תפריט עמוד

הפירינאים ברגל: כשהטבע משתעשע בקרקס

יום 1: מקניון אניסקלו לטורלה
יום ההליכה הארוך הזה מוקדש לשני הקניונים הענקיים של הפארק הלאומי אורדסה והר פרדידו: קניון אניסקלו (Añisclo) וקניון ארסס (Arazas). בשל אורך המסלול נצא השכם בבוקר מהעיירה איינסה (Aínsa), ניסע בכביש A138 צפונה ונתחבר לכביש העולה לאורך נהר ולוס (Vellos) לעבר קניון אניסקלו. לאחר כשני קילומטרים וחצי הכביש הצר חוצה את הנהר על גבי גשר בטון אל גדתו השמאלית (הדרומית), וכמה מאות מטרים אחר כך מתחיל הקניון הענקי של ולוס. הכביש צר למדי ומחייב נסיעה איטית וזהירה. הוא נמשך על מצוק סלע אנכי בגובה של 150-100 מטר מעל לנהר, ובהמשך הוא יורד בהדרגה אל קו המים. עומק הקניון הוא כמה מאות מטרים, ובקרקעיתו מים צלולים ובריכות טבעיות גדולות. חורש סבוך של עצים רחבי עלים, קיסוסים ושרכים מכסה את מדרונות העמק. לאחר כשמונה קילומטרים של נסיעה בקניון נגיע אל רחבת חניה בצד עיקול חד בכביש, וכאן נעצור את הרכב.

מרחבת החניה נחזור כמאתיים מטר במורד הכביש עד למסעף השביל הרחב היורד אל קניון אניסקלו. במסעף השביל ניצב שלט גדול של רשות הפארקים, ובו מידע על הקניון. השביל חוצה את הקניון על גבי גשר עתיק יפהפה. מתחתיו חתור נקיק סלע בעומק שמונים מטר וברוחב כמה מטרים, ובקרקעיתו זורמים מימיו הצלולים של הנהר. סמוך לגשר העתיק נבנה גשר בטון שעליו עוברת דרך השירות של הפארק. נתחבר לדרך הזאת ונרד בה אל קרקעית הקניון. בדרכנו נעבור מתחת לגומחת סלע גדולה בקירו הימני של הקניון, שבה נמצאים שרידי הקפלה הנזירית הקדומה סן אורבס (San Úrbez). מן הקפלה יורדים עד לקרקעית הקניון ועולים צפונה על שביל ברור ומסומן.

העלייה בקניון אניסקלו היא חוויה נהדרת: עומק הקניון הוא כקילומטר, ובחלקו התחתון הוא צר ביותר ועמוק (זהו הגרגנטה, מעוק צר שהמים חותרים בקרקעית הקניון). מצוקים ענקיים זקופים בונים את חלקו העליון, ובהם אפשר לזהות לפי כתמי הלשלשת הלבנים את אתרי הקינון ואת דרגשי המנוחה של עופות דורסים. לעתים אפשר לצפות כאן בפרסים הדואים מעל הצוקים. סימן ההיכר שלהם הם מפרצים עמוקים באברות הכנפיים. גם נשרים הם חזון נפרץ במצוקי אניסקלו.

מפל זנב הסוס, העליון במפלי ארסס | צילום: Deib

הליכה של שמונה קילומטרים במעלה הקניון תביא אותנו אל העמק העילי שלו, שם הוא משנה את צורתו והופך לעמק רחב בעל חתך בצורת U, עדות לפעולה של קרחון שעיצב אותו. כאן פוגש שביל קניון אניסקלו את שביל GR11 המפורסם. נפנה בשביל זה ונעלה בו לצפון-מערב. זוהי עלייה תלולה במעלה עמק פון בלנקה (Fon Blanca) – מגובה 1,700 מטר עד מעבר גוריס (Góriz) שבגובה 2,340 מטר – על פני שלושה קילומטרים וחצי בלבד.

ממעבר גוריס מתגלה תמונת נוף מן היפות בפירנאים: מתחתינו נפער קרקס קרחוני אדיר – קרקס סואסו (Soaso) – המוקף בצוקי סלעים משלושה עברים, ובקרקעיתו זורם נהר ארסס. מעל הקרקס מתנשאת פירמידה מושלגת ומקורחנת, זהו הר פרדידו המתנשא לגובה של 3,353 מטר מעל פני הים, והוא השלישי בגובהו בהרי הפירינאים.

