תפריט עמוד

המוזיאון לתרבות הבדואים

המוזיאון לתרבות הבדואים במרכז ג'ו אלון מאפשר להכיר מקרוב את הבדואים ואת תרבותם דרך שלל תצוגות ופעילויות חווייתיות. לאחרונה נפתח המוזיאון גם למבקרים בודדים ולמשפחות, וזו הזדמנות מצוינת לבקר במקום

הנגב הצפוני מתאפיין לא רק בנופים יפים, אלא גם בפסיפס תרבותי מגוון ומרתק. השבטים הבדואים שמתגוררים באזור הם חלק בלתי נפרד מהפסיפס הזה, אבל רק מעטים מאתנו מכירים באמת את התרבות המרתקת שלהם, אשר מעטות האפשרויות להיחשף אליה. אחד המקומות הבודדים שמאפשרים לעשות זאת הוא המוזיאון לתרבות הבדואים ששוכן במרכז ג'ו אלון, ליד קיבוץ להב. זהו המוזיאון היחיד בעולם שעוסק בתרבות הבדואית, חוקר אותה ומשמר אותה. המרכז, אשר פועל מזה ארבעים שנה, כבר הפך לסמל של דו קיום וקירוב לבבות, וניתן לראות בו ילדים יהודים משחקים ביחד עם ילדים בדואים, ללא מחיצות.


אירוח באוהל הבדואי של המוזיאון

מרכז ג'ו אלון והמוזיאון לתרבות הבדואים הם בבעלות המועצה האזורית בני שמעון, ראשת המועצה, סיגל מורן, היא גם יו"ר מרכז ג'ו אלון. בראיון עם סער ברקאי, מנכ"ל המרכז, עולה שעשרות אלפי מבקרים בשנה מגיעים למוזיאון: עד לאחרונה היו אלו קבוצות – גני ילדים, בתי ספר, חיילים או ארגונים גדולים, אבל כעת המוזיאון פונה גם לקהל של בודדים ומשפחות, עם חניכה של מערכת הדרכה קולית חדשה, המאפשרת לסייר במקום באופן עצמאי עם מפה. הסיור העצמאי נמשך כשעתיים עד שלוש שעות וכולל מוקדי עניין רבים. את הסיור ניתן לשלב עם טיולים בטבע בפארק יערות להב הצמוד.


הטבע של פארק יערות להב הצמוד מזמין לטיול אחרי הביקור במוזיאון

אז מה אפשר לעשות ולראות במוזיאון לתרבות הבדואים?
המוזיאון עצמו מחולק לאגפים שבהם פריטים רבים הקשורים לתרבות הבדואית, להיסטוריה ולחיי היום. בין היתר אפשר לראות כלים חקלאיים, פריטי לבוש, שטיחים אותנטיים, דוגמאות למלאכות בדואיות אופייניות, תצוגות הקשורות לאוהלים בדואים ואפילו צעצועים. קומה שלמה מוקדשת לתרבות הרוחנית הבדואית, ובה פריטים ושקפים צבעוניים המספרים על ההיסטוריה הבדואית, החברה, מחזור החיים, הרפואה המסורתית, הווי השוק ועוד.


רכיבה על גמל, אחת מן הפעילויות המוצעות למבקרים במוזיאון

מחוץ למבנה יש אוהל אירוח, אשר מאפשר להכיר באופן חי ואותנטי את התרבות הבדואית. בצד אחד של האוהל נראה את השיג – אוהל האירוח של הגברים, בו אפשר לפגוש את השייח' שמארח לקפה מר ולתה מתוק ומשתף את המבקרים בסיפורי פולקלור. בצדו השני של האוהל נמצא המחראם – הצד של האשה, ובו פריטים שמתייחסים לאישה הבדואית, לסדר יומה ולמלאכותיה, ובהן אפיית פיתות ואריגת שטיחים.


במהלך הביקור במוזיאון אפשר להתנסות במלאכות מסורתיות

לצד אלה, יש במתחם פינת חי קטנה (בחגים אפשר לרכב במקום על נאקות או על חמור), וכן תצפית נוף מרהיבה על האזור, ממנה ניתן לראות את גבולות מדינת ישראל, את ההתיישבות היהודית והבדואית באזור ואת הרי יהודה. בנוסף, פועלת במקום גלריה לאמנות שמציגה תערוכות מתחלפות, וישנה גם תצוגה מיוחדת שמוקדשת למלחמת העולם הראשונה, עם דגש מיוחד על ההקשר הבדואי במלחמה. ואם אתם כבר פה, כדאי לשלב את הביקור במקום עם סיור באתרים הארכיאולוגיים שבאזור.


במקום פועלת גם פינת חי קטנה


בחול המועד סוכות יתקיים במוזיאון לתרבות הבדואים לילה לבן, במסגרתו יערכו פעילויות מיוחדות לכל המשפחה. בנוסף לסיורים מודרכים במוזיאון, יתקיימו סיורי גששות מרתקים ביער להב הסמוך, סיפורי פולקלור מסביב למדורה, רכיבה על נאקות ועל חמור, פעילויות יצירה לילדים, אריגה בדואית אותנטית, הדרכות בגינת התבלינים, נגן בדואי וגם סדנת בישול מטפונה בדואית, בהרשמה מראש.

הזדמנות להכיר מקרוב את חיי הבדואים ותרבותם

מידע מעשי
מתי? המוזיאון לתרבות הבדואים פתוח בימים א'-ה' ובשבתות בשעות 16:00-9:00, בשישי וערבי חג 14:00-9:00.
טלפון: 08-9913322, אתר אינטרנט
איך מגיעים? ההגעה כיום קלה מתמיד – המוזיאון נמצא בסמוך לקצה הקטע הדרומי של כביש 6 שנחנך לאחרונה, במרחק של פחות משעת נסיעה מתל אביב וירושלים ו-20 דקות נסיעה מבאר שבע. אפשר גם להגיע בתחבורה ציבורית, באוטובוס היוצא מהתחנה המרכזית בבאר שבע לקיבוץ להב.

לחצו להגדלה

 

 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...