תפריט עמוד

הדסער, מצפה רמון: להתחבר לרוח המדברית

ברובע דרכי הבשמים במצפה רמון, במקום שבו עמדה המסעדה המפורסמת שלהם, סער והדס בדש פתחו את הדסער, מתחם אירוח מדברי אלטרנטיבי. מושלם למי שרוצה להתחבר לרוח המדבר הפיזית והאנושית

"בהיאחזות הנח"ל בסיני / המון דברים יפים ראו עיני / המון דברים יפים שבגללם / רציתי לחבק שם את כולם./ ללחוש לפרצופים הנבוכים: / הו, מי יתנני במדבר מלון אורחים". נעמי שמר התכוונה לסיני, אבל אין לנו כבר את סיני ויש לנו את הדסער במצפה רמון.

העיירה מצפה רמון הוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת כ"קואפרטיב לניצול מחצבים ממכתש רמון". אז עוד לא ידעו שמדובר על מכתש יחיד במינו בעולם ושתיירים יכולים להביא הרבה יותר ממחצבי חרסית וגבס. חז"ל אמרו "הרוצה להתעשר יצפין והרוצה להחכים ידרים", משפט שיש בו הרבה מן האמת גם בימינו.

"היום יש כבר כמעט 2,000 מיטות לתיירות במצפה", מספר סער בדש, תושב המקום ובעלי הדסער, מתחם אירוח ברובע דרכי הבשמים, שבדש הקים ביחד עם אשתו הדס במקום שבו היתה המסעדה המפורסמת שלהם. "מלון בראשית הביא נוכחות ברוכה ומיתוג חשוב. אמנם בעבר היו מאבקים של אנשי המקום והאקולוגים בעניין ההקמה שלו על המצוק, אבל היום זו עובדה. בראשית הפך סמל סטטוס אצל הישראלים. התיירים לעומת זאת דווקא באים למדבר ולמקום עצמו ולא בגלל הסמל".

עדר יעלים נח בצהרי היום במצפה רמון | צילום: גיל אל עמי

עדר יעלים נח בצהרי היום | צילום: גיל אל עמי

איך הכל התחיל?

"ברובע דרכי הבשמים, אזור התיירות שהיה אזור תעשיה, לא היה צ'י, אנרגיית החיים. בינואר 2012 עבדנו ברובע במקום זמני. בתקופה ההיא במצפה לא היתה נוכחת של שכבת הגיל הצעירה, בני 20 פלוס. כדי להפוך את המקום לתוסס היה צריך את החבר'ה האלה. יום אחד הופיעו שלושה חבר'ה שחיפשו את עצמם. הצעתי להם עבודה והם השתרשו במצפה. בהמשך הגיעו חברים שלהם, והם הפכו לחבורה קהילתית, שגדלה לכ-20 איש וזאת היתה ההתחלה".

זהו סיפור של קיימות במובן הבסיסי. "יש לי תואר בפיזיקה וחשוב לי להבין דברים מהבסיס", אומר סער. "הקיימות משתמשת במשאבים מקומיים שלה. צריך משאב להתנעה. זה יכול להיות כל נושא – למשל העניין החברתי. התחלנו עם רבע האנגר שבו מכרנו אגוזים ושקדים וחומרי ניקוי אקולוגיים והיתה גם מכונת אספרסו. במצפה היו אולי קליקות ומפגשים חברתיים, אבל לא היתה אבן שואבת חברתית. אמרנו יאללה נעשה מסיבת רחוב, חשבנו שככה נחשוף את העניין האקולוגי וזה יתניע פעילות חברתית. זו דוגמה של שימוש במשאב קיים".

משפחת בדש. "חשוב לנו שאנשים ייהנו ויהיו מרוצים" | צילום: גלי אל עמי

משפחת בדש. "חשוב לנו שאנשים ייהנו ויהיו מרוצים" | צילום: גיל אל עמי

למה סגרתם את המסעדה?

"בסופו של דבר הסיבות לסגירה היו קודם כל שזו מדינה אוכלת עסקיה הקטנים והבינוניים – במיוחד בפריפריה ובמקומות שנשכחו מהמדינה כמו מצפה. מקום שבו הפוליטיקאים מגיעים ונעלמים כי אין פה 'כוח אלקטורלי'. למה לא לתת פטור ממע"מ למשל? וגם אנחנו עשינו טעויות, אמירות ילדותיות כמו אידיאולוגיה של מחירים נמוכים. אני גאה בפעילות שיצרנו, למרות שסגרנו את המסעדה. המקום היה ידוע בכל הארץ, אפילו זוג חרדים מגבעת שמואל אמרו לנו שהם שומעים כל הזמן על הדסער".

