תפריט עמוד

וושינגטון – להשאיר את הארנק בבית

מוזיאונים מצוינים, גן חיות מקסים, אנדרטאות מרשימות ומשכנו של נשיא ארצות הברית, וושינגטון מציעה אינספור אטרקציות לכל המשפחה, וכולן בחינם

המכון הסמיתסוני: 14 מוזיאונים וגן חיות אחד
בשנת 1835 קיבלה ממשלת ארצות הברית מתנה בסך כחצי מיליון דולר, סכום דמיוני באותם ימים. את המתנה הוריש לה בן אצולה אנגלי בשם ג'יימס סמיתסון, מדען שמעולם לא ביקר בארצות הברית, אך האמין בעתידה וביכולתה להתפתח למעצמה בתחום המדע. ההפתעה הגדולה והסכום האדיר גרמו למבוכה ולבלבול לגבי הדרך הטובה ביותר לניצול הכסף, ועברו למעלה מעשר שנים עד שהקונגרס החליט כיצד להשתמש בו בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר הוחלט להקים קרן ממשלתית שתנהל את כל המוזיאונים הלאומיים, תחת השם המכון הסמיתסוני (Smithsonian Institution). היום ממונה המכון על תשעה מכוני מחקר, 19 מוזיאונים, מתוכם 14 בוושינגטון, וגן החיות הלאומי, אף הוא בבירה האמריקאית. כל המוזיאונים המשתייכים למכון הסמיתסוני פתוחים כל יום, למעט 25 בדצמבר (חג המולד), בשעות 17:30-10:00, אלא אם כן מצוין אחרת. הכניסה לכולם בחינם, והם נגישים לנכים. הכניסה לגן החיות הלאומי אף היא בחינם. על הפופולריות האדירה של המוזיאונים אפשר ללמוד מהעובדה שבשנת 2009 ביקרו בהם 30 מיליון מבקרים! להלן מידע על קצה המזלג על כמה מהמוזיאונים המצוינים הללו. מידע מפורט על כל המוזיאונים השייכים למכון (גם כאלה מחוץ לוושינגטון), שעות פתיחה, תצוגות קבועות ותערוכות מיוחדות באתר האינטרנט של המכון הסמיתסוני

את הביקור כדאי להתחיל במרכז המבקרים של המכון הסמיתסוני הנמצא בבניין מרשים, דמוי מצודה רבת צריחים ומגדלים, המכונה "הטירה". כאן אפשר להתעדכן לגבי כל אחד מהמוזיאונים, לצפות בסרט קצר ולהצטייד במפה ובמידע רלוונטי. מרכז המבקרים פתוח שבעה ימים בשבוע, 17:30-8:30.

כתובת: 1000 Jefferson Drive SW
מטרו: Smithsonian

מוזיאון האוויר והחלל
מוזיאון האוויר והחלל (National Air & Space Museum) הוא אחד המוזיאונים המתוירים בעולם, ומושך אליו מדי שנה כשמונה מיליון בני אדם. 23 גלריות המוזיאון מציעות סקירה מקיפה של תולדות התעופה וחקר החלל, באמצעות תצוגות אינטראקטיביות ושפע מטוסים, חלליות ומוצגים נוספים, שהבולטים בהם הם האווירון של האחים רייט מ-1903, המטוס Spirit of St Louis של צ'רלס לינדברג, תא הפיקוד של החללית אפולו 11, שנחתה על הירח, וכן סלע מהירח שהמבקרים מוזמנים למשש.
אטרקציות נוספות (בתשלום): Langley IMAX Theater, המקרין סרטים בתלת ממד בנושא חלל ותעופה והפלנטריום על שם אלברט איינשטיין, שבו אפשר לחוות את הקוסמוס, הכוכבים והפלנטות, באמצעות שלוש תצוגות מהממות חושים של סאונד ותמונה.

כתובת:
Independence Ave at 7th St, SW
מטרו: L’Enfant Plaza

מוזיאון האוויר והחלל. מטוסים, חלליות ותצוגות אינטראקטיביות

מוזיאון ההיסטוריה האמריקאית
מוזיאון ההיסטוריה האמריקאית (National Museum of American History) העצום מציג ערב רב של תערוכות ומוצגים בנושאים שונים ומגוונים מההיסטוריה האמריקאית. בין השאר תמצאו פה תערוכות העוסקות בטכנולוגיה ותעשייה, נשיאים וגברות ראשונות, אמנות, אופנה וטקסטיל, מלחמת העולם השנייה, מלחמת ויאטנם, המלחמה הקרה, וגם אירועי 11 בספטמבר. לצד כל אלה אפשר לפגוש כאן מוצגים כמו הנעליים האדומות של דורותי מ"הקוסם בארץ עוץ", הבובה המקורית של קרמיט הצפרדע והדגל האמריקאי הראשון. ילדים יוכלו לחוות את ההיסטוריה על בשרם במרכזי המדעים וההיסטוריה הפתוחים, המאפשרים פעילויות כמו שליחת טלגרף, אריגת כותנה וכן הלאה.

