בעיקר למקומיים. חוף קצא"א, שהיה סגור במשך עשרות שנים, נפתח בשנים האחרונות לציבור (בקרוב יצטרף אליו חוף החשמל הסמוך). בימים אלו שני החופים, החשמל וקצא"א, עוברים שיפוץ והכשרה והם ייהפכו לחופים אקולוגיים. בחוף קצא"א אין שירותי חוף או מזנון, אבל יש בו מים צלולים ונקיים, נוף מקסים ושונית אלמוגים יפה, והכל – לגמרי בחינם. אילתיים מספרים שבשעות בוקר מוקדמות מגיעים לחוף דולפינים מריף הדולפינים הסמוך, ואם תשכימו ויתמזל מזלכם תוכלו לשחות לצדם – חוויה חד פעמית מרגשת (שלא תעלה לכם כסף). כמובן שחשוב לשמור על הכללים, גם אם אין מי שיאכוף אותם: אסור לגעת באלמוגים, אסור להפריע לדגים או לדולפינים וחשוב לשמור על ניקיון החוף והמים.

חוף החשמל יעבור ניקוי, שיקום והכשרה ויהפוך לחוף אקולוגי, ביחד עם חוף קצא"א הצמוד לו

חוף החשמל יעבור ניקוי, שיקום והכשרה ויהפוך לחוף אקולוגי, ביחד עם חוף קצא"א הצמוד לו

אם, בנוסף לשקט מתחת למים, אתם מחפשים קצת אקשן מעליהם, חוף קיסוסקי, שנמצא קרוב לקניון מול הים, מציע אפשרויות רבות של ספורט ימי: בננות, אבובים, סאפ, סירות מהירות, מצנחי ים ועוד. ואם פיתחתם תיאבון אחרי כל הפעילות הזאת, יש בחוף מסעדה עם שולחנות המוצלים בסככות.

מידע שימושי

שמורת טבע האלמוגים, הכניסה בתשלום (בתקופה זאת חייבים להירשם מראש לפני הביקור בקישור). בחוף יש חנות, מקלחות ושירותים, סככות צל, כיסאות חוף ומיטות שיזוף. החוף נקי מאוד והמים צלולים וקרירים. מבוגר – 35 שקל, ילד – 21 שקל, אזרח ותיק – 18 שקל, השכרת ציוד שנורקלינג – 20 שקל.

חוף קצא"א, חוף פתוח בין שמורת האלמוגים לריף הדולפינים, הכניסה ללא תשלום, אין שירותי חוף או שירותי הצלה.

חוף קיסוסקי, דרך פעמי השלום 1, ליד קניון מול הים. הכניסה חופשית, החל מ-50 שקל לפעילות של ספורט ימי (אבובים). אתר.

לילות אילת

אם חשבתם שחיי הלילה של אילת מסתכמים בהופעות של צוותי בידור במלונות, תרשו לנו להפתיע אתכם. באזור התעשייה נמצאת חנות יינות שהיא הרבה יותר מזה. יינות אילת הוא בית יין קולינרי והבייבי של ערן לס, שהגשים את החלום להביא את עולם היין לעיר הדרומית. העיצוב האקלקטי ופרטי האמנות תורמים לאווירה הנינוחה והמזמינה והיינות הרבים שנמכרים כאן (להזכירכם, ללא מע"מ) מושכים מקומיים וחובבי יין משאר הארץ.

ארוחת טעימות ביינות אילת

ארוחת טעימות ביינות אילת

בימי שישי מתקיימות במקום טעימות יין לצד מנות טאפאס. מדי פעם מתקיימות כאן הופעות בערבים, למשל המופע It Must Be Love של תיאטרון אלעד – מופע קברטי מפתיע, מצחיק ומרגש על יחסים בינו לבינה ועל הדברים שגורמים לנו להתאהב.

It Must Be Love, מופע של תיאטרון אלעד ביינות אילת

It Must Be Love, מופע של תיאטרון אלעד ביינות אילת

כמה מילים על תיאטרון אלעד המרתק: את התיאטרון הקימו השחקים ובני הזוג בעז דן ודנה יצחקי, והוא נקרא על שמו אלעד, אחיו של בעז שנהרג במלחמת לבנון השנייה. התיאטרון, שמנהלו האמנותי הוא שי פיטובסקי, מי שניהל במשך כמה שנים את קבוצת הצעירים של תיאטרון הבימה, מורכב מקבוצה של שחקנים בוגרי הבימה והקאמרי, שעברו להתגורר בדרום. ההצגות של אלעד מלאות חיים וחן והקהל הוא חלק בלתי נפרד מהמופע.

מידע שימושי

יינות אילת, הבורסקאי 17, אזור התעשייה, אילת, אתר. הכי כיף: שישי חופשי, בימי שישי בין השעות 16:00-11:00, אז נערכות טעימות יין בלוויית טאפאס. ארוחת טעימות מלאה בחדר הפרטי (בימים שבהם אין הופעה) עולה 160 שקל לסועד.

אלעד – תיאטרון אילת והערבה, פרטים בטלפון 050-6706009 ובאתר. המופע של It Must Be Love ביינות אילת – 79 שקל, כולל כוס יין.

החום בוטל: פעילויות קיץ חינמיות באילת

אחת הדרכים המוצלחות לשמור על חופשה בתקציב שפוי בימים אלו היא להשתתף באחת או יותר משלל הפעילויות החינמיות שמוצעות הקיץ באילת. המבקרים בעיר יוכלו ליהנות מסיור אמנות מודרך בגלריות ובבתי אמנים מקומיים, מסיור תיאטרלי-מוזיקלי הבנוי כמסיבת אזניות בלוויית חברי תיאטרון אלעד, מיוגה על קו המים, מפילאטיס מול הים, מסיור חתירה בסאפ, ממשחקי יצירה ושעשועי מים לילדים על הטיילת, מקבלת שבת בחוף הדקל ועוד. כל הפעילויות הן ללא תשלום ולרובן אפשר להצטרף באופן ספונטני (לסיור האמנות ולסאפ יש להירשם מראש).
פרטים על הפעילויות והמועדים שלהן – באתר של תאגיד התיירות אילת.

אילת האמנותית

אילת היא הרבה יותר מעיר נופש לצד הים. יש בה סצינת אמנות תוססת, מרתקת ומרגשת. את הסיור האמנותי כדאי להתחיל בפארק המזרקה במוזיאון אילת עירי שבו מוצגים חומרים רבים ומקיפים על ההיסטוריה של העיר. משם, הליכה קצרצרה מובילה לגלריית אמני אילת, עם תערוכות מתחלפות של יוצרים מקומיים – צילומים, ציורים, פסלים, עבודות קרמיקה ועוד. קיר זכוכית גדול מכניס את נוף המפרץ אל תוך הגלריה ויוצר נדבך נוסף של יופי.

מהגלריה המשיכו אל בית פיליפ מוריי, בניין אבן מרשים שהוקם בשנות החמישים כבית תרבות עבור תושבי העיר הצעירה, שחיו בה אז רק כאלף איש, ועד היום הוא משמש ככזה. באולם הכניסה המרווח מוצגת תערוכת ציורים של האמן הצעיר נבו אפק, שסיפור חייו מרגש עד דמעות. הצייר הצעיר, בן 21 בסך הכל, כבר הציג עבודות ברחבי העולם – בווינה, מיאמי, פראג, סינסינטי ואפילו בבניין האו"ם בניו יורק. אבל מדהים יותר מגילו הצעיר הן המגבלות שאתן הוא מתמודד: נבו הוא עיוור, עם שרידי ראייה בעין אחת, שנמצא על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה. סבתו, שאהבתה האינסופית אליו ניכרת בכל מילה ובכל מבט שהיא מרעיפה עליו, משמשת האסיסטנטית שלו והאוצרת של עבודותיו. בסבלנות אין קץ היא מגישה לו צבעים, מכחולים, סרגלים, דבק – כל מה שהוא נזקק לו ליצירה. בסרטון המוצג בתערוכה ניתן לראות את נבו בפעולה, מצמיד את העין שבה נותרו שרידי ראייה אל הקנבס ועובד במהירות ובנחישות, מתוך דחף פנימי של נפש אמן אמיתית. התוצאה: ציורים מרהיבים, מלאי צבע, אור ותקווה.

