תפריט עמוד

ואל די סולה – בחזרה אל העבר

אומני עץ וברזל, רוקמות תחרה, פסלים וציירים חיים ויוצרים בוואל די סולה, עמק יפה בהרי הדולומיטים שבצפון איטליה. טיול בעמק הוא גם מסע בזמן, בחזרה לזמנים של סבא וסבתא

רוזה יושבת בשמלת בד דקה וכפכפים בחצר הבית. היא כפופה אל מסגרת העץ, נועצת סיכות דקות על השרטוטים שסומנו על הבד. ידיה זזות במיומנות, בוחרות בסליל חוט לבן מתוך עשרות סלילים, מסובבות אותו סביב הסיכות ועוזבות, תופסות סליל אחר, רוקמות ורוקמות. כמעט בלי משים יוצרות ידיה שרטוטי פרחים וציפורים. עליה להספיק לסיים את תמונת התחרה הלבנה-השקופה בזמן, ואז תתפור אותה אמא אל הבד הלבן שנארג מבעוד מועד, ויחד הם יקופלו יפה ויוכנסו לארגז החתונה.

כך נראו פעם החיים במחוז טרנטינו (Trentino) שבצפון איטליה, חיים שבהם נשים אוספות את בית אמא ואבא בארגזי נדוניה מעץ מעוטר, וגברים יוצאים לעבודה בשדות וטומנים את ממחטות הבד שרקמה אהובתם בכיס חולצתם. נתח מהתרבות הזאת, שכמעט אבדה, משמר מוזיאון התרבות במאלה (Malè), העיר הגדולה בעמק סולה (Val di Sole). אף שאנחנו מגיעים ביום ראשון, והמוזיאון לא פתוח לקהל, ד"ר פדריקה קוסטנצי, מנהלת המוזיאון, נאותה לפתוח בשבילנו את המקום. "היכנסו הביתה", היא מזמינה אותנו. אנחנו נכנסים בעקבותיה, ודפיה הצהבהבים של ההיסטוריה נפרשים לפנינו. בין המוצגים אפשר לראות גם את מכשיר הטומבולו הקטן לרקימת תחרה, וגם את בגדי הכלה השחורים שבהם נהגו בנות עמק סולה להינשא בצניעות.

למי שזוכר את הימים שבהם הכינו חמאה בבית ושדבק נעשה משרף, יעלה המקום הזה זיכרונות ילדות, או צוהר לסיפוריהם של סבא וסבתא. הביקור כאן הוא שיעור באיטליה הלא מוכרת, הרחק מהדר הקולוסיאום ומטוסקנה הרומנטית – איטליה של בעלי המלאכה: אומני העץ והברזל, הרפתנים ועובדי משק החלב, איטליה של נשים הבוחשות את הפולנטה מעל לתנור אש מפוחם, של אורגות הפשתן ושל רוקמות התחרה.

מוזיאון התרבות
Museo della Civita Solandra
מיקום: Viale Marconi 7, מאלה
טלפון: 39-0463-901280/72


כיכר במאלה. במוזיאון התרבות שבעיר מגלים את איטליה של בעלי המלאכה

חקלאי של ברזל
שעת בוקר מוקדמת והאוויר עוד צונן. אנו עולים על כביש SS42 לכיוון העיירה קאלדס (Caldes) שבוואל די סולה, הנמצא במחוז טרנטינו בצפונה של איטליה. מטעי תפוחים מקיפים אותנו ומתחלפים בזרימת נהר נוצ'ה (Noce) השוצף. בקאלדס אנחנו מגיעים להאנגר גדול ובו ממלכה של אש, ברזל וקצב: מתכת שחורה ולהבות מרקדות בתוך הכבשן לקול נקישות הפטיש על הסדן ודפיקות פטיש הכוח הכבד. נפח הברזל לוצ'אנו זאנוני, איש מוצק שסינר עור לגופו, מקבל אותנו בלחיצת יד לופתת ובחיוך חם.

הוא ובנו היו לאחת מגאוותיו הגדולות של העמק. הוא נראה קצת נבוך מהעניין שאנו מגלים בו, אף שפגש בחייו אנשים גדולים וחשובים מאיתנו. למשל פרנסואה מיטראן, נשיא צרפת לשעבר, הזמין ממנו פסל של שיחי תירס דקים ותמירים שמקדקודם מקפצות שערות שובבות, ומלבד צבעם קשה להאמין שנולדו מתוך חומר נוקשה. ביל גייטס בחר לנטוע בחצר בניין מיקרוסופט בסיאטל עץ זית עשוי בהקפדה עד לפרטים הקטנים. "שלושת אלפים זיתים ועשרת אלפים עלים בדיוק הצמחתי מתוך ענפי העץ. ארבעה מטרים גובהו, 400 קילוגרם של ברזל וארבעה חודשי עבודה", מספר זאנוני.

