תפריט עמוד

קרחון פריטו מורנו התנפץ – צפו בסרטונים

זה קורה אחת לארבע שנים (פחות או יותר): קשת טבעית שנוצרת בקרחון הענקי פריטו מורנו, הנמצא בפארק הקרחונים (לוס גלסיירס – Los Glaciares) בפטגוניה, דרום ארגנטינה, מתנפצת וקורסת בקול נפץ גדול אל מימי האגם. קשה לתאר עד כמה מרגש המחזה, שרק ברי מזל מעטים מצליחים לראותו, שכן אין דרך לצפות מתי הוא יקרה בדיוק. בשאר ימות השנה המטיילים מסתפקים בגושי קרח קטנים יותר הנופלים מהקרחון.

קריסת גוש קרח מקרחון פריטו מורנו

קריסת גוש קרח מקרחון פריטו מורנו | צילומים: שאטרסטוק

הסיבה לקריסת הגוש העצום של הקרח אינה קשורה בהתחממות הגלובלית או בהמסת הקרחונים בקטבים. הגורם לכך הוא מפלס החלק הדרומי של האגם שהולך ועולה כאשר אין לו מוצא ולוחץ על הקרח. לאחר מספר שנים הקרחון מתרסק ומי האגם מתנקזים לחלק הצפוני. בין ההתרסקויות הגדולות, גושי קרח ניתקים מהקרחון הזה, שזכה לכינוי "הקרחון המתנפץ", לעיתים קרובות, אלא שאלו גושים קטנים יחסית ולמרות שהמראה מרגש ומלהיב, אי אפשר להשוות כלל בין ההתנפצויות השגרתיות לקריסה העצומה שמתרחשת מדי כמה שנים.

ההתנפצות הגדולה בפריטו מורנו, מרץ 2018

"התופעה הזאת, שבשנים האחרונות התרחשה כל ארבע שנים באופן די קבוע, מדהימה תמיד", אמר אחד מעובדי הפארק שהיה במקום הנכון בזמן הנכון, "אבל הפעם זה היה בעצמה יוצאת דופן". למרבה האכזבה, רק מעטים מאוד זכו לראות את ההתנפצות הגדולה של 2018, שכן היא התרחשה בשעה שהפארק היה סגור. וכך, רק העובדים שנשארו אחרי שעת הסגירה נהנו מהמחזה הלא רגיל. למרבה המזל, היו כמה שהצליחו לצלם, מה שמאפשר גם לאלה הנמצאים במרחק של אלפי ואפילו עשרות אלפי קילומטרים מפריטו מורנו להתפעל מהאירוע העצמתי.

מבט נוסף על קריסת הקרחון

איך מגיעים? הדרך הקלה והמהירה ביותר, במיוחד אם אתם לא מעוניינים לצאת לטרק רגלי ארוך, היא לקחת אוטובוס מהתחנה המרכזית באל קלפטה (El Calafate). האוטובוס יוצא מאל קלפטה בבוקר (בסביבות 8:30), הנסיעה לקרחון אורכת כשעה וחצי והאוטובוס חזרה יוצא בשעות אחר הצהריים המוקדמות, כך שתוכלו לטייל בפארק כארבע שעות.. אפשר לצפות בקרחון (ולקוות להתנפצות של גושי קרח) ממרפסות תצפית ושבילי הליכה. לחוויה מיוחדת במינה, אפשר להצטרף לטיול הליכה (בלוויית מדריך) על הקרחון.

מפת קצה פריטו מורנו:

מפת פארק הקרחונים:

דכ

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.