כתובת:
14th St and Constitution Ave, NW
מטרו: Federal Triangle

מוזיאון הטבע
מוזיאון הטבע (National Museum of Natural History) הוא המוזיאון המתויר ביותר בעולם, ובו מעל 120 מיליון מוצגים בנושאי טבע ותרבות. מבקרים צעירים ודאי ישמחו לגלות שבמוזיאון העצום הזה מתרחשת עלילת הסרט "לילה מוטרף במוזיאון 2" עם השחקן בן סטילר (הסרט הראשון בסדרה צולם במוזיאון הטבע בניו יורק). באמצעות עשרות חללים ותצוגות סוקר המוזיאון את ההיסטוריה של כדור הארץ – מראשית היווצרותו, דרך תהליך האבולוציה והתפתחותם של צמחים ובעלי חיים, וכלה בתרבויות אנושיות מימי קדם ועד היום. יש כאן אולם פרה היסטורי עם שלדי דינוזאורים ומאובנים קדומים; תצוגת גבישים ומינרלים, שגולת הכותרת שלה היא "יהלום התקווה" – היהלום הכחול הגדול בעולם; גן חיות של חרקים, עולם האוקיינוס ועוד. במרכז התגליות (Discovery Center) ילדים יכולים למשש ולהכיר עצמות, קונכיות, תלבושות מסורתיות וכיוצא באלה; אטרקציה נוספת (בתשלום): מרכז קולנוע שבו מוקרנים סרטי טבע בתלת ממד.

כתובת:
10th St and Constitution Ave, NW
מטרו: Federal Triangle

אגף הדינוזאורים במוזיאון הטבע, המוזיאון המתויר ביותר בעולם

גלריית סאקלר וגלריית פריר
שתי גלריות המהוות יחד את המוזיאון החשוב ביותר בארצות הברית לאמנות אסיאתית – מהמזרח הרחוק והמזרח התיכון (שתיהן חולקות הנהלה משותפת, ומקושרות ביניהן בחלל תצוגה תת-קרקעי). אוספי הגלריות כוללים מוצגים מהתקופה הניאוליתית ועד ימינו, כגון כלי ברונזה וג'ייד מיפן, ספרות אסלאמית מהמאות 11-19, ציורים יפניים עכשוויים, קרמיקה סינית מודרנית, כתבים עתיקים מהודו ופרס ופסלים בודהיסטים.
חלק אחר של גלריית פריר מוקדש לאמנות אמריקאית מסביבות המאה ה-19, ובעיקר לזו של הצייר ג'יימס מק'ניל וויסלר (1903-1834). גולת הכותרת כאן היא "חדר הטווס" – חדר אוכל לונדוני מהמאה ה-19, שהועתק בשלמותו אל הגלריה, אשר קירותיו מתהדרים בציורי קיר גרנדיוזיים בצבעי כחול וזהב, שנעשו בידי וויסלר.

כתובת:
1050 Independence Ave, SW
מטרו: Smithsonian

גלריית פריר. האוסף החשוב ביותר בארצות הברית של אמנות אסייתית

מוזיאון וגן הפסלים הירשהורן
מוזיאון לאמנות מודרנית ועכשווית, עם יצירות של אמנים מוכרים כמו אנדי וורהול, דה קונינג, פיקאסו, גרהרד ריכטר ואנסלם קיפר. מחוץ למוזיאון שוכן גן פסלים ענקי, ובו פסלים של רודן, ג'קומטי, ברנקוזי, מוּר ועוד.

כתובת: Independence Ave at 7th St, SW
תחנת מטרו: L’Enfant Plaza

המוזיאון הלאומי לאמנות אפריקאית
המוזיאון הלאומי לתרבות אפריקאית (National Museum of African Art)מציג את אוספים ממאות התרבויות השונות המרכיבות את יבשת אפריקה. בין השאר מוצגות פה יצירות אמנות ואומנות מימי קדם ועד זמננו. האוסף כולל כלי קרמיקה, בדים, כלים, רהיטים, תכשיטים, מסכות, צלמיות וכלי נגינה, לצד ציורים, פסלים ותדפיסים של אמנים אפריקאים עכשוויים.

כתובת:
950 Independence Ave, SW
תחנת מטרו: Smithsonian

גלריית הדיוקנאות הלאומית
גלריית הדיוקנאות הלאומית (National Portrait Gallery) ממוקמת בבניין עצמרשים שנבנה בשנות ה-30 של המאה ה-19, וחזיתו מרובת העמודים מזכירה את בניין הפרתנון באתונה. בתוכו אפשר למצוא אוסף אדיר של דיוקנאות של דמויות מפתח בחיי האומה האמריקאית – החל במנהיגים פוליטיים, בהם כל נשיאי ארצות הברית, וכלה בדמויות פופולריות מעולם האמנות, הקולנוע והמוזיקה.

