תפריט עמוד

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים

החושך המדברי בולע אותנו לתוכו, מקיף מכל עבר, אפילו הכביש היורד אל מכתש רמון באינספור פיתולים לא נראה, רק הבטן מרגישה היטב כל פיתול. אנחנו יורדים בשעת לילה מאוחרת אל המכתש, לנקודת מפגש סודית עם נדב סילברט, מדריך טיולים ומומחה לאסטרונומיה ותצפיות כוכבים במרחב. הרוח הקרירה שהצריכה סוודר קל (בסוף יולי!) במצפה רמון נרגעה בתחתית המכתש, המחצלות והכריות שנפרשו על הקרקע הזמינו לשכב על הגב, העיניים התקשו להכיל את כל מה שנפרש מעל: אינספור כוכבים, חלקם בוהקים כיהלומים, אחרים מעט מעוממים, ורסיסי שביל החלב חוצים מקצה לקצה את כיפת השמיים, והירח תלוי ממול. אם בגוש דן בקושי רואים כוכב וחצי, כאן, בקרקעית המכתש, ההבטחה התנ"כית לאברהם נראית ברורה לגמרי: "ארבה את זרעך ככוכבי השמים" (בראשית כ"ב, יז').

תצפית אסטרונומית במצפה רמון. אוגוסט מלא ריגושים שמיימיים

תצפית אסטרונומית במצפה רמון. אוגוסט מלא ריגושים שמיימיים

נדב מעביר בינינו פנס לייזר וכל אחד מצביע על כוכב שתפס את עינו או עורר את סקרנותו. כל כוכב שנבחר מתקבל אצל נדב בשמחה אמיתית, כאילו בדיוק על הכוכב הזה תמיד חלם לספר. ההסברים המרתקים מלווים בהרחבות, הדגמות ("נגיד שאני כדור הארץ ואתה הירח"), סיבובים ודילוגים. בעזרתו אנחנו מגלים קבוצות כוכבים, כמו העגלה הגדולה, קשת, עקרב, אוריון ואחרות. את הכוכבים המדהימים תפגשו במהלך חודש אוגוסט במצפה רמון ובמקומות אחרים ברמת הנגב בשלל אירועי "קיץ של כוכבים" (ראו מסגרת בסוף הכתבה).

שביל החלב מאיר את שמי המדבר | צילום: מאריק שניטמן

שביל החלב מאיר את שמי המדבר | צילום: מאריק שניטמן

שנטי במדבר: חום מדברי וחום אנושי

עוד לפני שהשמש שקעה ולפני שהגענו למצפה רמון עצרנו בכמה תחנות, שהביקור בהן מומלץ בחום. התחנה הראשונה, המרגשת עד דמעות, היתה בשנטי במדבר, בית לנוער בסיכון ובסכנת חיים, שמריומה בן יוסף הקימה בראשית שנות האלפיים על פי המודל של בית השנטי התל אביבי. בדומה לאחיו במרכז, גם שנטי במדבר נועד להעניק בית חם, תומך ואוהב לבני נוער, מגיל 14 ועד 21, שנזרקו מהבית או עברו התעללות ומצאו את עצמם ברחוב. "בית יתומים לילדים שיש להם הורים", מכנה זאת מיכאל, בן זוגה של מריומה, האחראי על התפעול של שני הבתים. השניים, בעזרת צוות מדריכים מסור, בנו בלב השממה נווה מדבר מהאגדות, עם מבנים נמוכים בצבעי אדמה, אוהל אירוח מקסים (וממוזג!), גינון מדברי מעורר קנאה ופרטי עיצוב יפהפיים. אמנם הכניסה למתחם המגורים של הנערים ולאזור חדר האוכל והסדנאות היצירה המצוחצחות אסורה למבקרים מבחוץ, אבל די בשיחה עם מיכאל, ביקור באוהל האירוח, באמפיתאטרון החדש ובחוות הסוסים הטיפולית כדי להבין שכאן מצילים ילדים, תרתי משמע. החום המדברי מתערבב בחום האנושי ועוטף את הבאים בשערי המקום בחמלה, אהבה ותקווה גדולה.

אוהל הידידות בשנטי במדבר. מקום מפעים ומרגש | צילום: אלון גרגו

אוהל הידידות בשנטי במדבר. מקום מפעים ומרגש | צילום: אלון גרגו

נכון לכתיבת שורות אלו, הביקור בשנטי במדבר אפשרי רק לקבוצות ורק בתיאום מראש, משפחה שמטיילת בנגב לא יכולה לקפוץ באופן ספונטני, בעתיד מתכננים להיערך גם לאירוח משפחתי. בינתיים, במהלך אירועי קיץ של כוכבים, יתקיימו במקום סיורים מודרכים וערבי צפייה בכוכבים. מומלץ בחום להגיע!