נבו אפק וכמה מציוריו התלויים בבית פיליפ מוריי

נבו אפק וכמה מציוריו התלויים בבית פיליפ מוריי

ניצחון הרוח: נבו אפק (למעלה) וכמה מציוריו התלויים בבית פיליפ מוריי

ניצחון הרוח: נבו אפק (למעלה) וכמה מציוריו התלויים בבית פיליפ מוריי

התחנה הבאה בסיור האמנות היא מוזיאון הבית של אמיר אלקיים. נהוג לומר שתמונה אחת שווה אלף מילים, אם כך כמה שוות מאות תמונות ויצירות נוספות המכסות כל פינה בביתו של אלקיים? כרכים שלמים לא יספיקו כדי לתאר את המורכבות והצבעוניות של העבודות שיוצאות תחת ידיו של אלקיים, אמן רב-תחומי ששימש ומשמש מורה לאלפי תלמידים ויוצרים מקומיים (בהם גם נבו אפק). אלקיים, שנולד בקזבלנקה ועלה לישראל בגפו בגיל 17, לא רק מצייר על נייר וקנבס, תחת ידיו המוכשרות חפצים יומיומיים מקבלים פרשנות ייחודית והופכים ליצירות מפתיעות ויוצאות דופן.

מוזיאון הבית של אמיר אלקיים (בתמונה התחתונה). אם תמונה שווה אלף מילים, ידרשו ספרים שלמים כדי לתאר את המקום הזה

מוזיאון הבית של אמיר אלקיים (בתמונה התחתונה). אם תמונה שווה אלף מילים, ידרשו ספרים שלמים כדי לתאר את המקום הזה

מוזיאון הבית של אמיר אלקיים (בתמונה התחתונה). אם תמונה שווה אלף מילים, ידרשו ספרים שלמים כדי לתאר את המקום הזה

מוזיאון הבית של אמיר אלקיים (בתמונה התחתונה). אם תמונה שווה אלף מילים, ידרשו ספרים שלמים כדי לתאר את המקום שלו

אפשר לבקר בכל אחד מהמקומות הללו באופן עצמאי, אבל טוב ונוח יותר להצטרף לסיור אמנות מודרך שמתקיים בכל יום שלישי בין השעות 9:00 ל-12:30, בהדרכתה של יעל לרנר. הסיור מתקיים במיניבוס ממוזג והוא עובר בין המקומות שהוזכרו כאן ומסתיים בטעימת יינות ביינות אילת, שם אפשר להתרשם מציוריו היפים של אדם לס, בנו של ערן הבעלים, שנמצא על הרצף האוטיסטי. הסיור, כמו פעילויות נוספות שמוצעות הקיץ באילת (ראו מסגרת למעלה), הוא ללא תשלום והוא מומלץ בחום רב (ולא רק בגלל שבחוץ הטמפרטורה מטפסת מעלה-מעלה). פרטים במידע שימושי.

מידע שימושי

מוזיאון אילת עירי, דרך יותם 2, הכניסה בתשלום. סגור בימי ראשון.

גלריית אמני אילת, יותם 2, כניסה ללא תשלום. סגור בימי ראשון.

בית פיליפ מוריי, שדרות התמרים 25, פתוח בימי ראשון-חמישי מ-8:00 עד 13:00. הכניסה ללא תשלום.

מוזיאון הבית של אמיר אלקיים, האשלג 10 בשכונת יעלים. המקום פתוח לביקורים בימי ראשון, חמישי ושישי בבוקר, לתיאום סיור: 052-4507008. מידע נוסף והצצה לכמה מיצירותיו של אלקיים תמצאו בקישור הבא

סיור אמנות ללא תשלום, הסיור מתקיים כל יום שלישי בין 12:30-9:00 והוא מתאים לגיל 18 ומעלה. מספר המשתתפים מוגבל וההשתתפות מותנית בהרשמה מראש, טלפון: 08-6340754

איפה אוכלים?

אם אתם מכירים בעיקר את הבופה במלון ואת המסעדות שבטיילת, כדאי שתדעו שאילת היא מיני-מעצמה קולינרית. כך, למשל, מסעדת הדגים הוותיקה פאגו פאגו, שינתה תפריט בעקבות משבר הקורונה ועכשיו היא מציעה מנות חדשות, וגם ארוחות ברנץ' מעולות. בין השאר, תוכלו ליהנות פה משקשוקה ירוקה המוגשת עם לחם הבית ושלושה מטבלים (58 שקל); סביח במחבת בציפוי פיתה שנאפית במקום (48 שקל) או אגזפאגו – שתי ביצים עלומות ופנצ'טה טלה על לחם בריוש קלוי עם רוטב הולנדייז (58 שקל). המנות נדיבות מאוד וטעימות מאוד והמרינה הנשקפת מהחלונות מרמזת ליום מלא ההרפתקאות שמחכה לכם.

בראנץ' בפאגו פאגו, עם נוף של המרינה מהחלון

בראנץ' בפאגו פאגו, עם נוף של המרינה מהחלון

בראנץ' בפאגו פאגו, עם נוף של המרינה מהחלון

עוד מסעדה ששינתה את פניה בעקבות משבר הקורונה היא לווייתן, המסעדה של השף ליאור רפאל והקונדיטורית ענבר שפירא. כעת לווייתן, הממוקמת בקצה הטיילת הצפונית, הפכה למסעדת המבורגרים איכותית. לצד השרימפבורגר שהופיע גם בגלגול הקודם, תמצאו בתפריט החדש סוגים שונים ומוצלחים של המבורגרים מבשר איכותי שנטחן במקום. בין השאר, תגלו כאן מק אנד צ'יז בורגר, ברביקיו בורגר, פרנצ'י (המבורגר עם בצל מקורמל) ואפילו המבורגר טבעוני – ביונד ברגר (מחירי ההמבורגרים נעים בין 50 ל-80 שקלים).

המבורגר, צ'יפס ובירה בלווייתן. היש טוב מזה? | צילום: ליאור רפאל

המבורגר, צ'יפס ובירה (או אפרול שפריץ אם אתם פחות בעניין של בירה). השילוב המושלם ליום קיץ אילתי | צילום עליון: ליאור רפאל; צילום תחתון: רותם בר כהן

המבורגר, צ'יפס ובירה (או אפרול שפריץ אם אתם פחות בעניין של בירה). השילוב המושלם ליום קיץ אילתי | צילום עליון: ליאור רפאל; צילום תחתון: רותם בר כהן

את האוכל אפשר ללוות בבירה מהחבית, מגוון רחב של יינות או אחד הקוקטיילים (אני נהניתי מאפרול שפריץ מתקתק ומרענן). למרות שקל להתפתות להזמין תוספות רבות, כדאי מאוד להשאיר מקום לקינוחים המושקעים של שפירא, שניתן להרחיב עליהם את היריעה, אבל האמינו לי שמספיקה מילה אחת – תענוג.

מידע שימושי

פאגו פאגו, משעול המים 99 , מרינה אילת. אתר

המבורגר בלווייתן, רחוב הים 6, צמוד למלון הרודס, אתר

איפה ישנים?

אם אתם אוהבים מלונות גדולים ומפנקים, עם בריכה ונוף לים – המבחר באילת גדול. אנחנו, למשל, ישנו במלון נפטון, מרשת מלונות דן, מלון נעים, עם נוף יפה ומיקום מצוין על הטיילת, לא רחוק מקניון מול הים (למי שרוצה לנצל את הזמן לקצת שופינג ללא מע"מ). אופציה שונה מאוד, לאנשים שמעדיפים להתרחק מהמולת העיר – מדבריא, מתחם אוהלים חדש בשפך נחל שלמה, המקום המושלם להתמזג עם השקט המדברי.