ממעבר גוריס נרד אל העמק העילי של עמק ארסס, המוכר יותר כפארק הלאומי אורדסה. השביל יורד תחילה מערבה בסדרת פיתולים, לאחר כקילומטר וחצי הוא פונה צפונה אל בית ההרים גוריס, וממנו הוא יורד דרומה אל קרקעית העמק. אבל אנחנו לא נלך במסלול הארוך הזה אלא בשביל מקצר ברור היורד היישר מערבה אל המפל הגדול המכונה קולה דה קביו (Cola de Caballo, זנב הסוס), העליון במפלי ארסס. ממפל זנב הסוס נמשך מערבה שביל רחב ונוח למדי, שביל הפארק של אורדסה. לאחר כשני קילומטרים של הליכה על שביל הפארק נגיע אל סדרת אשדים גבוהים ויפים הקרויים גרדס דה סואסו (Gradas de Soaso). השביל ממשיך מכאן במורד נהר ארסס, ובמהרה נבלע בתוך יער נהדר של עצים רחבי עלים. עוד קילומטר במורד ונגיע אל מפל יפהפה הצונח בין קירות זקופים של נקיק צר. זהו מפל אסטרצ'ו (Estrecho, מֵצַר). השביל יורד תחילה אל ראש המפל הזה, ובהמשך אל מרפסת התצפית שבתחתיתו. מכאן הוא יורד מרחק קצר אל מפל קואבה (Cueva, המערה), ואחריו מגיע אל אשד רחב וסוער בנהר, מפל אריפס (Aripas).

ממפל אריפס הולכים עוד כקילומטר וחצי במורד הארסס ומגיעים אל פתחו של קרקס הקרחונים קוטטוארו (Cotatuero). מן השביל אפשר לראות את מפל המים קוטטוארו שבראש הקרקס. מכאן עוד כחצי קילומטר ירידה במעבה יער אל רחבת החניה הגדולה ואל המסעדה שבשער פארק אורדסה. כאן ממתין הרכב, ואיתו ניסע אל הכפר טורלה שמדרום לשער הפארק, לשהיית לילה. כפר זה יפה להפליא בזכות הרובע העתיק שלו, שבתיו מכוסים וילונות אדומים של פרחי גרניום, הכנסייה העתיקה שבמעלה הכפר וגשר האבן העתיק, גשר גלרה (Galera) שמו, הנטוי מעל נהר ארסס הגועש.

היום הראשון – מידע מעשי
אורך המסלול: כ-22 קילומטר
משך המסלול: כעשר שעות; יש להתחיל את המסלול השכם בבוקר.
נקודת התחלה: יוצאים בנסיעה מהעיירה איינסה, מתחילים ללכת מרחבת החניה שבמעלה הכביש של קניון ולוס.
הקפצת כלי רכב: מנקודת ההתחלה של מסלול ההליכה ייסע הרכב לצפון-מערב ויחלוף על פני הכפרים הקטנים נרין (Nerín) ופנלו (Fanlo), וירד מערבה עד למפגש עם כביש N260 בתחום הכפר הקטן סרביסו (Servisé). מסרביסו ימשיך צפונה בכביש N260 במעלה עמק נהר ארה ויחלוף על פני העיירה הקטנה ברוטו (Broto). נסיעה של עוד ארבעה קילומטרים צפונה יביאו אותו לכפר טורלה, וממנו ימשיך בכביש המוביל אל הפארק הלאומי אורדסה. שם ימתין במגרש החניה הגדול שבשער הפארק, ולשם יגיעו המטיילים בסוף המסלול.
שימו לב: בחודשים אוגוסט וספטמבר אין כניסה לרכב פרטי לשער הפארק, ולכן על הרכב להמתין בחניון הגדול שבכניסה לטורלה, ליד תחנת ההסעה של שירותי הפארק. המטיילים יגיעו לכאן בהסעה משער הפארק.
לינה לפני היציאה לדרך: בעיירה איינסה.
לינה בסוף היום: יש כמה אתרי מחנאות בטורלה:
ריו ארה (Riu Ara) – מתחת לבתי הכפר, ליד גשר גלרה העתיק
אורדסה (Ordesa) – ליד מלון אורדסה, כשני קילומטרים מצפון לטורלה
סן אנטוניו (San Antonio) – כ-500 מטר מצפון לאתר המחנאות אורדסה.
מלונות בטורלה ובקרבתה:
Edelweiss – כתובת: Avda. Ordesa, s/n. 22376 , טורלה

טלפון: 34-974-486173
Abetos – כתובת: Ctra. de Ordesa s/n. 22376, טורלה
טלפון: 34-974-486448
La Posada – כתובת: Los Arcos, s/n. 22370, ברוטו
טלפון: 34-974-486336

