תפריט עמוד

ואדי אריכא – ביקור בכפר הנסתר

רק מעטים מכירים את הכפר הנסתר הנמצא בוואדי אריכא שליד מצפה רמון. אבל מי שיגיע לכפר הבדואי ילמד להכיר את התרבות המסורתית, את אורחות החיים וגם דבר או שניים על שכנות טובה

למרות שאני אוהב מאוד את הנגב, אני מודה שמעולם לא שמעתי על הכפר הנסתר בוואדי אריכא, עד אותו יום שבו קיבלתי הזמנה ליום השכנות הטובה בכפר. הכפר הבדואי הקטן יושב בוואדי אריכא, ששמו הערבי הוא ואדי אירייר (הנחל הנסתר). רק מעטים מהמטיילים באזור מצפה רמון שמעו על הכפר, שתושביו מתקיימים על מקורות פרנסה מסורתיים, ובהם גידול עדרים.


מאהל מול נוף המדבר

תושבי כפר אריכא, כ-160 איש, שייכים לשבט עזאזמה, מהוותיקים והגדולים בשבטי הבדואים בנגב, והם מתגוררים במקום מאז סוף שנות השבעים. עם החלת חוק השלום על הנגב (במסגרת הסכם השלום עם מצרים) החליטה המדינה לכנס את המשפחות, שנדדו באזור, אל ערוץ נחל אריכא – מקום מושבן הנוכחי. בשנים האחרונות, במסגרת עידוד התיירות באזור הר הנגב, המועצה האזורית רמת הנגב ומשרד התיירות הכשירו אחדים מבני השבט לשמש כמורי דרך וכמארחים. מי שיגיע להתארח בכפר יכיר מקרוב את התרבות הבדואית ואת המורשת, שהולכת ונעלמת ויזכה לחוויה מיוחדת במינה.


עמוד חול מעל הכפר

ההיכרות שלי עם השבט ואורחות חייו התרחשה, כאמור, ביום השכנות הטובה, יוזמה משותפת של אדוה גולני עובד ממצפה רמון ויושב ראש הכפר פרחאן אל סדאן. היוזמה הזאת נועדה להכיר את הכפר ואת תושביו ולאפשר למבקרים להתנסות בסדנאות מסורתיות וליהנות מאירוח ייחודי. כשהגעתי אל מרכז הכפר, בשעת אחר צהרים מוקדמת, גיליתי שאני ראשון האורחים, אבל מסביבי כולם כבר היו עסוקים: תושבי הכפר, אבות וילדים, עבדו במרץ על בניית ספסלים (טריבונות) מצמיגים, אבנים ובוץ במגרש הכדורגל של הכפר. חלק מהמשתתפים גלגלו צמיגים, אחרים סחבו דליים מלאי עפר, היו כאלה שהכינו את הבוץ ואחרים מרחו בוץ על הצמיגים ובתוכם, כשעל המלאכה ניצח אלון בן צבי, המכונה "אלון בוץ", ממצפה רמון, שעשה זאת בהתנדבות ומכל הלב.


בניית ספסלים למגרש הכדורגל מצמיגים ובוץ

לאט לאט החלו להיאסף עוד ועוד אורחים, וכולם נרתמו לעשייה. לפנות ערב עברנו למאהל של סלמן סדאן, לערב של שיחה ורוח בנושא "בין גילוי וכיסוי", בהשתתפות פרופ' פנינה מוצאפי הלר, ד"ר חליל אבו רביעה וד"ר עופר יפרח. אחרי ארוחת ערב אצל פרחאן אל סדאן, צעדנו לאורו של חצי ירח אל מרכז הכפר, שם חיכו לנו נדב ואפרת סילברט, שהתנדבו להעביר ערב אסטרונומיה, עם טלסקופים ומשקפות. הצפייה בהמוני הכוכבים שכיסו את שמי המדבר היתה מרגשת, וכך גם שמחת ילדי הכפר, שראו בפעם הראשונה בחייהם את הכוכבים מקרוב.


מכינים פיתות: טחינת גרגרי החיטה לקמח


הכנת הבצק


אפיית הפיתות על סאג'

בלילה ישנתי על מזרון במאהל האירוח המשפחתי של פרחאן, כשקולות התרנגולות, החמורים והכלבים הוסיפו לאווירה המיוחדת. עם אור ראשון קמנו לטיול בכפר, כשמעבר לגבעות עלתה השמש.


כמה מילדי הכפר בתמונה קבוצתית

בשעות הבאות יום השכנות הטובה צבר תאוצה ועשרות מבקרים זרמו אל הכפר. האורחים התפזרו בין המאהלים ועסקו בפעילויות המסורתיות, כמו טחינת קמח באבני ריחיים, לישת בצק ואפיית פיתות. באוהל אחר אפשר היה ללמוד איך לטוות חוטים מצמר עיזים ואיך לארוג על נול. בין לבין, היה פשוט כיף לרבוץ על המחצלאות והמזרנים, ללגום תה מתוק וליהנות מהשקט המדברי. ילדי הכפר וילדי האורחים התחברו מיד ובתוך דקות ספורות כולם גילו עניין חדש: רכיבה על חמור ברחבי הכפר.


בת כפר צעירה (ומהורהרת)
פרטי קשר

לא רק בסופי שבוע מיוחדים כמו זה שהשתתפתי בו אפשר להכיר את הכפר ואנשיו. אם חשקה נפשכם באירוח בדואי אותנטי, תוכלו לתאם ביקור, וכך תכירו את פרחאן, סלמן ושאר אנשי השבט ותזכו באירוח חם ולבבי שאין הרבה כמותו בארץ.
לפרטים נוספים ותיאום ביקור אפשר לפנות לאדוה בטלפון: 054-4574593, או ישירות לסלמן 054-3004732


תה מתוק הוא חלק בלתי נפרד מהאירוח

איך מגיעים לאריכא?

כפר אריכא נמצא בין מצפה רמון לכלא נפחא, ממערב לכביש 40, בסמוך לאבן דרך 107. מול תחנת האוטובוס יורדים בין הרוג'ומים (ערמות אבנים) אל דרך עפר שיורדת בפיתולים אל הוואדי. הדרך עבירה לכל סוגי הרכב. שימו לב: הכפר נמצא בשטחי אש ועל כן הביקור דורש תיאום מוקדם.

סלמן מכפר אריכא בסרטון וידיאו


____

הכותב מודה לאדוה גולני עובד, פרחאן אל סדאן, סלימן עזאזמה, עאודה ל'עביס, סוילים ל'עביס ומוחמד חריינק

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים