תפריט עמוד

גואנג-ג'ואו

בכל שבוע אנו מביאים כאן רשמים של כותבים-נוסעים שנמצאים בחו"ל ושולחים אלינו כתבות, רשמים, המלצות ותיאור חוויות שהם חווים במהלך הנסיעה. והפעם: גואנג-ג'ואו

בתחילת נובמבר נסענו לסוף-שבוע קצר בגוּאַנְג-ג'וֹאוּ (Guangzhou), עיר הבירה של מחוז גוּאַנְג-דוֹנְג ( Guangdong). אגדה דאואיסטית מספרת שחמישה בני-אלמוות, שלושה גברים ושתי נשים, ירדו מהשמיים רכובים על עזים והצילו את העיר מרעב. על-כן במקור העיר נקראה "עיר העזים". היום העזים היחידות בעיר הן אלו שמוגשות על צלחת עם רוטב חום, היות וגואנג-ג'ואו, שמוכרת יותר בשם קנטון, היא בירת האוכל הקנטונזי. אם מערביים צוחקים על סינים שהם אוכלים הכל, אזי הסינים צוחקים על הקנטונזים שהם אוכלים "כל מה שיש לו ארבע רגליים והוא לא שולחן וכל מה שעף והוא לא מטוס". לכן כשאכלנו במסעדות נזהרנו שלא להזמין בצורה אקראית לחלוטין כפי שהתרגלנו בשיאמן, ועדיין הזדמן לנו לאכול תבשיל אפרוחים (שכמובן כלל את הרגליים שלהם, כולל הציפורניים).

גואנג-ג'ואו היא ההפך המוחלט משיאמן. היכן ששיאמן היא עיר-נמל רגועה שאמנם מתפתחת מהר אבל דואגת לשמור על הסביבה הטבעית שלה תוך כדי, הרי שגואנג-ג'ואו, כעיר הבירה של אחד המחוזות העשירים ביותר בסין, היא גוש של בניינים אפורים ואוטוסטרדות פקוקות. נראה שלכל אחד משבעת מיליון התושבים של העיר יש מכונית פרטית, וכולם נמצאים על הכביש בו-זמנית. לעיר יש אמנם רכבת תחתית, אך לא נראה שהיא עוזרת להקל על העומס. כמו כן, העיר אמנם מוקפת בגבעות ירוקות, אבל הזיהום שמגיע מהמכוניות ומהמפעלים מסביב מקשה על הנשימה גם במזג אוויר בהיר.
אמנם היינו בגואנג-ג'ואו רק יומיים, אבל הרגשנו שהצלחנו למצות את העיר. הלכנו לשני מוזיאונים שלהפתעתנו הרבה היו מאד מסודרים ומעניינים. הראשון היה מוזיאון שנבנה מסביב לחפירות של המוזוליאום של מלך ה-נַנְיוּאֶה (Nanyue) ששלט באזור בשנים 137-122 לפנה"ס. המוזיאון כלל תערוכה של כריות פורצלן מתקופות שונות, חפצים שונים שהוצאו מהחפירות, ואת החפירות עצמן. לכל המוצגים היו הסברים בסינית ובאנגלית, כולל תיאורי רקע היסטוריים. המוצג החשוב ביותר במוזיאון הוא החליפה בה נקבר המלך, שעשויה ממאות לוחות ירקן מחוברים על-ידי חוטי כסף דקים. החליפה הזאת מופיעה כמעט בכל ספר לימוד על סין, ונגה מאד התרגשה לראות אותה – היא מרשימה לא פחות במציאות. בחפירות של הקבר התגלו גם שרידים של קרבנות אדם – שומרים, משרתים והפילגש של המלך שנקברו בחיים יחד אתו – וגם הם מוצגים לראווה. מאד נדיר למצוא מוזיאון כל-כך מסודר בסין, וב-12 יואן (6 ₪) לכרטיס, הוא אפילו זול.