קרקס סואסו. זוהי אחת מתמונות הנוף היפות בפירנאים  | צילום: Diacritica Creatives Common 3.0

יום 2: ממעבר בוחרלו לפונט ד'אספניה
עם בוקר נוסעים במונית מטורלה אל אתר המחנאות בוחרלו (Bujaruelo) שמצפון-מערב. זהו מקום קסום על גדת הנהר, ובו שרידי מנזר בשם סנט ניקולס דה בוחרלו (Sant Nicolas de Bujaruelo), גשר אבן יפה הנטוי בקשת מעל המים הצלולים, אתר מחנאות גדול ואכסניה קטנה ויפה. מגשר בוחרלו העתיק הסמוך לאכסניה מסתעפים כמה נתיבים. אנו נלך בשביל הברור העולה מן הגשר לכיוון צפון-מזרח, אל מעבר בוחרלו, הידוע גם בשם מעבר גוורני (Gavarnie). נחצה את נהר ארה (Ara) אל גדתו המזרחית על גבי הגשר, ומכאן נעלה בסדרת סרפנטינות (פיתולים) אל עמק לפסוסה (Lapazosa).

לאחר כקילומטר וחצי של הליכה בחורש צפוף נגיע אל קו המתח הגבוה הנמשך מבוחרלו לגוורני ואל מסעף שבילים. נבחר בשביל הראשי הפונה מזרחה ועולה אל מעבר בוחרלו. נעלה בו עלייה מתונה לאורך צלעו הדרומית של עמק לפסוסה, ולאחר כקילומטר וחצי נגיע אל "בקתת החשמל", מבנה קטן שהקימה חברת החשמל הספרדית במהלך התקנת קו החשמל מבוחרלו לגוורני (הקו מספק חשמל מספרד לצרפת – עסק כלכלי למהדרין). מבקתת החשמל השביל נמשך מזרחה עוד כשני קילומטרים עד למעבר בוחרלו שגובהו 2,273 מטר מעל פני הים. מן המעבר מתפצלים שלושה נתיבים: כביש אספלט צר יורד במקביל לקו החשמל אל העיירה גוורני, שביל אחר יורד מזרחה אל עמק טורט (Tort), ושביל שלישי עולה מזרחה אל מעבר סרדט (Sarradets). נלך בשלישי.

השביל רחב וברור וההליכה בו נוחה. הוא עולה תחילה בשיפוע מתון לגובה כמה עשרות מטרים, ולאחר מכן נמשך בקו גובה אחיד. לאחר כשני קילומטרים וחצי נגיע אל מתחת לקרחון טאיון (Tallon) המשופע ולעוד פיצול שבילים. נעלה על השביל הראשי הפונה לצפון-מזרח ונטפס במעלה עמק תלול שבו זרימת מים. מפעם לפעם צריך לחצות את הפלג. בחודשים יוני ויולי קטעים ניכרים מהמעלה הזה מכוסים בשלג, ואל הקושי שבחציית פלג המים מצטרף גם הקושי של הטיפוס בשלג (עם זאת, אין כאן כל בעיה טכנית של ציוד טיפוס וכדומה). לאחר כ-800 מטר של עלייה נגיע אל אוכף סרדט שבגובה 2,587 מטר. מכאן נגלה לראשונה ממזרח את חלקו העליון של קרקס גוורני. מעל הקרקס מזדקרת פסגת מרבורה (Marboré) לגובה של 3,252 מטר. מדרום תתגלה פרצת ברצ'ה דה רולנד
(Brecha de Roland), מעבר טבעי ברכס פרדידו, שאותו חוצה שביל הנמתח מקרקס סואסו שבצד הספרדי אל קרקס גוורני שבצד הצרפתי.

ממעבר סרדט פותחים בהליכה קלה עד אכסניית ההרים סרדט. אל האכסניה צמודה ממזרח מרפסת רחבה שהיא נקודת תצפית מרהיבה אל צוקי גוורני העליונים, אל פסגת מרבורה ואל קרחון ברצ'ה דה רולנד היורד מן הפרצה שברכס. אפשר לשלב בישיבה הנפלאה הזאת במרפסת גם קפה או ארוחה קלה ממטבח האכסניה.

