תפריט עמוד

ג'ין ישראלי – קווים לדמותו

איך אתם אוהבים את הג'ין שלכם, נקי או עם טוניק? אחרי סדנת טעימות במזקקת מילק אנד האני התל אביבית שליחתנו גילתה שבישראל מייצרים ג'ין משובח, שהכי טוב לשתות אותו דווקא עם דבש ולימון

יובל סופר, מיקסולוג בכיר ושגריר מותג "מילק אנד האני" מקבל אותנו במאור פנים על הבר במרכז המבקרים בקוקטייל מפתיע שהוא רוקח במיומנות, ג'ין לבנטיני. הג'ין שנמזג כאן הוא מותג חדש של ג'ין ישראלי בטעמים ייחודיים שהושק במזקקה ממש בימים אלה. כדי לרכך את הפתעת הטעמים בגרון, הוא משקשק קוקטייל עם דבש ולימון בארומה של תבלינים מסתוריים, שמאוחר יותר נלמד לפצח אותם בסדנת טעימות ג'ין.

בקבוקי הג'ין הם מרכיב בסיסי במגוון הקוקטיילים המוגשים בברים אפנתיים ועד גני אירועים. בעשור האחרון עלתה צריכת הג'ין בישראל ב-100%, בעוד שצריכת הוודקה התמתנה קלות. רוחות חדשות נושבות בעולם זיקוק הג'ין, שנהנה מעדנה ויצירתיות.

בניגוד למשקאות אלכוהולים אחרים, ייצור הג'ין אינו נאמן למסורת מחייבת כלשהי. במקורו, הג'ין מורכב מזיקוק דגנים וערער. המזקקות החדשות שצצות ברחבי העולם, מזקקות גם פירות שונים ומוסיפות לערער מרכיבים בוטניים פורצי גבולות, המשקפים את האזור או המסורת הקולינרית שלו. הג'ין הלבנטיני הישראלי החדש משתלב היטב ברוח הזמן.

תוך כדי לגימות מכוס הקוקטייל, כשליבנו כבר טוב עלינו, סופר יוצא איתנו למסע מרתק אחורה במנהרת הזמן, למאה ה-13 לספירה. הוא משלב בקלילות בין טעימות מונחות של מותגי ג'ין לסיפורים על מלחמות אכזריות שהתערבבו בהן דם וג'ין – המשקה החדש של אירופה שהקהה מעט את הכאב הלאומי.

התבלינים שהופכים את הג'ין הישראלי למה שהוא | צילום: שוקה כהן

התבלינים שהופכים את הג'ין הישראלי למה שהוא | צילום: שוקה כהן

ההולנדים התחילו, האנגלים המשיכו

ההולנדים היו הראשונים שזיקקו את המשקה המקורי למטרות רפואיות מדגנים ותוספת גרגרי הערער – בשמו הבוטני ג'וניפר (geniévre בהולנדית, ומכאן שמו), עץ מחטני ממשפחת הברושיים שמפזר ארומות של אדמה ואורנים. הערער נפוץ בעיקר באירופה (בארץ הוא גדל בעיקר בגליל העליון) ושימש כתרופה עממית לטיפול בזיהומים ובמחלות עור. היום הוא מככב בתיבול בשר.

התהילה נשמטה מההולנדים לטובת האנגלים ובסדנת הטעימות המונחיית מתוודעים להבדלים בין המותגים. המשבר הכלכלי באנגליה של המאה ה-18 הביא לפריחת מזקקות מחתרתיות והפך את הג'ין עבור עניי לונדון המיואשים, שהיוו את רוב האוכלוסיה של העיר, למשקה מפלט מהמציאות הקודרת. צמד תחריטים של הקריקטוריסט וויליאם הוגארט, שהתפרסם בעיתון לונדוני ב-1751, נקרא "רחוב הבירה וסמטת הג'ין". בציורים, שתיעדו את המתרחש באזור סנט גילס, ששפע חנויות ג'ין, נראים לוגמי הבירה כאנשים מהוגנים וצרכני הג'ין כשתויים, שמוצאים את אושרם הרגעי בעוד שכלב נאבק עם אדונו על עצם ותינוק נשמט מזרועותיה של אישה שתויה.

התחריטים של הוגארט מ-1751, "רחוב הבירה וסמטת הג'ין"

התחריטים של הוגארט מ-1751, "רחוב הבירה וסמטת הג'ין"

אמנם ההולנדים המציאו אותו, אך האנגלים פיתחו אותו וניכסו אותו כשחקן ראשי בתרבות השתייה שלהם. הג'ין הפופולרי בעולם כיום הוא ה"לונדון דריי " – ג'ין יבש המתובל בעיקר בערער והדרים, שמקורו במזקקה לונדונית.