הברזל באזור הדולומיטים התגלה בימי הביניים, ומלאכת המתכת מתקיימת מאז ועד ימינו בכמה בתי מלאכה ברחבי העמק. זאנוני הוא מהמוצלחים והמפורסמים שבאמני הברזל הללו. הוא נולד בקאלדס ב-1943, וכשאר תושבי המקום הוא רוחש כבוד לצומח ולחי שסביבו. בעבר חי אמן הברזל בפינה קטנה בקצה הסדנה שלו. היום הממדים גדלו, האיכות השתפרה, אבל הבית עודנו נספח למקום העבודה.

עד היום אין מחמאה גדולה מהמילה "חקלאי" לרבים מתושבי האזור. גם זאנוני הוא חקלאי – של גושים שחורים קשים קרים, שמתלהטים באש ומתרככים ומתמסרים לידיו לעשרים-שלושים שניות, ואז חוזרים לאופיים העיקש. הוא היה הנפח של האזור, ובנה גדרות ושאר חפצי מתכת שנדרשו לתושבים. "למדתי לבד את אמנות הברזל. זה לא משהו מסובך, אני מעתיק את הטבע".


מנעול מפורזל. מאז גילוי הברזל בימי הביניים, בעמק פועלים אומני מתכת רבים

הבן ממשיך, בדרכו
איוון, בנו של לוצ'אנו, נכנס לסדנה בחולצת כפתורים ומכנסיים אלגנטיים. הוא מזמין אותנו מהסדנה המבולגנת לגלריה המעוצבת שבקומה השנייה של הבית. הגלריה הנקייה מוארת בחלונות ובמנורות מעוצבות. כל עבודה מקבלת את מקומה, החל בגפן שאשכולותיה העסיסיים תלויים בכבדות על הענפים, דרך השוּמר והסלק, שנראים כאילו הובאו זה עתה מהשדות הרחבים שעליהם הם משקיפים, ועד לפטרייה הכבדה ביותר שפגשנו.

איוון מראה לנו שרטוטים שהכין לעבודה חדשה – ארנב וצפרדע. "אני מתכנן קודם, חושב על מידות ועיצוב. אבא ישר מעתיק", הוא מצביע על ההבדל הראשון בינו ובין אביו. ההבדלים בין השניים ניכרים בעבודות: בעוד הזקן עובד בברזל מלא ומעתיק כל גרעין חמנייה וכל ענב בנפרד, בנו, שהיה סטודנט בבית ספר לאמנות, מאמין במה שלמד: "באמנות מה שחשוב זה האין, החלל, הדמיון. אני יוצר מסגרת, והצופה ישלים בראשו את החסר".

כך מוצגת דמותו של חתול חלול רודף אחרי תרנגולות עשויות נוצות ברזל בלבד, לצד עץ גדול קטוע ענפים ועליו ציפור זעירה. על מדף גבס עומד דגם קטן של תנין בנוי מחוליות חלולות, שנראה כמו משחק הרכבה לילדים אין ספק למי שייך הדגם. "זאת לא חיה של העמק", אומר האב בחיוכו הטוב, ובנו, בחיוך גדול, מצביע אל מבעד לחלון אל פסל שעוד לא הסתיימה בנייתו, ומראה לנו את הצעצוע האמיתי – תנין בגודל מלא. "אני ילד שמתמודד עם הפחדים ויוצר את החלומות", הוא מסביר.

לוצ'אנו ואיוון זאנוני, אמני ברזל
מיקום: Loc. Caldes 159/B, קאלדס
טלפון: 39-0463-901081
הגעה: יש לתאם את הביקור מראש

אחרי ארוחת הצהריים בקרוביאנה שמדרום-מערב למאלה, אנחנו חוזרים לכביש וממשיכים בכיוון דרום-מערב, לכפר שבו הזמן תלוי על קירות הבתים. ברחבי ואלי דל נוצ'ה (Valli del Noce, עמקי נוצ'ה) פזורים 125 שעוני שמש, תשעים מהם בוואלה די נון (Valle di Non) ו-35 בוואל די סולה. מרבית השעונים הם מהמאות 19-17, ורק עשרה מהם חדשים.