קרקס גוורני. עמק קרחוני המוקף במצוקים סלעיים | צילום: Benh LIEU SONG, Creatives Common 3.0

מן האכסניה נרד מזרחה בשביל ברור המסומן בגלי אבנים. לאחר כ-800 מטר נגיע אל שפתו המערבית של קרקס גוורני, קרקס קרחוני מושלם בצורתו העגולה ומוקף מצוקי סלע זקופים לחלוטין שגובהם 1,500-1,000 מטר. היישר מולנו נגלה את מפל גוורני, הגבוה במפלי אירופה, והוא ילווה אותנו מכאן ועד לעיירה גוורני. מנקודת התצפית הזאת על קרקס גוורני ומפליו השביל יורד לצפון-מזרח. הירידה תלולה, אך השביל ברור ואין בו סכנה. קטע השביל האחרון מכונה "הסולם של סרדט", אך למרות השם אין כאן אלא כרכובי סלע נטויים. יש לרדת בקטע זה לאט ובזהירות. לאחר כשלושה קילומטרים של ירידה מהאכסניה, אגב איבוד גובה של כ-900 מטר, נגיע אל קרקעיתו של קרקס גוורני. נעלה תחילה מזרחה בשביל ברור עד לרגלי מפל גוורני העצום, ומכאן נרד צפונה כקילומטר ונגיע לפונדק הוטליה די סירק (Hotlier de Cirque) שבו יש מסעדה ובית קפה ובקומה השנייה גם חדרי לינה. מהוטליה די סירק נרד בשביל רחב במורד עמק גוורני, ולאחר כשעה נגיע אל העיירה הקטנה גוורני. המקום שופע מסעדות, חנויות מזכרות, בתי מלון קטנים ואתרי מחנאות אחדים. כאן ממתין לנו הרכב.

מגוורני ניסע צפונה בכביש D921 הנהדר, במורד הקניון של נהר גוורני. לאחר כעשרים קילומטר נגיע אל לוז סן סובה (Luz saint Sauveur), כפר יפה ובו כנסייה גדולה וגשר קשתות על הנהר. מכאן עוד כעשרה קילומטרים במורד עמק גוורני, ואנו מגיעים לעיירה הקטנה סולום (Soulom). נסיעה של כעשרה קילומטרים נוספים על הכביש המסתעף מכאן דרומה ועולה בעמק נהר קוטרט (Cauterets) תביא אותנו אל העיירה היפה קוטרט. זוהי עיירה תיירותית למהדרין, ובה מוזיאון יפה עם תצוגה של טבע הרי הפירינאים.

מקוטרט נמשיך דרומה עוד כשני קילומטרים עד לחניון עם מסעדה ומבנה מרחצאות נטוש בשם לה ראייר (La Ralliére). מכאן הכביש עולה במעלה העמק שבו זורם נהר מרקדו (Mercado). לפני הנוסעים יתגלו כמה מפלי מים נהדרים. לאחר נסיעה של כארבעה קילומטרים נגיע אל מגרש החניה הגדול של פונט ד'אספניה (Pont d'Espagne, גשר ספרד). הנמרצים יותר יכולים לעלות ברגל כשעה וחצי מחניון לה ראייר בשביל GR10 המצוין ההולך על גדת הנהר הצפונית ועובר דרך כל המפלים היפים של מרקדו עד פונט ד'אספניה.

בסמוך למגרש החניה שבקצה הכביש יש מבנה גדול ובו תחנת מידע. כאן נוכל להזמין מונית שתיקח אותנו לעיירה קוטרט ללינה.

היום השני – מידע מעשי
אורך המסלול: שבע-שמונה שעות
משך המסלול: כעשרה קילומטר
נקודת התחלה: יוצאים בנסיעה מהכפר טורלה, מתחילים ללכת מאתר המחנאות בוחרלו.
הקפצת כלי רכב: הרכב נוסע מאתר המחנאות בוחרלו דרומה אל טורלה, וכקילומטר וחצי מדרום לכפר יפנה שמאלה (מערבה) אל כביש N260 המגיע לצומת ביסקס (Biescas). בצומת יפנה ימינה (צפונה), חולף על פני הפנייה לפנטיקוסה (Panticosa) וממשיך צפונה עד למעבר פורטלה (Portalet). מן המעבר ימשיך צפונה עד לצומת או בון (Eaux Bonnes) הסמוך ללרון
(Larun), וכאן יפנה ימינה (מזרחה) לכביש D918. לאחר 38 קילומטר הוא יגיע אל העיירה ארז'לה גזוזט (Argelés Gazoste), וממנה יעלה דרומה אל העיירה גוורני. שם יסיימו המטיילים את המסלול.
לינה: באחד המלונות שבקוטרט או באחד מאתרי המחנאות היפים המצויים כשלושה קילומטר מצפון לה.

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.