מדבריא. אוהל לשמונה (למעלה) ולארבעה וערסל לצד האוהל למנוחה מושלמת

 

מדבריא. אוהל לשמונה (למעלה), אוהל לארבעה (באמצע) וערסל לצד האוהל למנוחה מושלמת

מדבריא. אוהל לשמונה (למעלה), אוהל לארבעה (באמצע) וערסל לצד האוהל למנוחה מושלמת

המתחם נולד גם הוא כחלק מאסטרטגיית היציאה מהמשבר שפקד את אילת, ואת כולנו, בחודשים האחרונים. בעתיד הוא אמור לפעול כמלון נודד שיעבור בעוד מקומות בארץ, אבל כרגע הוא ממוקם באילת, צמוד לחוות הגמלים, והוא מכיל אוהלים ממוזגים (עם מזגן חזק באמת) עם מזרנים עבים ונוחים המונחים על גבי משטחי עץ ושטיחים באווירה מדברית. יש אוהלים המתאימים לארבעה ואוהלים לשמונה. מחוץ לאוהלים, האווירה תזכיר לכם את סיני, עם ערסלים ופינות צ'יל נעימות. במתחם יש מטבח משותף עם מקררים, כיורים ועמדות מנגל ומקלחות משותפות (התאים כמובן נפרדים, ויש אפילו תא אחד גדול, עם שני טושים, עבור פעוטות שעוד לא מתקלחים לבד וזקוקים לעזרת הורה). המתחם מתאים לצעירים בגילם וברוחם, למשפחות הרפתקניות, לקבוצות של צוללים או גולשי רוח ולכל מי שמחפש את רוח המדבר, הפיזית והרוחנית.

בקרוב מאוד ייפתח במקום גם חניון לקראוונים, עם חיבור לחשמל ולמים, ומתחם של אוהלים פשוטים לזוגות (עם מזגן נייד). בתשלום נוסף אפשר להזמין ארוחות בוקר מושקעות, ארוזות בהתאם לנהלים העכשוויים, ואחרי האוכל, בעלי המקום ישמחו להמליץ על מסלולי טיול ועל חוויות מיוחדות, מהסוג שרק המקומיים יודעים, ועכשיו גם אתם יכולים להכיר.

מידע שימושי

מלון נפטון, החוף הצפוני, טלפון: 08-6369369, אתר

מדבריא, נחל שלמה, אתר. מחירים: אוהל ממוזג לארבעה – החל מ-450 שקל לאוהל; אוהל לשמונה – החל מ-700 שקל לאוהל.

איך מגיעים?

נכון לכתיבת שורות אלו, חברת ישראייר מפעילה טיסה יומית מנתב"ג לאילת בשעות הבוקר וטיסה חזרה לנתב"ג בשעות אחר הצהריים המוקדמות. אופציה נוספת, למי שרוצה ליהנות מפינוקי מחלקה ראשונה, בלי להתרומם באוויר – שירות חדש, שאף הוא נולד ממש בימים אלו, נקרא B-first. זהו אוטובוס פרטי הפועל בין תל אביב או באר שבע לאילת, בלי עצירות בדרך.

האוטובוס מצויד בכיסאות מרופדים ונוחים מאוד, עם הדום לרגליים, והנוסעים נהנים משירות של דיילים, תפריט שתייה ונשנושים ויש אפילו חדר שירותים גדול יותר ממה שתמצאו במטוס. בירידות של כביש סדום אפשר להתענג על קפה הפוך או אספרסו כפול, בכביש הערבה אפשר לנשנש צ'יפס עם משקה קל, והכל על רקע הנוף המדברי שנשקף מהחלון. את סיום הנסיעה חוגגים עם צ'ייסר על חשבון הבית (שאר המשקאות והחטיפים בתשלום). מחירי ההשקה לשירות דומים למדי למחיר כרטיס טיסה: 150 שקל לכיוון במושב קלאסי, 200 שקל למושב דלוקס. פרטים נוספים והזמנות באתר.

___

הכותבת היתה אורחת של תאגיד התיירות אילת

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.