בכיכר ויטוריו אמנואלה השלישי (Piazza Vittorio Emanuele III) שבכפר מונקלאסיקו (Monclassico) נמצא מבנה ששימש בעבר מחלבה, ועד היום קוראים לו כאן אל קאסל (El Casel, "המחלבה". על קיר המבנה מצוירת תושבת העמק בשמלה פשוטה ובמטפחת, אוחזת ביד אחת דלי חלב טרי, ובידה השנייה אוחזת בידו של ילדה הקטן, שגם הוא סוחב דלי חלב. הם נמצאים בדרכם אל עברו האחר של הציור, שבו שני גברים חסונים מפסטרים את החלב, ובתווך ניצב שעון שמש עם סקלת הזמן הבבלית, שיטה קדומה של ספירת השעות. הציור הזה הוא ראשון יצירות שעוני השמש המודרניים שבכפר. ליוויו קונטה, פסל וצייר יליד הכפר, יצר אותה. משק החלב היה בעבר ממקורות המחיה החשובים של העמק, והבחירה בו נבעה מזיכרונות ילדותו של האמן.

כשליוויו פגש את ארתורו
ליוויו קונטה, בן 68, נולד בכפר מונקלאסיקו. אחרי לימודיו בבית הספר לאמנות הוא פרש כנפיים אל העולם, עד שלבסוף חזר שוב אל כפר ילדותו להקים בו את ביתו. בכניסה לסטודיו שלו, על במת עץ קטנה, מקבלת אותנו דמות העץ של ישו הצלוב, הממתינה לליטוש נוסף. מאחור מחייכת אמו של ישו אל בנה מתוך תמונה, יפה כנסיכה, בין פטישים, מפסלות, אזמלים ומשטחים רכים של נסורת המכסים את הרצפה. יצירות אמנות הקודש של קונטה, שנפגש בצעירותו עם האפיפיור יוחנן פאולוס, מפורסמות ברחבי העולם.

המוזיקה בסטודיו של קונטה זורמת בכל נימי חדר העבודה, ונדמה שהוא מנצח על תזמורת כלי העבודה והדמויות שסביבנו בשרביט נעלם. דמויות העץ והאבן נראות כמתעגלות לצלילי עוגב מלטפים, ועלעלי הנסורת הדקיקים מתנתקים מפלטות העץ בקפצוץ קליל לצלילי הסימפוניות של באך. ואולי מי שקובע את הטון במקום הם דווקא מיתרי הפסנתר של ארתורו בנדטי מיכלאנג'לי, הבוקעים מתוך יריעות הבד. מיכלאנג'לי, שהיה אחד הפסנתרנים הגדולים בדורו, נהג לבלות שעות ארוכות בבית הזה של קונטה. בין שני האמנים נרקמה ידידות, ובעוד מיכלאנג'לי מנגן, קונטה צייר ופיסל אותו. כך נולדה תערוכה המציגה את דיוקנותיו של האמן המתבודד, הנקראת "43 תחושות מלודיות". בסלון עדיין עומד הפסנתר שעליו ניגן הפסנתרן הנודע ושני דיוקנאות שלו שצוירו בידי קונטה.

ביתו של קונטה מדגים את המיומנות שאמני העץ של טרנטינו הגיעו אליה. מאומנות שצמחה מצורכי היומיום, בימים שבהם הדבר הטוב ביותר שהעמק סיפק היה העץ – מהבתים, הכפות, הקערות, המסכות לטקסים – התפתחה מלאכת גילוף של צעצועים ובובות, פסלים ופיתוחים עדינים, עד שהגיעה לרמה הגבוהה שלה היום.

את סודות אומנותו העביר קונטה לבנו ג'אורג'יו. הבן מראה לנו את תהליך היצירה – בתחילה מפסלים דגם של הדמויות בפלסטלינה, אחר כך יוצרים אותן בגודל טבעי בספוג נוקשה, ורק בסוף ייבראו הדמויות, בפעם המי-יודע-כמה, בעץ מלא. ידיו העדינות של ג'אורג'יו אוחזות בעוצמה בפטיש ונוקשות על המפסלת, וזו מקלפת שכבה ועוד שכבה, עד שעל משטח העץ הדומם רוקמות עור וגידים דמויות של אישה וגבר. ספר האנטומיה פתוח לידו כדי להדגים כל שריר.

