תפריט עמוד

הנשים של יפו – הצצה ליפו הלא מוכרת

מעבר לשוק הפשפשים, הנמל והעיר העתיקה, יפו טומנת בחובה שלל פינות חמד פחות מוכרות ואינספור סיפורים מרתקים על נשים חזקות ופורצות דרך. יצאנו לסיור ביפו, בעקבות נשים יפואיות מעוררות השראה

"כבר הרבה זמן שאני חולמת לספר את הסיפור של יפו, ואז באה הקורונה, התיירים הפסיקו לבוא והחלטתי להביא את יפו אליהם". עליא אבו שמיס עומדת מחוץ לחנות הסבונים הקטנה שלה, בכיכר השעון ביפו. היא אישה מרשימה ונמרצת, יזמית בנשמה ויפואית שמאוהבת בעיר שלה. את Nuzha, חנות לסבונים בעבודת יד, פתחה בתאריך שבימים אלו נשמע לגמרי לא סביר לפתיחת עסק חדש – 1 בינואר 2021. אבל וירוס הקורונה הוא לא מה שיעצור אישה כמו עליא. "אמרתי לבן שלי שגם אם ייכנס אלי רק לקוח אחד, זה עדיין מראה שאני מצליחה יותר משדה תעופה", היא צוחקת.

עליא אבו שמיס בפתח חנות הסבונים שלה | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

עליא אבו שמיס בפתח חנות הסבונים שלה | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

הריחות המסחררים של יסמין, רוזמרין ותפוז שבוקעים מחנות הסבונים של עליא גולשים אל הרחוב הסואן והם רק אחד הדברים המפתיעים והמשמחים שפגשתי במהלך סיור ביפו, שהתמקד כולו בנשים. נשים חזקות, יפות, עוצמתיות, מלאות ברצון ואמונה שאפשר לשנות את המציאות בדרכי נועם אבל בנחישות. בנוסף למסר הנשי, יש גם תענוג גדול להכיר צדדים חדשים של יפו, מעבר למסלול המוכר והמתויר – צדדים אמנותיים, יצירתיים וקולינריים, שמרחיבים את הלב עם הבטחה לעתיד טוב יותר, ובל נשכח את הטעמים הנפלאים…. הנה המלצות לכמה מקומות שכדאי מאוד לבקר בהם והנשים הנהדרות שעומדות מאחוריהם – יהודיות, מוסלמיות ונוצריות, חלק מנשמתה של יפו, שתושביה גרים זה לצד זה באותם רחובות, לפעמים בבניין משותף אחד.

כמה פינות חמד ביפו

כמה פינות חמד ביפו

נוזהה – סבון בעבודת יד

עליא אבו שמיס היתה במהלך איסוף חומרים לספר צילומים על יפו כשנתקלה בעיר העתיקה במפעל סבונים – מסבנה – מהמאה ה-19, והחליטה לשנות כיוון. בביקור בחנות שלה היא מספרת שבעבר ייצור סבונים שגשג ביפו, כיוון שאנשים נהגו לרחוץ בחמאמים המקומיים, והסבונים היפואים אף יוצאו למדינות שכנות, בעיקר למצרים. כמי שההיסטוריה של יפו קרובה ללבה וחשובה לה מאוד, עליא החליטה להחיות את הענף הזה, ופתחה מפעל לייצור סבונים בעבודת יד.

סבונים בעבודת יד של נוזהה

סבונים בעבודת יד של נוזהה

בחנות הקטנה שלה, בכיכר השעון, מתממש החיבור בין ההיסטוריה היפואית, ריחות מקומיים ופינוקים עכשוויים. כדי להביא את סיפורה של יפו אל הלקוחות, שרבים מהם נמצאים מעבר לים ורוכשים את הסבונים אונליין, עליא בחרה לסבונים שלה ריחות שמעלים זיכרונות של המקום בו יוצרו – תפוזים, זכר לפרדסים שהיו כאן בעבר, שמן זית, יסמין ורוזמרין, שריחו מזכיר את הים. הסבונים של נוזהה נמכרים במארזים יפהפיים, הכוללים חוברת עם סיפורה של יפו ולופה טבעית, המעוצבת כשקית, שמכניסים לתוכה את הסבון בעת המקלחת. גם יפה, גם שימושי, ובעיקר – ריחני ומסחרר.