ג'ין לבנטיני נולד

בין ההרצאה ההיסטורית המרתקת לשלב הטעימות אנחנו יוצאים לסיור אפוף ארומות במזקקה הצמודה, בנתיב מיכלי הנירוסטה, דודי הנחושת וחביות העץ ומתוודעים לתהליך הייצור של ויסקי ישראלי, שיצא לשוק ב-2019, ולתהליך ייצור הכוכב החדש – הג'ין הלבנטיני.

כאמור, בעידן הזה לגיטימי לזקק ג'ין לא רק מדגנים, אלא גם מפירות שונים כמו ענבים והדרים, על בסיס ערער במינון דומיננטי אפשר להוסיף בשם חופש היצירה מרכיבים כיד הדמיון. המזקקות החדשות שמייצרות ג'ין "עולם חדש" פתוחות לתיבולים לא שגרתיים או ג'ין מיושן.

סיור במזקקת מילק אנד האני שבנוסף לוויסקי מייצרת גם ג'ין

סיור במזקקת מילק אנד האני שבנוסף לוויסקי מייצרת גם ג'ין | צילום: רן בירן

הג'ין הלבנטיני מתחיל מיצור על בסיס הזיקוק של הוויסקי סינגל מאלט 100% לתת שעורה. לאחר שני זיקוקים בזיקוק דודי, הוא מושרה בתבלינים ל-48 שעות נוספות ומזוקק עם התבלינים בפעם השלישית בדוד נחושת עתיק בן 250 ליטר. ברוח העידן החדש, בנוסף לערער, שהוא המרכיב הבסיסי של כל ג'ין, בחרו להוסיף מרכיבים ברוח לבנטינית, בהשראת תבלינים  משוק לוינסקי הסמוך כמו זעתר (איזוב מצוי), קמומיל, לואיזה, קינמון ופלפל שחור, ובוחרים בקפידה פירות משובחים מהצומח המקומי, כמו קליפות לימון מרירות ופרוסות פירות הדר מתקתקות. "עשינו למעלה מ-20 ניסיונות עד שהגענו לטעם הסופי שמבטא אותנו", מסביר סופר.

ג'ין וטוניק? לא בהכרח

באשר לשילוב המפורסם והפופורי "ג'ין אנד טוניק", היום מייבאים לישראל מותגי בוטיק טוניק מעודנים. כחלק מהטרנד והשאיפה לתוצרת בית, מספר בעלי ברים תל אביביים מעדיפים לייצר את הטוניק בייצור עצמי (שעלול להיות רעיל אם לא בקיאים במרכיביו ולא שומרים על מינון הכינין).

"אנחנו אוהבים לשתות את הג'ין שלנו נקי. הוא עומד בפני עצמו כי הוא מאד ורסטילי", אומר סופר. "אני ממליץ על הכנת קוקטייל ביתי מנצח, ביז ניז (Bees Knees) – שילוב פשוט של ג'ין, דבש ולימון – מושלם עם הג'ין שאנחנו מייצרים".

כשחזרתי הביתה הזמנתי חובב ג'ין ומבין עניין לטעום מהבקבוק שהבאתי איתי. הוא התפעל מהטעם הייחודי והניחוחות העשירים של הלבנטיני וחיזק את הגישה של סופר, כי את הג'ין  הלבנטיני לא כדאי לערבב עם מי טוניק שכן הוא מענג ביותר כשהוא נקי. עוד סיפור הצלחה ישראלי של קבוצת אנשים שמאמינים בהשקעה בכל הפרטים הקטנים.

רוצים לטעום? מזקקת מילק אנד האני מזמינה את חובבי האלכוהול לסדנת טעימות מגוונת ועשירה העוקבת אחר ההיסטוריה של הג'ין באירופה, בשילוב טעימות משישה מותגי ג'ין,  כשגולת הכותרת היא הג'ין הלבנטיני הייחודי של המזקקה. הסדנה בהרשמה מראש בלבד, מחיר 150 שקל, מספר המקומות מוגבל. הרשמה בטלפון: 03-6320491 ובאתר האינטרנט. בנוסף, במזקקה ובחנויות מתמחות ניתן לרכוש בקבוק של ג'ין לבנטיני (189 שקל לבקבוק של 700 מ"ל או למארז מהודר המכיל בקבוק של 500 מ"ל וכוס).
בתמונה הפותחת: ג'ין לבנטיני של מזקקת מילק אנד האני התל אביבית | צילום: גל לוין

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...