כרם ננה: המדבר עושה טוב ליין

ואחרי שהנפש התמלאה עד תום בבית השנטי, הגיע הזמן לדאוג קצת לגוף. נסיעה משנטי במדבר לעבר מצפה רמון מגלה דונמים על גבי דונמים של כרמים. אנחנו עוצרים באחד מהם, כרם ננה, הכרם של ערן רז, המכונה ננה מאז שהיה ילדון פעוט. ביחד עם שחר אשתו הם מגדלים שישה ילדים במצפה רמון ומטפחים כרם באפיק העליון של נחל צין, בגובה של 800 מ' מעל פני הים. הלילות הקרים, האוויר היבש והרוח המדברית, כולם עוזרים לייצר יין טוב בכוס, מסביר ערן. הוא פוגש אותנו בסוכת אירוח יפהפייה המשקיפה על הכרם שלו ועל גבעות עגלגלות חשופות. ננה מגדל 100 דונם של כרמים, חלק מהענבים נמכרים ומהשאר מייצרים יין משובח ביותר, המוכיח שהאקלים המדברי אכן עושה טוב לטעמים.

סוכת האירוח בכרם ננה משקיפה לגפנים ולגבעות העגלגלות | צילום: שרון דרעי

סוכת האירוח בכרם ננה משקיפה לגפנים ולגבעות העגלגלות | צילום: שרון דרעי

ביקור בכרם ננה כולל את סיפור המקום – על מאבקים, נחישות והצלחה – וטעימות יין בלוויית פלטה של גבינות צאן. מחיר: 60 שקל לאדם. טלפון: 054-4444037, אתר אינטרנט

מצפה רמון: אוכל, לינה וכוכבים

כדי לחוות את הווייב המדברי של העיירה הכי מיוחדת שאנחנו מכירים (ומוקירים) מומלץ להישאר ללון לפחות לילה אחד, גם אם תבלו את רובו עם העיניים בשמיים, מחפשים כוכבים נופלים… מלון אייבקס נמצא במיקום מושלם לחובבי מדבר, שגם רוצים לשתות משהו בפאב מקומי, לשמוע מוזיקת ג'אז אל תוך הלילה, להשתתף בסדנה, לרקוד במסיבה. או בקיצור, ברובע דרכי הבשמים. את מלון המטיילים הקימו אביבה אנג'ל ומנחם שרייבר לפני 10 שנים בשני האנגרים תעשייתיים, ששופצו באהבה רבה. האווירה במלון מזכירה מתחם צימרים, הצבעוניות מתחברת לאופי המיוחד של מצפה רמון ותושביה. החדרים, זוגיים או חדרי משפחה, נעימים ונוחים, והלינה כוללת ארוחת בוקר מושקעת במיוחד. בערב, לפני שיוצאים לצפות בכוכבים, אפשר להכין תה צמחים או קפה בפינת השתייה ולשבת בשלווה בחצר האחורית או בחדר האירוח המשותף הממוזג.

ארוחת בוקר במלון אייבקס. תחושה של צימר, צבעוניות וחום של אנשי המדבר | צילום: חיים רביה

ארוחת בוקר במלון אייבקס. תחושה של צימר, צבעוניות וחום של אנשי המדבר | צילום: חיים רביה

מחיר: מ-550 שקל לחדר זוגי, כולל ארוחת בוקר (הנחה למזמינים באתר). טלפון: 052-4367878, אתר אינטרנט

ואיפה אוכלים במצפה רמון? בחבית. המוסד הוותיק, שקיים כבר 20 שנה, נראה במבט ראשון כמו פאב סטנדרטי, אבל למעשה זוהי מסעדה עם תפריט מושקע ואיכותי לא פחות מזה שתמצאו במסעדות טובות במרכז. פתחנו במנה עונתית מיוחדת וטעימה מאוד – תאנים במילוי גבינת רוקפור, ממול הזמינו סלט סורפרייז (רצועות חזה עוף מוקפצות עם צנוברים ואגוזי מלך על מצע של חסה, עגבניות שרי, גזר ופטריות). ואנחנו? לא עמדנו בפני דג חריף שהוגש במחבת, עם סלט קצוץ בצד ולחם פרנה נפלא לנגב את הרוטב הפיקנטי עד הטיפה האחרונה. לצד האוכל אפשר ליהנות מיינות, קוקטיילים ובירה מהחבית. ביום חמישי בערב, בעיצומו של הקיץ הלוהט, המקום היה מלא עד אפס מקום בשילוב של מקומיים ומטיילים, ועם הצלחה, כידוע, לא מתווכחים. לא כשר.

מנה בחבית. מוסד מקומי עם תפריט עשיר ומנות מושקעות | צילום: אביטל אדרי

מנה בחבית. מוסד מקומי עם תפריט עשיר ומנות מושקעות | צילום: אביטל אדרי

פתוח עד חצות בימים ראשון עד חמישי, ממוצאי שבת עד הלקוח האחרון. כתובת: נחל ציחור 10, מצפה רמון, טלפון: 08-6588226

בדרך חזרה עוצרים לסברס ועמידת ראש

בדרך חזרה ממצפה רמון (או בדרך לשם) מומלץ ביותר לעצור בצריף בן גוריון בשדה בוקר. אבל עוד קודם לכן (או אחר כך, תלוי אם אתם נוסעים צפונה או דרומה) עצרו לסיור מודרך, הכולל  טעימות של סברס נהדר בחוות צברי אורלי. גם סרבנית סברס כמוני מצאה את עצמה אוכלת ארבעה צברים אדומים בזה אחר זה. טעים, טעים, טעים. אפשר להצטייד בסלסלה או שתיים לקחת הביתה. סיורים בתיאום מראש, טלפון: 058-4707070 (כדי להגיע, כותבים חוות צברי אורלי ב-waze).