המוזיאון השני בו ביקרנו היה מוזיאון האמנות של גואנג-ג'ואו. כפי שכתבתי בכתבה קודמת, קשה מאד למצוא אמנות מודרנית סינית בסין, ולכן למרות ששני-שליש מהמוזיאון היה סגור למבקרים, השליש שכן היה פתוח היה מאד מעניין. ראינו שתי תערוכות שהוקדשו לאמנים סינים ותיקים שעדיין פעילים היום, ותערוכה של ציורים מודרניים שהנושאים שלהם היו קלאסיים (ציורי נוף או בעלי-חיים), אבל הטכניקות שלהם היו מודרניות.

כיוון שגואנג-דונג הוא המחוז בו מרוכזים רוב מפעלי הייצור של סין, אפשר למצוא בעיר רחובות של חנויות שמוקדשות למוצר אחד ויחיד. כך ראינו רחוב של חנויות לנורות LED, רחוב לחנויות של שלטי חוצות ורחוב של חנויות שמכרו רכיבים אלקטרוניים בסיסיים (נגדים, קבלים ורכיבים אחרים מהם בונים את המעגלים החשמליים שמרכיבים את המוצרים המוגמרים).
כל המוזיאונים והאתרים החשובים של העיר, כולל המקדש הדאואיסטי של חמשת בני-האלמוות ואולם התיאטרון לזכרו של סוּן יָאט-סֶן (Sun Yatsen), מייסד הרפובליקה הסינית, מרוכזים באזור מצומצם של מרכז העיר, כך שאפשר לנווט ברגל ממקום למקום.

ניצלנו את סוף השבוע הזה גם כדי לקנות קצת בגדים לחורף. חנויות הבגדים בשיאמן מתחלקות לשתיים: אלו שמוכרות אפנה סינית במחירים מגוחכים ואלו שמוכרות אפנה מערבית במחירים זהים לאלו של ישראל. נגה מסרבת להיכנע לאפנה הסינית (שנראית כמו האפנה הסובייטית של שנות החמישים ברומניה), אבל אחרי שמתרגלים למחירים המקומיים קשה מאד לשלם יותר מחמישים ש"ח על בגד. לכן, לקראת סוף הטיול התכווננו לעבר המדרחוב של גואנג-ג'ואו, בו מרוכזות חנויות הבגדים. כאן נגה הצליחה למצוא בגדים מערביים במחירים סיניים – כולל בגדים של Zara (גם הם העבירו את המפעלים שלהם לסין).
למי שמתכנן טיול לסין וקורא את הטור הזה, היינו ממליצים בכל זאת לעבור דרך גואנג-ג'ואו לקראת סוף הטיול, כדי לראות את המוזיאונים וכדי לעשות קניות אחרונות. עדיין, לא רצוי להישאר בעיר הזאת יותר מיומיים, היות והצפיפות והעומס שלה ממאיסים אותה מהר מאד.

פרטים על האתרים

מוזיאון המזוליאום של מלך הנניואה The Museum of the Mausoleum of the Nanyue King
כתובת:  North Jiefang Road 867
שעות פתיחה: 9:00-17:30 (אין כניסה אחרי 16:45). כל השנה למעט 28.2 ו-31.8.
מחיר כניסה: 12 יואן.
אתר אינטרנט

מוזיאון האמנות של גאונג-ג'ואו
כתובת: 13 Luhu Road
שעות פתיחה: 9:00-17:00 (אין כניסה אחרי 16:30)
מחיר כניסה: 20 יואן.

אתר ההנצחה לזכר סון יאט-סן
הכניסה הראשית לפארק ההנצחה היא דרך השער הדרומי שנמצא בכתובת: 259 Dongfeng Middle Road) בין הרחובות גִ'ישְיָאנְג ו-לִיאַנְשִין, ניתן להגיע אליו בקווי האוטובוס 2, 33, 41, 83, 204, 211, 283, 293 ו-518 או בקו 2 של הרכבת התחתית.
מחיר כניסה: 10 יואן

מקדש חמשת בני-האלמוות
כתובת: Huifu West Road
שעות פתיחה: 9:00-17:00
מחיר כרטיס: 5 יואן

רחוב הקניות המרכזי
כתובת: Xiajiulu שהופך גם ל-Shangjiul

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...