תפריט עמוד

הכפרים היפים של צרפת

ברחבי צרפת פזורים כפרים עתיקים שרבים מהם נהנים ממיקום נהדר: בראשו של צוק תלול, על גדת נהר או בלב שדות וכרמים. הנה כמה מהכפרים הכי יפים בצרפת, שבכל אחד מהם מומלץ מאוד לבקר

פריז יש רק אחת, אבל צרפת מציעה למבקרים בה הרבה יותר מעיר בירה נוצצת. כדי להכיר את צרפת האמתית כדאי להגיע לאזורי הכפר שלה, שם הנופים הפסטורליים והכפרים המקסימים נראים כאילו יצאו מגלוית נוף. הכפרים היפים ביותר (הצרפתים קוראים "כפר" ליישובים כפריים, גם אם מבחינת מספר התושבים חלקם הם בעצם עיירות), נהנים לא רק מארכיטקטורה טיפוסית, אלא גם ממיקום מיוחד. חלקם בנויים על צוקים ונראים כתלויים באוויר, אחרים מוקפים במטעים, כרמים ושדות ירוקים ויש כפרים השוכנים על גדת נהר וכאלה המשקיפים אל הים. מתוך המבחר הגדול של כפרים צרפתיים יפים במיוחד בחרנו שבעה שהביקור בכל אחד מהם מומלץ בחום:

באוורו-אן-אוג,  נורמנדי
מחוז קלבדוס, ארץ התפוחים של נורמנדי, מתאפיין בנופים כפריים משובבי לב. אחד הכפרים היפים במחוז הוא הכפר המסורתי הקטן באוורו-אן-אוג (Beuvron-en-auge), אשר לא רק המיקום שלו מעניק לו נקודות יופי, אלא גם בתי האבן העתיקים, המחופים בקורות עץ ומקושטים באדניות פורחות, הכיכר המרכזית המקסימה והשוק. סביב הכיכר המרכזית יש חנויות קטנות לממכר עתיקות ומעדניות שבהן אפשר להצטייד במאפים, גבינות, ליקר תפוחים וסיידר.


הכפר Beuvron-en-auge בלב מחוז קלבדוס בצפון-מערב צרפת | צילומים: שאטרסטוק

מה כדאי לראות ולעשות? תענוג להסתובב ברגל במרכז ההיסטורי, בין הבתים שמרביתם נבנו במאה ה-17, והחנויות המיוחדות. אל תוותרו על Espace Métiers d'Art, חנות לממכר עבודות יד בבית הספר הישן. באביב מתקיים פה פסטיבל תפוחים ובסתיו חוגגים את קטיף התפוחים בפסטיבל סיידר. הכפר ממוקם על שביל הסיידר של נורמנדי, שעובר דרך כמה כפרים, מטעי תפוחים ויצרני סיידר מקומיים. בקרבת מקום יש מטעי תפוחים ובתי אחוזה מוקפים בנופים פסטורליים, וכדאי לשכור אופניים ולטייל ביניהם.

איך מגיעים? הכפר מרוחק כשלושים ק"מ ממזרח לקאין (Caen) וניתן להגיע אליו בנסיעה של כחצי שעה על כביש A13.


כנסייה ב-Beuvron-en-auge. הכפר מוקף בנופים פסטורליים ומטעי תפוחים

לוקרונאן, בריטאני
הכפר לוקרונאן (Locronan), במערב חבל בריטאני, הוא כפר עתיק, שבשיא פריחתו במאות ה-16 וה-17 שימש כמרכז חשוב לייצור מפרשים לאניות ובהמשך הפך לכפר של אורגים. מאז אותם ימים רחוקים, המקום לא השתנה הרבה ובתיו השתמרו היטב, מה שהפך אותו לאתר חביב על במאי סרטים תקופתיים (רומן פולנסקי, למשל, צילם כאן חלקים מסרטו "טס"). אחד המאפיינים הבולטים של הכפר הוא הרחובות הצרים המשובצים בבתי אבן עתיקים עם גגות רעפים משופעים, שבהם מותקנים חלונות. תנועת כלי רכב אסורה בתוך הכפר, מה שהופך את השיטוט הרגלי לנעים במיוחד.


מהרחובות התלולים של לוקרונאן נשקפת תצפית יפה על נופי האזור

 

מה כדאי לראות ולעשות? כדאי לבקר בכנסיית רונאן הקדוש שבכיכר המרכזית. בכנסייה, שנבנתה במאה ה-15, יש ויטראז'ים וגילופי עץ יפים ומאחוריה יש גן יפה. אחרי הפסקת שתייה באחד מבתי הקפה בכיכר המרכזית אפשר לטייל ברחובות היוצאים מהכיכר, בהם Rue Saint Maurice שיוצא מהכפר ומספק תצפית יפה על האזור ו-Rue Moal המוביל לכנסיית Chapelle Notre Dame de Bonne Nouvelle העתיקה ששוכנת במיקום ציורי ולידה בריכת מים יפה. ברחובות הצדדיים, שמסתעפים מהרחובות הללו, יש גלריות וחנויות של בעלי מלאכה מקומיים. גם הטבע באזור מזמין לטיולי הליכה, למשל, ביער נווה (Bois de Nevet) הסמוך.

איך מגיעים? הכפר מרוחק כ-16 ק"מ מצפון-מערב לקמפר וניתן להגיע אליו בנסיעה על כביש D39.


בתי האבן של לוקרונאן. מראהו של הכפר השתנה רק במעט במאות השנים האחרונות

אגווישם, אלזס
מי שמבקר בכפר אגווישם (Eguisheim) שבמחוז אלזס עשוי לחשוב שהתבלבל וחצה את הגבול לגרמניה. הכפר, שנמצא באזור שעבר בין צרפת לגרמניה פעמים רבות במהלך היסטוריה, נראה ככפר גרמני טיפוסי. הוא מתאפיין ברחובות מעגליים ומרוצפי האבן ובתים מהמאה ה-17 הצבועים בצבעים פסטליים רכים ומחופים בקורות עץ. בחלונות הבתים ניצבות אדניות עם פרחי גרניום. הכפר מוקף בגבעות עטורות כרמים ויש בו ברי יין רבים שבהם אפשר לטעום את היינות המקומיים.


הכפר אגווישם, על בתיו הססגוניים המחופים בקורות עץ

מה כדאי לראות ולעשות? בכיכר המרכזית אפשר להתרשם מהטירה, כנסייה ומזרקה יפה. אגווישם שוכן על דרך היין של אלזס ומומלץ להצטרף לסיור טעימות בין כפרים ויקבים ולשבת באחד מברי היין שבכפר. בקרבת מקום כדאי לבקר בטירת Hohlandsbourg המרשימה מהמאה ה-13 ששוכנת על פסגת הר ומציעה תצפית פנורמית על האזור. גם עיר התעלות הציורית קולמר (Colmar) נמצאת במרחק נסיעה קצרה.

איך מגיעים? הכפר ממוקם כ-85 ק"מ מדרום לשטרסבורג וכשמונה קילומטרים מדרום לקולמר.


הכיכר המרכזית של אגווישם

לה רוק גאז'יאק, דורדון
הכפר לה רוק גאז'יאק (La Roque Gageac) שוכן במיקום עוצר נשימה, תחום בין נהר הדורדון לצוק סלע  דרמטי. בתי הכפר בנויים מאבן זהובה עם גגות אבן הטיפוסיים לאזור פריגור, והם ניצבים לאורך הנהר, אחדים מהם מטפסים במעלה הצוק. מעל בתי הכפר חולשת טירה מרשימה. הצמחייה הטרופית שמקשטת הכפר, וכוללת דקלים ועצי בננה, תורמת גם היא לחן המיוחד של המקום.


הכפר לה רוק גז'יאק התחום בין צוק לנהר


מה כדאי לראות ולעשות?
הכפר הקטן מזמין לשיטוט רגלי בין הבתים והגנים הטרופיים. לצד בתים צנועים יש פה כמה בתי אחוזה מרשימים ששווה להציץ בהם, כמו אחוזת טארד (Tarde). מלבד זאת, כדאי לשוט בקאנו או בסירות שטוחות מסורתיות על נהר הדורדון ולהשקיף על הכפר מן הנהר.

איך מגיעים? הכפר מרוחק כעשרה קילומטרים מסרלה לה קנדה (Sarlat) וניתן להגיע אליו בנסיעה של כעשרים דקות על כביש D57.


הטירה של לה רוק גאז'יאק


גורד, פרובנס
בתיה של העיירה הפרובנסאלית גורד (Gordes), שבה מתגוררים כאלפיים תושבים, בנויים מאבן אפורה-לבנה ומעליהם חולשת טירה מרשימה מהמאה ה-12. הסמטאות הצרות, בתי האבן השמורים היטב והנוף של העמק המכוסה שדות לבנדר שנפרש מתחת תורמים כולם לקסמו של המקום.


רחוב בכפר הימי ביניימי גורד

מה כדאי לראות ולעשות? האטרקציה המרכזית כאן היא הטירה המבוצרת שהוסבה למוזיאון לאמנות. כדאי גם לבקר במנזר סנאנק (Abbaye Notre-Dame de Senanque), מנזר מהמאה ה-12 המוקף במצוקים מיוערים ובשדות לבנדר. ניתן לרכוש במקום דבש, ליקרים ותמציות לבנדר שמייצרים הנזירים. במרחק נסיעה קצרה נמצאים כפרים יפים נוספים, כמו רוסיון (Roussillon) אשר בתיו בנויים מאבן אדמדמה ואף הוא נחשב לאחד הכפרים היפים בצרפת.

איך מגיעים? הכפר מרוחק כ-38 ק"מ ממזרח לאביניון, וניתן להגיע אליו בנסיעה של כ-50 דקות על כביש D-900.


מנזר סנאנק בגורד. בחזית המנזר שדות לבנדר

בונוואל, אוברן-רון-אלפ
מחוז סבואה (Savoie) שבמזרח צרפת מציע נופים אלפיניים נפלאים, כשבין פסגות האלפים נחים כפרים קטנים ומסורתיים. אחד הכפרים הכי יפים במחוז הוא בונוואל (Bonneval), ששוכן בגובה 1,835 מטר. יופיו של הכפר טמון לא רק במיקומו, למרגלות Col d'Iseran, אחד ממעברי ההרים הגבוהים באירופה, אלא גם הודות לרחובות הצרים ובתי האבן העתיקים עם מרפסות עץ. במרכז הכפר יש כנסייה מהמאה ה-16.


בתי האבן המסורתיים של בונוואל מוקפים בנופים הרריים

מה כדאי לראות ולעשות? בחורף הכפר מכוסה בשלג ופועל בו אתר סקי אינטימי עם 25 ק"מ של מסלולים. בקיץ המקום פופולרי בקרב מטפסי הרים והוא מהווה נקודת מוצא לטיולים בפארק הלאומי Vanoise שבו למעלה ממאה פסגות שגובהן עולה על 3,000 מטר והמון מסלולי הליכה נהדרים.

איך מגיעים? הכפר מרוחק כ-30 ק"מ מעיירת הסקי ואל ד'יזר וניתן להגיע אליו בנסיעה של כשעה ועשרים דקות על כביש D902.


הכנסייה שבמרכז בונוואל בחורף, מכוסה בשמיכת שלג

איבואר, אוברן-רון-אלפ
כפר נוסף ויפה במיוחד באוברן-רון-אלפ הוא איבואר (Yvoire), כפר ימי ביניימי קטן ששוכן בצד הצרפתי של אגם ז'נבה. לא רק נוף יפה לאגם יש פה, אלא גם בתי אבן עתיקים עם מרפסות עץ וטירה מרשימה מהמאה ה-14, זכר לימים בהם הכפר מילא תפקיד צבאי חשוב באזור. בכפר יש מסעדות, ברים, בוטיקים וחנויות של אמנים.

איבואר. טירה עתיקה ובתי אבן על שפת אגם ז'נבה | צילום:
Lewis Liu / Shutterstock.com

מה כדאי לראות ולעשות? בכפר עצמו יש כמה מוקדי עניין: במרכזו יש כנסייה ימי ביניימית עם צריח שבקצהו כיפת בצל נאה. הטירה שחולשת על הכפר נמצאת בבעלות פרטית ולא ניתן לבקר בה, אבל אפשר לבקר בגן היפהפה המקיף אותה – הגן מחולק לחמישה מתחמים, שמוקדשים לחמשת החושים. כדאי לצאת לשייט באגם ז'נבה ואפשר לקפוץ לביקור בשוויץ השכנה, למשל בעיר היפה מונטרה (Montreux) שעל גדות האגם. מצד אחד של הכפר יש נמל דייגים קטן ובצדו האחר יש נמל גדול יותר, טיילת ארוכה ופארק ירוק.

איך מגיעים? הכפר נמצא כ-27 ק"מ מצפון לז'נבה וניתן להגיע אליו בנסיעה של כארבעים דקות על כביש Route de Thonon‬‏.

בתמונה הפותחת: הכפר גורד בפרובנס

לקריאה נוספת:

 

צרפת - לאן כדאי לטייל?
צרפת – לאן כדאי לטייל?
הפסיפס הצרפתי כולל ערים יפהפיות, עיירות היסטוריות, חופים שטופי שמש, הרים מושלגים ונופי כפרי שלווים – כל אזור ואופיו המיוחד. מדריך לאזורי הטיול של צרפת

 

 

 

 

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...