צבר אדום בחוות צברי אורלי. אי אפשר להפסיק לאכול... | צילום: שחר בלום

צבר אדום בחוות צברי אורלי. אי אפשר להפסיק לאכול… | צילום: שחר בלום

נחזור לצריף בן גוריון: גם אם ביקרתם כאן במסגרת טיול שנתי לפני עשרים שנה, אתם חייבים לעצמכם (ולילדים, אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי) ביקור במקום המרתק הזה. התחילו בצפייה בסרט מקסים, מהיוצרים של "ואלס עם בשיר", שמציג את סיפור חייו של בן גוריון. משם עוברים לצריף שבו גר ראש הממשלה הראשון עם אשתו פולה (בחדרי שינה נפרדים, כל אחד עם מיטת יחיד צרה), שירותים ומקלחת בסיסיים ביותר, ריהוט צנוע שהיום היה נאסף באהבה רבה על ידי כל חובב רטרו ואינספור ספרים. אם הגעתם לכאן ביום שישי, אל תחמיצו את חדר הסודות, גרסה מקומית לחדר בריחה, עם מסמכים, מכתבים, ספרים והקלטות היסטוריות שמספקים רמזים לפתיחת תיבות סגורות. בסופו של החיפוש ממתין לכם אוצר היסטורי (לא נגלה לכם מהו, כמובן). במהלך החופש הגדול, חדר הסודות יפעל מידי יום שישי, ב-11:00, 12:00 ו-13:00. ההשתתפות מותנת בהרשמה מראש על בסיס מקום פנוי (בתשלום נוסף).

הסלון של דוד ופולה בצריף בן גוריון. רטרו במיטבו | צילום: רותם בר כהן

הסלון של דוד ופולה בצריף בן גוריון. רטרו במיטבו | צילום: רותם בר כהן

מחיר: 15 שקל לילד עד גיל 18, 20 שקל למבוגר. טלפון: 08-6560469, אתר אינטרנט

קיץ של כוכבים

בכל שנה באוגוסט כדור הארץ חוצה את מסלולו של כוכב השביט סוויפט טאטל, המורכב ברובו מקרח וגושי סלע. כשכדור הארץ מתקרב למסלולו של כוכב השביט, הוא מושך אליו בעצמה רבה גושים שהותיר אחריו השביט וכאשר האסטרואידים נכנסים לאטמוספירה שלנו הם נשרפים – תופעה הנראית כמו "כוכבים נופלים".

כיוון ששמי לילה במדבר נקיים מזיהומים ומאור, זה המקום המושלם לצפות בתופעה המרתקת. במהלך ארבעה סופי שבוע באוגוסט יתקיימו פעילויות משפחתיות וצפייה בכוכבים. טלסקופים בכל מיני גדלים וסוגים יגיעו אל שלושה מוקדי התרחשות: רובע דרכי הבשמים במצפה רמון, הגן הפורח של שנטי במדבר ובישוב עזוז בפתחת ניצנה. מטיילים מוזמנים להגיע אל מתחמי הצפייה, לפרוש מחצלת, להתעטף בשמיכה ולהביט מעלה אל שמי המדבר הנקיים כשהם מוארים בכוכבים, ומוזיקה נעימה תתנגן ברקע.

• מצפה רמון: בכל סופ"ש מתחם האסטרונומיה ברובע דרכי הבשמים יוחשך ויוצבו טלסקופים לתצפיות על הירח והכוכבים, יתקיים יריד לילי עם הופעות של אמנים, יהיו דוכנים והופעות, סרטים על כוכבים ומתחמי יצירה.

• חורשת בארותיים, עזוז: בכל יום שישי תיערך קבלת שבת מדברית ולאחריה תצפיות אסטרונומיות והדרכות. עוד על פעילויות כוכבים באזור ניצנה >>

• בית השנטי במדבר: בכל יום חמישי, כפר הנוער שנטי במדבר יפתח את שעריו לאורחים מן החוץ ויקיים תצפיות אסטרונומיות בגן היפהפה אותו מטפחים בני נוער בסיכון שמתגוררים במקום.

פרטים על הפעילויות באתר האינטרנט, בטלפון 073-3742022 ובפייסבוק – תיירות הר הנגב

צילום תמונה פותחת: מאריק שניטמן

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

טיולים ואטרקציות במצפה רמון והאזור
טיולים ואטרקציות במצפה רמון והאזור

אזור מצפה רמון גדוש באטרקציות מדבריות ובמסלולים נפלאים, שאפשר לטייל בהם ברגל, ברכב, על אופניים ואפילו על גבו של גמל. הנה המלצות לכמה מקומות מוצלחים במיוחד ומקום נהדר ללון בו בסופו של יום טיולים