כתובת: F& 8 Streets NW
מטרו: Gallery Place-Chinatown

דיירים בגן החיות הלאומי. מתחמי מחייה מודרנים

גן החיות הלאומי
גן חיות מקסים במיוחד, עם יותר מ-2,000 בעלי חיים מ-400 מינים. כיאה למוסד מודרני, אין פה כלובים או סורגים אלא מתחמי מחייה המנסים לדמות עד כמה שאפשר את תנאי המחייה הטבעיים. מלבד בעלי החיים "הרגילים" כמו פילים, אריות, ברדלסים, דובים, קופים ועוד, גן החיות הלאומי מתגאה, ובצדק, בצמד דובי פנדה יפהפיים – מאי שונג וטאיין טאיין. השניים, זכר ונקבה, הגיעו מסין לפני כעשר שנים ונוצר ביניהם קשר חם והדוק. הם מרבים לבלות ביחד ולפני חמש שנים אף הולידו גור, מאורע נדיר אצל פנדות בשבי. כשהצאצא החמוד הגיע לגיל חמש, הוא נמסר במתנה לגן חיות בסין.

כתובת: 3001 Connecticut Avenue NW
מטרו: Woodley Park-Zoo

וזה לא הכל: עוד אתרים חינמיים
כדי לראות את כל חלקיו של המכון הסמיתסוני יידרשו לכם לא מעט ימים, אבל כדאי מאוד להשאיר די זמן פנוי כדי לבקר בעוד כמה אתרים חשובים ומעניינים ברחבי הבירה האמריקאית. כולם, כמובן, בחינם.

מבקרים בבית הלבן מציצים אל האגף הפרטי, ובו הכלב של משפחת אובמה

הבית הלבן
בעבר הבית הכי מפורסם בעולם היה פתוח לקהל הרחב ארבעה ימים בשבוע, למשך שעתיים בכל יום. אלא שאירועי 11 בספטמבר שמו קץ לקלות הביקורים הללו. בשנתיים הראשונות אחרי הטראומה הלאומית הבית הלבן נותר סגור לחלוטין בפני מבקרים שאינם שועי עולם או בני משפחת הנשיא. מאז, המדיניות הנוקשה רוככה במקצת וכעת אפשר לבקר בכמה מחדריו, אלא שהדבר מצריך הכנות מוקדמות וקפדניות וטרחה לא קטנה. אזרחים אמריקאים יכולים להזמין ביקור דרך חבר הקונגרס המייצג אותם – הבקשות צריכות להישלח לפחות חודש לפני הביקור המתוכנן. מבקרים מארצות אחרות צריכים לפנות לשגרירות שלהם בוושינגטון בבקשה לארגן את הביקור (מומלץ לפנות שישה חודשים לפני המועד). הביקורים אינם עולים כסף והם נערכים על פי רוב בימים שלישי עד שבת בשעות הבוקר. במהלכם אפשר לשוטט בחדרים אחדים, לשאול שאלות כלליות (ולא נוקבות מדי) את אנשי השירות החשאי שעומדים על המשמר ולהתפעל מהרהיטים והתמונות שנשיא ארצות הברית רואה בכל יום. פרטים נוספים באתר האינטרנט הרשמי של הבית הלבן

כתובת: 1600 Pennsylvaina Ave NW

מוזיאון השואה האמריקאי
המוזיאון המרשים, ששמו המלא באנגלית United States Holocaust Memorial Museum, מוקדש לאיסוף ולשימור של עדויות מהשואה ולהפצה של חומר חינוכי בנושא. בין התערוכות הקבועות אפשר למצוא תצוגה כרונולוגית – החל בעלייתו של היטלר לשלטון ועד שחרור מחנות הריכוז והקמת מדינת ישראל. יש גם תערוכות משתנות, כמו זו שהוקדשה לאולימפיאדת ברלין בשנת 1936 או התערוכה שעסקה ביחס של הנאצים להומוסקסואליות. המוזיאון מתקיים בין השאר הודות לתרומות של נדבנים בעלי הון (אחד המרכזיים בהם הוא במאי הקולנוע סטיבן ספילברג).
המוזיאון פתוח כל השנה, פרט ליום כיפור ולחג המולד, והכניסה אליו בחינם. אולם חשוב לדעת שבתקופה העמוסה, בחודשים מרץ-ספטמבר, הכרטיסים אוזלים במהירות וכדאי להגיע סמוך לשעת הפתיחה, ב-10:00 בבוקר, או להזמין כרטיסים מראש דרך אתר האינטרנט של המוזיאון

כתובת: 100 Raoul Wallenberg Place SW
מטרו: Smithsonian

וושינגטון די. סי. – העמוד הראשי>>

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.