ליוויו וג'אורג'יו קונטה, פסלים וציירים
מיקום: Via di Fassa 11, מונקלאסיקו
טלפון: 39-0463-974267
הגעה: יש לתאם את הביקור מראש
אינטרנט


ליוויו קונטה בסטודיו שלו. חזר לכפר הולדתו, שם הוא מפסל פסלי קודש וחול

מתייחד עם הטבע
אנחנו שבים לכביש SS42, נוסעים מערבה לעיירה מזאנה (Mezzana), וממנה עולים צפונה לכפר רונצ'ו (Roncio), המשקיף על עמק סולה. כביש תלול במעלה ההר מוליך אל ביתו של אלבינו רוסי בפאתי רונצ'ו. רוסי מתגורר לבד בסדנה, ורק חדר קטן משמש אותו לשינה ולמטבח. כאן אין נסורת ומוזיקה, אלא רק דממה דקה של אמן המתייחד עם עצמו ועם מושא יצירתו – הטבע. העיצוב מינימליסטי. הקירות לבנים, הרצפה מבהיקה. בפינת החדר, לצד חלון המכניס לחלל אור רך, עומד שולחן עמוס בצבעים ובמכחולים למודי עבודה, אך מסודרים בסדר מופתי. יחד הם יבראו בסבלנות ובדיוק עוד תפוח או דובדבן בקערת אמייל סדוקה על מפה לבנה. ואולי יהיו אלה פטריות, או אולי דווקא הרי האלפים יועתקו אל תוך החדר. בינתיים ממתינים עבדיו הנאמנים בשפופרות עד שיחליט למוזגם לקעריות ולהשיקם במכחול אל הבד.

רוסי נולד בעיר קלס (Cles) שבוואל די נון. הוא מגדיר את עצמו חוקר של הטבע הדומם. את ממצאיו, ועמם גם את זיכרונות ילדותו ואת זיכרונות הזהות האתנית הקולקטיבית של תושבי ואל די סולה, הוא מעלה על הבד. כמעט כל יצירותיו מסודרות בסדרות של ציורים קטנים החוזרים ומתארים נושא מסוים, ויוצרים יחדיו תמונה מקיפה. כך נוצרה סדרת ההרים שמציגה את הרי האלפים בשעות ובעונות שונות, ציורים של יער בשעות שונות, סדרת בתי עץ האופייניים לעמק, והסדרה שבה הוא שקוע עתה – פירות וירקות.

"זה בשביל הבית של גובה המיסים", הוא מורה על סקיצה של ינשוף. "הוא הזמין ממני ינשוף, אז הוספתי למטה גם חיה טרופה, שיבין מה אנחנו חושבים עליו. מובן שהוא יבקש להוריד אותה, ואני כבר החלטתי להוריד, אבל בהצגה הראשונה אני אראה לו. ניצחון קטן של משלם המיסים, לא?". בסטודיו של רוסי אי אפשר לבקר, אבל תערוכות שלו מוצגות בסביבה, ואפשר לבדוק בתחנות מידע לתיירים אם יש תערוכה בזמן שאתם מבקרים.

אנחנו נפרדים מהנאיביות של פעם, מההערכה לטבע, לחומר ולמסורת, וחוזרים לעולם שלנו. בדרך חזרה בין רחובות העיירה מזאנה אנו עוברים ליד ברזייה מעוטרת בציפורים של זאנוני האב. ביציאה מהכפר נטוע עץ אורן גדול. "אמיתי או לא?" אנחנו תוהים. אני יוצאת מהרכב לבדוק, את התשובה תנחשו לבד.


לחצו להגדלה

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון איטליה

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...

מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש
מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש

שילוב של פילאטיס ומיינדפולנס מהווה דרך נהדרת לחזק את הגוף, לשמור על רוגע ומיקוד ולהגיע לאיזון פנימי. וכשמצרפים לכך ריטריט בנופים מעוררי השראה ורוגע, התוצאות מוצלחות שבעתיים

סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה
סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה

בלב אירופה, במרחק טיסה ישירה קצרה מישראל, נמצא אחד הטרקים הכי יפים והכי פופולריים באירופה. אינספור מילים נכתבו על סובב המון בלאן וקל להתבלבל מעודף המידע. אז אם אתם רוצים לדעת מהי העונה הטובה ביותר לטרק, מאיפה מתחילים, ...