• איפה? דוד רזיאל 25, יפו (כיכר השעון), אפשר לקנות סבונים גם דרך אתר האינטרנט

עליא אבו שמיס בחנות הסבונים שלה

עליא אבו שמיס בחנות הסבונים שלה

הגלריה של נירית לבב פקר

בשולי השוק היווני, כמה דקות הליכה מכיכר השעון, נמצאת הגלריה של נירית לבב פקר. הגלריה ממוקמת במבנה עתיק, ששימש אורוות לחאן הסמוך, והיא נחלקת לכמה חללים, במפלסים שונים. היצירות של נירית מסודרות בסדרות שונות: נשים בהריון (סדרה הנקראת "מהבטן"), פסלי כלבים, שמלות, בעלי חיים וגם חפצים שימושים וחפצי חן קטנים, כגון חנוכיות, תכשיטים, גופי תאורה ועוד.

נירית לבב פקר. כל היצירות שלה הן מחומרים ממוחזרים

נירית לבב פקר. כל היצירות שלה הן מחומרים ממוחזרים

מיד עם הכניסה לגלריה העין מתעכבת על הצורות המעוגלות והצבעוניות המתפרצת של השמלות, מבט נוסף מגלה שכל הפסלים של נירית עשויים מחפצים ממוחזרים: חלקי מכוניות, שרשרות אופניים, מפתחות ישנים, נורות שרופות, שעונים, שרוולים של מכונות ייבוש כביסה, ענפים יבשים ועוד. כשנירית, שהתחילה את דרכה כמעצבת אופנה, בעיקר של שמלות כלה, גילתה שהיא כבר לא מתרגשת מהעבודה בתחום האופנה, היא פנתה ליצור פסלים גדולים ועוצמתיים מחומרים וחפצים ממוחזרים, והתוצאה מסחררת ממש.

• איפה? בית אשל 9, יפו, טלפון 054-9001281, אתר אינטרנט

פסלים של נירית לבב פקר מתוך סדרת "מהבטן"

פסלים של נירית לבב פקר מתוך סדרת "מהבטן"

דה יאפא

בדומה לעליא ולנירית, גם סאפא יונס החליטה לעשות שינוי בחיים ולצאת לדרך חדשה. היא יזמית חברתית, מייסדת ארגון ערוס אלבחר, שמפעיל פרויקטים בתחום הפיתוח הכלכלי והקהילתי של נשים ביפו. אחרי שנים של עבודה במגזר הפרטי והציבורי, ב-2019 סאפא הגשימה חלום שהתבשל לה בראש לא מעט זמן – לפתוח מתחם אירוח ייחודי. היא מצאה מבנה אבן עתיק בשולי שוק הפשפשים, שבסוף המאה ה-19 שימש בתור חאן. במשך חודשים טיפלה בשיפוץ ושדרוג של המבנה המרשים עם קשתות אבן ותקרות מקומרות, במטרה להקים מתחם אירוח שישלב בין המטבח הערבי המקומי לחוויות תרבותיות יפואיות. למקום שלה היא קראה דה יאפא ("אירוח" בערבית) והוא נפתח להרצה בתחילת מרץ 2020. מה קרה בהמשך אותו חודש קשה לשכוח… עם פרוץ הקורונה, הסגרים וההגבלות התכניות המקוריות נדחו ובחלל היפה של דה יאפא התקיים בימי שישי שוק אוכל מקומי.

סאפא יונס במתחם האירוח דה יאפא

סאפא יונס במתחם האירוח דה יאפא

עם החזרה לשגרה, דה יאפא חזר לפעול במתכונת המקורית: כמקום שבו קבוצות ומשפחות יכולות ליהנות מארוחות מהמטבח הערבי ואחרי האוכל עוברים למתחם הדיוואן, המעוצב בסגנון מסורתי, לכוס של תה נענע ופעילויות תרבותיות שונות, הרצאות, סדנאות ועוד. בשבתות המקום פועל כמסעדה שמגישה אוכל ערבי של מבשלות יפואיות.

• איפה? בית אשל 31, יפו, טלפון 054-7097945, אתר אינטרנט

תה עם נענע במתחם האירוח דה יאפא

דה יאפא. חווית אירוח יפואית

דה יאפא. חווית אירוח יפואית

חילווי מרקט

רחוב יפת לא נמצא בלב האזור המתויר של יפו והוא גם לא חלק מרחובות הבילויים של שוק הפשפשים, אבל כדאי לכם מאוד לטפס בו אל חילווי מרקט, החנות החדשה והיפהפייה של אדריה אבו שחאדה. אדריה, פעילה חברתית שעבדה בין השאר כמנהלת עמותה לקידום נשים ביפו, מביאה לעיר בה גדלה עיצובים ייחודיים ועבודות יד מעשה ידיהם של אמנים מהעולם הערבי.

אדריה אבו שחאדה בחילווי מרקט

אדריה אבו שחאדה בחילווי מרקט

בחנות שלה, שנפתחה רגע לפני שהקורונה פרצה לחיינו, תמצאו צלחות וספלים בעבודת יד, שמלות רקומות, קערות קרמיקה, תיקים, תכשיטים, מבערים לשמנים ארומטיים ועוד. כאמור, כל החפצים הללו הם פרי יצירתם של אומנים ומעצבים מהעולם הערבי, בהם נשים פלסטינאיות משכם, רמאללה ועזה. לחנות שלה קראה חילווי, כפי שרחוב יפו נקרא לפני 1948. מעבר למסרים החברתיים והפמיניסטיים, חילווי מרקט הוא מקום מקסים ביותר והכלים והחפצים הנמכרים בו יפים להפליא.

• איפה? יפת 32, טלפון: 3310558–054, פייסבוק

חילווי מרקט. מלאכות יד וחפצים מעוצבים של יוצרים מהעולם הערבי

חילווי מרקט. מלאכות יד וחפצים מעוצבים של יוצרים מהעולם הערבי

קפה פיירוז

הקול המהפנט של פיירוז, הזמרת הלבנונית המפורסמת, מושך את המטיילים בסמטאות אל בית הקפה שנקרא על שמה. קפה פיירוז הוא מקום מושלם להפסקה טעימה במהלך שיטוט ביפו העתיקה. לפני או אחרי העצירה פה, כדאי לכם מאוד לטפס לגן הפסגה, משם נשקף נוף מושלם של הים, גורדי השחקים של תל אביב והבתים העתיקים של יפו.

ננה מקפה פיירוז עם סיר של מקלובה ירדנית

ננה מקפה פיירוז עם המקלובה הירדנית

ננה מקפה פיירוז עם המקלובה הירדנית

בקפה פיירוז אנחנו פוגשים את לננה וג'וני, שזה המקום שלהם. ננה הגיעה ליפו מירדן לפני 20 שנה בעקבות האהבה לג'וני היפואי. בית הקפה שפתחו השניים מביא טעמים מהעולם הערבי, עם דגש על האוכל הירדני הנהדר של ננה. אנחנו אכלנו מקלובה ירדנית, עם שפע של ירקות וכרעי עוף בתיבול הסודי של ננה. לקינוח אל תוותרו על הכנאפה בגרסתה הירדנית לצד פינג'אן אישי של קפה, שג'וני מכין בעגלת קפה מסורתית. האווירה המזרח תיכונית הנינוחה, בתי האבן העתיקים, המוזיקה של פיירוז ומעל הכל – הקסם של ננה וג'וני, כל אלה הופכים את המקום לנעים כל כך. צמוד לבית הקפה יש חלל גדול שבו, בימים כתיקונם, נערכים אירועים, מופעים מוזיקליים ועוד.

• איפה? לואי פסטר 5, יפו

ג'וני מקפה פיירוז מכין קפה בפינג'אן אישי

ג'וני מקפה פיירוז מכין קפה בפינג'אן אישי

אירוח ביתי אצל עליא דסוקי

שכונת עג'מי היפואית עלתה לתודעה בעקבות הסרט "עג'מי" משנת 2009, אלא ששם הוצגו האלימות, הסמים וההזנחה שהיו מנת חלקה של השכונה במשך שנים רבות. עג'מי של היום שונה מאוד מזאת של הסרט ומומלץ בחום לשוטט בסמטאותיה הצרות, שבהן חיים ערבים ויהודים זה לצד זה. אם אתם אוהבים ללכת ברגל, צאו מאזור הנמל ולכו לאורך הים אל מדרון יפו המטופח והמצוחצח ומשם טפסו אל השכונה, שבתיה משקיפים על המרחבים הכחולים שמתחת. ואם כבר הגעתם לעג'מי אל תוותרו על אירוח ביתי אצל עליא  ומחמוד דסוקי. הדבר הראשון שתופס את העין בדירה שלהם הוא הנוף: מהמרפסת הקדמית, המעוטרת בשלל עציצים פורחים, נשקפים גגות של כמה בתים ומעבר להם פרוש בכל הדרו הים, מהמרפסת האחורית הקטנה יש נוף אורבני מרהיב של תל אביב, יפו ואפילו הנופים הירוקים של השפלה.

עליא דסוקי מארחת בביתה שבשכונת עג'מי

עליא דסוקי מארחת בביתה שבשכונת עג'מי

אחרי שמצליחים להתנתק מהנוף, אפשר להתרכז בשולחן, שעליו מונחים סלטים ומינים רבים ומגוונים של ממולאים – גלילות תפוחי אדמה ממולאות בפטריות, מאפי בצק ממולאים בגבינות, בגבינות ותרד, בעוף ופטריות ועוד שילובים שונים ומעניינים. לצד האוכל הנהדר של עליא אפשר ליהנות מסיפורים משפחתיים נהדרים לא פחות שמחמוד מספר. עלילות הסיפורים פתלתלות ומפתיעות והן חושפות טפח מחייה של משפחה יפואית ותיקה, שבין ענפיה אפשר למצוא כלה קיבוצניקית ובני דודים פלסטינאים ויהודים, שכולם מתאחדים ליד השולחן של עליא. כשטועמים את האוכל שלה, שמוגש בנדיבות אינסופית, מבינים את סוד המשיכה. בתיאום מראש אפשר להתארח לארוחה בליווי סיפורים משפחתיים או להצטרף לסדנה של בישול ערבי יפואי (לקבוצה של עד 10 משתתפים).

• איפה? הערמון 9, עג'מי, יפו, טלפון לתיאום אירוח: 053-7422277

הנוף מהמרפסת של עליא ומחמוד דסוקי

הנוף מהמרפסת של עליא ומחמוד דסוקי

דוריס חיפאווי – קפה וסיפורים

אנחנו נשארים בעג'מי, לקפה, בקלוואה ושיחה מרתקת עם דוריס חיפאווי, אישה יפהפייה ומרשימה שבגיל 35 החליטה לפרוש כנפיים ולפרוץ את תקרת הזכוכית בחברה השמרנית שבה גדלה. עוד לפני שהיא מספרת לנו את סיפורה, דוריס מוזגת קפה לספלונים קטנים וריח מסחרר ממלא את האוויר. הקפה הוא, איך לא, קפה אנטון, המותג המשפחתי שקיים משנת 1888 והיום הדור הרביעי במשפחה מנהל אותו. אל הקפה מצטרפת בקלאווה נוטפת מתיקות, ושניהם מהווים רקע מושלם לסיפורים של דוריס על החיים כערבייה נוצרייה הגדלה בתוך חברה מוסלמית.

דוריס חיפאווי ממוזגת קפה (קפה אנטון, כמובן)

דוריס חיפאווי ממוזגת קפה (קפה אנטון, כמובן) | הצילום באדיבות דוריס חיפאווי

דוריס גדלה ביפו במשפחה נוצרית שמרנית, שודכה לצעיר ממשפחת חיפאווי האמידה עוד לפני שמלאו לה 16 ואחרי שני עשורים שבהם גידלה את הילדים, בישלה וטיפחה את הבית, החליטה לעשות מעשה ולצאת לדרך חדשה. היום דוריס מארחת קבוצות בביתה היפה שבשכונת עג'מי – אפשר להתארח  לקפה, בקלאווה וסיפורים על יזמות נשית ופריצת דרך בעולם העסקים, או להתארח לארוחה אוריינטלית של סלטים, מאפים טריים וכמובן קפה אנטון. ואם אהבתם את הקפה, כדאי לכם לעצור בחנות המשפחתית, שם קולים וטוחנים את הקפה (כתובת: רחוב קדם 73, יפו).

טלפון לתיאום אירוח אצל דוריס: 054-4771201, פרטים נוספים בפייסבוק

הסיור ביפו היה בהדרכת הדס שמואלי, בעלת המותג Nice2Meet, סיורים שמפגישים אנשים עם תרבויות ודתות שונות, ורינת בין, יעוץ ושיווק תיירות. תודה לשתיהן על ההיכרות עם הנשים הנהדרות שבכתבה

בתמונה הפותחת: עליא דסוקי מארחת בביתה שבשכונת עג'מי

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...