ג'יפים בעברונה

קל מאוד להגיע לערבת עברונה ויש לא מעט סיבות לעשות זאת. עופות פלמינגו יפים שמתגוררים כאן במשך כל השנה, דקלי דום מוזרים ומרתקים שלא רואים כמעט בשום מקום אחר, עדרי צבאים, בריכות מלח והמון ציפורים. כל אלה מסתתרים רק עשרה קילומטרים מצפון לאילת

מסלול הטיול שמוצע כאן מתאים לכל רכב, אם כי בכמה קטעים עלולים להיווצר קשיים מסוימים למכוניות בעלות גחון נמוך. רוב הדרך סלולה היטב. כל המסלול בדרכי עפר.

תחילתו של הטיול בפניה מכביש הערבה (כביש מס' 90) לכיוון מזרח (שמאלה לבאים מצפון). מכאן נוסעים לאורך סימון שבילים שחור. 2.5 קילומטר לאחר הפנייה מכביש הערבה פונים דרומה, וכמה מאות מטרים אחר כך מגיעים לעין עברונה – באר עתיקה אליה מזרימה בשנתיים האחרונות רשות הטבע והגנים מים כדי להחיות אותה. סביב הבאר גדלים דקלי תמר ועצי שיטה. אמנם יש במקום מעט צל אבל כדאי להמשיך הלאה, יימצאו לנו מקומות יפים וטובים מזה לפיקניק.

ממשיכים עוד שלושה קילומטר על הדרך המסומנת בשחור ומגיעים לקבוצה גדולה של דקלי דום. ערבת עברונה היא בית הגידול הצפוני ביותר בעולם של דקלים מיוחדים אלה. זו גם הסיבה לכך שדקלי הדום אומצו בסמלה של המועצה המקומית חבל אילות.

מי שביקר בנוויבה ובדהב מכיר הופעות דרומיות יותר שלהם. בדרך כלל הם זקוקים למים רבים וגדלים בנאות מדבר לאורך ים סוף. רשות הטבע והגנים משקה אותם כיום בטפטפות כדי להבטיח את המשך קיומם. מקום זה מעניין ונעים מאוד לעצירה, להפסקת קפה ואפילו לפקניק.

מכאן מתחילים לעקוב אחר סימון שבילים אדום ונוסעים לכיוון דרום מערב עוד כשני קילומטר. הדרך מתעקלת מעט ומטפסת על סוללת עפר ממנה רואים הפתעה: בריכות מים גדולות באמצע המדבר. לא, זו אינה פטה מורגנה. דרך העפר נצמדת לבריכות ומלווה אותן ממרחק קצר מאוד. אלה בריכות אידוי שמכילות מים מלוחים בריכוז גבוה. בחורף מתגוררים כאן יותר מ-500 עופות וכמחצית מן המספר הזה הם פלמינגו עדינים ויפים.

קילומטר אחד לאחר שחולפים על פני הבריכות ממשיכים עם הסימון האדום ומגיעים לחממות. אם נמשיך ישר נעלה שוב לכביש הערבה (90). מרחק קצר לפני הכביש נפנה שוב צפונה וניסע לכיוון חוות עברונה. כשני קילומטר לאחר הפנייה ניצבת סככה גדולה בה כדאי ונעין לעשות הפסקה. כמה עשרות מטרים מצפון לסככה אפשר לראות שרידים של חווה חקלאית עתיקה. 200 מטר צפונה נפערות באדמה שתי פוגארות – בארות עתיקות שמחוברות במערכת השקיה ומנהרות תת קרקעיות.

מכאן קל לחזור לכביש הערבה. הרוצים להמשיך בטיול יכולים לחצות את כביש הערבה ולהתחיל בנסיעה של כעשרה קילמטר הישר מערב. דרך זו שסימנה תחילה כחול ולאחר כארבעה קילמטר ירוק מובילה אל קניון שחורת. ההגעה אל הקניון עצמו בהליכה רגלית קצרה.