הדסער. אין כאן ג'קוזי בחדר, אבל יש בריכה מדברית וחיבור לסביבה

הדסער. אין כאן ג'קוזי בחדר, אבל יש בריכה מדברית וחיבור לסביבה | הצילום באדיבות הדסער

סער מספר שהחלום שלו היה להקים חווה חקלאית משוחזרת מהתקופה הישראלית הקדומה, עוד לפני הנבטים שהפריחו את השממה. במגילות ניצנה נמצא תיעוד של גביית מיסים על יינות, האזור היה מרכז יצוא עולמי של יין. לדבריו, היין מהאזור הזה שונה לגמרי מיינות אחרים, הוא מופק מגפנים שגדלות באקלים קיצוני והדבר מתבטא בטעם אחר ודומיננטי. בעת העתיקה יינות היו מתובלים – למשל, בציפורן ובקינמון כדי למנוע קלקול. ואיך שינעו את היין למרחק עצום כל כך, לשווקי אירופה? בכדים שהועמסו על שיירות גמלים, ומנמלי הים התיכון על גבי אניות לצד השני של הים התיכון.

האקלים המיוחד של עבדת, שהוא קר יותר בחורף מזה של שבטה, מתאים במיוחד לייצור יין יבש. היין הזה היה אהוב במיוחד על אנשים שהגיעו מאירופה, כמו למשל החיילים הרומיים ששירתו בארץ ישראל. אחד האיסורים החמורים ביותר על הנבטים חל על שתיית יין, והם עברו דרך ארוכה עד שייצרו את היין בעצמם. על מדרון ההר בעבדת היה לפחות יקב אחד, בחלקה הפנימי ביותר של מערה, ובינו לבין שאר חלקי הבית היה מסדרון ארוך חצוב בסלע, שבודד את היקב מהאוויר ושמר על טמפרטורה קבועה כאשר מתרחשת התסיסה.

המוטו של הדסער, חיים טבעי, בא לידי ביטוי בכל פינה במתחם האירוח | צילום: גיל אל עמי

המוטו של הדסער, חיים טבעי, בא לידי ביטוי בכל פינה במתחם האירוח | צילום: גיל אל עמי

בסוף 2016 סער והדס סגרו את המסעדה. בליל הסדר 2017, אחרי שיפוץ, הם פתחו את המקום החדש. לא מדובר על וילות עם ג'קוזי מפנק. אבל יש בריכה בסגנון מדברי וחיבור לסביבה מהסוג שלא תמצאו במלונות מפנקים. "חשוב לנו שאנשים ממש ייהנו ויהיו מרוצים", אומר סער והדס מוסיפה "כל דבר כאן נעשה בתשומת לב מרבית. אנשים יכולים להרגיש ולחוות באמת. החשוב כאן הוא המרחב המשותף. אבל גם לא מורגשת צפיפות, כל אחד יכול לתפוס את הפינה שלו".

המתחם כולל חדרים נפרדים וגלריה ללינה משותפת

המתחם כולל חדרים נפרדים וגלריה ללינה משותפת | הצילום באדיבות הדסער

מתחם הדסער נועד לקבוצות ולאירועים מיוחדים ואינו מתאים למשפחות קטנות או לזוגות שרוצים ללון בנפרד. המוטו "חיים טבעי" מורגש בכל פינה, עם בנייה מחומרים מקומיים וטבעיים והרבה חיבור לסביבה. הדסער מתאים לאנשים שרוצים להרגיש ביחד, ויידעו להעריך את הייחוד של המקום עצמו ושל המדבר שמסביב. לאורחים יש  אופציות לפעילויות שונות, דוגמת סדנאות בישול ואפייה של אוכל בריא וטבעי ממוצרים מקומיים, סדנת טעימת יינות, סיור אומנים ברובע, סעודות שף מקומיות ועוד.

מידע שימושי

הדסער הוא מתחם אירוח אלטרנטיבי, הכולל ארבעה חדרים שמיועדים לארבעה כל אחד וגלריה עם מזרונים ללינה של עוד שמונה אנשים/ילדים. המתחם כולל מטבח מאובזר היטב ובר של מסעדה.
כתובת: הר בוקר 6, רובע דרכי הבשמים, מצפה רמון.
מחיר לכל המתחם (עד 18 אורחים): באמצע השבוע 3,500 שקל, תוספת של 120 שקל לכל אורח נוסף; בסופי שבוע 4,400 שקל ותוספת של 140 שקל לכל אורח נוסף. הנחה על 2 לילות – 15% על החבילה.
המקום מתאים לאירועים וסדנאות באמצע השבוע.
טלפון: 054-7599669, אתר אינטרנט

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים